luchthapper

Alles aan de buitenzijde van de AX (spiegels, gril, bumpers enz)

Moderator: webmasters

Post Reply
relAX
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 98
Joined: MonMar15, 2004 9:14:00 AM
Location: Dongen

luchthapper

Post by relAX »

ik wil ook een luchthapper in mn motorkap, maar ik lees hier dat er dan wel veel vuil bij je motor komt, dus daarom weet ik niet of ik het alsnog wel moet doen, maar zijn er ng meer nadelen aan een luchthapper of iss dat het enige en is daar ook nog iets an te doen of valt het ook wel mee
Zijn er ook wel voordelen aan een luchthapper als je 'normaal' rijd, behalve dat het er mooi uitziet
**always chillin', relAXin' and tryin' to reach tha highest level**
next concert 11 september @ Ground Zero Fest

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Voordelen? Euh... je krijgt meer koude lucht bij de motor cq open lucht filter?

User avatar
HellDuke
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 318
Joined: WedJul09, 2003 7:30:46 PM
Location: Mijdrecht

Post by HellDuke »

Je kan er ook een neppe luchthapper zeg maar opplakken, ziet niemand hoor.
Citroën AX 1.1 Plaisir Runner GT Style
Honda Transalp XL 600v

Shit Happens 8)

143.333

peter
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2071
Joined: FriAug01, 2003 12:56:51 AM
Location: Veendam

Post by peter »

Ik heb hier nog niemand gehoord over het aanbrengen van een luchtfilter precies onder de luchthapper. Zo?n standaard luchtfilter kan je toch uitrollen en aan de binnenkant van je kap vastmaken op de plek van je luchthapper? Dan blijft je motor ook schoon.
Image

relAX
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 98
Joined: MonMar15, 2004 9:14:00 AM
Location: Dongen

Post by relAX »

hoe bedoel je, onder de luchthapper een luchtfilter maken die net zo groot is en het hele gat bedekt of wat?
maar je dat doet dan word bij regen je luchtfilter toch nat, lijk me ook nie zo goed,
wel leuk idee trouwens ik weet niet of je het zo bedoelt maar valt misscien wel iets mee te doen
**always chillin', relAXin' and tryin' to reach tha highest level**
next concert 11 september @ Ground Zero Fest

peter
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2071
Joined: FriAug01, 2003 12:56:51 AM
Location: Veendam

Post by peter »

relAX wrote:hoe bedoel je, onder de luchthapper een luchtfilter maken die net zo groot is en het hele gat bedekt of wat?
maar je dat doet dan word bij regen je luchtfilter toch nat, lijk me ook nie zo goed,
wel leuk idee trouwens ik weet niet of je het zo bedoelt maar valt misscien wel iets mee te doen


zo bedoel ik het inderdaad.... regen had ik niet aan gedacht....., maar dan nog zal de meeste rommel gefilterd worden
Image

relAX
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 98
Joined: MonMar15, 2004 9:14:00 AM
Location: Dongen

Post by relAX »

ja ik denk dat ik daar maar iets mee ga proberen, alleen nog iets zoeken tegen de regen, iemand ideen??
**always chillin', relAXin' and tryin' to reach tha highest level**
next concert 11 september @ Ground Zero Fest

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

een paraplu :)
flauw

Ik zat altijd al te denken aan een soort gootje ofzo. Voor de happer. Denk toch dat het meeste water via de kap de happer instroomt. al zet je er fijnmazig gaas in zoal bv horregaas zal dat ook al een boel water buitenhouden denk ik.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

AX_Powah
AX Master
AX Master
Posts: 1887
Joined: ThuJul10, 2003 3:59:17 PM
Location: Sint Oedenrode
Contact:

Post by AX_Powah »

idd achter het race gaas wat je plaatst , aan de achterkant van dat vliegengaas/ horrengaas..dan houdt je al t stof tegen !! en idd een gootje voor t water en in ieder geval nooit je luchtfilter voor die opening leggen want dan vraag je om problemen volgens mij!


ax powah
Mzzls Geert
Image

Wie niet snel is.......is laag!!

