Waarmee schilderen? --> Of beplakken?!

Alles aan de buitenzijde van de AX (spiegels, gril, bumpers enz)

Moderator: webmasters

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Waarmee schilderen? --> Of beplakken?!

Post by pcrodent »

Hey allemaal,

Mijn zusje moet aan het einde van haar VWO (lees: over ong een jaar) een profielwerkstuk maken, een soort eindopdracht. Ze heeft een pakket met allemaal beeldende vakken erin, en we kregen allebei tegelijk het idee om mijn auto tegen die tijd door haar te laten beschilderen.
Nu vraag ik me af:
Waarmee doe je dat? Wat voor verf?
En als je zegt 'spuiten die bak': is dat makkelijk/goedkoop zelf te doen (het moet wel zelf gedaan, anders telt het niet voor dat schoolvak)?
En als spuiten geen optie is en de verf zou niet lang blijven zitten: kan er iets van doorzichtige lak overheen zodat het weerbestendiger wordt?
Kortom: wat komt er zoal bij kijken?

Alvast bedankt,

Joost
Last edited by pcrodent on SunAug08, 2004 4:45:18 PM, edited 1 time in total.

Ax_Dude
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 812
Joined: WedJun18, 2003 12:57:53 AM
Location: Belgisch Limburg
Contact:

Post by Ax_Dude »

Ik heb er wel weet van dat je speciale lak kan kopen die je makkelijk kan verwijderen als je de kleur beu bent(echt waar). Is iets wat voornamelijk wordt gebruikt voor reclamedoeleinden maar ik heb echt geen idee wat t kost en waar je t kan kopen. Misschien iets voor jou?

AX_Powah
AX Master
AX Master
Posts: 1887
Joined: ThuJul10, 2003 3:59:17 PM
Location: Sint Oedenrode
Contact:

Post by AX_Powah »

Als je het weersbestendig wilt maken kun je de laaste laag met blanke lak doen! dat is doorzichtig en geeft beschermende laag tegen krassen etc en goede uitharding!

Ik zou een soort paintbrush maken als dat binnen de mogelijkheden ligt. Je kunt t goedkoop zelf doen met compressor (enige wat je nodig hebt is spuit-opzetstuk zeg maar) Hierin kun je de verf gieten en zo met de goede druk heel netjes spuiten.
Je kunt gewoon kleine hoeveelheden auto lak kopen (van 0.18 L)

De auto zet je in een oude partytent die wel helemaal stof dicht is (zwart zijl ofzo erin klemmen) Dit ook even nat spuiten dan stoft het nog minder (niet te veel natuurlijk :lol: )

De bussen lak koop je gewoon bij een autos-onderdelen zaak of verfhandel.

Dus kan heel betaalbaar!!

Succes met je school opdracht ! Laat t resultaat hier ff achter!!

ps. zorgt dat je de auto heel erg licht opschuurt (waterproof 400 ofzo) en werk vervrij (ontvetter) en schoon!

Succes!

ax powah 8)

:twisted: de mijne gaat overigens wel naar de echte spuiter :twisted:
Mzzls Geert
Image

Wie niet snel is.......is laag!!

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

leuk project!

hou er wel rekening mee dat je auto dan officieel niet meer zo de weg op mag!
het kenteken staat op kleur, en als je een vervelende Oom agent hebt dan kan hij je er voor aanhouden als je auto niet meer de originele kleur heeft. Officieel mag je oopk niet met 1 rode deur ofzo rijden. Nou doen ze over deuren niet zo moelijk, maar een volledig gepaintbrushte auto..

wel leuk idee.. en je weet het he.. FOTO"S! als ze beginnen
Image

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Euh da's niet helemaal waar...

Je auto staat dan uit eindelijk anders bekend dan op de papieren, officieel mag je em dan zo niet eens verkopen, wil niet zeggen dat je strafbaar bent!

Denk ook eens aan die auto's vol met striping etc.. Dat is gewoon legaal tegenwoordig

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

Brutus wrote:Euh da's niet helemaal waar...

Je auto staat dan uit eindelijk anders bekend dan op de papieren, officieel mag je em dan zo niet eens verkopen, wil niet zeggen dat je strafbaar bent!

