Spoiler (de)monteren, spuiten. En voorbumper?

Alles aan de buitenzijde van de AX (spiegels, gril, bumpers enz)

Moderator: webmasters

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Spoiler (de)monteren, spuiten. En voorbumper?

Post by pcrodent »

Op de sloop een spoiler gevonden.
Zat nog wel een auto aan vast.
1) Hoe krijg ik die eraf?
2) Hoe krijg ik hem er bij de mijne weer op?

Ik heb al wel gezien dat het met de twee zwarte 'puntjes' in m'n achterruit te maken heeft. Is het een kwestie van daar een gaatje in boren en met wat moertjes weer vastmaken, of is het iets anders?
Heb ook al wel gezien dat ie in die andere met moertjes aan de binnenkant bevestigd zit.
Maar wat ik me vooral afvraag: moet je (de)monteren inclusief de 'zwarte puntjes' of moet er een 'gat' in?
(als er een gat in moet moet er neem ik aan een rubber ringetje bij als ik geen zwembad in m'n auto wil?)

En weet iemand wat ze op de sloop ong voor zo'n bumper vragen? Dan kan ik mijn portemonnee vast mentaal voorbereiden.

Heel veel vragen weer, ik hoop dat jullie er iets mee kunnen. In ieder geval vast bedankt!

(FYI: heb vandaag het vraagbaakboekje binnen gekregen. Scheelt jullie weer wat vragen van mij :D)
Last edited by pcrodent on MonJul05, 2004 9:53:21 PM, edited 1 time in total.

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Post by Rock's »

Het is heel simpel,...... draai aan de binnenzijde de moertjes los en de spoiler is geoogst......

Let wel op,.....de complete achterruit en de kofferklep heb je nu ook geoogst !...... deze zit nu los !

Ook zeggen ze wel eens dat je de cilinders aan de buitenzijde even moet lostrekken.....

Bij montage !!!!!!! ..... bij jouw AX de moertjes losdraaien (jep.... die van die doppen aan je achterruit) ...... spoiler er op en de moertjes weer vast....... LET OP.....vast is vast......ook wordt aanbevolen om er rubbertjes tussen te doen.
Zonder rubbertjes is de kans groter dat jouw achterruit breekt...... als je de boutjes te vast zet breekt zekers je achterruit !

Gewone bumper mag niet meer dan 25 eurie kosten...... GT bumper niet meer dan 85,-

Enjoy
R.
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Bedankt voor je snelle antwoord!
Dus als ik de zwarte puntjes losdraai zit meteen de hele achterruit los :?
/me gaat even eigen auto bekijken zo...
En die spoiler zit dus aan zijn eigen zwarte puntjes (buitenste deel) vast?
En wat kost een _spoiler_? (of bedoelde je dat?)

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Het zijn inderdaad die 2 moertjes aan de binnenkant van je ruit aan de bovenkant. Je moet echt die zuigers demonteren. Het terugzetten is een klerewerk maar anders kost het je geheid je ruit. Denk erom die achterruit zit gelijmd aan de scharnieren. Trek je de lijm los dan gaat de ruit schuiven dan moet je niet de moeren met een noodgang aan draaien. Maar dan moet je er iets plakerigs tussendoen. (tectyl kauwgom pritt). Als het maar plakerig is.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Post by Rock's »

Monteren kan je dus het beste met 2 man doen....een aan de buitenzijde die de ruit op z'n plaats houd en 1 die de moertjes kan bedienen.... als een derde man de spoiler aan kan geven op het juiste moment dan zou het perfect zijn......

Een spoiler kan als je mazzel hebt op de sloop een tientje kosten,.....en als je pech hebt 50 euro......35 euro lijkt mij een nette prijs....

Cheers,
R
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Okee. Dus (even kijken of ik het zo goed begrijp):
1) Demonteren
Moertjes los, spoiler eraf. :D
2) Monteren
Moertjes los, dopjes aan de buitenkant eraf, raam vasthouden (toch? of gaat ie sowieso wel schuiven?), spoiler op de plaats van de dopjes zetten, moertjes weer vast. Niet te strak want dan gaat het raam stuk.

Heb ik het zo goed begrepen?

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Hij is binnen!
15 eurootjes op de sloop. Vond ik heel schappelijk.
Donderdag moet ik hem even wit verven want hij is nu vaal donkerrood.

User avatar
Joris
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2018
Joined: TueAug12, 2003 12:51:05 AM
Location: Heerenveen (Friesland)
Contact:

Post by Joris »

pcrodent wrote:Hij is binnen!
15 eurootjes op de sloop. Vond ik heel schappelijk.
Donderdag moet ik hem even wit verven want hij is nu vaal donkerrood.


Spuiten mag ik hopen ? :?
Rides: Ax GT `91 Ax gti `92 VW passat variant 97 18inch Cx 2000 pallas `79

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Dat is nog maar de vraag.
Zoals in een ander topic van mij in Exterieur valt te lezen gaat mijn zusje waarschijnlijk een kunstwerk van mijn auto maken.
Als spuiten dus bijzonder duur is koop ik dus gewoon een blikje HEMA-verf, het hoeft er toch maar een jaar op te zitten. Mocht het best te doen zijn qua kosten dan spuit ik m.
Kun je me vertellen wat ik kwijt ben als ik een spoilertje ga spuiten? En waar moet ik op letten/wat zijn de valkuilen/ e.d.?

BVD!

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Post by Rock's »

Bij het spuiten van een spoiler MOET je kunststof pruimer gebruiken,..... doe je dit niet dan gaat het al vrij snel bladderen..en dat wil je niet.

