uiterlijk AX

Alles aan de buitenzijde van de AX (spiegels, gril, bumpers enz)

Moderator: webmasters

limovo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: WedJun16, 2004 3:45:07 PM
Location: Arnhem
Contact:

uiterlijk AX

Post by limovo »

Een maand geleden heb ik een AX diesel gekocht. In 1 maand 4500 km gereden. Brandstofverbruik 1:22, olie verbruik ca. 1 liter op 4000 km. Ik ben dus erg blij met mijn Citroen.

Hoe het uiterlijk van een auto is interesseert me eigenlijk geen bal, zeker niet als tie doet wat tie tot nu toe heeft gedaan. Maar nu het volgende, zijn er nog meer mensen die de AX lelijk vinden?? Ik wil geen mensen tegen de schenen schoppen, maar in mijn optiek is de AX een staaltje lineaal-design. Als ik zo het forum lees dan zijn er veel mensen blij met hun AX (ik ook!!!) maar zijn er ook veel mensen die hun auto (of die van anderen) er geweldig uit vinden zien.
Nogmaals, ik wil geen mensen tegen de schenen schoppen, maar ik ben wel benieuwd of er nog mensen zijn die er net zo over denken als ik.

ivo (ex mini rijder)

axgt-er
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 235
Joined: SunJun15, 2003 1:58:46 PM
Location: epe

Post by axgt-er »

Het is wel een gewaagde vraag idd.
Ik vind die vierkante accenten van een ax juist mooi, omdat dat mij aan de tijd doet denken dat de groep B rallywagens er nog waren. Daarom vind ik ook de nieuwe c2 mooi, omdat deze auto ook weer iets vierkanter is geworden in sommige opzichten tov bijvoorbeeld de saxo.

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Post by Rock's »

Het gaat om de combinatie van vormen (rondingen en hoeken)

Ik vind de AX mooi,.... ok, je moet hem wel een beetje helpen...maar dat is met elke auto zo.

Mijn AX is vrij laag, en heeft grote wielen...... de combinatie van grote wielen en de kleine wielbasis maakt hem erg mooi (naar mijn mening)

Er zitten geen overdreven dingen aan zoals bij Ford KA, Fiat multipla, complete renault lijn van tegenwoordig en zo vele.

De combinatie van perfecte rondingen en hoeken is voor mij de.....AC Cobra
Last edited by Rock's on SunJul18, 2004 8:51:44 AM, edited 1 time in total.
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

Ax_Dude
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 812
Joined: WedJun18, 2003 12:57:53 AM
Location: Belgisch Limburg
Contact:

Post by Ax_Dude »

Mja zal ik dan ook maar iets "opbiechten": Een ax vond ik altijd een ontzettend lelijk misbaksel... Totdat ik er zelf ??n had :) Dag na dag vond ik dat ie er beter en beter uitzag en datgene wat ik nooit voor mogelijk had gehouden gebeurde: BAAAAM... Gegrepen door het ax-virus :D Mijn mening is dan ook compleet overgeslagen :) Een ax? Die is gewoon tijdloos! :)

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

HAHAHAHHA, gedurft. Dit moeten we es op een golfforum proberen :lol: Maar ik snap wel wat je bedoelt. Heb het nog steeds bij allebei mn axen. Van bepaalde hoeken vind ik ze ronduit lelijk, van andere hoeken vind ik het prachtige wagen. Tzijn net vrouwen :blob2: :blob3: :blob4: :blob5: :blob8:
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

manuarmata
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 158
Joined: ThuJun12, 2003 9:53:28 PM
Location: Dendermonde, Beeeelgie !!!!
Contact:

Post by manuarmata »

wat ik even kwijt wil is dat de ax (net als de bx xantia en xm trouwens) een ontwerp is van Bertone. In mijn ogen toch nog altijd een supertalent als het op design aankomt. Moet je maar eens kijken waar de cocurentie mee uitkwam anno 1986.
saxo 16v + musketier uitlaat + open luchtfilter = nog steeds en prima wekker voor de hele buurt
www.saxoclubvlaanderen.tk

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

ik heb dit overigens met alle citroens hoor!
dat ik in het begin denk van 'euhmm wat is dat?'
en hoe vaker je m ziet hoe mooier die word! :)

tijdloos ontwerp he..
mijn favo van de moderne generatie is nog altijd gewoon de BX :roll:
Image

limovo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: WedJun16, 2004 3:45:07 PM
Location: Arnhem
Contact:

Post by limovo »

Rock's schrijft:

Ik vind de AX mooi,.... ok, je moet hem wel een beetje helpen...maar dat is met elke auto zo.

