KM-teller kabel gesloopt, hoe vervangen?
Moderator: webmasters
KM-teller kabel gesloopt, hoe vervangen?
Aangezien mijn tellerhuis zo ongeveer 3 werkende lampjes had ben ik met de Hayes handleiding aan het klussen geslagen. Om onverklaarbare redenen kon ik axclub.net niet vinden vorige week (offtime?) en als gevolg heb ik dus vandaag pas de handleiding 'tellerhuis verlichting vervangen' gelezen.
Het gevolg is dat mijn KM-teller kabel kapot is. Hoewel tape veel kan, biedt het helaas geen uitkomst voor deze toch wel cruciale meter in mijn mooie AX.
Na vandaag het een en ander eens nagezocht te hebben is het me gelukt de kabel fatsoenlijk los te halen van de teller en is ook meteen duidelijk dat de kabel vervangen moet worden.
Mijn kabel bestaat uit 2 delen en ik heb dan ook onder het luchtfilter de 2 delen van elkaar gehaald om 1 en ander te vergemakelijken. Helaas krijg ik het deel vanaf het schot naar het tellerhuis met geen mogelijkheid in beweging.
Wat ik dus wil weten is hoe ik het laatste deel kabel uit mijn auto krijg zonder dingen te slopen en waar ik een vervangende kabel kan vinden. Ik heb dus alleen het 2e gedeelte nodig! Kan ik hiervoor naar de sloop? Of toch naar een Citroën garage gaan bellen?
Ik heb de 2 delen dus losgehaald onder het luchtfilter bij een rubber stuk in het schot tussen de motorkap en de binnenkant van de auto. Boven de kabel lopen enkele stroomdraden etc. dus volgens mij heb ik wel de goede kabel te pakken Eventueel is het mogelijk een foto toe te voegen voor duidelijkheid
Auto: AX 1.1 FIRST van 31-08-1992 (3 deurs, volgens mij type 2, hoewel ik vanuit m'n zekeringen onder het stuur wel de tellerkabel kon loshalen, jammer dat ik dat pas sinds vandaag weet )
Alvast hartelijk bedankt voor de adviezen!
Het gevolg is dat mijn KM-teller kabel kapot is. Hoewel tape veel kan, biedt het helaas geen uitkomst voor deze toch wel cruciale meter in mijn mooie AX.
Na vandaag het een en ander eens nagezocht te hebben is het me gelukt de kabel fatsoenlijk los te halen van de teller en is ook meteen duidelijk dat de kabel vervangen moet worden.
Mijn kabel bestaat uit 2 delen en ik heb dan ook onder het luchtfilter de 2 delen van elkaar gehaald om 1 en ander te vergemakelijken. Helaas krijg ik het deel vanaf het schot naar het tellerhuis met geen mogelijkheid in beweging.
Wat ik dus wil weten is hoe ik het laatste deel kabel uit mijn auto krijg zonder dingen te slopen en waar ik een vervangende kabel kan vinden. Ik heb dus alleen het 2e gedeelte nodig! Kan ik hiervoor naar de sloop? Of toch naar een Citroën garage gaan bellen?
Ik heb de 2 delen dus losgehaald onder het luchtfilter bij een rubber stuk in het schot tussen de motorkap en de binnenkant van de auto. Boven de kabel lopen enkele stroomdraden etc. dus volgens mij heb ik wel de goede kabel te pakken Eventueel is het mogelijk een foto toe te voegen voor duidelijkheid
Auto: AX 1.1 FIRST van 31-08-1992 (3 deurs, volgens mij type 2, hoewel ik vanuit m'n zekeringen onder het stuur wel de tellerkabel kon loshalen, jammer dat ik dat pas sinds vandaag weet )
Alvast hartelijk bedankt voor de adviezen!
Die tellerkabel zit met een rubber kogel in een rubberen houder gedrukt.
Door deze constructie is er een goede geluidsisolatie en kan de kabel nog vrij ruim kantelen.
Het kost idd wel (heel wat) kracht om die kogel uit de houder te trekken.
