[banden] goede/slechte voor/achter
Moderator: webmasters
echter..
als een BMW of Audi over de plas wate rheen rijdt, gaat er een rijtje lampjes aan op hun dashboard.. worden er een miljoen computers wakker geschud om met sensoren te bepalen wat een professionele rally coureur op dat moment zou doen om de auto weer in het gelid te krijgen..
ik blijf erbij dat ik liever rechtdoor op een boom afga als zijdelings... laat staan achterstevoren!
als een BMW of Audi over de plas wate rheen rijdt, gaat er een rijtje lampjes aan op hun dashboard.. worden er een miljoen computers wakker geschud om met sensoren te bepalen wat een professionele rally coureur op dat moment zou doen om de auto weer in het gelid te krijgen..
ik blijf erbij dat ik liever rechtdoor op een boom afga als zijdelings... laat staan achterstevoren!

Een bak elektronische zooi die nodig is om dat veel mensen blijkbaar hun gezond verstand niet kunnen/willen gebruiken!q01z wrote:echter..
als een BMW of Audi over de plas wate rheen rijdt, gaat er een rijtje lampjes aan op hun dashboard.. worden er een miljoen computers wakker geschud...

Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! 
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.

- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Ik moet zeggen dat ik met al die technologie erg blij was op 21 juni. Zonder dat had ik hier waarschijnlijk niet zo gezeten.MNM(tm) wrote:Een bak elektronische zooi die nodig is om dat veel mensen blijkbaar hun gezond verstand niet kunnen/willen gebruiken!q01z wrote:echter..
als een BMW of Audi over de plas wate rheen rijdt, gaat er een rijtje lampjes aan op hun dashboard.. worden er een miljoen computers wakker geschud...
Bij voorwielaandrijving:
De beste banden voor en de mindere achter.
- De voorbanden hebben te kampen met:
Optrekken/Remmen/Bochten/Aquaplaning (dit laatste lees ik hierboven nergens maar is bij een voorwielaandrijver hinderlijk tot gevaarlijk.
- De achterbanden hebben voornamelijk te kampen met in het spoor blijven.
Bij achterwielaandrijving:
De beste banden achter en de mindere voor.
Deze indeling op grond van enige miljoenen km persoonlijke ervaring onder alle weersomstandigheden, op de gewone weg.
De beste banden voor en de mindere achter.
- De voorbanden hebben te kampen met:
Optrekken/Remmen/Bochten/Aquaplaning (dit laatste lees ik hierboven nergens maar is bij een voorwielaandrijver hinderlijk tot gevaarlijk.
- De achterbanden hebben voornamelijk te kampen met in het spoor blijven.
Bij achterwielaandrijving:
De beste banden achter en de mindere voor.
Deze indeling op grond van enige miljoenen km persoonlijke ervaring onder alle weersomstandigheden, op de gewone weg.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
degene wrote:6mm voor.
Heel vervelend om de hele tijd controle over je vooras te verliezen om hem vervolgens weer gemakkelijk te herwinnen, als je ook gewoon de controle de hele rit kan behouden. Met het risico dat ALS je achteras weg wil, hij moeilijker terug te krijgen is.
Het genoemde TRS voorbeeld gaat over sneeuw/ijzel. Omstandigheden die niet in de poll verwerkt zitten. Op herfstachtige dagjes zoals deze zou ik lekker die 6mm voor zetten, heb je ook minder last van aquaplanen.
Was al wel genoemd, maar neemt niet weg dat ik er hetzelfde over denk...jk wrote:- De voorbanden hebben te kampen met:
Optrekken/Remmen/Bochten/Aquaplaning (dit laatste lees ik hierboven nergens maar is bij een voorwielaandrijver hinderlijk tot gevaarlijk.

-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Daarbij komt dat voorwielaandrijvers bij abrupt gas loslaten in een bocht, de neiging hebben om achterstevoren te gaan. Daar doen betere banden nauwelijks iets aan.
Dus ook in verband hiermee mijn persoonlijke conclusie: bij een voorwielaandrijver de beste banden voor (juist in verband met de in de voorwielen gecombineerde functie Optrekken/Remmen/Sturen).
Maar vooral heel goed luisteren naar wat je stuurwiel en je voorwielen je vertellen.
Zoals Stirling Moss het noemt: "Reading the road".
Dus ook in verband hiermee mijn persoonlijke conclusie: bij een voorwielaandrijver de beste banden voor (juist in verband met de in de voorwielen gecombineerde functie Optrekken/Remmen/Sturen).
Maar vooral heel goed luisteren naar wat je stuurwiel en je voorwielen je vertellen.
Zoals Stirling Moss het noemt: "Reading the road".
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
Je hebt van die viaducten die 'onderaan' blank staan. Nou wil het geval wel eens dat zo'n viaduct in een lichte bocht gebouwd is.MNM(tm) wrote:Huh? Kan het lokaal boven zo'n bocht dan veel meer regenen dan de rest van de weg?q01z wrote:dus onverwachts meer regen in de snelwegbocht
Regen is regen en nat wegdek is nat wegdek. Als je daardoor gewoon je snelheid (en rijgedrag) aanpast, lijkt het mij zeer onwaarschijnlijk dat je dan voor verrassingen komt te staan in bochten.
Ik bedankte de heilige maagd maria hartelijk voor bewezen diensten, toen bleek dat er (snachts) niemand op de rijbaan naast me reed. Want al dansend op het water nam de snelweg een bocht maar mn gebakje niet