De combinatie van perfecte rondingen en hoeken is voor mij de.....AC Cobra



Een AC Cobra is nou echt een goed voorbeeld van een mooie auto, die hoef je niet meer te helpen. Hetzelfde heb ik met bijvoorbeeld een 911, een Lotus Elise of een Mini. Daar moet je geen rare spoilers op zetten of op enige manier 'helpen'.


manuarmata schrijft:

wat ik even kwijt wil is dat de AX (net als de bx xantia en xm trouwens) een ontwerp is van Bertone. In mijn ogen toch nog altijd een supertalent als het op design aankomt.


aah, dat wist ik niet. Van Bertone ken ik overigens ook wel aardig wat lelijke ontwerpen. De Opel Kadett Cabrio bijvoorbeeld, of de Fiat X1/9.

Ik ben erg blij met m'n AX en vind 'm stiekum ook steeds minder lelijk worden.... Ben benieuwd waar dat eindigt..................

AX_Powah
AX Master
AX Master
Posts: 1887
Joined: ThuJul10, 2003 3:59:17 PM
Location: Sint Oedenrode
Contact:

Post by AX_Powah »

Ik vind het ontwerp van de ax ook mooi alleen de standaard vind ik m ook best saai! je moet zon wagen inderdaad gewoon helpen !

Ik vind gelaste booskijkers een enorm succes op de ax en met een mooie bumperkit kun je vele mensen doen omkijken!! ik vind het een mooie auto en wat rocks ook al zegt als je m mooi verlaagd met 15inch eronder kijkt dat toch een stuk mooier!

ax powah
Mzzls Geert
Image

Wie niet snel is.......is laag!!

Popmart
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2011
Joined: SatFeb28, 2004 2:24:24 PM
Location: Aken
Contact:

Post by Popmart »

Standaard is een AX niet al te mooi. Maar als ie wat extra's zoals velgen, skirts en spoilertje heeft is het toch een mooie wagen. De AX ging ik ook pas waarderen nadat ik er zelf eentje had.

En tegenwoordig hebben de auto's te veel rondingen. Mooiste vind ik ook auto's als de CX, BX, Saab 900 en Volvo 340. Als de AX niet zo'n zuinige auto was reed ik waarschijnlijk ook rond in een BX of Volvo 340.

Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2084
Joined: ThuJun12, 2003 4:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Post by Rob GT »

Mijn 1e GT heb ik altijd een hele mooie auto gevonden, en nog steeds. Ik heb verder nooit zo naar Axen gekeken eigenlijk, pas toen ik een GT tegenkwam toen ik serieus een auto kon en wilde begon ik er pas naar te kijken. Altijd overheen gekeken zeg maar.

En nu vind ik vooral de GT(I) modellen erg mooi. De rest boeit me nog steeds niet zo eigenlijk :oops: tenzij een beetje opgeleukt natuurlijk.





Hoe langer ik moet fietsen, hoe mooier ze worden... dat dan weer wel.
Image

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

Goeie vraag! :)

Is een AX mooi? Neuh, niet echt. Maar dat geldt wat mij betreft voor 99% van alle auto's.
Issie lelijk dan? Neuh, ook niet echt. Al kan je wel zeggen dat de AX nog wel wat restantjes laat zien van de bijzondere en eigenzinnige Citroën vormgeving uit het verleden.

Wat veel mensen hier doen met spoilers en zo vind ik wel leuk, maar heeft naar mijn smaak niet veel van doen met mooier maken. Het zorgt ontegenzeglijk voor een aparte uitstraling, en die kan vanalles zijn. Agressief, sportief, luxe, enzovoorts.

Persoonlijk kijk ik altijd of ik het ontwerp een kloppend geheel vind, geen samenraapsel van hoeken, randjes, bochtjes en lijnen. Vind ik het kloppend, harmonieus geheel, dan is ie mooi wat mij betreft. Maar dat wil niet zeggen dat de uitstraling die de auto daarmee heeft voor mij aantrekkelijk is. De 106 en 306 vind ik zeer geslaagd qua vormgevingen, en ik vind ze erg mooi. De Golf IV vind ik ook zeer geslaagd, maar doet me helemaal niks. Eenheidsworst, maar wel hele goeie, zogezegd.

Minstens zo belangrijk voor mij is of ik een auto bijzonder vind. Dat hoeft dus niet te betekenen dat het hele ontwerp klopt. Meestal is dat zelfs niet zo, maar dan zitten er dingen in die ik persoonlijk erg leuk en/of creatief vind. Heeft vaak ook niks meer te maken met vormgeving, ook het technisch concept gaat dan meespelen.
Een Mega Tjaffer bijvoorbeeld kan ik met de beste wil ter wereld geen kloppend geheel noemen, laat staan mooi. Toch ben ik helemaal gek van zo'n auto'tje, gewoon omdat het een curieus ding is dat me heel erg
aanspreekt.


Groet,

Antoine

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

Schoonheid is wat mij betreft ook situationeel bepaald.

