Achterband loopt aan: 185/55/R14

Alles aan de buitenzijde van de AX (spiegels, gril, bumpers enz)

Moderator: webmasters

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Achterband loopt aan: 185/55/R14

Post by Mark »

Ik heb sinds kort mijn nieuwe AEZ Ecco 14" velgen binnen.
Bandjes erom gegooid. 185/55/R14 en nu loopt het af en toe aan de achterkant aan.

Ik had standaard rechte wielkassen. Dus die heb ik al rond geslepen maar dit heeft nog niet alles opgelost. De auto is 4 CM rondom verlaagd. En ik kwam er gisteravond pas achter dat rechtsachter bijna 6 CM verlaagd is. Niet echt goed opgelet dus.

Die kant gaat nog 2 cm omhoog. Maar is er een mogelijkheid om er voor te zorgen dat de schokdemper bij een bepaald punt niet meer dieper kan. Dat ie gewoon niet meer aan kan lopen. Nu gaat het met 2 personen al vaak niet lekker. Met 4 hoef ik niet te proberen. Er zitten al sterkere schokdempers onder. Van een Citroen Saxo VTS 16V.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Schokdempers zorgen er niet voor dat ie harder veert. Daar zorgen de veren voor. Probeer aan de torsieveren van een diesel of een sportieve saxo of 106 te komen. Ow en de stabilisatorstang. Als dat niet helpt weet ik het ook niet meer
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Post by Rock's »

Ik weet niet waar hij aanloopt,....binnenzijde of buitenzijde....mogelijk zijn spoorverbreders een optie........

Bij mij hebben Gele koni's geholpen...., bij de middelste stijfheidsstand kan ik 2 personen op de achterbank vervoeren....maar dan moet ik uitkijken voor mijn uitlaat :wink:

Hij kan aanlopen op het ophangpunt van je achterbumper,.....hier kan je ook nog een cm of 3 van af slijpen.....

suc6
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

Andere mogelijkheid:

Controleer de ET waarde van je nieuwe velgen. Zo uit mijn hoofd zou die niet veel meer dan 20 of 25 mogen bedragen. Anders steken je wielen wat te ver naar buiten, en dan lopen ze natuurlijk snel aan op de rand van je wielkast.

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

Ik zat nog even aan een te grote rolomtrek van de band te denken.
Maar als ik dat uitreken wijkt 185/55-14 in diameter nauwelijks af van de standaard banden. Dat zal het dus wel niet wezen.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Hij loopt denk ik het eerst aan op de bumperophang punten.
De rest heb ik al weggeslepen.

Verder heb ik nog nooit een achterstabilisatorstang gezien.
Heeft iemand daar foto's van? Ik kan me er weinig bij voorstellen.

Je hebt standaard 2 torsiestangen met je achterbrug ertussen in.
Waar zit die stabilisatorstang dan? En wat kost ie? Wil hem dan sowieso wel hebben.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Je hebt 3 ronde dingen over de breedte lopen. DIe 2 dunne zijn de veren en in die dikke pijp loopt de stabi. Dis gewoon een as van verenstaal die links en rechts verbind.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Ok. Op die manier. Elke AX heeft standaard dus die achterstabilisatorstang al.

Ga er morgen nog ff naar kijken of ik het effe snel tijdelijk kan fixen. Kan er niet teveel aan gaan doen want zaterdag ochtend moet ie de jaarbeurs in voor Speed & Design. Beetje zonde alssie dan niet zou rijden.

Daarna rechtsachter eerst maar 2cm hoger zetten dat ie gelijk staat. Hoop dat het probleem dan al minder is. Wel vaag dat ie na het verlagen scheef staat. We hebben toch echt bij allebei de kanten 4 cm omlaag gezet. Weegt een AX rechtsachter meer dan links achter ofzo. Bij het verlagen laat je natuurlijk je draagarmen los hangen. Als de ene kant dan zwaarder is staat ie daarna scheef.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Als je dit stabi bent tegengekomen met het verlagen kan je ook proberen om met deze het ene wiel wat omhoog te zetten c.q. het ander wiel naar beneden te duwen.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Je moet toch altijd een torstiestaaf verwijderen om de hoogte aan te kunnen passen. Dat komt dan wel na Speed & Design. Dat is toch wel een werkje wat je met zijn tweeen moet doen. En waar wel weer ff wat tijd in gaat zitten.

