Blinderen

Alles wat in de auto zit en niet elektrisch is.

Moderator: webmasters

Figuur
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 197
Joined: ThuFeb10, 2005 10:34:41 PM
Location: Hapert

Post by Figuur »

Net een poging gedaan om mijn achterruit te blinderen. Dit ging niet vanzelf aangezien er uitsparingen gemaakt moesten worden voor de achterruit-verwarmings-aansluiting. Er zit 1 lijn in van een scherpe vouw :? Ook zit er nog water tussen de zwarte bobbeltjes/randen aan de rand van de ruit.

IS ER IEMAND DIE DIT WEL PERFECT IS GELUKT? of moet ik het opgeven
die rollen kosten &%$@# duur

Low-D
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 54
Joined: MonFeb07, 2005 7:36:16 PM

Post by Low-D »

ik heb ramen van een saxo geblindeerd van een zx en van een xsara en allemall best netjes maar ik krijg het g$#%@#dome niet voor elkaar bij de klapruitjes van de ax balen man wel zonneband van de folie gemaakt kunnen ze je niets maken greetzZz
Never drive faster than your guardian angel can fly


http://www.trustphotosite.com/wendyderksen/Xsara_VTR/

AX_Almere
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 211
Joined: WedMar02, 2005 8:04:55 PM
Location: Almere

Post by AX_Almere »

Hier ist gelukt wahahhaha hele raam los gehaald en rustig VOORAL rustig knippen in de Folie en RUSTIG het water eronder vandaan halen


voor het terugzetten even een half uur uit de zon laten drogen helpt zeker


Olivier
-----> AX <-----

Anouschka
AX Master
AX Master
Posts: 1285
Joined: ThuDec09, 2004 1:22:01 PM
Location: Nijkerk
Contact:

Post by Anouschka »

Misschien wil ik mijn achterste ruitjes ook gaan blinderen. Heb ik alleen een paar vraagjes:

Waar kun je het beste folie kopen :?:
Hoe knip je dat het handigst op maat als je je ruitjes erin laat zitten :?:
Hoe maak je je ruitjes het beste schoon :?:
Hoe begin je met plakken (zodat het er strak op komt!) :?:

Dat waren heel wat vraagjes, maar ik ben echt een leek wat dat betreft! Wil het wel proberen maar tips zijn dus welkom! Mocht het helemaal mislukken dan is het folie er zo weer afgehaald toch? :wink:

tank_driver
AX Master
AX Master
Posts: 1501
Joined: WedAug04, 2004 9:42:58 PM
Location: Eindhoven

Post by tank_driver »

ik heb ook m`n klapraampjes geblindeerd met de donkerste en beste kwaliteit foli dat koste me 70?
iedereen zeurt dat ik zo klein ben.....nou en! ik kom ook bij de grond :)

MAZDA POWER!!!

Michel uit Almelo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 103
Joined: MonMay09, 2005 8:15:33 PM
Location: Almelo

Post by Michel uit Almelo »

Ik heb voor mn werk regelmatig spiegels moeten beplakken en zelfs eens een keer reclame stickers op de zijkant van een vracht auto.
Ik deed het zo:
Oppervlak goed schoon maken uiteraard (amonia of spiritus).
Dan (ruim) inspuiten met een zeep oplossing. En dan komt het moeilijke.
Als je allesgoed hebt ingespoten "drijft"je sticker/folie als het ware op het sop. dan vanuit het midden beginnen te werken naar de kanten toe en aanstrijken met een plastic of rubber spatel, ik heb het zelf ook wel eens gedaan met een raamtrekker. Daarna kan je voorzichtig met een doek of spatel de achter gebleven luchtbellen en water er tussen uit halen.
Belangrijk is dat als je genoeg water en zeep hebt gebruikt kan je rustig werken en is er geen haast.

Hoop dat jullie hier wat aan hebben.

Groeten Michel

Anouschka
AX Master
AX Master
Posts: 1285
Joined: ThuDec09, 2004 1:22:01 PM
Location: Nijkerk
Contact:

Post by Anouschka »

En moet je het voordat je gaat plakken op maat snijden, of haal je de overtollige resten eraf als je klaar bent?

Voor de duidelijkheid, ik heb het hier dus over het blinderen van de achterste zijruitjes bij (uiteraard) een AX!

En wat voor zeepoplossing heb je nodig? Sorry ben echt een leek.... :oops:

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Ik heb alles zelf geblindeert. En ook diverse auto's van vrienden. En het stelt weinig voor. Zeker bij een AX is het vrij eenvoudig. Met al die rechte ruiten.