Denk ook eens aan die auto's vol met striping etc.. Dat is gewoon legaal tegenwoordig


legaal en gedoogt worden zijn verschillende dingen he :)
hadden ze maandje om 2 terug een stuk over bij Blik op de Weg.. maar bertram, ik geloof je :) ze maken wel vaker fouten daar :)
Image

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Hahahha... mijn favo programma maakt fouten? :D :D

Balen... (voor mij)... Maar ik wist het omdat een vriendin zelf de bus (Berlingo) gespoten heeft... Ze moet als ze hem weer verkoopt in originele kleuren spuiten, tenzij de koper het wel toevertrouwt...

AX_Powah
AX Master
AX Master
Posts: 1887
Joined: ThuJul10, 2003 3:59:17 PM
Location: Sint Oedenrode
Contact:

Post by AX_Powah »

als je voor de gehele auto gaat moet t op t kenteken papier worden gewiijzigid, dit kost ongeveer 15 euro dus ook geen geld!

een paintbrush ofzo hoeft niet vermeld te worden, als je in m opnieuw in de zelfde kleur spuit natuurlijk ook nie :lol:

ax powajh
ps de mijne is blauw op kenteken :lol: relex dus voor de toekomst 8)
Mzzls Geert
Image

Wie niet snel is.......is laag!!

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Dank je wel voor alle reacties!
Nog even wat vraagjes:
@AX_POWAH: 'waterproof 400' zegt me niet zoveel. Ja het heeft met schuren te maken...
@iedereen: En als ik bij de RDW laat noteren hoe mijn auto eruit ziet m?t paintjob is er toch niets aan de hand? Anders zou dat betekenen dat je je auto nooit een ander kleurtje zou mogen geven...
@Ax_Dude: hoe heet die lak?

Overigens: m'n zusje hoeft pas over iets minder dan een jaar te beginnen aan die opdracht, dus jullie (en ik) moeten nog even geduld hebben :)

AX_Powah
AX Master
AX Master
Posts: 1887
Joined: ThuJul10, 2003 3:59:17 PM
Location: Sint Oedenrode
Contact:

Post by AX_Powah »

hey!
waterproof 400 is inderdaad een schuurpapier-soort! DIt is heel fijn schuurpapier!

Je hebt verschillende soorten schuurpapier, van heel grof (60) tot heel fijn (1200 waterproof). Dit laatste is zo fijn dat je het met water moet schuren! Je dept dus het schuurpapier in het water en maakt het te schuren oppervlak ook nat, je kunt zo heel fijn schuren zonder grote krassen te maken

Maar denk er wel aan, overal waar je schuurt wordt de ondergrond dof en is het niet meer mooi!!

Image

En als ik bij de RDW laat noteren hoe mijn auto eruit ziet m?t paintjob is er toch niets aan de hand? Anders zou dat betekenen dat je je auto nooit een ander kleurtje zou mogen geven...


idd je kunt dit gewoon doorgeven bij de rdw en vervolgens moet je het dan op je kentekenbewijs laten veranderen zodat wanneer je aan wordt gehouden ofzo door een politieagent die de papieren wil controleren alles klopt en je gewoon mag doorrijden !(tenzij je gezopen hebt ofzo :lol: )

succes met het project (van je zusje)!

groetjes ax_powah

ps ohja! als je er voor kiest om gewoon een blik autoverf te halen (en met de compressor te spuiten; wel zo gaaf en goed voor de ervaring!) denk erdan aan dat je de verf moet aanmaken met verfverdunner om m mooi spuitbaar te maken! Dit verschilt een beetje per verfsoort dus zal je daar ff moeten vragen maar tis meestal rond de 1:20 ofzo!
Mzzls Geert
Image

Wie niet snel is.......is laag!!

Ax_Dude
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 812
Joined: WedJun18, 2003 12:57:53 AM
Location: Belgisch Limburg
Contact:

Post by Ax_Dude »

Die verwijderbare lak dat is MASKIN, verf van akzo nobel. Zullen nog wel wat meer merken van bestaan denk ik. Als je die lak beu bent kan je die er zo vanaf trekken :)

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Blijft het wel zitten als ik _niet_ beslis het eraf te halen?
Met andere woorden vergaat het met de tijd of blijft het zitten tot ik besluit dat het eraf moet?

Ax_Dude
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 812
Joined: WedJun18, 2003 12:57:53 AM
Location: Belgisch Limburg
Contact:

Post by Ax_Dude »

pcrodent wrote:Blijft het wel zitten als ik _niet_ beslis het eraf te halen?
Met andere woorden vergaat het met de tijd of blijft het zitten tot ik besluit dat het eraf moet?