Zit meestal muurvast die staven.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

ZX-Cruiser
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 483
Joined: SunAug29, 2004 8:30:15 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by ZX-Cruiser »

Hier met 185/50/14 loopt soms ietsjes aan.
Vanwaar die 55 hoogtemaat?
AX GT 16V '87 | AX GTi '91 | C5 Exlusive '05

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Een vriend had die banden nog liggen. Kon ze voor 100 euro overnemen. Semperit Sport 185/55/14.

Vandaar die 55 hoog. Scheelde bakken met geld.

Wel 10x meer grip dan mijn vorige Michelin Energy 155/70/13 bandjes. (-:

En met een band die 50 hoog is wordt de diameter kleiner dan mijn vorige set. Dat betekend dat ie nog lager op de weg had komen te liggen. Terwijl ik toen al vaak genoeg een drempeltje meeschuurde.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Ik heb alles nu echt zo ver mogelijk naar buiten verbogen en het loopt nog steeds aan.

Vrijdag avond moest zelfs mijn bijrijder uitstappen omdat ik een scheve drempel naar een parkeerplaats niet op kon komen. Het liep gewoon vast.

Hebben nog meer mensen hier de bumper ophangpunten wat weggeslepen?

De randen van die ophangpunten zijn allemaal 90 graden gebogen. Maak je je carroserie niet veel slapper als je dat gewoon wegslijpt?
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Hoeveel heb je hem verlaagt :shock:
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

saxo100
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 545
Joined: SunMar07, 2004 6:43:43 PM

Post by saxo100 »

Je hebt waarschijnlijk deze AEZ Ecco 6Jx14 ET10 3x98.
(ik ga er van uit dat je drie gaats hebt gezien de recht wielkasten die je achter had)
Deze hebben een ET 10 waarde. Is dat wel de juiste waarde voor een AX?


Kun je niet aan de band zien waar hij aanloopt?

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Ik heb gisteravond een flink stuk van de bumpersteun eruit gezaagd.

Dat hielp ook niks. Was blijkbaar niet de plek waar ie het meest aanliep.
Op de band zie je wel een flink spoor. Dat zat precies ter hoogte van de bumper steun. Maar gisteravond laat zag ik met een zaklamp waar het probleem lag.

Het is waar je achterwielkas begint. Hij loopt vast op het eerste stuk sideskirt wat nog tegen je wielkas aanzit. Heb daar nog wel wat weggezaagd maar veel kun je er niet weghalen want dan zit je binnen.

Hij is 4 cm verlaagd. Maar een bandhoogte van 55 is eigenlijk te veel.
En de ET waarde is volgens mij perfect. Ik heb aan de binnenzijde nog maar 3 mm speling tussen band en achterbrug. Meer naar binnen kan dus niet.

Hoop dat het niet als een gek gaat roesten. Wielkassen rondgezaagd. En een stuk bij de bumpersteunen weggehaald. Flink roestgevoelig aant worden natuurlijk.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image


bart
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 27
Joined: WedFeb02, 2005 6:38:17 PM
Location: Heerlen

Post by bart »

hey kheb ook 185/55r14 en rechte wielkassen kheb hem alleen niet verlaagd kheb ook al zo'n beetje alles eraf gehaald maar volgens mij loopt ie aan op het stuk waar eigenlijk je zwarte strip op zat. dit steekt net een klein stukje uit en daar is bij mij deels de lak weg.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

:shock: Heb je die 185/55/14 er onder gekregen met rechte wielkassen?

Nou dat vind ik op zich al heel wat.
Toen ik nog rechte wielkassen had liep 155/70/13 al aan. Stond de velg te ver naar buiten.

Maar dan loopt ie zeker wel heel vaak aan?
Ik heb nu die hele schuine rand waar je wielkas begint omgeslagen. Gewoon alles weggeramd. Ik kan nu met 2 personen vrij behoorlijk rijden.

Met normaal gedrag zal ie niet aanlopen. Hard over een onwijze hobbel wel. Maar goed. Ik heb er nu vrede mee.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

bart
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 27
Joined: WedFeb02, 2005 6:38:17 PM
Location: Heerlen

Post by bart »

Ja mijn kasten zelf zijn ook weggeflexed maar bij de sideskirts zijn alleen de haakse randjes weggehaald. Hij loopt met 2 man idd ook niet aan als ik normaal rij maar met 3 man is het rijden eigenlijk al niet meer leuk :( kan ik er achter ook stuggere vering onder zetten eigenlijk? en iemand had me al eens de tip gegeven om de rubbers die normaal het aanlopen tegen de carroserie tegengaan te vervangen door langere en als dit al werkt weet iemand van welke auto ik die af kan halen???

Post Reply