Digitaal klokje tegen het dak

Alles wat in de auto zit en niet elektrisch is.

Moderator: webmasters

Post Reply
Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Digitaal klokje tegen het dak

Post by Mark »

Ik ben vandaag op de sloop een interieur verlichtings unit tegengekomen met digitale klok en leeslamp.

Ik ben van plan deze over te bouwen in me eigen ax maar ik heb veel minder draden naar de unit toe lopen.

Heeft iemand zo'n zelfde unit in zijn auto zitten? Hij komt uit een AX GT.

Zo ja zou ik graag willen weten hoe die klok normaal werkt. Brandt die altijd, of gaat deze feller branden op het moment dat je de auto start. Of gaat de klok helemaal uit op het moment dat je de motor uitzet.

Is wel handig om te weten voordat ik hem zelf in ga bouwen.

Foto's:

www.markve.dds.nl/ax/klokje1.jpg
www.markve.dds.nl/ax/klokje2.jpg

axo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 110
Joined: FriAug29, 2003 12:44:37 AM
Location: velserbroek (haarlem)

Post by axo »

ik heb hem ook, het lampje doet het wel, interieur en leeslampje, maar de klok wordt niet gevoed want ik heb al een klokkie in me dashboard.
heb jij dit ook, dan kan ik wel ff gaan kieken hoe het in elkaar steekt.

greetz Marcel
hell breaks lose, when i accelerate!

Eric
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 463
Joined: TueJun17, 2003 8:27:35 PM
Location: Alkmaar
Contact:

Post by Eric »

de klok moet op dezlefde draad als de deurverlichting, dat is ook de oranje draad voor je radio memory,

het is de meest linkerboven zekering van 20 ampere in je zekeringshuis.

let op dat je niet je radio te hard zet,
anders zit je savonds in het donker, zonder tijd en geluid.. :-)

tell me about it... 4*160watt :-)

ik heb er 30 amp in zitten nu.

orgineel is het een gele zekering, die draad moet je nemen,
persoonlijk zou ik er een glazen draad zekering tussendoen van 0,5 amp
want dat klokkie is moeilijk te vinden, zonde als je hem opblaast.

ik wou dat ik je ook al kon melden welke draad je toerenteller is :-)

maar ik ben er nog steeds niet achter.

gelukkig weet ik dit al wel :-)

dus :
oranje draad achter bij je radio = binnenverlichting en klok draad.

=gele zekering links boven in huis van 20 amp.

=ook het achterbak verlichtings lampje.

deze oranje draad heeft altijd stroom uit de accu, pas dus op, dat je niet kortsluit bij het klussen

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Ben er net achtergekomen dat het klokje uit de unit losgehaald kan worden.

Nou weet ik dat er in een Citroen ZX ook een digitale klok midden in het dashboard zit. Het klokje wat er bij in zit is zo'n AM / PM geval. Oftewel alles boven de 12.xx gaat weer naar 1.xx

Weet iemand of het klokje van een Citroen ZX wel 24H tijdsaanduiding heeft? Anders ga ik proberen die erin te moffelen.

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Fransen houden daar niet van. Vriend van me heeft een 106 uit '98 en die heeft ook geen 24h aanduiding op ze dashbord klokkie.

zx dus volgens mij ook niet...

Handjes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 421
Joined: WedNov19, 2003 11:58:21 PM

Post by Handjes »

Eric wrote:de klok moet op dezlefde draad als de deurverlichting, dat is ook de oranje draad voor je radio memory,

Hee, die draad heb ik niet gevonden bij het installeren van mijn radio. Ik vond alleen een dunne grijze (plus vreemd genoeg) en dikke gele (min vreemd genoeg) draad.

