koelvloeistof
Moderator: webmasters
-
- AX liefhebber
- Posts: 148
- Joined: MonFeb09, 2009 8:11:37 PM
- Location: Maarssenbroek
koelvloeistof
hoeveel koelvloeistof gaat er in een AX uit 1992. Ik wil namelijk systeem leeg maken en reinigen en dan weer vullen met koelvloeistof. Dit wil ik doen ivm dat die vloeistof verliest plusminus 0,5 liter op 1000 km.
en er heeft al eens iets ingezeten voor die lekcage op te lossen denk ik zoo.
Ik gooi er dan radiator lekstop erbij van het merk womi.
en er heeft al eens iets ingezeten voor die lekcage op te lossen denk ik zoo.
Ik gooi er dan radiator lekstop erbij van het merk womi.
Of gewoon een NIEUWE radiator kopen (voor nog geen €100,-).
Weet je zeker dat je daar de komende 8 jaar geen gezeik meer mee krijgt (tenzij je steenslag in je radiator krijgt).
Weet je zeker dat je daar de komende 8 jaar geen gezeik meer mee krijgt (tenzij je steenslag in je radiator krijgt).
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
-
- AX liefhebber
- Posts: 148
- Joined: MonFeb09, 2009 8:11:37 PM
- Location: Maarssenbroek
als de KVS nog mooi van kleur is en niet roestwater of met veel zooi erin kan het niet echt kwaad.barmy wrote:Er staat overal dat de koelvloeistof vervangen moet
worden na 2 jaar, maar dit is bij mij in geen 10 jaar gebeurd..
(en waarschijnlijk nooit, alleen bijgevuld)
Ik neem dus aan dat het geen halszaak is ?
Ik vervang het wel vaak maar niet zo zeer omdat ik het wil vervangen, maar omdat ik altijd van die kutklusjes moet doen waarbij t koelsysteem uitelkaar moet
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Hij moet niet tot de rand gevuld zittenbarmy wrote:Ok ja hij is helder van kleur! , alleen blijft ie nooit tot de rand
gevuld, misschien zit er wel een gaatje ergens, maar nooit
temp. problemen gehad..
Hij gooit dus gewoon het overbodige er telkens uit!
Je hoeft het in de vulbuis maar nét te kunnen zien, dan is het goed.
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
@grietje
daar wou ik idd nog iets over vragen: Tot hoever ik de kvs moet bijvullen..
Dat tankje is namelijk zo verweerd dat je er niet meer door heen kunt kijken, maar jij zegt dus vullen totdat je het net ziet zitten.
Moet je dan ook weer ontluchten als ik daar dus ongeveer een glas bij heb gevult?
daar wou ik idd nog iets over vragen: Tot hoever ik de kvs moet bijvullen..
Dat tankje is namelijk zo verweerd dat je er niet meer door heen kunt kijken, maar jij zegt dus vullen totdat je het net ziet zitten.
Moet je dan ook weer ontluchten als ik daar dus ongeveer een glas bij heb gevult?
je moet kvs vervangen
A op tegen extreem lage temperaturen te kunnen
B door de kleine metaaldeeltjes en andere toei die zich er in afzet heb je kans op electrolise. En dat veroorzaakt meestal lekke kachelradiateuren.
Vooral xsara/xantia's zijn er gevoelig voor. (oorzaak is overigens ook icm slechte massa)
A op tegen extreem lage temperaturen te kunnen
B door de kleine metaaldeeltjes en andere toei die zich er in afzet heb je kans op electrolise. En dat veroorzaakt meestal lekke kachelradiateuren.
Vooral xsara/xantia's zijn er gevoelig voor. (oorzaak is overigens ook icm slechte massa)
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
ja als je de vulbuis in kijkt, en je wiebelt hem, dan moet je het net zien 'klotsen'. Er zit op de zijkant van je vulbuis ergens op 3 kwart een sensor, dat is de nivo sensor. Daar moet ie maar net boven zitten, en dat kan je dus net zienax_eigenaar wrote:@grietje
daar wou ik idd nog iets over vragen: Tot hoever ik de kvs moet bijvullen..
Dat tankje is namelijk zo verweerd dat je er niet meer door heen kunt kijken, maar jij zegt dus vullen totdat je het net ziet zitten.
Moet je dan ook weer ontluchten als ik daar dus ongeveer een glas bij heb gevult?
Ontluchten kan nooit kwaad en ik zou het altijd extra doen, het kan namelijk wel kwaad als het niet goed is gebeurd... Maar bij een glas tja nodig mag het toch niet zijn zou je denken...
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
geen ideeax_eigenaar wrote:En staat hier ergens een how to om GOED te ontluchten? Ik weet namelijk niet precies hoe dit moet....
Beste is, naar mijn idee, om de motor te starten en dan alle punten 1 voor 1 beginnende bij de laagste open te draaien tot er klein maar gelijkmatig fonteintje uitkomt, dan weer dichtdraaien.
Als de motor warm word worden het wel hele grote fonteinen dus dan moet je het iig niet meer zo doen maar met koude motor kan het prima.
De punten:
1. rechts op de radiator, moet je hem even voor losklikken. plastic plug halve slag draaien en dan kan die er als het goed is uit.
2. op thermostaathuis (rechts op de kop van je motor)
Zit of een klein slangetje, of daarvoor een boutje of (bij type 1 GT's) een sensor die je er even uit kan draaien. Bij je thermostaathuis is het extra belangrijk goed te ontluchten, bij luchtbel gaat deze niet open namelijk.
3. En als laatste zit er 1 links achterin bij je motorsteun. Klein soort van ventiel dopje. Bij verlaagde autos (of scheef geparkeerd) is het soms nodig de slangen naar beneden te drukken voordat er KVS uitkomt. Ik krik hem vaak ook ff op van voor om dat te voorkomen
Wel na elk fonteintje weer ff beetje bijvullen.
Wat je ook kan doen, is motor uit. Alle punten open en dan gaan bijvullen.
Dan overstroomt ie eerst bij punt 1, die dichtdraaien terwijl die overstroomt. Dan punt 2 en 3 t zelfde.
Dan zit er wel teveel in maar dat gooit ie er na het eerste ritje vanzelf ook wel weer uit. Alleen vaak gooien die AXen er dan weer net teveel uit waardoor je weer een half glas bij moet vullen e.d.
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).