Kunststof pruimer kost ong. een tientje per bus en lak ook......zeg dus maar 2 a 25 euro,...... je spoiler was een koopje, dus dat kan er nog wel bij :wink:

Suc6
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Oke kunststofprimer..
Hoelang (hoeveel oppervlakte) doe je ongeveer met een bus verf?
En waar koop ik dit allemaal?
En als ik de boel ga opschuren: hoe fijn moet het schuurpapier zijn?
(sorry, veel vragen, ik weet nog helemaal niets :D)

Vind overigens 60 euro een beetje veel voor een spoiler. komt ook de 15 euro aanschaf nog bij = 75. Echter, mocht die bus langer meegaan dan die ene spoiler (ik neem aan van wel?), dan kan eventueel de in aantocht zijnde voorbumper daar ook nog van :)
Die zat namelijk aan dezelfde auto vast als waarvan ik de spoiler haalde. Ook lelijk kleurtje donkerrood. Het is zo'n GT voorbumper (zoeen met mistlampjes), willen ze 30 euro voor. Lijkt me (heel) redelijk :)
Maarreh... is dat een beetje zelf te doen, bumpertje wisselen?
En kan ik een type I bumper zonder meer op mijn type II zetten?

Alvast bedankt voor het beantwoorden van deze veel te lange lijst beginnersvragen :)

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

voorbumper wissellen is een eitje. Mits je de montageblokjes waar de bumper inhangt ook heb. Maar dat zal wel aangezien deze van de sloop komt.

Dan is het alleen nog maar 2 boutjes losdraaien en kan je hem naar voren lostrekken.
ps. hou WD40 bij de hand :)
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Post by Rock's »

30 euro is een koopje !.......

Voor de spoiler spuit je nog net geen spuitbus pruimer en net geen spuitbus lak weg...... per spuitbus zal je ongeveer 11 euro moeten betalen......

een bumper kost je een bus pruimer en een bus lak...... voor een strakker resultaat kan je er ook nog een half busje blanke lag op moeten gooien.... (met al die lag is je AX gelijk een beetje verlaagd :wink:
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Inderdaad, vond ik ook van de 30 euro. Vraag me af of ze begrepen dat het een GT bumper was, incl mistlampjes. :D
- WD40 is (wonder)smeerspul toch? Voor de boutjes? Ik heb het nog wel staan in ieder geval.
- De boutjes waarmee de bumper vastzit kan ik hopelijk van bovenaf (onder de motorkap) bij, aan de voorkant?
- En - nog steeds niet helemaal duidelijk - welk schuurpapier moet ik gebruiken?
- En waar koop ik pr(u)imer en lak?

- Enneh.... Als ik die bumper heb, is het dan veel werk om de mistlampjes ook werkend te krijgen? Is er extra zorg nodig bij het verwijderen van de bumper incl mistlampen?

Bedankt voor alle gegeven tips (dit forum is echt nuttig!) en alvast bedankt voor alle nog te geven tips!

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

als de koplampen dr uitligen kan je zo bij die bouten komen die de bumper op zn plek houden, en ik dacht dat dr aan de uiteinden binnenin het scherm ook nog een bout zat aan elke kant.

Bij het loshalen van de bumper zou ik de draden van de sloper afknippen, zodat je zelf de complete stekker aansluitingen meeneemt, daarna kan je met een soldeerbout, of desnoods met kroonsteentjes de boel weer aan wat draad vastzetten

Aansluiten van de mistlampen stelt geen ene kl*te voor, wat je nodig hebt is een zekeringhoudertje, een verlichtingsrelais, een schakelaar voor de mistlampen, en een paar stukken draad. Het meeste werk gaat zitten in het rekken van de draden, verder stelt het weinig voor.

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Hey allemaal,

Ik was vandaag bij de Big Boss (bouwmarkt) waterproofschuurpapier halen omdat ik toch in de buurt was, en het viel me op dat ze ook spuitbussen verf(lak) en primer hadden staan. Kostten maar 3,40!
Het was primer voor van alles en nog wat (niet alleen kunststof, maar kunststof stond wel in het rijtje) en die andere was 'kunstharslak' geloof ik. Busjes van 400 ml voor 3 euro 40, en nog in de goeie kleur ook. Tenzij jullie zeggen 'NEE niet doen dat is troep' vind ik het wel het proberen waard... Iemand die het daar stellig mee oneens is?

carel
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 79
Joined: TueApr06, 2004 4:18:16 PM
Location: eindhoven
Contact:

Post by carel »

Ben benieuwd hoe dat werkt, ik zit er zelf ook over te denken om de bumpers te spuiten. Misschien een idee om het eerst op een stukje soortgelijk kunststof te proberen?
1.1 spot, bj 1996, 9700 km!

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Bij verf is het vaak goedkoop is duurkoop, ik zou dr niet eens over peinzen om die rotzooi op welk oppervlak dan ook te spuiten, dan kan je beter voor een echt merk gaan in plaats van voor die goedkope rotzooi.

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

IceByte wrote:Bij verf is het vaak goedkoop is duurkoop, ik zou dr niet eens over peinzen om die rotzooi op welk oppervlak dan ook te spuiten, dan kan je beter voor een echt merk gaan in plaats van voor die goedkope rotzooi.


ook motip is niet altijd alles!
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Joost wrote:
IceByte wrote:Bij verf is het vaak goedkoop is duurkoop, ik zou dr niet eens over peinzen om die rotzooi op welk oppervlak dan ook te spuiten, dan kan je beter voor een echt merk gaan in plaats van voor die goedkope rotzooi.


ook motip is niet altijd alles!


Misschien niet, maar ik weet wel dat die goedkope verf waterige rotzooi is, ik heb mn ruitenwisserarm dr mee gespoten, en dat ding roest nu alweer, bovendien had ik problemen met de goedkope primer die nu niet echt lekker wou blijven zitten zo dun was het.

Post Reply