AX GTI divisie 5-> 14/7 bij de spuiter!
Moderator: webmasters
AX GTI divisie 5-> 14/7 bij de spuiter!
<deze tekst is geupdate op 7 augustus 2014, zie laatste post voor foto's>
Ik ben een AX 16V aan het opbouwen voor rally/race/straat gebruik (volgens divisie 5 reglement van KNAF). Ik ben hem heel netjes aan het opbouwen omdat ik deze wil houden (rij al 19 jaar AX, dus waarom veranderen?). Doel is dat het de ultieme GTI wordt. Ca. 750kg met 180pk. Het eerste blokje dat ik aan het opbouwen ben moet zo'n 150pk halen, zie specs hieronder.
Specs tot nu toe:
- TU5JP4 (pug 307) standaard onderblok (wordt na de winter TU5J4 onderblok met compressieverhouding 11.5 'forged' zuigers, 1mm overmaat)
- TU5JP4 (put 307) 'grote kleppen' cilinderkop, geflowed, Cat cams 705 (wordt na de winter een met cat cams 808 met mechanical lifters)
- Raceland 4-2-1 uitlaat spruitstuk
- Suzuki 38mm throttle bodies
- KdFi ECU
- 106 1.3 rallye versnellingsbak MA5 (CB90) met korte eindoverbrenging en Quaife diff
- Verlaagd Saxo onderstel vóór met peugeot 307 remmen vóór 283mm, Ferrodo 2500 blokken
- Verlaagd Saxo onderstel achter met 247mm schijven
- Magnesium 15x6 inch velgen van de Citroën C5 die eruit zien als Stalen velgen om naar de phase 1 SPORT / GT roots terug te gaan,
- 195-50R15 TOYO R888 banden
- Dubbele hydraulische handrem met gescheiden remcircuit en remdrukverdeler
- Onboard PC met datalogging van alle meters en gps
Ik ben een AX 16V aan het opbouwen voor rally/race/straat gebruik (volgens divisie 5 reglement van KNAF). Ik ben hem heel netjes aan het opbouwen omdat ik deze wil houden (rij al 19 jaar AX, dus waarom veranderen?). Doel is dat het de ultieme GTI wordt. Ca. 750kg met 180pk. Het eerste blokje dat ik aan het opbouwen ben moet zo'n 150pk halen, zie specs hieronder.
Specs tot nu toe:
- TU5JP4 (pug 307) standaard onderblok (wordt na de winter TU5J4 onderblok met compressieverhouding 11.5 'forged' zuigers, 1mm overmaat)
- TU5JP4 (put 307) 'grote kleppen' cilinderkop, geflowed, Cat cams 705 (wordt na de winter een met cat cams 808 met mechanical lifters)
- Raceland 4-2-1 uitlaat spruitstuk
- Suzuki 38mm throttle bodies
- KdFi ECU
- 106 1.3 rallye versnellingsbak MA5 (CB90) met korte eindoverbrenging en Quaife diff
- Verlaagd Saxo onderstel vóór met peugeot 307 remmen vóór 283mm, Ferrodo 2500 blokken
- Verlaagd Saxo onderstel achter met 247mm schijven
- Magnesium 15x6 inch velgen van de Citroën C5 die eruit zien als Stalen velgen om naar de phase 1 SPORT / GT roots terug te gaan,
- 195-50R15 TOYO R888 banden
- Dubbele hydraulische handrem met gescheiden remcircuit en remdrukverdeler
- Onboard PC met datalogging van alle meters en gps
Last edited by AXVTS on MonJul13, 2015 1:37:01 PM, edited 8 times in total.
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Re: Nieuw ontwerp uiterlijk AX GTI
Ik vind je schets en plannen alvast veelbelovend!
Ik ben benieuwd naar de skirts.
Heb je al foto's van een begin?
Ik ben benieuwd naar de skirts.
Heb je al foto's van een begin?
AX-kopen is verslavend.