(Om nog maar te zwijgen over er terug in duwen. Zeker als het dashboard nog gewoon op z'n plek zit. )
Hoe stuk is die kabel dan? (foto's?)
Door deze constructie is er een goede geluidsisolatie en kan de kabel nog vrij ruim kantelen.
Het kost idd wel (heel wat) kracht om die kogel uit de houder te trekken.
(Om nog maar te zwijgen over er terug in duwen. Zeker als het dashboard nog gewoon op z'n plek zit. )
Hoe stuk is die kabel dan? (foto's?)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
De kabel was echt stuk!
Hij is gebroken bij het plastic kapje waarmee je hem vastklikt, het plastic is daar kapot (weer aan elkaar getaped, dat even gewerkt heeft) en de staaldraad erin is ook kapot gedraaid. (ik heb letterlijk nu het plastic kapje met daarin het vierkantje wat normaal ronddraait als apart deel )
Een lokale Citroën dealer had een nieuwe op vooraad. Koste me wel 37,14, maar wel een nieuwe goede kabel.
Hij doet het dus alweer Na een middagje gepruts en gedoe om die kl*te kabel goed door het dashboard te krijgen!
Die kogel zit inderdaad nog niet helemaal goed (zit nog los...). Dat is echter voor een nieuwe dag, motor is heet (net testgereden) en even geen zin meer!
Vaseline dus? Veel kracht voornamelijk? Van binnenuit de auto neem ik aan?! De nieuwe rubberbal lijkt ook een fractie groter te zijn Gelukkig ziet de nieuwe kabel er ook een stuk sterker uit EN weet ik nu de correcte de-installatie en installatie manier
Bij de sloop had ik een kabel kunnen regelen voor een euro of 10, maar er wel zelf uit moeten slopen. Vanwege gemak en zekerheid van een goed onderdeel dus gekozen voor de duurdere maar nieuwe kabel
Hij is gebroken bij het plastic kapje waarmee je hem vastklikt, het plastic is daar kapot (weer aan elkaar getaped, dat even gewerkt heeft) en de staaldraad erin is ook kapot gedraaid. (ik heb letterlijk nu het plastic kapje met daarin het vierkantje wat normaal ronddraait als apart deel )
Een lokale Citroën dealer had een nieuwe op vooraad. Koste me wel 37,14, maar wel een nieuwe goede kabel.
Hij doet het dus alweer Na een middagje gepruts en gedoe om die kl*te kabel goed door het dashboard te krijgen!
Die kogel zit inderdaad nog niet helemaal goed (zit nog los...). Dat is echter voor een nieuwe dag, motor is heet (net testgereden) en even geen zin meer!
Vaseline dus? Veel kracht voornamelijk? Van binnenuit de auto neem ik aan?! De nieuwe rubberbal lijkt ook een fractie groter te zijn Gelukkig ziet de nieuwe kabel er ook een stuk sterker uit EN weet ik nu de correcte de-installatie en installatie manier
Bij de sloop had ik een kabel kunnen regelen voor een euro of 10, maar er wel zelf uit moeten slopen. Vanwege gemak en zekerheid van een goed onderdeel dus gekozen voor de duurdere maar nieuwe kabel
Wij hebben gisteren de tellerkabel van mijn Diesel-AX vervangen (type 2, tellerkabel bestaat uit twee delen). Onze werkwijze was als volgt:
1. tellerkabel onder de motorkop bij het schutbord losdraaien
2. dashboard losmaken (conform de how to-beschrijving van Glenn)
3. Onderlangs via de pedalen de tellerkabel van het schutbord trekken (lees: de rubberen kogel uit de houder trekken)
4. het dashboard naar voren trekken en de tellerkabel (grijze bajonet-sluiting) losmaken
5. Zet de nieuwe kabel nu weer achterop het dashboard vast en smeer de rubberen bal aan het andere uiteinde met vaseline in
6. Wurm de nieuwe tellerkabel door het gat en leidt de kabel - desnoods met hulp van een lange schroevendraaier - vanonder de pedalen richting en door het gat in het schutbord. Controleer even onder de motorkap of je de kabel weer tevoorschijn ziet komen
7. Zet het dashboard weer vast, inclusief alle stekkers die je eerder heb losgehaald
8. Draai de tellerkabel onder de motorkop bij het schutbord weer vast aan de onderkabel.
9. Duw nu voorzichtig vanonder de pedalen de rubberen kogel in zijn houder in het schutbord. Bij mij ging dat, mede door de vaseline, erg makkelijk. Je voelt weerstand zodra hij vast zit.
