Papieren bij rolkooi MATTER (officiele AX Cup schroefkooi)
Moderator: webmasters
Papieren bij rolkooi MATTER (officiele AX Cup schroefkooi)
Heeft iemand nog de papieren bij de originele MATTER rolkooi (schroefkooi) die destijds bij de cup gebruikt werd?
EDIT: HET BLIJKT DUS EEN DEVIL KOOI TE ZIJN
Zou mij een hele hoop ellende besparen voor de opbouw van mijn divisie 5 / groep S rally ax.
EDIT: HET BLIJKT DUS EEN DEVIL KOOI TE ZIJN
Zou mij een hele hoop ellende besparen voor de opbouw van mijn divisie 5 / groep S rally ax.
Last edited by AXVTS on MonJul13, 2015 1:31:16 PM, edited 1 time in total.
Re: Papieren bij rolkooi MATTER (officiele AX Cup schroefkoo
huh, ik heb een Devil-cupkooi! maar ook zonder papieren overigens

-
- AX liefhebber
- Posts: 340
- Joined: SatApr21, 2012 1:09:47 PM
- Location: Schaffen, Diest, België
Re: Papieren bij rolkooi MATTER (officiele AX Cup schroefkoo
Idem hier.q01z wrote:huh, ik heb een Devil-cupkooi! maar ook zonder papieren overigens
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Re: Papieren bij rolkooi MATTER (officiele AX Cup schroefkoo
Als deze volgens de FIA-regels is gemaakt zonder uitzonderingen (bvb staaldikte of andere buizen) moet het normaal lukken zonder papieren! Die van mij heeft ook geen papieren maar wel FIA-keur. (die van mij is een oude Citroën-sport kooi)
AX-kopen is verslavend.
Re: Papieren bij rolkooi MATTER (officiele AX Cup schroefkoo
@citrofenwick: is dit ook een schroefkooi?
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Re: Papieren bij rolkooi MATTER (officiele AX Cup schroefkoo
yup! Volgens mij kan je zelfs prima nationaal rijden met een fia-gekeurde kooi zonder papieren. Die zijn voor zover ik weet maar nodig voor als er uitzonderingen in je kooi zitten of als je wil ERC/WRC rijden.
AX-kopen is verslavend.
Re: Papieren bij rolkooi MATTER (officiele AX Cup schroefkoo
even nagevraagd bij de technische keurmeesters van KNAF sectie rally - je moet wel degelijk de papieren hebben, of anders dwingen ze je om er nog een paar buizen bij te lasen.citrofenwick wrote:yup! Volgens mij kan je zelfs prima nationaal rijden met een fia-gekeurde kooi zonder papieren. Die zijn voor zover ik weet maar nodig voor als er uitzonderingen in je kooi zitten of als je wil ERC/WRC rijden.

Re: Papieren bij rolkooi MATTER (officiele AX Cup schroefkoo
Nog steeds op zoek...
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Re: Papieren bij rolkooi MATTER (officiele AX Cup schroefkoo
ik heb het eens opgezocht:
5.7.3.10.De rolkooi moet voldoen aan een van de volgende mogelijkheden:
a) een rolkooi welke geheel voldoet aan de eisen van artikel 253-8 waarbij de basiskooi minimaal moet voldoen aan de
configuratie van tekening 253-36C, gecombineerd met tekening 253-9 (deurkruizen). Aan deze basiskooi mogen extra
stangen worden toegevoegd overeenkomstig artikel 253-8.
b) een gecertificeerde rolkooi.
En ik ken de rolkooi niet helemaal vanbuiten, maar ze voldoet idd (terecht) niet meer aan die tekening om rally mee te mogen rijden. (voor circuit oké nog wegens minder gevaarlijke obstakels) Vorig jaar was mijn kooi gelijkaardig vn sterkte met scharnierkoppelingen en op aanraden van de VAS keurmeester heb ik deze ook aangepast naar de nieuwe(re) normen met oa kruizen en schuifkoppelingen. Het gaat tenslotte om je eigen veiligheid. Bij een ax moet je het niet hebben van de sterkte van de koets bij een crash en het is voor je eigen veiligheid.
Zo was het:
Met scharnierkoppelingen die als je vooraan een klap krijgt gewoon meescharnieren.