Mits je het goed doet natuurlijk. Zal het kort uitleggen.

Ruiten van binnen en van buiten goed ontvetten. Zodat ze brandschoon zijn. Ik gebruik zelf een spuitbus glasreiniger. Laat je ff inwerken en dan veeg je ruit brandschoon.

Vervolgens snij je het folie zo goed mogelijk op maat. Hoeft niet 100%
Want je kan het later nog afsnijden of onder je ruitrubbers duwen.

!! GOED OPLETTEN WAT DE PLAKKANT IS. JE SNIJDT VAN BUITEN... JE PLAKT VAN BINNEN !! GAAT DUS SNEL FOUT !!

Vervolgens ff een sopje maken. Gewoon heet water in een emmer dumpen. Heel klein beetje afwasmiddel erbij doen zodat het wat vetter wordt. En een beetje brandspiritus. Dit goedje lekker mengen en een vernevelspuit doen. (plantenspuit met zo'n knijpding).

Ruit goed nat maken. Hoe natter hoe beter. Folie nu eraf halen zodat je kan gaan plakken. (let op de wind... Als het nu tegen elkaar komt kun je opnieuw beginnen.)

Je kan ook de plakkant van het folie nat maken. Werkt nog makkelijker.
Als beide kanten goed nat zijn duw je het geheel nu van voor naar achter op de ruit. Omdat het nu zo goed nat is kun je het er zo nog afhalen als het niet goed zit. En opnieuw nat maken en goed zetten.

Duw de folie van voor naar achter zo strak mogelijk op de ruit. Als het goed lijkt te zitten ga je nu vanuit midden naar boven en beneden het water eronder vandaan strijken. Altijd naar de hoeken werken om die vervelend luchtstrepen te voorkomen.

Lijkt ingewikkeld is het niet. Heb nu een stuk of 6 auto's gedaan en zit er perfect op. Hoe boller de ruit hoe moeilijker. Maar een AX stelt niks voor. (op de voorruit na)

Heb je nog vragen dan hoor ik het wel. :)

En ik gebruik gewoon standaard carpoint folie.
Is al duur genoeg.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Anouschka
AX Master
AX Master
Posts: 1285
Joined: ThuDec09, 2004 1:22:01 PM
Location: Nijkerk
Contact:

Post by Anouschka »

Super bedankt voor de uitgebreide uitleg! Hier heb ik wat aan, thx! Plakken doe je dus aan de binnenkant, kun je dan het beste van binnenuit de maat van de folie opmeten en snijden zeg maar?

Misschien domme vraag, maar ik vraag liever wat teveel dan dat het mis gaat :)

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Van buiten kun je veel beter snijden.
Binnen zit meestal lastig. En je kan meestal nog folie wegduwen naar boven en naar onderen.

Bij de AX kun je de zij achterruitjes er beter uithalen. Gaat makkelijker.
Je kunt gerust met een echt scherp stanleymes op de buitenkant van je glas snijden. Daar zie je niks van.

Ik het meer NIET ax'jes geblindeert. En bij die ruiten had je naast het doorkijkbare glas nog een zwarte rand. Vandaar van buiten snijden. Dan heb je binnen ruimte over.

Maar je moet van te voren kijken wat de plakkant van het folie is. Anders maak je hem aan de buitenkant op maat. En blijkt de plakkant aan de verkeerde kant te zitten. :D Uit ervaring fout gegaan. HEHE.

Verder gewoon naar eigen inzicht doen. Als je het maar GOED nathoudt. Met heet waten, beetje sopje. En spiritus. ZIJKNAT houden. En dan al het water eruit strijken. Blijven strijken.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Anouschka
AX Master
AX Master
Posts: 1285
Joined: ThuDec09, 2004 1:22:01 PM
Location: Nijkerk
Contact:

Post by Anouschka »

Als je van de buitenkant snijdt aan welke kant moet je plakkant dan zitten? Naar jezelf toe dan als ik het goed heb toch? (dit soort dingen is niet mijn sterkste kant whaha)

En wat ik van Michel en ook van jou begrijp is dat je als je gaat plakken, eerst de ruit goed nat maakt en de plakkant van het folie, en dat het folie dan echt op de ruit drijft zeg maar?