Is die oranje draad ook geschikt om een lichtverklikker op aan te sluiten? (Zo ja: hoe?) Want nu zit hij op de deurschakelaars. Dus als er een passagier bij mij uitstapt, gaat het lichtalarm ook af.

manuarmata
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 158
Joined: ThuJun12, 2003 9:53:28 PM
Location: Dendermonde, Beeeelgie !!!!
Contact:

Post by manuarmata »

keb ook zo'n unit, je vint die klokjes trouwens ook in de bx terug maar dan met een groene backlight.
saxo 16v + musketier uitlaat + open luchtfilter = nog steeds en prima wekker voor de hele buurt
www.saxoclubvlaanderen.tk

harry
AX driver
AX driver
Posts: 37
Joined: FriNov28, 2003 1:53:29 PM
Location: rotterdam

Post by harry »

zx klokje heeft een 12 uurs aanduiding maar er staat wel aangegeven dat het PM of AM is
ZX 2.0i 16v 1994

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Ik heb vandaag ook zo'n mooie lichtbak gevonden op de sloop, met klokje.
Maar dat leipe klokje wil 4 (!) draden hebben (eentje daarvan is aarde). Behalve dat ik me niet kan voorstellen waar een klokje 3 verschillende draden voor nodig zou hebben, weet ik ook niet waarop ik ze aan moet sluiten.
Het leeslampje kan ik nog bedenken, als ik die dezelfde plus geef als het gewone lampje moet ie het gewoon doen (mits je ze niet tegelijk aanzet, dan gaan ze beide zwakker).
Maar het klokje blijft een mysterie. De auto waar ik 'm uithaalde had een heel bos draden daar liggen, eigenlijk net zoals op de 'klokje2.jpg' foto.

Maarreh... weet iemand waar ik de andere 3 draden op aan moet sluiten?

BVD

Joost
Kijk uit, een Cactussssss

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

pcrodent wrote:Ik heb vandaag ook zo'n mooie lichtbak gevonden op de sloop, met klokje.
Maar dat leipe klokje wil 4 (!) draden hebben (eentje daarvan is aarde). Behalve dat ik me niet kan voorstellen waar een klokje 3 verschillende draden voor nodig zou hebben, weet ik ook niet waarop ik ze aan moet sluiten.
Het leeslampje kan ik nog bedenken, als ik die dezelfde plus geef als het gewone lampje moet ie het gewoon doen (mits je ze niet tegelijk aanzet, dan gaan ze beide zwakker).
Maar het klokje blijft een mysterie. De auto waar ik 'm uithaalde had een heel bos draden daar liggen, eigenlijk net zoals op de 'klokje2.jpg' foto.

Maarreh... weet iemand waar ik de andere 3 draden op aan moet sluiten?

BVD

Joost


klok gaat branden pas op contact dus extra stroom anasluitingen zijn dat
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

je zal 1 extra draad moeten trekken voor de klok.

-2 draden zijn voor het gegeugen van het klokje zelf. Die kan je zo aftappen van de bedrading die er al hangt voor het plafondlampje. (pak wel de goede anders doet het klokje het alleen als je deur open is :P )

dan heb je nog 2 draden; een aarde en een plus.
De aarde kan je wederom bij het plafondlampje wegjatten, de plus zal je moeten trekken. Deze kun je het beste aftappen van je dashbordverlichting. Dus links langs de raamstijl naar beneden, en dan daar ergens aftappen van een dashbordlampje.

Ik heb hem afgetapt net na de zekering voor de dashbordverlichting. Maarja ik heb een type1 dus daar kan je makkelijk bij.

suc6
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Aha.
Maar hoe weet ik welke twee de geheugendraadjes zijn en welke de plus? (min is de bruine neem ik aan).
Van de groene draadjes is er ??n met een roze streepje, de andere twee zijn gewoon groen.
Kijk uit, een Cactussssss

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

ik heb dat uitgemeten met door gewoon te testen. Als je de 2 draadjes hebt gevonden waarbij het lampje in het klokje brand, weet je dat de andere 2 van het klokje zijn.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Aha. En weet iemand hoe je gemakkelijk een nieuwe draad trekt vanaf het dak in een type II? Wat moet je loshalen (om er een draad achter te stoppen) en hoe?

Overigens: hij zit erin en de lampjes doen het! :) Nu dus alleen het klokje nog... Jawel, dat wordt klokje 2 in m'n auto, want er zit er ook al 1 in het dashboard. Misschien dus dat ik op de plaats van het 'dakklokje' iets anders bouw, ik zit te denken aan iets met LEDs, maar dat komt allemaal nog wel...

Joost
Kijk uit, een Cactussssss

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

probeer em achter de dakbekleding te wurmen en dan via je raamstijl achter dat plastic naar beneden
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Post Reply