AX leegpompen....

Alles wat in de auto zit en niet elektrisch is.

Moderator: webmasters

Post Reply
Peanut
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 49
Joined: WedMay12, 2004 9:38:34 PM
Location: Abcoude
Contact:

AX leegpompen....

Post by Peanut »

Nou erg fijn....

Na een flinke regenbui mogen ze naast de kelders leegpompen, ook me AX leegpompen.
Me mat bij de bestuurderstoel is elke keer zeiknat met dit weer en eergister lag er zelfs letterlijk een plas in me auto.
Het water komt achter me dashbord vandaan, want er hangen druppels aan de onderkant.

Wie heeft dit ook (gehad) en wat doe ik eraan?

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

is het alleen na een regenbui of ook als je gewoon droog rijdt? Anders zou het ook je kachel radiator kunnen zijn...
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Peanut
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 49
Joined: WedMay12, 2004 9:38:34 PM
Location: Abcoude
Contact:

Post by Peanut »

Kakelbont wrote:is het alleen na een regenbui of ook als je gewoon droog rijdt? Anders zou het ook je kachel radiator kunnen zijn...


Nee alleen met regen, tis echt regenwater.

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

Image

helaas wel.. :S
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 830
Joined: SunJul27, 2003 2:15:57 PM
Location: Arnhem

Post by Eriks »

Ik heb mijn kofferbak nu (volgens mij) waterdicht. De rubbers schoongemaakt en ingevet, het metalen "achterraamkozijn" vastgekit aan het raam en alle mogelijke gaatjes in de kofferbak dichtgekit!

Maar gister had ik ook weer eens water binnen. Ik trok m'n gordel om, en dat ding was zeiknat! Het achterraampje lekte iets (losgetrilt in belgie - hoe verwonderlijk op die wegen daar!) en het water lekte precies op de gordelrol!

Nog een probleem met die regen en wind! De AX heeft best een grote ruitenwisser, die in de storm best veel wind vangt, naast de rijwind!
Nog geen 2 weken geleden brak het bevestigingspalletje af in een storm, dus een nieuwe gemonteerd. En gister in zo'n bui ergens in friesland, trok de wisser weer helemaal scheef, en ja hoor, krak!

Volgens mij is het meer het weer dan de AX die voor de ellende zorgt!

Gelukkig had ik nog een nieuwe!

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

zou je wel eens gelijk in kunnen hebben ..

elke auto hier thuis begint door die kl*te regen een beetje te lekken ..

is het de meine niet.. is het wel een scania van een paar jaar oud .. :S

k*t weer... :(
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

langs het antennegaatje is ook een beruchte plek. Als je dan een scherpe bocht maakt krijg je ineens koud water op je arm via het interieurlampje... brrr.... (op te lossen door nieuw rubbertje overigens)
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

ik heb ook af en toe water in de kofferbak, weet alleen niet waar het vandaan komt, dr zitten geen gaten achterin, en de achterlichten sluiten bij mijn weten ook goed af. Ik zag laatst wel dat dr water inliep toen ik de klep open deed, het kwam tussen de aanhechting van de achterruit en de klep weg, dus dat moet ik misschien maar ns afkitten met wat ruitenkit.

@TTF: waarom kit je dat ding niet gewoon dicht met ruitenkit, dan ben je gegarandeerd lekkagevrij op dat punt, ok, je dak kan niet meer open, maarja, je kan niet alles hebben :D

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

ach ... ik moet nog ff een mooi rolletje zwart tape hebben dan tape ik het ff netjes dicht.. en kan ik het van de zomer nog altijd afhalen .. :)
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

mijn ax lekt ook via zn antenne :roll:
en heel gek, hij lekt ook als je de deur niet goed dicht doet!

echt irritant.. en tijdens het rijden komt het in me achterbak omhoog door mn ventilatie.. moet ik ook maar eens dicht gaan maken..

maar zoveel water als waar jullie het over hebben gelukkig niet..

ik denk dat die vooruit er gewoon niet zo lekker meer inzit, haal dat stuk plastic van de ruitenwisser eraf.. kan je het zien
Image

Peanut
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 49
Joined: WedMay12, 2004 9:38:34 PM
Location: Abcoude
Contact:

Post by Peanut »

Mijn oorzaak is als het goed is de voorruit, toen ik de auto net had is de voorruit vernieuwd en waarschijnlijk is niet helemaal goed dichtgekid.
Als het een beetje droog blijft proberen we het lek te vinden en dichttekitten.

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 830
Joined: SunJul27, 2003 2:15:57 PM
Location: Arnhem

Post by Eriks »

Fock! Gister toch weer water in de kofferbak! Wat is dit nu weer. Ik heb werkelijk ieder gaatje dichtgekit en de lijst rond het raam zit weet vast. De rubbers zijn in goede staat, flexibel en zitten netjes!

