Kathalysator Vervangen

Alles aan de buitenzijde van de AX (spiegels, gril, bumpers enz)

Moderator: webmasters

Post Reply
Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Kathalysator Vervangen

Post by Mark »

Ik heb laatst mijn kathalysator vervangen voor een leeg exemplaar. Heb er 1 op de sloop gehaald en leeggeslagen en die ertussen gehangen.

Klinkt echt voor geen meter. Het is net een gootsteen die half verstopt doorloopt. Nu wil ik dus het stuk uitlaat vervangen vanaf voor de Kat tot net voor de einddemper. Het langste stuk dus.

Het stuk pijp zonder kat kost maar iets van 40 euro nieuw. Maar nu is mijn vraag: Weet iemand 100% zeker of dat stuk pijp precies hetzelfde is als de pijp met Kat ertussen? Oftewel is het uitlaatsysteem van de AX I hetzelfde als dat van de AX II?

De uitlaatgassen stinken trouwens echt enorm zonder Kat ertussen. Maja. Wel wat geluid en vermogen winst.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

ja dat gaat passen.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Thx. Ga ik die binnenkort ff bestellen.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Ja... alleen bij mij is de diameter van de einddemper aansluiting ietsje groter dan die van de tussenpijp (zonder KAT)... Maar daar de flens aangelast.. En klem eromheen...

Het brult echt enorm.. Ik vind het nu niet koel meer, want het is nog erger dan dat het op Full Speed was...

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

De flenzen van de pijp met Kat en zonder Kat zijn toch wel hetzelfde?

Dan heb jij zeker toevallig een eindemper die niet 100% voor de AX geschikt was.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Mark wrote:De flenzen van de pijp met Kat en zonder Kat zijn toch wel hetzelfde?

Dan heb jij zeker toevallig een eindemper die niet 100% voor de AX geschikt was.


Euh jawel.. Heb met mijn automaterialenboer erove gehad... En komen onder de oude type AX 1.4 weg..

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

mmm bij de motorombouw van de AX van mn overbuurjongen hebben we ook de katalysator doorgemept met een stuk pijp, maar daar is verder niks bijzonders aan te merken, qua lawaai dan, de pijp was links en rechts nog een beetje lek, dus daar blies ie toen wel wat op, maar om nu te zeggen wat maakt dat ding een herrie, nou nee. Je hebt geen losse delen meer in de kat zitten die toevallig gaan lopen rammelen e.d?

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Wel ik heb het stuk uitlaat van een AX model I gekocht van vooronder tot de einddemper. En de conclusie is:

Het past NIET!

Het uitlaatsysteem van de AX I en AX II is anders. De AX II gebruikt flenzen die je met 2 bouten aan elkaar zet. Net voor je cathalysator zit dat koppelpunt.

De AX I zonder cathalysator heeft geen flenzen. Beide pijpuiteinden vanaf je spruitstuk en dat naar de lange buis bestaan gewoon uit verdikte rondingen waar je een klem om moet doet.

Ik heb nu die lange middenpijp van de AX I met een ronding. En mijn spruitstuk eind heeft een flens. Gaat niet passen dus.

Als je op deze manier je cathalysator wil vervangen zul je dus van de lange pijp de ronding af moeten slijpen en er een flens van de sloop aan moeten lassen. Zo ga ik het in ieder geval oplossen.

Wel jammer. Extra werk. )-:
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Saxo.VTS.16v
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 254
Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
Location: Berkel en Rodenrijs
Contact:

Post by Saxo.VTS.16v »

Past de pijp van een AX 1.0 & 1.1 carb. niet? Die vervangt dan de voorpijp, catalysator en (als je die hebt) middendemper.

Die gaat dus vanaf je spruitstuk in 1 keer door naar de einddemper :twisted:
Voorzitter Saxo 16V Club & Club C2 Sportive
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94

Saxo.VTS.16v
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 254
Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
Location: Berkel en Rodenrijs
Contact:

Post by Saxo.VTS.16v »

Voorzitter Saxo 16V Club & Club C2 Sportive
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

Saxo.VTS.16v wrote:Past de pijp van een AX 1.0 & 1.1 carb. niet? Die vervangt dan de voorpijp, catalysator en (als je die hebt) middendemper.

Die gaat dus vanaf je spruitstuk in 1 keer door naar de einddemper :twisted:


past zonder twijfel..

maar mijn pijpje is zo dun daar krijg ik mn pink nog geen eens in..
gevolg is wel duidelijk denk ik :)
Image

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Vergis je niet. Ik had het over de hele pijp die alles vervangt vanaf je spruitstuk tot je einddemper.

De koppelstukken passen niet van een Model 1 en 2.

Als je de plaatjes bekijkt op de site die SAXO VTS gaf dan zie je het verschil al tussen de modellen.

Model 1: Er gaat een klem om het koppelstuk van spruitstuk naar de lange pijp.

Model 2: Twee flenzen sluiten op elkaar aan die je met behulp van 2 bouten vastzet.

Nu heb ik een flens en een rond koppelstuk. Dus moet ik er een flens aanlassen.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Post Reply