schuifdak

Alles aan de buitenzijde van de AX (spiegels, gril, bumpers enz)

Moderator: webmasters

Post Reply
betterman
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 444
Joined: SatNov08, 2003 3:02:24 PM
Location: geleen
Contact:

dakkie

Post by betterman »

Nu dat we hier toch een perfecte foto van de binnenkant van het dak hebben, met name de rail die rondom het dak loopt, ff een vraagje.

Heeft iemand hier al een targa dak in z'n ax-je geslepen ???

Volgensmij kun je redelijk eenvoudig een bijna geheel targa maken van het dak van een ax ??? of word dit toch te zwak ????
King for a day, Fool for a lifetime.

alles te koop...voor AX
06-20412458
foto's : Http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=707

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Je bedoelt het hele dak eruit en dr een glazen plaat in. Lijkt me lastig.zeker omdat dat glas loeizwaar is.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

betterman
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 444
Joined: SatNov08, 2003 3:02:24 PM
Location: geleen
Contact:

Post by betterman »

das niet echt wat ik bedoel, ik bedoel gewoon een groot deel van het dak uitzagen, en vervolgens datzelfde deel in een targa omtoveren zodat je dat dakgedeelte eruit kunt pakken en erin kunt zetten, het enige extra gewicht is dan het sluitmechanisme en de rubbers.
King for a day, Fool for a lifetime.

alles te koop...voor AX
06-20412458
foto's : Http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=707

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Soort cabrio maar dan anders. KLinkt grappig.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

User avatar
Joris
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2018
Joined: TueAug12, 2003 12:51:05 AM
Location: Heerenveen (Friesland)
Contact:

Post by Joris »

er is een aardige kans dat hij weer ongedeukt gaat rondrijden


Dat is mooi om te horen!!!
Maar wel sneu dit...
Rides: Ax GT `91 Ax gti `92 VW passat variant 97 18inch Cx 2000 pallas `79

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

Leuk idee. Maar misschien dat dat net teveel gevraagd is voor de stevigheid van je AX. Tenslotte is de AX al superlicht. Erg veel overbodig metaal zit er niet in.

betterman
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 444
Joined: SatNov08, 2003 3:02:24 PM
Location: geleen
Contact:

Post by betterman »

je slaat de spijker op de kop, dat is nu precies wat ik zou willen weten, kan ik (bijna) het hele dak verwijderen zonder dat mn ax als een bananenschil uit elkaar klapt, zorgt dus alleen die contructie aan d rand voor stevigheid of ook het dak zelf (dat niet echt stevig gewoon op de ax geplakt zit)
King for a day, Fool for a lifetime.

alles te koop...voor AX
06-20412458
foto's : Http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=707

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Het plaatstaal van het dak draagt (bijna niets) het kan namelijk niets hebben. Het zijn de verstevigingen in het dak die het hem doen.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

betterman
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 444
Joined: SatNov08, 2003 3:02:24 PM
Location: geleen
Contact:

Post by betterman »

maar.....

bij sommige autos zie je in het midden van het dak, achter de deurstijlen een balk(je) lopen die de boel verstevigd, bij een ax alleen de balk om het dak heen en de dwarsbakl onder de "antenne", als ik het goed begrijp kan ik dus met een "knabbeltang" bijna het hele dak weghalen (binnen de versteviging natuurlijk) en daar een semi-open dak/targa van maken...
King for a day, Fool for a lifetime.

alles te koop...voor AX
06-20412458
foto's : Http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=707

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Als er in het midden geen verstevinging zit kan je dat inderdaad doen. Maar als ik jou was zou ik een slijptol pakken.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

betterman
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 444
Joined: SatNov08, 2003 3:02:24 PM
Location: geleen
Contact:

Post by betterman »

Das niet zo'n goed voorstel een slijptol, waar denk je dat die vonkies op terecht komen ???

normaal word dit met een knabbelschaar/tang gedaan.

(als je het antwoord op het vonken mysterie niet weet, hie is ie dan: de vonkies komen op de lak, die smelten hier een beetje in en een jaar later heb je een auto met sproeten :shock: )
King for a day, Fool for a lifetime.

alles te koop...voor AX
06-20412458
foto's : Http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=707

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

suks moet je ook subtiel aanpakken. Je auto bedekken met een laken oid en achteraf eventjes schoonpoetsen doet wonderen.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

ik zou alleen tussen de 2 deurstijlen wel iets van een versteviging maken..
dat heeft de AX nu dan wel niet, maar hij kan het wel gebruiken. zeker als je met open dak zou rijden!
Image

Handjes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 421
Joined: WedNov19, 2003 11:58:21 PM

Post by Handjes »

Sander wrote:Het plaatstaal van het dak draagt (bijna niets) het kan namelijk niets hebben. Het zijn de verstevigingen in het dak die het hem doen.

Dat is niet correct. Het plaatstaal zorgt juist voor torsiestevigheid! In het vlak van het plaatstaal is het heel stevig. Niet als je er op gaat staan inderdaad, maar dat laatste heeft ook geen functie voor de stijfheid van de koets. Als je het hele dak (plaat) weg zou halen, zou de auto wat meer gaan torderen in bochten.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

meer materiaal is altijd sterker. Laat ik het kort samenvatten je hele dak mag weg voor de apk. Als de verstevigingen er nog maar zitten. Dit moet je echter ook maar effies aan de garag uitleggen voordat je begint ;)
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Gizart
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 124
Joined: TueMar02, 2004 6:23:30 PM
Location: NoordNederland
Contact:

Post by Gizart »

Sander wrote:meer materiaal is altijd sterker. Laat ik het kort samenvatten je hele dak mag weg voor de apk. Als de verstevigingen er nog maar zitten. Dit moet je echter ook maar effies aan de garag uitleggen voordat je begint ;)


Sterker nog, vorig jaar ben ik door de politie aangehouden met een auto waar het hele dak ( tussen de stijlen) was weggeknipt.
Ze konden me niets maken ( afgezien van de lekke ( lees: open) einddemper).

Het doet wel wat met de stijfheid van je auto had ik het idee.
Maar er viel nog prima mee te rijden.

Heb er nog wel een fotootje van geloof ik.
Was overigens een 205je( zonder draagbalk in het middan van het dak).
Don't let sensible people talk you out of your dreams.
205 1.9 GTI³

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

als jullie willen kan ik nog wel een paar fotos schieten van de constructie hoor!

en de antenne zit precies boven de voordraagbalk

wist trouwens niet dat alles zo simpel daarboven vast zat, hemel verwijderen doe je in een halfuurtje
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Post Reply