Aansteker demonteren en monteren

Alles wat in de auto zit en niet elektrisch is.

Moderator: webmasters

jagert
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 6
Joined: FriJan25, 2008 6:44:42 PM

Aansteker demonteren en monteren

Post by jagert »

Helaas is mijn aansteker stuk en daarmee bedoel ik echt stuk. Weet iemand hoe ik een aansteker uit een sloop ax kan halen en deze in mijn eigen ax kan zetten.Alvast dank. Het lukte mij vandaag helaas niet. Gelukkig was de trip niet voor niks want ik had in ieder geval een nieuwe zonneklep voor de bijrijder. exact de goede kleur en in perfecte staat.

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

dat kan.

Even de asbak eruit halen, dan de ombouw van de asbak eruit schroeven ( 2x Torx T10 of T15) en dan kun je de aansteker er zo uit duwen, ontkoppelen (stekker eruit halen). Een nieuwe aansluiten en de boel weer terug zetten.
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Zit dat lampje (dat 'm verlicht als je auto donker is ;)) niet in de weg als je 'm eruit gaat duwen?
Kijk uit, een Cactussssss

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Dat zit idd in de weg. :evil:

D'r zal vast wel een handigheidje voor zijn om dat :evil: -ding eruit te krijgen, maar mij is het tot op heden nog niet gelukt.
(Moet ik er wel ff bij vertellen dat ik 't alleen geprobeerd heb toen 't dash nog in de auto zat.)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

MNM(tm) wrote:Dat zit idd in de weg. :evil:

D'r zal vast wel een handigheidje voor zijn om dat :evil: -ding eruit te krijgen, maar mij is het tot op heden nog niet gelukt.
(Moet ik er wel ff bij vertellen dat ik 't alleen geprobeerd heb toen 't dash nog in de auto zat.)


Het houdertje voor het lampje heeft een 'gleuf' waar die precies doorheen kan. Je moet hem +/- 20 graden draaien endan kan hem eruit halen...

Maar er zit een groot verschil tussen type 1 en 2! Ik zou iig het hele paneel eruithalen danzie je teminste wat je doet. En, miss is de stekker los of beschadigt?
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Of de zekering gesloopt!
Zoveel kan er eigenlijk niet stuk aan die aanstekeraansluiting...
Kijk uit, een Cactussssss

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

pcrodent wrote:Of de zekering gesloopt!
Zoveel kan er eigenlijk niet stuk aan die aanstekeraansluiting...


Nou, bij mij is ie dus echt wel dood, zekeringen zijn intact, maar 0,0V op de aansluiting, en das best lastig als je pda met tomtom daarvan afhankelijk is.

jagert
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 6
Joined: FriJan25, 2008 6:44:42 PM

Post by jagert »

DLS wrote:dat kan.

Even de asbak eruit halen, dan de ombouw van de asbak eruit schroeven ( 2x Torx T10 of T15) en dan kun je de aansteker er zo uit duwen, ontkoppelen (stekker eruit halen). Een nieuwe aansluiten en de boel weer terug zetten.


Dank voor de reacties. Aangezien dat klussen helemaal nieuw voor mij is ga ik ongetwijfeld nu een domme opmerking plaatsen.

De aansteker is groter dan het gat (groen omhulsel waar stalen deel in zit heeft stekker aan de achterkant_, er even uit duwen is er dus helaas niet bij. Is de aansteker in delen uiteen te halen zodat deze er wel uit kan?

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

Bij mij is het lampje al weg :) vandaar dat ik daar geen last heb...
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

jagert wrote:De aansteker is groter dan het gat (groen omhulsel waar stalen deel in zit heeft stekker aan de achterkant_, er even uit duwen is er dus helaas niet bij. Is de aansteker in delen uiteen te halen zodat deze er wel uit kan?