User avatar
Ralf
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 369
Joined: MonMay10, 2004 6:17:08 PM

Post by Ralf »

ik ben er ook mee bezig op het moment,
ik heb een deco happer gekocht(dus een neppe)
maar aangezien die van onder los is kun je em ook gebruiken als een "echte"

ik heb em midden op de kap zitten en heb mijn luchtfilter gewoon naar voren gebracht MET de gewone orginele buizen(wel sportfilter btw)
mijn filter zit dus voor mijn happer en mijn ingang zit aan de achterkant van de happer dus bij mijn voorruit je moet wel een type happer pakken waardit er ook nog es bij uitziet.

ik heb met ruitenkit mijn happer bevestigt(dus niet die dubbelzijdige knoei die eropzit)
en ben em nu aant strak maken, gewoon met de vinger langs de naad plamuur smeren en schuren maar,...........

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Ik zat nou te denken...
Een open luchtfilter wil graag koude lucht (grotere dichtheid).
Een motor als het even kan ook (verkoeling?).
Maar normaal gesproken krijgt de motor dat al door de grille (toch?), dus zolang die er is (grille) heeft de motor geen probleem met de koudeluchtvoorziening.
Als je dus een happer op je kap maakt, wat in essentie een gat is waar lucht doorheen komt, en je maakt van je happer een slang die uitkomt bij je filter, eventueel met de eerder genoemde 'gootjes' ervoor, heb je dus de volgende voordelen:
a) de koude lucht komt aan bij je filter
b) er komt geen troep of water bij je motor (voor je motor is de situatie dus onveranderd)
c) en als je de slang goed isoleert warmt de lucht minimaal op op zijn tocht van de kap naar het luchtfilter. Want de motor wil de mooie koude lucht ook nog wel 'ns opwarmen voor het bij het luchtfilter aankomt...

Klopt dit of maak ik ergens een denkfout?
En werkt het in de praktijk?
Kijk uit, een Cactussssss

citro-power
AX Master
AX Master
Posts: 1179
Joined: WedOct08, 2003 1:18:29 PM
Location: 's Hertogenbosch

Post by citro-power »

volgens mij klopt dit wel aardig

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

klopt en in de rally wordt het ook gedaan

gewoon een happer met bak onder de motorkap die rechtstreeks om het filter gaat


dus iets meer rotzooi en vocht (of beter uitgewerkt)
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

User avatar
HellDuke
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 318
Joined: WedJul09, 2003 7:30:46 PM
Location: Mijdrecht

Post by HellDuke »

Maar te koude lucht is ook niet goed
Citroën AX 1.1 Plaisir Runner GT Style
Honda Transalp XL 600v

Shit Happens 8)

143.333

manuarmata
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 158
Joined: ThuJun12, 2003 9:53:28 PM
Location: Dendermonde, Beeeelgie !!!!
Contact:

Post by manuarmata »

en je moet er voor zorgen dat je kap open en dicht kan blijven gaan.

als je een klepje op de darm zet die je in de winter kan afsluiten is het best wel een haalbaar project.
saxo 16v + musketier uitlaat + open luchtfilter = nog steeds en prima wekker voor de hele buurt
www.saxoclubvlaanderen.tk

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Lucht opwarmen tijdens zn tocht naar de motor. effies rekensommetje. De motor maakt 2 arbeidsslagen per omwenteling dus een 1.4 motor verbruikt theoretisch 700cc lucht per omwenteling. Bij een cilindervulling van 72% (puur gokken) een halve liter per omwenteling. bij 4000 toeren gaat er dus 2000 liter lucht per minuut door je motor. Dat is dus 33 liter per seconde.

Dat warmt dus heel slecht op :wink:
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

dat de kap nog open en dicht moet kunnen lijkt me logisch.
het idee van luchthapper maken is dan als ik goed verder redeneer
- motorkap van de sloop halen
- gat in maken
- opbouw op zetten (kitten?)
- slang van kap naar luchtfilter
- eventueel spuiten

en even vraagje tussendoor: wat ben je ongeveer kwijt voor een open luchtfilter? ik zit er ook aan te denken om zoiets te gaan doen (zoals met zoveel dingen.... ;)) maar als het me bakken met geld gaat kosten zie ik er maar van af... anyone?
Kijk uit, een Cactussssss

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Zonder open filter is een luchthapper ook niet echt nuttig. Alleen voor het zicht. Filter kost een tientje voor de goedkope varianten tot 50 euro voor de hele goeie.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Post Reply