Om mezelf gerust te stellen denk ik dat het condens is! De bodem van de kofferbak ik koud en daar condenseert water als tegen de ramen. Alleen de ramen maak je condensvrij door de blowers (droge/warme lucht).

Vocht komt zeker met dit weer makkelijk in je auto door je kleding, schoenen, je adem, het beetje regen dat er direct in komt als je de kofferbak opent of een deur. Als je gaat rijden dan is je auto warm en licht het dauwpunt hoger, dus geen zichtbaar vocht. Stop je, dan koelt de lucht in je auto af, zeker 's nachts en komt het dauwpunt lager te liggen, dan ontstaat condens/dauw en dus vocht!

Klinkt dit logisch? ik dacht zoiets ooit met natuurkunde gehad te hebben. M'n vader zit in de koel en warmte techniek, ik zal hem eens vragen.

En ik bedenk me ineens dat we vroeger na een nacht in de caravan met z'n 4-en ook allerlei dingen nat hadden. Als je de dekens tegen de wand had gehad, dan waren ze zeiknat 's morgen.

Ik hou het hier maar op. Koude lucht kan minder vocht bevatten en dus condenseert het tegen koude oppervlakken, zoals de bodem van mijn AX!

Dan werkt het averechts als je al je gaten dicht kit, geen ventilatie meer!

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

ik heb links achter in de kofferbak bij het achterlicht ook water dr in staan, maar volgens mij is het lekwater van de kofferbak als ik em open doe, ik moet die rand tussen ruit en achterklep ns een beetje dichtkitten, daar loopt het volgens mij tussen weg.

condens zou geen grote bak water mogen geven, want dan zou het ook binnen op de ruiten staan, en zoveel vocht zit dr niet in een AX

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 830
Joined: SunJul27, 2003 2:15:57 PM
Location: Arnhem

Post by Eriks »

Ik had nog een kwartier zitten bellen in de AX voor mijn huis. Ik kon niet uitstappen door de regen. Toen ik uitstapte waren de ramen beslagen door de adem en ander vocht. De volgende ochtend niet meer, maar was de kofferbak nat.

Dat vocht loopt naar beneden, langs de ramen en andere delen en trekt dan in de bekleding van de kofferbak.

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

vochtvretertje erin leggen dan.

Met condens heb ik eigelijk geen last. Maarja, ik rij ook als het even kan gelijk met me dakraam open....
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

jolanda
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 8
Joined: SunApr04, 2004 11:11:40 PM
Location: dr888888

water af voer

Post by jolanda »

links en rechts van de auto lopen van die water gootjes alsje de binnen panelen hebt los ge haald zie je gaatjes in en als het gootje verstopt is loopt het water door die gaatjes naar binnen met als resultaat natte voeten

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

ah wist ik niet. Bedoel je de deurpanelen of de panelen achterin? (bij speakers/opbergvak)
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Peanut
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 49
Joined: WedMay12, 2004 9:38:34 PM
Location: Abcoude
Contact:

Post by Peanut »

He.. gelukkig opgelost... :lol:
Me AX is weer waterdicht. We hebben de voorruit opnieuw gekit, en erg ons best moeten doen om het rubbere stripje er weer tussen te krijgen.. Maar tis gelukt!
Nu maar hopen dat de bodem een beetje goed opdroogt! Of zal ik de bekleding loshalen zodat ik 100% zeker weet dat het goed opdroogt?
Er stond namelijk regelmatig een hele plas in de auto.

Marc01
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 266
Joined: MonSep20, 2004 7:52:48 PM

Post by Marc01 »

Peanut wrote:He.. gelukkig opgelost... :lol:
Me AX is weer waterdicht. We hebben de voorruit opnieuw gekit, en erg ons best moeten doen om het rubbere stripje er weer tussen te krijgen.. Maar tis gelukt!
Nu maar hopen dat de bodem een beetje goed opdroogt! Of zal ik de bekleding loshalen zodat ik 100% zeker weet dat het goed opdroogt?
Er stond namelijk regelmatig een hele plas in de auto.


Ik zou wel ff de bekleding loshalen, heb ik ook gedaan met mijn vorige AX, is misschien een half uurtje werk.

Wat ook voorkomt is dat de regengootjes onder je voorruit verstopt zitten met bladeren e.d. als het dan gaat regenen loopt het water niet goed weg en dan komt het op een gegeven moment zo hoog de staan dat het je kachelventilator inloopt. Vervolgens loopt het dan aan de binnenkant van de auto bij de ventilatie gaten onderaan er weer uit. Meestal gebeurt dit om de een of andere vage reden aan de rechter kant. Dus ff checken en evt de bladeren eruit halen :wink: .

Post Reply