Je kan het eraf krabben maw ik denk niet dat het jaren meegaat, de prijs zal er dan ook wel naar zijn :wink:

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Idee...

Post by pcrodent »

Op vakantie een beter idee gekregen. In plaats van mijn zusje mijn hele auto te laten opschuren en te laten spuiten, waarbij heel veel mis kan gaan, is het misschien een beter idee het kunstwerk op te plakken.
Als in:
- stickers maken
- stickers opplakken
Als in: politieauto's hebben het ook.
En als in: ik hoef het kentekenbewijs niet te laten aanpassen.
en ervoor zorgen natuurlijk dat die stickers weerbestendig zijn en het liefst ook dat de auto stickerbestendig is.
Dat heeft voordelen:
- de lak hoeft er niet af
- we hoeven niet te spuiten
- als het kunstwerk mislukt mislukt het op de stickers, niet op de auto.
- de auto blijft verkoopbaar
En nadelen:
- ik weet niets van stickeren? wie kan me helpen met zijn kennis?

Nieuws over de voorpret van ons/haar project:
Tijdens een brainstorm kwamen er een paar leuke ideeen. Mijn eis is dat het iets met blauw wordt. Zij wil iets met fantasy doen. Het interieur van de auto gaat ook gedaan worden, namens haar met een kleur(accent), namens mij met blauwe/groene (weetnogniet) verlichting.
Ik kan niet wachten :D School begint op 1 september weer, dan kan ze het aan d'r docent vragen. Waarschijnlijk moet ik dan alsnog wachten, want ze beginnen pas met PWS (=profielwerkstuk) aan het einde van het 5e, begin 6e jaar.
Maar als het niet mag doet ze het alsnog.
Tot zover.... Beetje wollig verhaal ben ik bang. Sorry. Ben wollig.



Maar weet iemand iets meer van stickeren? Is dat hetzelfde als vynil?
Kijk uit, een Cactussssss

Gizart
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 124
Joined: TueMar02, 2004 6:23:30 PM
Location: NoordNederland
Contact:

Post by Gizart »

Even om je gerust te stellen, je mag je auto best een andere kleur geven zonder dat je gezeik krijgt met de politie rdw/keuring/verkoop oid.

Als je er maar voor zorgt dat ergens op het chassis de originele kleur nog maar zichtbaar is.

Het is wel zo als je echt helemaal over gaat spuiten en nergens de originele kleur hebt zitten dat het aangepast moet worden.
Don't let sensible people talk you out of your dreams.
205 1.9 GTI³

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Ah dat is fijn om te weten. Wel zo logisch ook eigenlijk.
Kijk uit, een Cactussssss

User avatar
Ralf
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 369
Joined: MonMay10, 2004 6:17:08 PM

Post by Ralf »

ahpowah zei:
Je hebt verschillende soorten schuurpapier, van heel grof (60) tot heel fijn (1200 waterproof). Dit laatste is zo fijn dat je het met water moet schuren! Je dept dus het schuurpapier in het water en maakt het te schuren oppervlak ook nat, je kunt zo heel fijn schuren zonder grote krassen te maken



sorry power maar dit is dus complete onzin,...... waterproofschuren is groffer als droogschuren,...........

p1000 waterproof geeft het zelfdew resultaat als p500 droog dit heeft te maken met het feit dat te stofdeeltjes mee gaan schuren,.......het water zorgt er alleen voor dat je papier niet te snel vol zit,.......


dus je moet em of p1000 waterproof schuren maar dit is tering veel werk of gewoon schotchen of 400 of 500 droog schuren!

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Ach, heb het nu al gedaan met 400 waterproof en dat ging prima :)
Misschien dat droog papier wat minder knoeiboel zou zijn geweest, want alles zat onder de zachtroze troep (spoiler was vies-rood-kleurtje)
Kijk uit, een Cactussssss

User avatar
Ralf
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 369
Joined: MonMay10, 2004 6:17:08 PM

Post by Ralf »

weet er alles van mijn bakkie heeft ook een metamorfose gehad :lol:

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Ralf wrote:weet er alles van mijn bakkie heeft ook een metamorfose gehad :lol:


weet je alles van het knoeien met afgeschuurde verf of weet je alles van stickeren? in dat laatste geval: deel je kennis! :)
Kijk uit, een Cactussssss

Post Reply