En hoe kan ik die ruitjes eruit halen? Is dat moeilijk? Moet het alleen doen want mijn vriend moet de komende week plat liggen voor zijn rug, dus ik ga hem ff niet met dit soort klusjes lastig vallen zeg maar :)

ps: Sorry dat ik zoveel vraag maar ik heb er dus echt geen verstand van! :oops:

Anouschka
AX Master
AX Master
Posts: 1285
Joined: ThuDec09, 2004 1:22:01 PM
Location: Nijkerk
Contact:

Post by Anouschka »

En dat glad strijken waar doe je dat mee? Bankpasje ofzo? :wink:

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

niks aan toe te voegen, super goede uitleg zo is het mij ook gelukt.
heb de klapruitjes laten drogen in de zon een dikke dag. Heb behoorlijk wat complimentjes gehad over mijn zijruitjes behalve dat er krassen in het glas zitten :roll:


Ik ben benieuwd hoe je de achterruit hebt gedaan!?
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Anouschka
AX Master
AX Master
Posts: 1285
Joined: ThuDec09, 2004 1:22:01 PM
Location: Nijkerk
Contact:

Post by Anouschka »

Nog een probleempje....

Kunnen mijn AX club stickers gewoon blijven zitten als ik ga blinderen? Die zitten aan de buitenkant geplakt...

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Je AX stickers aan de buitenkant kunnen gewoon blijven zitten.

Je ruit moet aan de buitenkant gewoon zo schoon mogelijk zijn. Anders zie je niet goed waar er nog bubbels of strepen onder zitten die je weg moet strijken.

Als een rol blinderfolie haalt zit er altijd een mesje bij en een gladstrijk dingetje. (soort hard rubber). Bankpas zou ik een beetje mee oppassen. Werkt misschien wel... Maar als je te hard duwt trek je er misschien met een bankpas lichte krassen in.

En als je van buiten aan het op maat snijden bent moet inderdaad de plakkant naar je toe wijzen. Het moet er tenslotte van binnen op.

Je zijachterruitjes eruit halen moet je ff met zijn 2en doen. Blinderen trouwens ook altijd!! 2 personen gaat altijd VEEL makkelijker. Je schroeft gewoon die TORX'jes eruit. En je ruitje komt eruit.

Folie moet inderdaad op de ruit drijven. Maar niet met water. Dan gaat het nog snel fout. Echt heet water, sopje en spiritus gebruiken. Dan glibbert het er zo overheen.

En de eerste poging zal ongetwijfeld niet helemaal strak zijn. Maar nu ik wat ervaring heb zit het er eigenlijk altijd strak op.

En je achterruit is wel wat vervelender. Is een grote lap natuurlijk. Ook eerst op maat maken. Achterruit verwarming en andere dingen die in de weg zitten uitsnijden uit het folie.

Als het er dan op zit... Kun je de randjes waar geen folie zit met zwartewatervaste stift bij stippen. Dat verschil zie je niet. :)

Werk gewoon altijd met zijn 2en. En niet in de volle zon. Dan droogt het te snel. Als het er op geplakt hebt heb je gerust nog 10 tot 15 minuten om het glad te strijken.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

AX_Almere
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 211
Joined: WedMar02, 2005 8:04:55 PM
Location: Almere

Post by AX_Almere »

knip en plak en je heb een how to ;)

Topper
-----> AX <-----

Anouschka
AX Master
AX Master
Posts: 1285
Joined: ThuDec09, 2004 1:22:01 PM
Location: Nijkerk
Contact:

Post by Anouschka »

Echt super goed gewoon die uitleg! Ga er binnenkort maar eens mee aan de slag. Niet nu, want ik heb een dode arm van het poetsen van de motorkap van mijn AX.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Anouschka wrote:Echt super goed gewoon die uitleg! Ga er binnenkort maar eens mee aan de slag. Niet nu, want ik heb een dode arm van het poetsen van de motorkap van mijn AX.


Ik ben benieuwd naar het resultaat!

Bij mij was het de eerste keer matig tot redelijk. En na wat meer ervaring opgedaan te hebben gaat het nu helemaal strak.

Alleen ruiten die een te grote bolling hebben lukken nog niet.
Daar moet je de fohn voor gebruiken. En die ervaring heb ik nog niet.

Maar van bolle ruiten is bij een AX geen sprake.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Anouschka
AX Master
AX Master
Posts: 1285
Joined: ThuDec09, 2004 1:22:01 PM
Location: Nijkerk
Contact:

Post by Anouschka »

Als het nou helemaal mislukt, wat natuurlijk altijd mogelijk is (zeker bij mij :P ) kun je die folie er dan ook nog een beetje makkelijk af halen? Of ben je meteen gedoemd om de rest van je leven met een slecht geblindeerde Ax rond te rijden? :wink:

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

haha nee hoor...

Het is er wel zo af te trekken hoor...

Post Reply