Morettes

Alles aan de buitenzijde van de AX (spiegels, gril, bumpers enz)

Moderator: webmasters

Post Reply
Job
AX liefhebber
AX liefhebber

Morettes

Post by Job »

Eey!

Vanavond of morgen ga ik m´n morettes halen. Nu vroeg ik me alleen af waar ik me op moet voorbereiden bij het bevestigen van deze lampen.
Is de manier van bevestigen hetzelfde (aan die knopjes, die bij velen altijd afbreken/afgebroken zijn), of gaat dit op een heel andere manier? Tevens, met de verlichting; kan ik hiervoor de bedrading gebruiken die al is voorbereid, of moet ik hier aanpassingen aan doen?

Er zijn vast mensen die dit al eerder hebben gedaan die deze vragen kunnen beantwoorden. Ik hoop dat het allemaal piece of cake is, zou ook wel eens makkelijk zijn :)!

Greetzzs

q01z
Total admin
Total admin

Post by q01z »

hoi Job,

de montagewijze is verschillend per setje.. je hebt namelijk morettes en origineel Citroën en dan ook nog verschillende types ;)

qua bedrading voor de buitenste lampen komt het overeen, daar hoef je dus niets aan te veranderen.. voor de binnenste 2 lampen moet je wel extra bekabeling aanleggen! afhankelijk vh type morrettes en de bijbehorende lampen moet daar soms best flink dikke bekabeling naartoe ivm de 110watt verstralers die erin kunnen zitten ;)

let er vooral op dat de kappen niet gescheurt zijn en dat het setje nog te verstellen is met de vleugelmoertjes aan de achterzijde, anders is het afstellen van de koplampen een hel!
Image

Browny
Total admin
Total admin

Post by Browny »

tsja, ligt compleet aan de morettes.
Ik heb een setje gehad dat gewoon op dezelfde stalen nokjes zat geklikt en met de standaard lichtaansluiting werkte.
Maar vaak zijn de morettes in minder goede staat en/of is er iets aan verknutselt.

Job
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Job »

F#ck zeg.... pfff... dat wist ik allemaal niet.

De lampen schijnen iig helemaal goed te zijn en de kapjes ook, al is er 1 bevestigingsdingetje afgebroken. Die jongen zei dat dit met een tie-rip goed op te lossen was. Wat denken jullie ervan?
Over het verstellen maak ik me verder niet zo'n zorgen, boeit me niet heel veel. Volgens mij klopt daar bij m'n huidige koplamen ook helemaal niks van :).
Waar ik bezorgder over ben is de bedrading... Het beste is denk om dit bij de dealer te laten doen?

Groetjessss

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Mark »

Dealer... Die gaan hard staan lachen en plukken je leeg. Ik heb de binnenste lampen als groot licht geschakeld. Je pakt gewoon het grootlichtdraad van de buitenste lampen. Die gebruik je als schakel draad.

Je maakt zelf een simpel kabelboompje met een zekering en een relais rechtsreeks van de accu. Zodra je grootlicht geeft schakelt het relais en worden de binnenste lampen gevoed met stroom van de accu.

Ik heb nu de buitenste lampen BiXenon omgebouwd. De binnenste 100watt H2 verlichting. En dan in de bumper nog 55watt verstralers. Flinke partij bedrading inmiddels maar het werkt perfect!
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Job
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Job »

Mark wrote:Dealer... Die gaan hard staan lachen en plukken je leeg. Ik heb de binnenste lampen als groot licht geschakeld. Je pakt gewoon het grootlichtdraad van de buitenste lampen. Die gebruik je als schakel draad.

Je maakt zelf een simpel kabelboompje met een zekering en een relais rechtsreeks van de accu. Zodra je grootlicht geeft schakelt het relais en worden de binnenste lampen gevoed met stroom van de accu.

Ik heb nu de buitenste lampen BiXenon omgebouwd. De binnenste 100watt H2 verlichting. En dan in de bumper nog 55watt verstralers. Flinke partij bedrading inmiddels maar het werkt perfect!
en jij gaat er gemakshalve vanuit dat ik dat allemaal kan, hahaha :lol: :D ! Dat gaat me never nooit lukken, ik begin er niet eens aan. Ik ken mezelf te goed :roll: !