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Nieuw ontwerp uiterlijk AX GTI
Skirts doet me ergens vaag aan de 205 denken..
De voorbumper is zo vrijwel een "1.1" bumper, die zijn (zeldzaam) ook geleverd met mistlamp-gaten als losse bakjes erin gelijmd. De achterbumper die naar binnen loopt is een standaard type 2 bumper.
195/50r15 mag je wel mee oppassen achter, dat kan aardig gaan aanlopen, of je moet daar rekening mee houden en vanalles aanpassen onder je spatborden. Of hele harde dempers en/of de bumpstops met een klosje iets ophogen zodat het wiel minder ver kan inveren maximaal.
Er zijn ook 15" "stalen" velgen die van aluminium zijn. die koelen je remmen beter af, maar zien er hetzelfde uit als staal. (van een C5)
Voor straatgebruik (APK) moeten de deuren deurgrepen en sloten hebben..
De voorbumper is zo vrijwel een "1.1" bumper, die zijn (zeldzaam) ook geleverd met mistlamp-gaten als losse bakjes erin gelijmd. De achterbumper die naar binnen loopt is een standaard type 2 bumper.
195/50r15 mag je wel mee oppassen achter, dat kan aardig gaan aanlopen, of je moet daar rekening mee houden en vanalles aanpassen onder je spatborden. Of hele harde dempers en/of de bumpstops met een klosje iets ophogen zodat het wiel minder ver kan inveren maximaal.
Er zijn ook 15" "stalen" velgen die van aluminium zijn. die koelen je remmen beter af, maar zien er hetzelfde uit als staal. (van een C5)
Voor straatgebruik (APK) moeten de deuren deurgrepen en sloten hebben..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: Nieuw ontwerp uiterlijk AX GTI
He goede tips!
@AlexanderB:
- mijn inspiratie is ook veel Peugeot geweest- de bumper moet toch een stuk dikker worden dan van een 1.1 (zowel voor als achter), maar qua lijnen heb je gelijk, lijkt het erop.
- Voor de 195/50R15's ga ik grote aanpassingen doen: zowel voor een stuk van de ligger eruit halen, als achter de tank verwijderen en meer ruiimte maken, etc.etc. Doel is dat hij 12cm boven de grond komt en een veerweg van 8cm heeft (dus ingeveerd nog meer 4cm boven de grond staat), dit is een beetje mijn richtlijn voor de rallysport.
- Thanks voor de tip van de alu 'stalen' velgen! Ben benieuwd wat dat scheelt in gewicht, maar voor de koeling zeker leuk! Er komen 285mm s onder. Liefst zou ik de 300mm van mijn 406 COUPE eronder zetten, maar dan moet ik naar 16 inch en dat is helemaal te gek voor een AX
- APK: daar heb ik mijn trucjes voor
@Citrofenwik: zal binnenkort wat foto'tjes plaatsen. Ben nu alles aan het slopen, ben tegelijkertijd de motor aan het opbouwen (dus heb veel leuke plaatjes van 16V onderdelen etc.).
@AlexanderB:
- mijn inspiratie is ook veel Peugeot geweest- de bumper moet toch een stuk dikker worden dan van een 1.1 (zowel voor als achter), maar qua lijnen heb je gelijk, lijkt het erop.
- Voor de 195/50R15's ga ik grote aanpassingen doen: zowel voor een stuk van de ligger eruit halen, als achter de tank verwijderen en meer ruiimte maken, etc.etc. Doel is dat hij 12cm boven de grond komt en een veerweg van 8cm heeft (dus ingeveerd nog meer 4cm boven de grond staat), dit is een beetje mijn richtlijn voor de rallysport.
