Verlichting van verwarming

Alles wat in de auto zit en niet elektrisch is.

Moderator: webmasters

Post Reply
TB
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 513
Joined: TueJan18, 2005 2:58:31 PM
Location: Zuid Holland

Verlichting van verwarming

Post by TB »

Wilde vandaag even kijken of ik de verlichting van de verwarming (dat gedeelte waar de aanjagerstanden en schuiven daarvoor in zitten) kon repareren. Mja, ik kwam erachter dat het nogal lastig ingebouwd zit.

Heb het dashboardkastje en asbak eruit gehaald en zie dan wel het een en ander aan bedrading lopen, maar voor zover ik kon zien moet ik dan behoorlijk lastige dingen uithalen om het gedeeltde eruit te krijgen. Zie ik dan wat over het hoofd of is t echt zo een rotklusje?

Trouwens best handig als er achter het dashboardkastje een parkeerschijf tevoorschijn komt die ik nog niet erin had liggen :).

Heb het maar weer ff in elkaar gezet in de hoop dat jullie een handigere manier weten.

Groeten Tom.
Citroën 2cv6 Sp?cial - 1984 (in restauratie)
Daihatsu Charade 1.0 TS - 1991

Marc01
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 266
Joined: MonSep20, 2004 7:52:48 PM

Post by Marc01 »

Staat geloof ik al ergens een topic over. Maar goed, volgens mij moet je eerst de draaiknop vd aanjager eraf halen (trekken). Daarachter zit een schroef dacht ik. Vervolgens de schuifknoppen ook eraf trekken (MET BELEID!!). Daarna kan je zo het paneel eruit halen en nieuwe lampjes erin doen. Succes!!

TB
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 513
Joined: TueJan18, 2005 2:58:31 PM
Location: Zuid Holland

Post by TB »

Oh... dus toch! Ik vermoedde al zoiets namelijk. Leek me inderdaad de handigste manier. Maar durfde er niet te hard aan te trekken. Zit dat paneeltje aan de achterkant niet vast met torx schroefjes? Want dacht dat ik dat namelijk wel zag zitten.
Citroën 2cv6 Sp?cial - 1984 (in restauratie)
Daihatsu Charade 1.0 TS - 1991

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Ik heb dus hetzelfde probleem...

Plus dat ik de lichtjes nog moet vervangen achter mijn klokkenset in het dashboard! :evil:

Maar ik krijg dus voor geen mogelijkheid die draaiknop eraf.. heb geen grip! :evil:

TB
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 513
Joined: TueJan18, 2005 2:58:31 PM
Location: Zuid Holland

Post by TB »

Heb het ff geprobeerd en inderdaad op die manier kun je er zo bij. Zit een torx boutje achter de knop van de aanjager. Die losdraaien en je haalt zo het hele elementje eruit als je ook de schuiven van de verwarming eruit trekt. Heel simpel blijkt maar weer... je moet er maar op komen ;).
Citroën 2cv6 Sp?cial - 1984 (in restauratie)
Daihatsu Charade 1.0 TS - 1991

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Zo heb ik wel eens een setje reserve lampen gevonden waarvan het doosje om mn kachelradiator heen gesmolten was.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

TB
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 513
Joined: TueJan18, 2005 2:58:31 PM
Location: Zuid Holland

Post by TB »

Sander wrote:Zo heb ik wel eens een setje reserve lampen gevonden waarvan het doosje om mn kachelradiator heen gesmolten was.


Huh, hoe kan dat daar komen dan? Gat in t dashboardkastje ofzo?? :shock:
Citroën 2cv6 Sp?cial - 1984 (in restauratie)
Daihatsu Charade 1.0 TS - 1991

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Bovenkant van het dashboard kastje zit idd een gat. Daar willen wel eens dingen door verdwijnen. Zoals een stapel flyers het doosje van mn frontje, enz
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Sander wrote:Bovenkant van het dashboard kastje zit idd een gat. Daar willen wel eens dingen door verdwijnen. Zoals een stapel flyers het doosje van mn frontje, enz


Mijn parkeerschijf.... En die van de vorige eigenaresse, die heb ik daar juist weer teruggevonden :D

(maar dat gat is wel weer handig om met je hand achter je radio te komen om draadjes een duwtje te kunnen geven)
Kijk uit, een Cactussssss

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Brutus wrote:Ik heb dus hetzelfde probleem...

Plus dat ik de lichtjes nog moet vervangen achter mijn klokkenset in het dashboard! :evil:

Maar ik krijg dus voor geen mogelijkheid die draaiknop eraf.. heb geen grip! :evil:


Stukje rubber pakken, desnoods van een oude fietsband, daarmee kan je dr wel grip op krijgen, en dan is ie zo los.

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

IceByte wrote:
Brutus wrote:Ik heb dus hetzelfde probleem...

