4punts gordel

Alles wat in de auto zit en niet elektrisch is.

Moderator: webmasters

Post Reply
eisse
AX Starter
AX Starter
Posts: 19
Joined: TueFeb10, 2004 9:08:29 AM

4punts gordel

Post by eisse »

hallo,
het leek me wel leuk een 4punts gordel te hebben in mijn auto... iemand enig idee of dit mogelijk is en hoe veel werk dit zal zijn???
alvast bedankt
eisse

Marc01
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 266
Joined: MonSep20, 2004 7:52:48 PM

Re: 4punts gordel

Post by Marc01 »

eisse wrote:hallo,
het leek me wel leuk een 4punts gordel te hebben in mijn auto... iemand enig idee of dit mogelijk is en hoe veel werk dit zal zijn???
alvast bedankt
eisse


Hangt er vanaf hoe je hem vastzet. Enige punt is wel veiligheid. Bij een kop-staart botsing tordeert het chassis. Dan kan het gebeuren dat de gordel behoorlijk wordt aangetrokken en je stikt in je stoel. Eigenlijk zou je dus alleen een 4-punts gordel moeten nemen icm een rolkooi, of met een speciale stang die o.a. sparco maakt voor de bevestiging.

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Re: 4punts gordel

Post by Joost »

Marc01 wrote:Hangt er vanaf hoe je hem vastzet. Enige punt is wel veiligheid. Bij een kop-staart botsing tordeert het chassis. Dan kan het gebeuren dat de gordel behoorlijk wordt aangetrokken en je stikt in je stoel. Eigenlijk zou je dus alleen een 4-punts gordel moeten nemen icm een rolkooi, of met een speciale stang die o.a. sparco maakt voor de bevestiging.


marc leg dat eens preciezer uit, ik kan het niet volgen

mijn mening is bij 3 /4 punts gordels is dat je de bevestiging van de gordel klikker en de gordelstangetje onderin kan gebruiken

en voor achterin de bout op de stijl die ook gebruikt wordt voor de rolgordel van achterin
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Marc01
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 266
Joined: MonSep20, 2004 7:52:48 PM

Re: 4punts gordel

Post by Marc01 »

Joost wrote:
Marc01 wrote:Hangt er vanaf hoe je hem vastzet. Enige punt is wel veiligheid. Bij een kop-staart botsing tordeert het chassis. Dan kan het gebeuren dat de gordel behoorlijk wordt aangetrokken en je stikt in je stoel. Eigenlijk zou je dus alleen een 4-punts gordel moeten nemen icm een rolkooi, of met een speciale stang die o.a. sparco maakt voor de bevestiging.


marc leg dat eens preciezer uit, ik kan het niet volgen

mijn mening is bij 3 /4 punts gordels is dat je de bevestiging van de gordel klikker en de gordelstangetje onderin kan gebruiken

en voor achterin de bout op de stijl die ook gebruikt wordt voor de rolgordel van achterin


Als je het zo doet, treed het probleem niet op. Alleen meestal wordt zo'n gordel aan de bodem of op de plek van de achterbank vastgezet.

Als je de originele punten gebruikt, krijg je die gordel dan ook netjes recht??

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

Dit probleem is een eindeloze discussie jongens.
Je gordels vastzetten aan kooi of rolbeugel heeft ook nadelen. Je stoel zit namelijk weer niet vast aan die kooi of beugel.

Punt is dat een gordel nooit gegarandeerde veiligheid biedt. Doel van een gordel is feitelijk alleen op je op je plaats te houden in de stoel. Hoe minder je heen en weer vliegt bij de botsing, hoe beter.

Het bevestigen op originele gordelpunten is een APK eis. Maar de gordelpunten achterin zijn natuurlijk niet ontworpen als bevestiging voor 4 punts gordels voor de voorstoel. Ze zitten dus niet op de ideale plaats, want de gordels lopen niet recht naar achteren.
Aan de andere kant, belangrijk is vooral dat je gordels strak zitten. Dat is veel belangrijker dan de vraag of ze recht naar achteren lopen.

Realiseer je ook dat elke verbetering weer een ander probleem met zich meebrengt. Naarmate je romp beter vast zit komen er meer krachten op je nek. Als je zo door redeneert moeten we allemaal met een WRC rally kooi, kuipstoel, 3 inch 6 puntsgordels met draaisluiting, HANS (nekondersteuning), hoofdstroomschakelaar en automatische brandblusinstallatie rond gaan rijden.

Voor wat betreft het stikken in je eigen gordels, daar maak ik me niet zo druk over. Als je een dermate harde klapper maakt dat de gordels je door vervorming van de carrosserie zouden kunnen verstikken heb je in een AX veel grotere problemen..... :help:

Dus, wat mij betreft is een 4 punts gordel domweg een verbetering. Het kan nog beter, maar het is wel degelijk een stap vooruit.
Maar geen enkele verbetering is ooit een garantie dat je ongedeerd uit je auto zult stappen.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

KMvrtr wrote: blablabla


Amen
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

Sander wrote:
KMvrtr wrote: blablabla


Amen


Dat heb je mooi samengevat Sander. Had ik er dat maar meteen neergezet, in plaats van me de vingers blauw te typen. :)

Post Reply