- Thanks voor de tip van de alu 'stalen' velgen! Ben benieuwd wat dat scheelt in gewicht, maar voor de koeling zeker leuk! Er komen 285mm s onder. Liefst zou ik de 300mm van mijn 406 COUPE eronder zetten, maar dan moet ik naar 16 inch en dat is helemaal te gek voor een AX
- APK: daar heb ik mijn trucjes voor
@Citrofenwik: zal binnenkort wat foto'tjes plaatsen. Ben nu alles aan het slopen, ben tegelijkertijd de motor aan het opbouwen (dus heb veel leuke plaatjes van 16V onderdelen etc.).
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Re: Nieuw ontwerp uiterlijk AX GTI
Ik vroeg me ook nog af of je dr effectief rally mee gaat rijden?
(heb hier ook een FIA gekeurd rally-axje, maar in standaardklasse, divisie 1 volgens de VAS)
(heb hier ook een FIA gekeurd rally-axje, maar in standaardklasse, divisie 1 volgens de VAS)
AX-kopen is verslavend.
Re: Nieuw ontwerp uiterlijk AX GTI
Ja dat is wel het idee. Ik wil hem opbouwen voor rally's op verharde ondergrond of trackday circuit gebruik. Misschieen een enkele 'zomeravond competitie' wedstrijd.citrofenwick wrote:Ik vroeg me ook nog af of je dr effectief rally mee gaat rijden?
(heb hier ook een FIA gekeurd rally-axje, maar in standaardklasse, divisie 1 volgens de VAS)
Heb in 2003 ook rally gereden met een AX GTI in klasse A5, maar dan zit je met de maximale cilinder inhoud van 1360cc. Als je naar divisie 5 gaat of naar de Franse F2000, dan kan je er een grotere motor inleggen, bijv. van saxo.
Re: Nieuw ontwerp uiterlijk AX GTI
AlexanderB wrote:Voor straatgebruik (APK) moeten de deuren deurgrepen en sloten hebben..
Die verplichting voor deurgrepen (en nog niet eens zozeer de sloten) is geen APK kwestie, maar een RDW kwestie.AXVTS wrote:- APK: daar heb ik mijn trucjes voor
Een auto die (mede) bedoeld) is voor gebruik op de openbare weg, dient te allen tijde direct toegankelijke deurgrepen te hebben, ivm. bereikbaarheid van de inzittenden na een ongeval.
Het idee om die handgreep-kuipjes weg te halen, zodat de carrosserie mooi vlak doorloopt, heb ik jaren geleden al willen uitvoeren, maar om RDW-redenen dus maar snel laten varen.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Re: Nieuw ontwerp uiterlijk AX GTI
ok- dan moet ik daar nog eens goed over nadenken. De sloten weghalen kan dus wel in ieder geval?
Re: Nieuw ontwerp uiterlijk AX GTI
Volgens mij wel, alleen maak je je daarmee wel volledig afhankelijk van de centrale deurvergrendeling: is je accu dood, kom je je auto niet meer in.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Re: Nieuw ontwerp uiterlijk AX GTI
Vandaag weer top dagje klussen aan de 'Ultieme GTI' Divisie 5 rallyspec.
De achterwielen pas gemaakt: de 195-55-R15 winterbanden moeten passen, zodat ik met 195-50R15 Toyo R888 zeker geen aanlopen / gezeur krijg
Lege koets1:
Lege koets 2 met hydraulische handrem zichtbaar:
Eerste keer grote wielen passen:
De achterwielen pas gemaakt: de 195-55-R15 winterbanden moeten passen, zodat ik met 195-50R15 Toyo R888 zeker geen aanlopen / gezeur krijg
Lege koets1:
Lege koets 2 met hydraulische handrem zichtbaar:
Eerste keer grote wielen passen:
Re: Ultieme GTI
Weer wat onderdelen binnen, dus specs bovenaan weer aangepast
Re: Ultieme GTI
Ik twijfel nog of ik een nokkenas wil die de standaard hydraulische volgers in stand houd, of dat ik naar mechanische volgers ga en dus iets meer toeren kan draaien. Afhankelijk daarvan kan je respectievelijk voor de catcams 708 of 737 kiezen bijvoorbeeld.Bas_S wrote:Welke nokkenassen wil je gaan gebruiken?