10. Stuur weer monteren en klaar is klara!
1. tellerkabel onder de motorkop bij het schutbord losdraaien
2. dashboard losmaken (conform de how to-beschrijving van Glenn)
3. Onderlangs via de pedalen de tellerkabel van het schutbord trekken (lees: de rubberen kogel uit de houder trekken)
4. het dashboard naar voren trekken en de tellerkabel (grijze bajonet-sluiting) losmaken
5. Zet de nieuwe kabel nu weer achterop het dashboard vast en smeer de rubberen bal aan het andere uiteinde met vaseline in
6. Wurm de nieuwe tellerkabel door het gat en leidt de kabel - desnoods met hulp van een lange schroevendraaier - vanonder de pedalen richting en door het gat in het schutbord. Controleer even onder de motorkap of je de kabel weer tevoorschijn ziet komen
7. Zet het dashboard weer vast, inclusief alle stekkers die je eerder heb losgehaald
8. Draai de tellerkabel onder de motorkop bij het schutbord weer vast aan de onderkabel.
9. Duw nu voorzichtig vanonder de pedalen de rubberen kogel in zijn houder in het schutbord. Bij mij ging dat, mede door de vaseline, erg makkelijk. Je voelt weerstand zodra hij vast zit.
10. Stuur weer monteren en klaar is klara!
"Blik" - de grachtengroene AZ-A2 uit 1970
"Sabel" - de zwarte 2CV6 Club uit 1986
"Axel" - de zwarte AX First diesel service uit 1993
"Zetniks" - de blauwe ZX Avantage 1.9 D uit 1994
"PéPé" - de rode Citroën 2CV6 spécial uit 1990
"Phoenix" - de gele Citroën Acadiane uit 1985
"de ZDZ" - de gele Citroën 2CV spécial uit 1976
"Sabel" - de zwarte 2CV6 Club uit 1986
"Axel" - de zwarte AX First diesel service uit 1993
"Zetniks" - de blauwe ZX Avantage 1.9 D uit 1994
"PéPé" - de rode Citroën 2CV6 spécial uit 1990
"Phoenix" - de gele Citroën Acadiane uit 1985
"de ZDZ" - de gele Citroën 2CV spécial uit 1976
-
- Welkom nieuw AX lid
- Posts: 9
- Joined: ThuDec24, 2009 12:06:20 PM
- Location: Krimpen aan den IJssel
Vandaag kreeg ik hetzelfde euvel. Tellerkabel kapot thv de bajonetsluiting (bij teller)
Lokale citroendealer (Broere krimpen aan den IJssel) daar had ik al niet zo veel goed van gehoord maar wil kennelijk geen geld aan me verdienen. (te oud, geen voorraad, onderdelen leveren duurt hééél lang en geen tijd voorlopig)
Weet iemand waar ik wel een tellerkabeltje uit voorraad kan scoren; ik ga t maar zelf proberen want alle garages schijnen tot volgend jaar vol te zitten. (en zonder teller is het toch lastig rijden)
Lokale citroendealer (Broere krimpen aan den IJssel) daar had ik al niet zo veel goed van gehoord maar wil kennelijk geen geld aan me verdienen. (te oud, geen voorraad, onderdelen leveren duurt hééél lang en geen tijd voorlopig)
Weet iemand waar ik wel een tellerkabeltje uit voorraad kan scoren; ik ga t maar zelf proberen want alle garages schijnen tot volgend jaar vol te zitten. (en zonder teller is het toch lastig rijden)