Veel oldtimers vind ik niet mooi, zeker niet van voor 1945. Maar als ik er eentje in het echt zie rijden vind ik ze vrijwel altijd schitterend. De Mille Miglia was wat dat betreft weer zo'n eye-opener.
Van een Bently uit 1930 wordt ik niet nat tussen de knie?n, totdat ik er een volle pijp een pas op zie scheuren in Toscane. Dat geluid, dat beeld, z??r indrukwekkend. Helemaal goed wat mij betreft.
Maar zie ik hem in een museum stoffig worden, dan vind ik hem weer helemaal niet spannend.

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Post by Rock's »

Nu ben ik trouwens wel benieuwd over welke punten er dan niet mooi gevonden worden van de AX (met name een GT),.... het hoeft maar een klein hoekje of puntje te zijn,....... let me know !!!

Ik kan er zelf 1 noemen......De wielen zitten achter verder in de wielkasten in vergelijking met de voorwielen (voor is hij in feite breder dan achter.......)
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2084
Joined: ThuJun12, 2003 4:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Post by Rob GT »

Rock's wrote:Ik kan er zelf 1 noemen......De wielen zitten achter verder in de wielkasten in vergelijking met de voorwielen (voor is hij in feite breder dan achter.......)


Idd, dat viel mij bij mijn 2e AX GT ook heel erg op! Niet echt mooi nee.
Wat ik verder niet zo mooi vind is al dat plastic opplakspul. Is vele malen mooier als dat glad was geweest en in de kleur van de auto gespoten zou zijn.
Image

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

De geringe spoorbreedte van de achteras heeft niks met mooi te maken. Da's een technische keuze. Eentje die mede de rij-eigenschappen bepaalt.

Daarnaast is het behoorlijk karakteristiek voor Cito?n. Bekijk de modellen van de jaren 70 en 80 eens. Die kleine spoorbreedte is een van de typische (stijl)kenmerken van de ondere anderen de DS en de CX!

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Post by Rock's »

Als de spoorbreedte aan de achterzijde gelijk of breder geweest zou zijn, dan had dit (naar mijn mening) veel mooier geweest als we het over het uiterlijk hebben...... en daar hebben we het momenteel ook over, maar nu je het zegt Kmvtr... :idea: :arrow: ...is het ook niet zo, dat als die spoorbreedte achter breder was geweest dat je dan stabieler op de weg zou liggen ?

Je zou er voor het oog een spoorverbreder tussen kunnen zetten, maar je moet eigenlijk niet verder gaan dan 6 mm, en je hebt 20 mm nodig,....... maar dat kan ook weer niet, want dan gaan je wielen aanlopen in de wielkasten....... zeker bij een verlaagde met 15"

wat betreft de plastic delen die niet glad zijn en niet in lak kleur...... dat hadden ze fabriek af idd beter kunnen regelen,.....hebben ze dus later wel met de Saxo gedaan,....... maargoed, het is vrij simpel op te lossen met spuitplamuur en lak :wink: ......je moet hem in dit geval weer een beetje helpen,........ maar je krijgt dan wel iets unieks, er zijn nl maar weinig AX-en die met gladde skirts rijden......... en daarintegen zijn er heel veel Saxo's die hun skirts wel zo hebben...... :wink: :wink: :wink:
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Ik vindt de AXjes op eerste gezicht niet super mooie autos, maar ze hebben voor mij toch iets, ik vindt ze lief:P Nou is mijne op t moment nog vrij lelijk, kleur is dof hij heeft van die alg aanslag en want gemene roestplekken, maar als ie klaar is *droom* dan issie de mooiste:P

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

toydoll wrote:Ik vindt de AXjes op eerste gezicht niet super mooie autos, maar ze hebben voor mij toch iets, ik vindt ze lief:P Nou is mijne op t moment nog vrij lelijk, kleur is dof hij heeft van die alg aanslag en want gemene roestplekken, maar als ie klaar is *droom* dan issie de mooiste:P


zo kocht ik mijne ook..
ik zou zeggen koop een flesje/busje Commandant [4] en ga een dagje boenen! het is een hels werk.. maar blinken dattie daarna doet!!

en roest zo snel mogelijk behandelen! ik heb mijn roest gewoon met hamerrite behandeld en dat zelf op kleur gemengt.. niet makkelijk, maar wel effectief
Image

ZX-Cruiser
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 483
Joined: SunAug29, 2004 8:30:15 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by ZX-Cruiser »

Tja een standaard AX is een beetje mager ;)
Een GT enzo zijn lekker dik, als je die wat verlaagt en wat bredere bandjes geeft, super!
Precies zelfde met de ZX, zet maatr een 2.0 16V naast een Reflex ;)
AX GT 16V '87 | AX GTi '91 | C5 Exlusive '05

Post Reply