Oef ik weet het niet meer helemaal zeker, maar ik heb ooit het schroefje achterin die aansteker losgemaakt. Maar weet eigenlijk niet meer of dat hielp bij het losmaken. Uiteindelijk ging ie er wel uit... Als je dat schroefje gaat losmaken, haal dan eerst de minpool van je accu los, want zodra je schroevendraaier de achterkant én de zijkant van die aansluiting raakt ben je een zekering kwijt :D Was een klein torx-schroefje.
Kijk uit, een Cactussssss

jagert
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 6
Joined: FriJan25, 2008 6:44:42 PM

Post by jagert »

pcrodent wrote:
jagert wrote:De aansteker is groter dan het gat (groen omhulsel waar stalen deel in zit heeft stekker aan de achterkant_, er even uit duwen is er dus helaas niet bij. Is de aansteker in delen uiteen te halen zodat deze er wel uit kan?


Oef ik weet het niet meer helemaal zeker, maar ik heb ooit het schroefje achterin die aansteker losgemaakt. Maar weet eigenlijk niet meer of dat hielp bij het losmaken. Uiteindelijk ging ie er wel uit... Als je dat schroefje gaat losmaken, haal dan eerst de minpool van je accu los, want zodra je schroevendraaier de achterkant én de zijkant van die aansluiting raakt ben je een zekering kwijt :D Was een klein torx-schroefje.


Ik geloof dat het mij nu ook wel wat zegt. Volgens mij als je die torx losschroeft kan je de binnenste metalen huls uit het groene omhulsel halen. Vervolgens heb je aan de achterkant extra speling en kan hij er hopelijk uit. Ik ga straks nog maar eens naar de autosloper en kijken of het lukt

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

pcrodent wrote:... Als je dat schroefje gaat losmaken, haal dan eerst de minpool van je accu los, want zodra je schroevendraaier de achterkant én de zijkant van die aansluiting raakt ben je een zekering kwijt :D Was een klein torx-schroefje.


of trek de zekering eruit :wink:
Spreken is goud, Ductape is zilver.

jagert
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 6
Joined: FriJan25, 2008 6:44:42 PM

Post by jagert »

Nou aansteker is in de pocket, helaas plofte mijn zekering alsnog toen ik hem er later weer in stak. Iemand idee van de oorzaak?

Heb iig een nieuw achterlicht te pakken. Zit er op en in perfecte staat

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

jagert wrote:Nou aansteker is in de pocket, helaas plofte mijn zekering alsnog toen ik hem er later weer in stak. Iemand idee van de oorzaak?

Heb iig een nieuw achterlicht te pakken. Zit er op en in perfecte staat


dat duid op kortsluiting, dus nu moet je de kortsluiting opzoeken.
Spreken is goud, Ductape is zilver.

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Heb je plus en min goed om op je aansteker? Heb er zelf een naar de eend overgebouwd en voordat ik dáár achter was...
Kijk uit, een Cactussssss

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

toevallig vandaag mee bezig geweest, die aansteker:

handigste is idd de asbak eruit halen (als je niet genoeg zicht hebt: handschoenenvak van de bijrijdersstoel kun je ook nog eruit halen, een zee van licht en ruimte!!! :) )

kortsluiting had ik ook, de aansteker heeft de grond/aarde aan de zijkanten... daarnaast zit de aansteker vast met een schroefje aan de spanning.. om dit schroefje zit ook een stukje metaal, wat op 1-2mm van de aarde zit.. met een klein beetje speling heb je al kortsluiting :S dus dit metaaltje heb ik gewoon niet teruggestopt... en dat werkt prima :)

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

hee,

weet iemand of er een weerstand ofzo in het aansteker-dingetje zit?

ik had een lichtslang, die je in de aansteker-unit kon stoppen, maar ik wil hem rechtstreeks op de bedrading *achter* de aanstekerunit aansluiten (met schakelaar, zodat ik 'm aan-uit kan zetten). Maar uit de eerste test bleek dat mijn lichtslang het dan niet doet :S

weerstandje ofzo?

dank voor reacties :D

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Zit geen weerstand in hoor! Ik kan 'm niet vinden iig en heb het hele ding uit elkaar gehad... :)
Kijk uit, een Cactussssss

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

Als het goed is komt de siretten plug (12V) direct van de accu (ook 12V) (uiteraard wel met een zekering ertussen) en voor zover ik weet zit hij origineel ook niet achter het contact geschakeld...

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

dankjewel voor de reacties, dan moet mijn lichtslangetje wel stuk zijn :S bummer, hij zat er nog maar net op... :S

Post Reply