Rails bestuurdersstoel verder naar achteren

Alles wat in de auto zit en niet elektrisch is.

Moderator: webmasters

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Mark wrote:Ik kan eventueel wel een mailtje sturen naar vandrie. Heb het directe mail adres van het hoofd magazijn. Als die nee zegt dan is het er echt niet meer.


Cor Kok zeker! Wereldvent!! Regelt voor mij ook van alles en nog wat.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

idd ja. Die weet tenminste waar ie het over heeft.

Ik zal ff een mailtje sturen. Resultaat post ik hier.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Fra-Ha
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 24
Joined: FriJan20, 2006 11:48:57 PM
Location: Middelburg

Post by Fra-Ha »

Bedankt!

Echt super! :D

Fra-Ha
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 24
Joined: FriJan20, 2006 11:48:57 PM
Location: Middelburg

Post by Fra-Ha »

Vandaag nog maar een proging gedaan. Heb nog een aantal telefoontjes naar verschillende citroen en peugeot dealers gepleegd.

Nu kon ??n man mij vertellen dat ze deze verlengers vroeger op aanvraag hebben laten maken. Maar dat ze dat nu niet meer doen ivm de strengere veiligheidseisen. En als ik het wilde het maar op eigen houtje moet gaan maken, met alle gevolgen vandien (lees: verzekeringsproblemen als er iets ernstigs zou gebeuren)

Een andere zou het verder nog uitzoeken en mij daar over terug bellen. Ben benieuwd wat die te vertellen heeft!

En hoop natuurlijk dat er toch een garage nog aan kan komen! (die wel aan veiligheids eisen voldoen)

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

je weet dus nu dat je eigenlijk een plaat moet maken waarop je dat hele ding een stuk naar achteren terugmonteert... zolang het deugdelijk bevestigd is moet de verzekering gewoon uitkeren nl.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Ik kreeg het volgende antwoord terug:

-------------------------------------------------------------------------------------

Goedemiddag Mark,

Citroën heeft een aantal jaren geleden inderdaad stoelrailverlengers voor bepaalde modellen geleverd. 2 Modellen weet ik zeker, dat is de BX en de Xantia, maar of ze ook voor een AX te koop zijn geweest weet ik niet. Bij de BX en de Xantia ging dit vrij gemakkelijk. Je monteerde een vrij dikke stalen strip op de originele stoelrailgaten in de bodem van de auto. In deze strip zaten ? 7 cm naar achteren gaten met schroefdraad, waar de stoelrail aan vast gezet werd (de stoel kwam dan ook de dikte van de stalen strip hoger in de auto te staan).

Bij een AX ligt dit iets anders, de binnenste stoelrail zit wel vast aan de bodem gemonteerd, maar de buitenste zit tegen de dorpel. Of hiervoor een speciale verlengset te koop is geweest weet ik niet. Documentatie van (ik denk) 10 jaar geleden, heb ik helaas niet meer en ik kan je hiermee dan ook niet verder helpen.

Succes verder!

Mvg,

Cor Kok

-------------------------------------------------------------------------------------

Denk dat je ze origineel dus niet zult vinden. Probeer als je in de buurt bent of op de meeting mijn 106 stoelen eens. Denk dat je daar al aardige verbetering in zult vinden. Die zijn in alle opzichten veel beter dan de best geleverde AX stoel.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Fra-Ha
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 24
Joined: FriJan20, 2006 11:48:57 PM
Location: Middelburg

Post by Fra-Ha »

Ik zit nu volop in mijn toetsweek en moet nog een aantal verslagen afmaken. Hierna heb ik weer tijd om wat te gaan knutselen aan de ax.

Ik ben er nu iig achter dat er niets voor bestaat en ik zelf maar wat moet gaan maken.

Allemaal bedankt voor de reacties!

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

Mark, je kunt die Cor Kok dus vragen om nog eens op Saxo/106 te zoeken.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

KMvrtr wrote:Mark, je kunt die Cor Kok dus vragen om nog eens op Saxo/106 te zoeken.


Dat had ik uitteraard al gedaan. :wink:
Om de kans het grootst te maken. Probeer een peugeot dealer. De 106 is tot 2003 gemaakt. Daar heb je dan het meeste kans. Maar ik geloof er niet in.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Fra-Ha
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 24
Joined: FriJan20, 2006 11:48:57 PM
Location: Middelburg

Post by Fra-Ha »

Ik heb ook al een aantal peugeot dealers gebelt over het probleem en ook deze konden mij hiermee niet helpen. Het kwam er op neer dat ik zelf iets moest gaan maken.

Na volgende week heb ik er wat meer tijd voor en ga ik eens een stoel eruit halen, de rails bekijken, meten en proberen een railsverlenger te maken. Zelf heb ik niet zoveel goed gereedschap om staal te bewerken, maar ik hoop dat bij de technische dienst op m;n werk wel moet lukken.

Ik hou jullie op de hoogte!

katuut
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 186
Joined: MonMay29, 2006 1:34:57 PM
Location: Hoogeveen

Post by katuut »

maaar... zou je er niet meer aan hebben om de stoelen te laten zakken ipv van naar achteren?
blaffende woofers bijten niet ;-)

Fra-Ha
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 24
Joined: FriJan20, 2006 11:48:57 PM
Location: Middelburg

Post by Fra-Ha »

katuut wrote:maaar... zou je er niet meer aan hebben om de stoelen te laten zakken ipv van naar achteren?


Het zou eerder beter zijn om de stoelen een stukje naar achteren te kantelen. Dan zouden mijn boven benen beter ondersteund worden en is het geen probleem.

Fra-Ha
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 24
Joined: FriJan20, 2006 11:48:57 PM
Location: Middelburg

Post by Fra-Ha »

Zo, ik heb het weer wat rustiger.

Vanavond nog maar even de bijrijdersstoel uit de AX gehaald en de boel eens goed bekeken en gemeten. Ik heb een tekening gemaakt van mogelijke beugels. Deze verplaatsen de stoel dan 7 cm naar achteren en de voorkant van de stoel 4 cm omhoog. Wat in mijn ogen een betere houding van de zitting geeft.

Ik zit alleen nog even met de bouten op de beugel aan de dorpolkant... misschien dat jullie iets weten...

Als ik er helemaal uit ben laat ik deze beugels maken en deel ik de tekening hier op het forum.

Post Reply