Achterschokdemper Saxo VTS 16V

Alles aan de buitenzijde van de AX (spiegels, gril, bumpers enz)

Moderator: webmasters

Post Reply
Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Achterschokdemper Saxo VTS 16V

Post by Mark »

Voor diegene die een wat stuggere achtervering willen.

Ik heb mijn AX al rondom 4 cm verlaagd, een veerpootbrug geplaatst en een stabilisator stang. Het enige wat nog naar mijn mening teveel naveerde was de achterkant. Wat niet echt prettig is als je al laag ligt.

Nou heb ik laatst rondom 2de hands dempers gekocht van een SAXO VTS 16v. Die hadden nog maar 7000 km eronder gezeten dus nieuw genoeg.

De achterdempers waren binnen 10 minuten vervangen met flink wat resultaat. Op zo'n lichte AX werken de SAXO VTS schokdempers perfect.

Hij is veel stugger geworden. Een goedkope en simpele ingreep. Alles past perfect.

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

Dus saxo dempers passen probleemloos?

Da's mooi, want mijn dempers zijn zwaar overleden..

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

Wacheffe, even de vraag iets precieser stellen. Bij wat voor type + bouwjaar AX heb je dat gedaan? En past het bij allen AX-en volgens jou?

Maakt het bij de Saxo VTS nog uit welk bouwjaar het is?

En kan dat alleen met Saxo VTS dempers?

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Alle achterdempers van de AX en SAXO zijn uitwisselbaar. Ik denk dat de peugeot 106 ook past. Alle types.

Ik ga mijn oude dempers binnenkort op marktplaatst te koop zetten. Die hebben er nu 57000 km op zitten. Nieuwe dempers zijn ongeveer 100 euro per stuk.

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

Da's goed nieuws! :D

Geldt dat ook voor veren? :?:

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Achter heb je torsie vering. Daar zitten geen veren om de dempers. Een stuggere demper is dus de enige manier die ik weet om de achterkant stugger te maken.

Voor kun je er wel andere veren onder zetten. Is ook goed zelf te doen als je een beetje handig bent.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Je kan ook de hele achterbrug van een saxo overzetten dan is ie heel stug en heb je ook nog schijven achter
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

I know, maar zit je dan niet in een heel andere prijsklasse? En is dat niet veel meer werk?
Concreter, aan wat voor bedragen moet ik denken voor dempers en hoeveel voor een hele achteras?
Ik moet deze winter sowieso iets doen aan mijn dempers rondom. Maar wat ik ga doen hangt ook sterk af van wat het kost. Als ik de loterij win gaat er natuurlijk een compleet VTS onderstel onder.
Moet ik het van eigen centjes doen, dan zal ik me waarschijnlijk moeten beperken tot dempers en eventueel veren.

De gewichtsverdeling van een AX is dramatisch, hoeveel nut heb je eigenlijk van schijfremmen achter?

Zit me trouwens verbijsterd af te vragen hoe ik erbij kom om naar veren voor de achteras te vragen... :oops:

saxovts
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 8
Joined: SatJun14, 2003 9:35:15 PM

Post by saxovts »

KMvrtr vraagt? hoeveel nut heb je eigenlijk van schijfremmen achter?


nou, wat dacht je van veel minder onderhoudskosten o.a.
minder storingsgevoelig als trommels

en wat het remmen betreft, dat ligt er aan wat voor remkrachtbegrenser je hebt gemonteerd en hoe hij is afgesteld
Alleen een Citroën racet als een Citroën

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

Da's een goeie, onderhoudskosten en storings(on)gevoeligheid. Ha'k nog niet aan gedacht. Hmmzz, dus toch wel heel interessant, zo'n VTS achteras.

Maar nou het kostenplaatje. Waar moet ik ongeveer aan denken bij alleen dempers en bij een volledige achteras?

Groet,

KMvrtr

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Bij de sloop moet je de hele achterbrug wel mee kunnen nemen voor ?100 of ?150 denk ik. Nadeel is wel dat je dan voor 3 gaats en achter 4 gaats hebt. Dus dan wordt de prijs wel wat hoger.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

Da's een interessante prijs! :D Als ik het goed begrijp koop ik met zo'n achteras dus de hele santekraam ineens: torsiestang, dempers en schijfremmen? Ik dacht dat zoiets veel duurder zou zijn...

Twee dingen:
E?n: Ik ben nog niet zo'n ervaren sloop-bezoeker. Moet ik nu domweg slopers af gaan op zoek naar een VTS achteras, of kan dat op een handiger manier? En moet ik hem dan zelf onder de Saxo vandaan schroeven? En hoe zie ik of ie in orde is?
Twee: Wie wil/kan me straks helpen met het monteren onder mijn AX? Dat durf/kan ik namelijk echt niet in mijn eentje. Hoeft uiteraard niet voor niks (mag natuurlijk wel :wink: ).

Groeten,
KMvrtr

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Da's een interessante prijs!


Ho w8 ff tis een wilde gok hoor ik weet het absoluut niet zeker.

Mmm ff helpen waar ligt Almere ook al weer :?: Volgens mij een end weg van Alkmaar.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

Almere - Alkmaar is ongeveer 75 km dachtik.

Da wil ik best rijden om er een goeie achteras onder te krijgen. Ik neem tenminste aan dat dat in ??n dag te doen is.

Weet iemand anders misschien wat zo'n VTS achteras zou mogen kosten?

axo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 110
Joined: FriAug29, 2003 12:44:37 AM
Location: velserbroek (haarlem)

Post by axo »

ik heb schijven achter, en als er ??n ding is wat mijn ax goed kan is het wel remmen, dus aanradertje
hell breaks lose, when i accelerate!

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

Ja, dat geloof ik wel! :)

Maar ik ben erg benieuwd naar de kosten. Klopt Sanders schatting van ? 150.00? Ben op internet aan het zoeken geweest, maar ik kan zo gauw nergens iets vinden. Ken wel een paar onderdelensites, maar daar kon ikgeen VTS achteras vinden.

Dus, wat kost het?
En moet ik dus domweg sloperijen af gaan bellen, of is er een handiger manier om zo'n as op de kop te tikken?

Groet,

KMvrtr

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

Derde vraag, welke assen zijn interessant?
- Saxo VTS
- 106XSi dus ook neem ik aan?
- Nog meer?

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

Ik heb inmiddels besloten dat ik er dus een andere achteras onder komt.
Hoe steviger/stugger, hoe liever.

Weet iemand of alleen Saxo VTS past?
Of kan ik ook een 106 GTi of 106 Rallye pakken?

AX_Powah
AX Master
AX Master
Posts: 1887
Joined: ThuJul10, 2003 3:59:17 PM
Location: Sint Oedenrode
Contact:

Post by AX_Powah »

Maar ga jij er ook 4gaats velgen onder gooien?!
JE moet er wel rekening mee houden dat je dan ook 4 nieuwe/gebruikte velgen/banden moet kopen

Ik zoek de achterdempers van een VTS!
AX POWAH
Mzzls Geert
Image

Wie niet snel is.......is laag!!

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

I know, maar daar kan ik wel aan komen. Vriend van me heeft nog een setje liggen, inclusief redelijk rubber. Mag ik voor een nette prijs overnemen.

Sowieso, in die viergats velgen is veel meer te krijgen dan driegats. Is ook makkelijker aan te komen.

Anyhow, bedankt voor de tip. Toch lullig als ik dat even vergeten was... :shock:




edit remy: ff je dubbelpost weggehaald ;)

Post Reply