uuhm.. maar alsnog dan wil je de kans hierop toch zo klein mogelijk maken?jk wrote:Daarbij komt dat voorwielaandrijvers bij abrupt gas loslaten in een bocht, de neiging hebben om achterstevoren te gaan. Daar doen betere banden nauwelijks iets aan.
De achterbanden geven het spoor aan (dus de waarin de auto zich verplaatst!) Beter banden helpen hier wel degelijk in (of er moet iets technisch niet goed zijn met de auto)
Zeker omdat de achterkant van een FWD auto zo licht is, wil je hier de afwatering zo goed mogelijk hebben.
Overstuur=gevaarlijk, tegensturen!
onderstuur=bijna altijd te corrigeren door snelheid te minderen.
Bijkomend voordeel is dat je op deze manier ook de banden rouleert en voorkomt dat je met oude achterbanden rijd.
De voorste banden slijten veel harder, zijn ze op? plaats je de achterbanden voor en koop je achter weer nieuwe.
Het enigste voordeel wat ik kan bedenken met de beste banden voor;
Als je moet uitwijken kun je de 1ste stuurbeweging makkelijker maken (kom je gelijk bij probleem 2... de achterkant zal uitbreken

Last edited by Bas_S on ThuSep16, 2010 12:33:51 AM, edited 1 time in total.
Altijd meer PK's dan jou!
Dat is echt de reinste onzin, de 306 had eerst een paar slechte banden en wou bij een rontonde met liften enorm snel om, met een setje bridgestone turanza's was hier totaal geen sprake meer van.jk wrote:Daarbij komt dat voorwielaandrijvers bij abrupt gas loslaten in een bocht, de neiging hebben om achterstevoren te gaan. Daar doen betere banden nauwelijks iets aan.
Idem voor de ax welke met een set gare testbanden momenteel extreem snel wilt oversturen.
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Had een 306 niet net zoals een ZX een 'meesturende achteras'?Drake wrote:Dat is echt de reinste onzin, de 306 had eerst een paar slechte banden en wou bij een rontonde met liften enorm snel om, met een setje bridgestone turanza's was hier totaal geen sprake meer van.jk wrote:Daarbij komt dat voorwielaandrijvers bij abrupt gas loslaten in een bocht, de neiging hebben om achterstevoren te gaan. Daar doen betere banden nauwelijks iets aan.
Idem voor de AX welke met een set gare testbanden momenteel extreem snel wilt oversturen.
... alles natuurlijk ook afhankelijk van rijstijl ...
Er zijn zoveel variabelen.
O.a. in welke versnelling je rijdt / naar welke versnelling je terugschakelt, bij plotselinge problemen.
Er zijn zoveel variabelen.
O.a. in welke versnelling je rijdt / naar welke versnelling je terugschakelt, bij plotselinge problemen.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
Hmm, probeer het in balans te houden. Maar liever iets eerder weg, op banden moet je niet bezuinigen.
Ik neem ook geen banden over ivm mogelijke canvasbreuken. Ook levensgevaarlijk. Die wettelijke 1.6mm slaat helemaal nergens op. Dat wil je niet hoor.
Onder het leasbusje wat ik rij (mercedes Vito) zit nu net iets boven de 2mm en je hebt NIETS meer over, en ik ben een hele rustige rijder. Om even aan te geven: 82.000Km gereden, nog nooit banden vervangen! Zelfs bij de garage stonden ze daar van te kijken. Dus zowel ik als de monteur dachten dat vervanging geen probleem zou moeten zijn. Niet dus...enorme eikels! Zodra de vorst erin komt, ga ik weer naar de garage en gaan er nieuwe onder...en anders rij ik geen stap meer met die bus!
Ik neem ook geen banden over ivm mogelijke canvasbreuken. Ook levensgevaarlijk. Die wettelijke 1.6mm slaat helemaal nergens op. Dat wil je niet hoor.
Onder het leasbusje wat ik rij (mercedes Vito) zit nu net iets boven de 2mm en je hebt NIETS meer over, en ik ben een hele rustige rijder. Om even aan te geven: 82.000Km gereden, nog nooit banden vervangen! Zelfs bij de garage stonden ze daar van te kijken. Dus zowel ik als de monteur dachten dat vervanging geen probleem zou moeten zijn. Niet dus...enorme eikels! Zodra de vorst erin komt, ga ik weer naar de garage en gaan er nieuwe onder...en anders rij ik geen stap meer met die bus!
Verkocht: AX 1.4i TGS donkergroen metallic cruising met 247.000Km (Nov. 2010).
...en anders parkeer je die bus tegen de vangrail bij de eerstvolgende plensbui en zeg je dat je de controle over de wagen was verloren door aquaplaning door slechte banden?!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! 
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.

- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Tja...ik begrijp dus ook niet wie dat dus heeft verzonnen. Maar ik kan dus op mijn kop gaan staan...of nu gaan rijden als een idioot. Word dus feitelijk bestraft voor net rijgedrag.
Maar feit blijft: je moet goed schoeisel zowel voor als achter hebben. Of je nu voor of achter weg glijd in een noodsituatie...
Maar feit blijft: je moet goed schoeisel zowel voor als achter hebben. Of je nu voor of achter weg glijd in een noodsituatie...
Verkocht: AX 1.4i TGS donkergroen metallic cruising met 247.000Km (Nov. 2010).