Uhmmm... iemand die zijn hulp hierbij aanbiedt misschien :wink:, uiteraard voor een tegenprestatie :)

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Bossie »

Job wrote: Over het verstellen maak ik me verder niet zo'n zorgen, boeit me niet heel veel. Volgens mij klopt daar bij m'n huidige koplamen ook helemaal niks van :).
nono

Ga jij als je je lampen gemonteerd hebt ze eens heel snel af laten stellen :evil:

Als ik me ergens aan erger (en waar ik echt last van heb) zijn het wel verkeerd afgestelde koplampen die me verblinden. Als je mij tegen komt en je lampen staan te hoog, dan trakteer ik je op Xenon grootlicht. Dan leer je wel hoe irritant het is.
Image Image Image

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

Bossie wrote:
Job wrote: Over het verstellen maak ik me verder niet zo'n zorgen, boeit me niet heel veel. Volgens mij klopt daar bij m'n huidige koplamen ook helemaal niks van :).
nono

Ga jij als je je lampen gemonteerd hebt ze eens heel snel af laten stellen :evil:

Als ik me ergens aan erger (en waar ik echt last van heb) zijn het wel verkeerd afgestelde koplampen die me verblinden. Als je mij tegen komt en je lampen staan te hoog, dan trakteer ik je op Xenon grootlicht. Dan leer je wel hoe irritant het is.
amen
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Job
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Job »

zeur niet zo jongens....
Ax kwam gewoon door de apk!

DuFF
AXtremist
AXtremist

Post by DuFF »

dan mag die apk-keurmeester zich is flink verstappen op zijn snuffert,
en jij ook :lol: , want aansluiten is makkelijk, en zo leer je nog is wat,
neem de uitdaging aan, maar vraag wel iemand die je werk wilt controleren,

morettes die ik had zaten draadeindes in. met moeren, dan 2 grote ringschijven, en weer moeren, dus morette op zijn plek houden, tot daar de moer draaien, grote ringschijf blijft tegen moertje aanliggen dan morettes tegen het voorfront aanduwen, en dan zitten de stukken draadeind door het voorfront, dan weer ringschijven eromheen, en daar weer moertjes op.

afstellen viel wel mee, ze hielpen me bij de garage met afstellen, ....half uur later reed ik mijn Volcane in de prak....amen :roll:

maak anders, zodra je de morettes hebt, er foto's van, en post die hier, zullen vast wel ideëen boven water komen.
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Bossie »

Job wrote:zeur niet zo jongens....
AX kwam gewoon door de apk!
Als jij andere koplampen gaat plaatsen, moeten die gewoon afgesteld worden. Het is een kleine moeite om even naar een garage te rijden om dit te laten doen. Doe je dit niet, dan hinder je je mede weggebruikers behoorlijk. Verblind worden is geen pretje als je in het donker rijdt. Je rijdt niet alleen op de weg, denk aan je medeweggebruikers.

APK is een momentopname. In de tussentijd kan de afstelling van je lampen om wat voor reden dan ook wijzigen.

Btw, de boete is 75 euro voor ondeugdelijke verlichting en daar valt verkeerd afgestelde koplampen ook onder.
Image Image Image

Job
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Job »

Bossie wrote:
Job wrote:zeur niet zo jongens....
AX kwam gewoon door de apk!
Als jij andere koplampen gaat plaatsen, moeten die gewoon afgesteld worden. Het is een kleine moeite om even naar een garage te rijden om dit te laten doen. Doe je dit niet, dan hinder je je mede weggebruikers behoorlijk. Verblind worden is geen pretje als je in het donker rijdt. Je rijdt niet alleen op de weg, denk aan je medeweggebruikers.

APK is een momentopname. In de tussentijd kan de afstelling van je lampen om wat voor reden dan ook wijzigen.

Btw, de boete is 75 euro voor ondeugdelijke verlichting en daar valt verkeerd afgestelde koplampen ook onder.
.... een beetje ouderlijke zorg kan geen kwaad, zal ik maar zeggen :) :roll: :wink: ! Hartelijk dan voor het advies!

Het goede nieuws is dat de morettes zijn 'geinstalleerd' :D ! Nog niet afgesteld en de mistlampen/verstralers (:S) moeten nog worden aangesloten. Maandag meteen laten doen.
Ja, er zit niks anders op. Kabelbomen aanleggen is een vak apart..

DuFF
AXtremist
AXtremist

Post by DuFF »

oke, en hoe is het opgelost met die tyrap ?
zit dat weer met een tyrap vast?
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Job
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Job »

DuFF wrote:oke, en hoe is het opgelost met die tyrap ?
zit dat weer met een tyrap vast?
dat was eignelijk niet echt een big-deal.. opnieuw een tyrap aangebracht. Maar het zal al zo vast als een huis. Volgende Nieuwegein meeting kom ik met een betere uitleg :). Namelijk met de klep open :)

Maar het resultaat is naar mijn mening gruwelijk. Ik zo zsm foto's plaatsen in m'n wie=wie.

Gr. en bedankt voor de info

Post Reply