Zo is het nu:
(nog niet super, maar toch al iets beter)

Ik kan je echt enorm aanraden om gewoon je kooi te laten aanpassen, of om er gewoon een wél veilige kooi in te zetten voor rally. Tis niet dat je het bij een crash moet hebben van de sterkte van de koets. De rolkooi vangt alles op.
bronnen:
http://www.fia.com/sites/default/files/ ... 013%29.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://cms.knaf.nl/images/downloads/reg ... t_2015.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
5.7.3.10.De rolkooi moet voldoen aan een van de volgende mogelijkheden:
a) een rolkooi welke geheel voldoet aan de eisen van artikel 253-8 waarbij de basiskooi minimaal moet voldoen aan de
configuratie van tekening 253-36C, gecombineerd met tekening 253-9 (deurkruizen). Aan deze basiskooi mogen extra
stangen worden toegevoegd overeenkomstig artikel 253-8.
b) een gecertificeerde rolkooi.
En ik ken de rolkooi niet helemaal vanbuiten, maar ze voldoet idd (terecht) niet meer aan die tekening om rally mee te mogen rijden. (voor circuit oké nog wegens minder gevaarlijke obstakels) Vorig jaar was mijn kooi gelijkaardig vn sterkte met scharnierkoppelingen en op aanraden van de VAS keurmeester heb ik deze ook aangepast naar de nieuwe(re) normen met oa kruizen en schuifkoppelingen. Het gaat tenslotte om je eigen veiligheid. Bij een ax moet je het niet hebben van de sterkte van de koets bij een crash en het is voor je eigen veiligheid.
Zo was het:
Met scharnierkoppelingen die als je vooraan een klap krijgt gewoon meescharnieren.

Zo is het nu:
(nog niet super, maar toch al iets beter)

Ik kan je echt enorm aanraden om gewoon je kooi te laten aanpassen, of om er gewoon een wél veilige kooi in te zetten voor rally. Tis niet dat je het bij een crash moet hebben van de sterkte van de koets. De rolkooi vangt alles op.
bronnen:
http://www.fia.com/sites/default/files/ ... 013%29.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://cms.knaf.nl/images/downloads/reg ... t_2015.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
AX-kopen is verslavend.
Re: Papieren bij rolkooi MATTER (officiele AX Cup schroefkoo
Hi Citrofenwick, dank voor het antwoord.
Ik heb nu inderdaad plaatje 1 ongeveer. Als ik naar plaatje 2 ga, hoeveel kilogram komt er dan bij?
Ik heb nu inderdaad plaatje 1 ongeveer. Als ik naar plaatje 2 ga, hoeveel kilogram komt er dan bij?
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Re: Papieren bij rolkooi MATTER (officiele AX Cup schroefkoo
10kg max? Ik kan als je dat wenst wel even navragen hoeveel dat type buis per meter weegt?
Ik vind het toegenomen gewicht iig irrelevant ten opzichte de toegenomen veiligheid
Ik vind het toegenomen gewicht iig irrelevant ten opzichte de toegenomen veiligheid

AX-kopen is verslavend.
Re: Papieren bij rolkooi MATTER (officiele AX Cup schroefkoo
Zie ge-edit eerste post - blijkt dus een originele DEVIL cup-kooi te zijn - iemand die daar papieren van heeft?
Re: Papieren bij rolkooi MATTER (officiele AX Cup schroefkoo
nog steeds niemand papieren?
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Re: Papieren bij rolkooi MATTER (officiele AX Cup schroefkoo
Ik vrees dat dit hier moeilijk zal worden. Misschien heb je kans op axsport.org, maar dan zal je het wel in het Frans moeten doen.
Ik respecteer je keuze om voor de optie 'papieren' te kiezen maar raad je toch ten stelligste aan om gewoon je kooi aan te (laten) passen. Echt duur is dat niet en het is een stuk veiliger. Voor circuit/weg is deze kooi nog redelijk ok, maar voor rally vind ik het terecht dat ze eigenlijk niet meer voldoet. Ik heb al te veel gezien in het verleden.
Ik respecteer je keuze om voor de optie 'papieren' te kiezen maar raad je toch ten stelligste aan om gewoon je kooi aan te (laten) passen. Echt duur is dat niet en het is een stuk veiliger. Voor circuit/weg is deze kooi nog redelijk ok, maar voor rally vind ik het terecht dat ze eigenlijk niet meer voldoet. Ik heb al te veel gezien in het verleden.
AX-kopen is verslavend.
Re: Papieren bij rolkooi MATTER (officiele AX Cup schroefkoo
Ik denk dat ik je advies ga volgen. Die laatste paar kilo komt het toch niet meer op aan.
Re: Papieren bij rolkooi MATTER (officiele AX Cup schroefkoo
Ik heb een Devil kooi met de originele stickers nog op de kooi. De papieren heb ik niet dus ik denk niet dat het voldoende is?