AX GTI blok in 1.1 Auto: wat voor aandrijfassen?

Alles aan de buitenzijde van de AX (spiegels, gril, bumpers enz)

Moderator: webmasters

Post Reply
cruel
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 44
Joined: ThuJan24, 2008 10:48:50 PM
Location: Nijland
Contact:

AX GTI blok in 1.1 Auto: wat voor aandrijfassen?

Post by cruel »

Beste forumbezoekers.

Ik heb inmiddels een mooie donor gekocht voor mijn AX 1.1 Volcane.
De huidige motor heeft een behoorlijk lekke kop, dus die gaat er uit en de AX GTI (MP 95pk) er in.

mijn vraag:

ik wil mijn 3 gaats velgen behouden, wat voor aandrijfassen moet ik hebben?
ik neem aan dat mijn huidige 1.1 pootjes niet kunnen (wil ze zowieso vervangen omdat de koneetjes tikken in de bocht) alle reacties zijn welkom :-)

Groet, Marco.
Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Eigenschap van 'n GTI-bak is dat er een "sterker" differentiëel in zit, waardoor de aandrijfassen aan de kant van de bak anders zijn, namelijk een kortere spie.
Aan de kant van de wielnaaf hebben GTI-assen een konische overgang van de spie naar de homokineet, waardoor ze NIET passen op de wielnaven die origineel op de Volcane zitten.
Als je 3-gaats wilt behouden, zul je er voorpoten van een GT onder moeten zetten. Die zijn 3-gaats en zijn tóch geschikt voor GTI-assen.


CMIIW.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

En dan kan je gelijk betere remmen monteren op die GT poten.
Standaard remmen en 95 pk is geen juiste combi, het kan wel, maar ik zou het verbeteren als ik jou was.
of je gebruikt de gti poten en vervangt de naaf, waardoor ie 3-gaats wordt.
Last edited by Browny on MonFeb18, 2008 7:32:55 PM, edited 1 time in total.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

MNM(tm) wrote:Eigenschap van 'n GTI-bak is dat er een "sterker" differentiëel in zit, waardoor de aandrijfassen aan de kant van de bak anders zijn, namelijk een kortere spie.
Aan de kant van de wielnaaf hebben GTI-assen een konische overgang van de spie naar de homokineet, waardoor ze NIET passen op de wielnaven die origineel op de Volcane zitten.
Als je 3-gaats wilt behouden, zul je er voorpoten van een GT onder moeten zetten. Die zijn 3-gaats en zijn tóch geschikt voor GTI-assen.


CMIIW.


Verschillen 1.1 en 1.4 assen aan de bakzijde?
Hoe komt het dan dat 1.1 assen zonder problemen in een 1.4 (GT) vbak past? Zouden 1.1 assen niet gewoon in een GTI bak kunnen?

wb remkracht trouwens, ik ken een (cup)auto die met sportremmen, maar wel 238 schijfjes, echt tering hard remde... diameter is niet het enige wat telt....
Last edited by grietje on MonFeb18, 2008 7:34:33 PM, edited 1 time in total.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

tsja, fransen :roll:
Type 1 en 2 verschilt ook. Het is niet alleen motortype wat bepalend is.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Als ik het goeD heb, kun je ook de voorpoten van 'n dieseltje pakken.
Dat remt meteen met 247mm (massief). :)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Browny wrote:tsja, fransen :roll:
Type 1 en 2 verschilt ook. Het is niet alleen motortype wat bepalend is.


ja frans he :P

In mijn ervaring klopt het allemaal trouwens wel. Geen verschil in type 1 en 2 ook. Type 3 geen ervaring mee. Heb een 1.1 type 2, 1.4 type 2, 2x type 1 1.4 en type 1 1.1 onderstel gehad/in bezit en daarbij is het zo dat 1.4 de 1.4 assen heeft en 1.1 de 1.1 assen ;) En 1.1 assen passen in de 1.4 bakken....
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

grietje wrote:
MNM(tm) wrote:Eigenschap van 'n GTI-bak is dat er een "sterker" differentiëel in zit, waardoor de aandrijfassen aan de kant van de bak anders zijn, namelijk een kortere spie.
Aan de kant van de wielnaaf hebben GTI-assen een konische overgang van de spie naar de homokineet, waardoor ze NIET passen op de wielnaven die origineel op de Volcane zitten.
Als je 3-gaats wilt behouden, zul je er voorpoten van een GT onder moeten zetten. Die zijn 3-gaats en zijn tóch geschikt voor GTI-assen.