Plus dat ik de lichtjes nog moet vervangen achter mijn klokkenset in het dashboard! :evil:

Maar ik krijg dus voor geen mogelijkheid die draaiknop eraf.. heb geen grip! :evil:


Stukje rubber pakken, desnoods van een oude fietsband, daarmee kan je dr wel grip op krijgen, en dan is ie zo los.


Bedankt.. daar had ik nog niet eens aan gedacht.. :)

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Zelfde kan je doen voor het lampje er achter als je em dr niet uit kan krijgen, zien dat je een stukje soepele rubber slang krijgt, bv ruitensproeierslang, die kan je dr zo op drukken, en als je dr dan aan trekt dan wordt ie klem getrokken en komt ie dr zo uit.

Marc01
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 266
Joined: MonSep20, 2004 7:52:48 PM

Post by Marc01 »

Ik heb alles al vervange, mijn enige probleem is nog het lampje van de sig-aansteker. Is er een makkelijke manier om die er heel uit te krijgen?

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Marc01 wrote:Ik heb alles al vervange, mijn enige probleem is nog het lampje van de sig-aansteker. Is er een makkelijke manier om die er heel uit te krijgen?


Hij kan er wel uit ja, maar makkelijk is het zeer zeker niet, ik heb de mijne er wel uit gekregen, maar vraag me niet hoe ik het ook alweer gedaan heb.
Het zit in ieder geval op een kloteplek om bij te komen, je kan dr met geen mogelijkheid bij, ik heb de mijne volgens mij helemaal uit elkaar gehad, onderin zit namelijk een schroefje in het midden, alleen tis wel kl*te om het weer in elkaar te krijgen en te monteren, maar het kan wel.

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

IceByte wrote:
Marc01 wrote:Ik heb alles al vervange, mijn enige probleem is nog het lampje van de sig-aansteker. Is er een makkelijke manier om die er heel uit te krijgen?


Hij kan er wel uit ja, maar makkelijk is het zeer zeker niet, ik heb de mijne er wel uit gekregen, maar vraag me niet hoe ik het ook alweer gedaan heb.
Het zit in ieder geval op een kloteplek om bij te komen, je kan dr met geen mogelijkheid bij, ik heb de mijne volgens mij helemaal uit elkaar gehad, onderin zit namelijk een schroefje in het midden, alleen tis wel ***** om het weer in elkaar te krijgen en te monteren, maar het kan wel.


Je moet je asbak eruit halen.... Dan die twee schroeven loshalen die bevestigt zitten in de asbakhouder....

Zo kun je met twee vingers erbij om de stekker los te halen van de sigarettenaanstekerhouder :!: Zou je dat niet doen? dan moet je heel precies met je (torx)schroevendraaier zijn, anders gaat het vonken :)

De houder wil niet zo maar door het gat heen, omdat het hulsel van het lampje dikker is...

TB
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 513
Joined: TueJan18, 2005 2:58:31 PM
Location: Zuid Holland

Post by TB »

En anders dashboard kastje eruit halen, zijn maar 6 torxboutjes. Dan kun je er vanaf de achterkant ook makkelijker bij. Misschien helpt dat om de sigarettenaansteker eruit te halen.

Groeten Tom.
Citroën 2cv6 Sp?cial - 1984 (in restauratie)
Daihatsu Charade 1.0 TS - 1991

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

is de sigaret aansteker bij een type 1 ook verlicht of niet? Ik heb alleen verlichting bij de schuiven en weet dat er bij de asbak ook een kan zitten. (wel een gat maar geen fitting).
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Kakelbont wrote:is de sigaret aansteker bij een type 1 ook verlicht of niet? Ik heb alleen verlichting bij de schuiven en weet dat er bij de asbak ook een kan zitten. (wel een gat maar geen fitting).


Geen idee, zit er een kunststof rand om de sigarettenaansteker heen, meestal van groen plastic, dan kan je dr wel bijna vanuit gaan dat er verlichting achter zit.

TB
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 513
Joined: TueJan18, 2005 2:58:31 PM
Location: Zuid Holland

Post by TB »

Bij m'n type 2 zit er ook een groene rand en ook die is verlicht.
Citroën 2cv6 Sp?cial - 1984 (in restauratie)
Daihatsu Charade 1.0 TS - 1991

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

IceByte wrote:
Kakelbont wrote:is de sigaret aansteker bij een type 1 ook verlicht of niet? Ik heb alleen verlichting bij de schuiven en weet dat er bij de asbak ook een kan zitten. (wel een gat maar geen fitting).


Geen idee, zit er een kunststof rand om de sigarettenaansteker heen, meestal van groen plastic, dan kan je dr wel bijna vanuit gaan dat er verlichting achter zit.



dis is verlicht 100% zeker
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Post Reply