Mijn gevoel zegt dat ik voor hydraulische kleppenstoters ga, en mij dus beperk tot ca. 8500 toeren, maar dat ik dan een wat meer 'streetable' auto over hou, waar ik ook nog eens een zondags ritje door de polder kan doen.
Daarnaast heb ik twee helemaal nieuwe koppen liggen: een J4 en een JP4. Het is me ook nog niet duidelijk met welke ik meer vermogen kan behalen, de één heeft grotere kleppen, de andere kan een nokkenas met meer lift en duratie verdragen.
Alle advies meer dan welkom!!
Re: Ultieme GTI
Als je de standaard hydraulische klepstoters houd raden de meeste een max toerental aan van ~7500 tot 8000 toeren.
Bij catcam 734 en 737 heb je eigenlijk ook andere klepveren nodig.
Bij catcam 734 en 737 heb je eigenlijk ook andere klepveren nodig.
Altijd meer PK's dan jou!
Re: Ultieme GTI
Met hydraulische klepstoters zou de JP4 met de grotere kleppen meer vermogen moeten opleveren.AXVTS wrote:Maar je hebt geen mening welke kop of welke nokkenas?
Maximale lift van 10mm (708) weet ik niet zeker of de JP4 dit aankan, de J4 kan dit wel aan.
Ik rij met de 708 icm J4 en heb mijn toerenbegrenzer volgens mij nu (zelf programmeerbaar) op 7850 staan.
En wil je maximaal vermogen in hoge toeren of maximaal driveability en dus ook wat meer trekkracht onderin? Als je max vermogen wilt kan je volgens mij het beste de 715 nemen.
Re: Ultieme GTI
Ha nuttige tips, dankjewel-
Het gaat mij om zondagse ritjes door de polder, trackdays en af en toe eens een (short)rally rijden als ik weer wat geld gespaard heb. Kortom, voor deze 'mix' van autoritjes denk ik dat 'driveability' heel belangrijk is, oftewel koppel vanaf ongeveer 4000 toeren tot en met 8000 toeren.
De 715 ben ik nog niet eerder tegen gekomen online, zal eens zoeken wat mensen daarmee behaald hebben.
Het gaat mij om zondagse ritjes door de polder, trackdays en af en toe eens een (short)rally rijden als ik weer wat geld gespaard heb. Kortom, voor deze 'mix' van autoritjes denk ik dat 'driveability' heel belangrijk is, oftewel koppel vanaf ongeveer 4000 toeren tot en met 8000 toeren.
De 715 ben ik nog niet eerder tegen gekomen online, zal eens zoeken wat mensen daarmee behaald hebben.
Re: Ultieme GTI
Let wel op dat bij Catcams niet alleen de laatste drie cijfers bepalend zijn. Voor de J4 en JP4 hebben de nokkenassen met dezelfde laatste drie cijfers verschillende specificaties, haal dus niets door elkaar.
Re: Ultieme GTI
Goeie tip. Ik ben voorlopig nog bezig met laswerk voordat de motor erin gaat. Blijkt dat er aan een GTI van 91 toch best wel veel roest / slechte plekken kunnen zitten!Browny wrote:Let wel op dat bij Catcams niet alleen de laatste drie cijfers bepalend zijn. Voor de J4 en JP4 hebben de nokkenassen met dezelfde laatste drie cijfers verschillende specificaties, haal dus niets door elkaar.
Ik zal eens wat foto's posten nu ik weer een telefoon met camera heb
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Re: Ultieme GTI
Dat is mij bij de bouw van mijn rallyhok ook opgevallen. Hoe verder je em stript, hoe meer verborgen roest je tegenkomt. Had ik het geweten, ik had de onderkant sowieso laten zandstralen.
AX-kopen is verslavend.