CMIIW.


Verschillen 1.1 en 1.4 assen aan de bakzijde?
Hoe komt het dan dat 1.1 assen zonder problemen in een 1.4 (GT) vbak past?


Let op 'GTI'

Marc heeft niet voor niets zo lang op z'n GTI as moeten wachten.. als een GTI gebruik maakte van een gewone 1.4as.. had 'ie m binnen een uur gehad toch?

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Glenn@nl wrote:
grietje wrote:
MNM(tm) wrote:Eigenschap van 'n GTI-bak is dat er een "sterker" differentiëel in zit, waardoor de aandrijfassen aan de kant van de bak anders zijn, namelijk een kortere spie.
Aan de kant van de wielnaaf hebben GTI-assen een konische overgang van de spie naar de homokineet, waardoor ze NIET passen op de wielnaven die origineel op de Volcane zitten.
Als je 3-gaats wilt behouden, zul je er voorpoten van een GT onder moeten zetten. Die zijn 3-gaats en zijn tóch geschikt voor GTI-assen.


CMIIW.


Verschillen 1.1 en 1.4 assen aan de bakzijde?
Hoe komt het dan dat 1.1 assen zonder problemen in een 1.4 (GT) vbak past?


Let op 'GTI'

Marc heeft niet voor niets zo lang op z'n GTI as moeten wachten.. als een GTI gebruik maakte van een gewone 1.4as.. had 'ie m binnen een uur gehad toch?


Ja ik heb verkeerd gelezen, ik dacht dat MNM zei dat GT assen in een GTI bak kunnen, maar ik zie dat ik verkeerd heb gelezen. Sorry:P

Hele dag recht aan het leren, kan je opgegeven moment niet meer lezen :P
Last edited by grietje on MonFeb18, 2008 8:56:31 PM, edited 1 time in total.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

nu even voor de duidelijkheid exacte info:

veerpoten van een GT ph2 zijn gelijk aan die van een dieseltje.
zijn voorzien van 247mm remmen en goede klauwtjes, enige dat je mist is de koelribben in de schijven, waar je (tenzij je als een mafketel rijdt) niks van merkt.

neem dus veerpoten van een ph2 GT, of een diesel, en combineer dat met GTI asjes.
Neem van de GTI verder zowel motor als bak als alle motorelectronica over, anders krijg je het niet rijdend.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Wat ik dus al zei. :)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

De de kans dat mijn 1.0-asjes die hier liggen onder de GTI gaan passen is nihil? :(

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

citrofenwick wrote:De de kans dat mijn 1.0-asjes die hier liggen onder de GTI gaan passen is nihil? :(


kleiner dan nihil, dat past gewoon niet ;)

GTI assen hebben soms ook ABS ringen en tussenlager....

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

grietje wrote:
citrofenwick wrote:De de kans dat mijn 1.0-asjes die hier liggen onder de GTI gaan passen is nihil? :(


kleiner dan nihil, dat past gewoon niet ;)

GTI assen hebben soms ook ABS ringen en tussenlager....


ja, en een andere mogelijkheid is dat je de dunnen 1.1 of 1.0 aandrijfassen gewoon breekt. Is met mijn eerste sport (toen ik nog onwetend was) gebeurt. Gelukkig niks ernstigs gebeurt, maar vergis je niet een aandrijfas slaat zo je schutbord en onderkant weg hoor. Het dat al eens bij een corsa gezien en dan ben je blij dat je er niet hebt ingezeten.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Dan toch maar beter meteen de goeie steken denk ik zo.
Moest iemand een rechteras hebben en naar de meeting komen :)
(ik maak misschien nog een draadje aan)

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

citrofenwick wrote:Dan toch maar beter meteen de goeie steken denk ik zo.
Moest iemand een rechteras hebben en naar de meeting komen :)
(ik maak misschien nog een draadje aan)


Als je een GTI versnellingsbak hebt, moet je EXPLICIET GTI assen hebben!
Dat zijn namelijk de ENIGE assen met een korte spie aan bakzijde (dit ivm. "versterkt" differentiëel).
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Post Reply