hallo,
het leek me wel leuk een 4punts gordel te hebben in mijn auto... iemand enig idee of dit mogelijk is en hoe veel werk dit zal zijn???
alvast bedankt
eisse
4punts gordel
Moderator: webmasters
Re: 4punts gordel
eisse wrote:hallo,
het leek me wel leuk een 4punts gordel te hebben in mijn auto... iemand enig idee of dit mogelijk is en hoe veel werk dit zal zijn???
alvast bedankt
eisse
Hangt er vanaf hoe je hem vastzet. Enige punt is wel veiligheid. Bij een kop-staart botsing tordeert het chassis. Dan kan het gebeuren dat de gordel behoorlijk wordt aangetrokken en je stikt in je stoel. Eigenlijk zou je dus alleen een 4-punts gordel moeten nemen icm een rolkooi, of met een speciale stang die o.a. sparco maakt voor de bevestiging.
Re: 4punts gordel
Marc01 wrote:Hangt er vanaf hoe je hem vastzet. Enige punt is wel veiligheid. Bij een kop-staart botsing tordeert het chassis. Dan kan het gebeuren dat de gordel behoorlijk wordt aangetrokken en je stikt in je stoel. Eigenlijk zou je dus alleen een 4-punts gordel moeten nemen icm een rolkooi, of met een speciale stang die o.a. sparco maakt voor de bevestiging.
marc leg dat eens preciezer uit, ik kan het niet volgen
mijn mening is bij 3 /4 punts gordels is dat je de bevestiging van de gordel klikker en de gordelstangetje onderin kan gebruiken
en voor achterin de bout op de stijl die ook gebruikt wordt voor de rolgordel van achterin
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
Re: 4punts gordel
Joost wrote:Marc01 wrote:Hangt er vanaf hoe je hem vastzet. Enige punt is wel veiligheid. Bij een kop-staart botsing tordeert het chassis. Dan kan het gebeuren dat de gordel behoorlijk wordt aangetrokken en je stikt in je stoel. Eigenlijk zou je dus alleen een 4-punts gordel moeten nemen icm een rolkooi, of met een speciale stang die o.a. sparco maakt voor de bevestiging.
marc leg dat eens preciezer uit, ik kan het niet volgen
mijn mening is bij 3 /4 punts gordels is dat je de bevestiging van de gordel klikker en de gordelstangetje onderin kan gebruiken
en voor achterin de bout op de stijl die ook gebruikt wordt voor de rolgordel van achterin
Als je het zo doet, treed het probleem niet op. Alleen meestal wordt zo'n gordel aan de bodem of op de plek van de achterbank vastgezet.
Als je de originele punten gebruikt, krijg je die gordel dan ook netjes recht??
Dit probleem is een eindeloze discussie jongens.
Je gordels vastzetten aan kooi of rolbeugel heeft ook nadelen. Je stoel zit namelijk weer niet vast aan die kooi of beugel.
Punt is dat een gordel nooit gegarandeerde veiligheid biedt. Doel van een gordel is feitelijk alleen op je op je plaats te houden in de stoel. Hoe minder je heen en weer vliegt bij de botsing, hoe beter.
Het bevestigen op originele gordelpunten is een APK eis. Maar de gordelpunten achterin zijn natuurlijk niet ontworpen als bevestiging voor 4 punts gordels voor de voorstoel. Ze zitten dus niet op de ideale plaats, want de gordels lopen niet recht naar achteren.
Aan de andere kant, belangrijk is vooral dat je gordels strak zitten. Dat is veel belangrijker dan de vraag of ze recht naar achteren lopen.
Realiseer je ook dat elke verbetering weer een ander probleem met zich meebrengt. Naarmate je romp beter vast zit komen er meer krachten op je nek. Als je zo door redeneert moeten we allemaal met een WRC rally kooi, kuipstoel, 3 inch 6 puntsgordels met draaisluiting, HANS (nekondersteuning), hoofdstroomschakelaar en automatische brandblusinstallatie rond gaan rijden.
Voor wat betreft het stikken in je eigen gordels, daar maak ik me niet zo druk over. Als je een dermate harde klapper maakt dat de gordels je door vervorming van de carrosserie zouden kunnen verstikken heb je in een AX veel grotere problemen.....
Dus, wat mij betreft is een 4 punts gordel domweg een verbetering. Het kan nog beter, maar het is wel degelijk een stap vooruit.
Maar geen enkele verbetering is ooit een garantie dat je ongedeerd uit je auto zult stappen.
Je gordels vastzetten aan kooi of rolbeugel heeft ook nadelen. Je stoel zit namelijk weer niet vast aan die kooi of beugel.
Punt is dat een gordel nooit gegarandeerde veiligheid biedt. Doel van een gordel is feitelijk alleen op je op je plaats te houden in de stoel. Hoe minder je heen en weer vliegt bij de botsing, hoe beter.
Het bevestigen op originele gordelpunten is een APK eis. Maar de gordelpunten achterin zijn natuurlijk niet ontworpen als bevestiging voor 4 punts gordels voor de voorstoel. Ze zitten dus niet op de ideale plaats, want de gordels lopen niet recht naar achteren.
Aan de andere kant, belangrijk is vooral dat je gordels strak zitten. Dat is veel belangrijker dan de vraag of ze recht naar achteren lopen.
Realiseer je ook dat elke verbetering weer een ander probleem met zich meebrengt. Naarmate je romp beter vast zit komen er meer krachten op je nek. Als je zo door redeneert moeten we allemaal met een WRC rally kooi, kuipstoel, 3 inch 6 puntsgordels met draaisluiting, HANS (nekondersteuning), hoofdstroomschakelaar en automatische brandblusinstallatie rond gaan rijden.
Voor wat betreft het stikken in je eigen gordels, daar maak ik me niet zo druk over. Als je een dermate harde klapper maakt dat de gordels je door vervorming van de carrosserie zouden kunnen verstikken heb je in een AX veel grotere problemen.....

Dus, wat mij betreft is een 4 punts gordel domweg een verbetering. Het kan nog beter, maar het is wel degelijk een stap vooruit.
Maar geen enkele verbetering is ooit een garantie dat je ongedeerd uit je auto zult stappen.