Snelheidsmeter kabel

Alles wat in de auto zit en niet elektrisch is.

Moderator: webmasters

Post Reply
Okasha
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 21
Joined: SatMay03, 2008 7:54:33 AM
Location: Den Haag

Snelheidsmeter kabel

Post by Okasha »

Maand geleden heeft een monteur vriend mijn dashbordlampjes vervangen. Sindsdien soms raar piepend geluid uit dashbord tijdens het rijden. Ik die gast bellen: ja er is iets met de kabel dan, even aan wroeten. (hij zit nu in australië)

Maar ja je kent het, we gebruiken die auto niet zo vaak, dus lekker gelaten. Nu is het geluid weg, net als de werking van de teller :) hehe

Hoe sluit ik dat ding weer aan :)

Image

Image

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Zo te zien zit ie gewoon aangesloten?

Issie niet losgelaten aan de andere kant, schutbord of v bak?
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Okasha
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 21
Joined: SatMay03, 2008 7:54:33 AM
Location: Den Haag

Post by Okasha »

Ow daar had ik me nog niet op voorbereid dat dat ook nog zou kunnen :) Maar het piepende geluid kwam wel echt uit het dasboard, dus ik ging er automatisch vanuit dat het probleem ook daar lag. De auto staat altijd een heel eind weg dus het is flinke wandeling :)

Zijn die andere aansluitingen beetje makkelijk te checken? Iemand een tekeningetje ofzo :(, ben wel technisch maar vollédig auton00b, maar dat wist jij natuurlijk al Grietje

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Wat je even kan proberen is de kabel even van de tellerbak af halen. En dan ipv die kabel er ff klein schroevendraaiertje ofzo in te steken. Als je die tussen je vingers rolt moet de wijzer bewegen. Je ziet snel genoeg hoe dat werkt. Als dat niet zo is is je kilometer teller zelf kapot.

Beweegt ie wel dan is er iets mis met de kabel. Paar mogelijkheden (Wat grietje ook al zei) is bij je schutbord. Als het een 2 delige kabel is. Gewoon kabel volgen. En ja zul je vast moeilijk bij komen.

3de mogelijkheid is dat het opname ding kapot is op je versnellingsbak. Heb ik al 2x gehad. Je moet het ongeveer hetzelfde zien als zo'n ouderwetse kilometer teller op je fiets.

Als je de kabelvolgt naar je versnellingsbak zie je waar die uitkomt.
Ook dat dingetje is niet echt moeilijk te vervangen.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Okasha
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 21
Joined: SatMay03, 2008 7:54:33 AM
Location: Den Haag

Post by Okasha »

Maar hoe zie jij op de foto dat hij nog bevestigd zit dan? Want ik zat net even in de AX monteur bijbel te kijken pagina 239, en het is een vrij dikke kabel en die zie ik niet op de foto? Je ziet op die foto die grote blauwe stekker, en je ziet niet goed op die foto, maar aan de achterkant daar komt geen kabel uit. Of is dat nooit zo?

Ik voel wel wat stalen stukjes, maar het lijkt mij dat hij daar er dus afgebroken is? Als ik het goed zie uit de bijbel natuurlijk

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Dan is hij afgebroken idd

Moet eerlijk zeggen dat dat niet te zien is op de foto, achter de stekker een zwart gat maar dat zie je altijd als je daar een foto van neemt :P

Maar er hoort idd een grijzige dikke kabel aan te zitten!
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Okasha
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 21
Joined: SatMay03, 2008 7:54:33 AM
Location: Den Haag

Post by Okasha »

oke nou ik trek ff kleren aan en wandel erheen. Autotje staat altijd flink eind weg in de zone waar het gratis is :)

Okasha
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 21
Joined: SatMay03, 2008 7:54:33 AM
Location: Den Haag

Post by Okasha »

Oke ik ben geweest en heb de boel eerst eens een beetje uitgedeukt :) ging heel makkelijk eigenlijk. Deksel aan zijkant eraf en voet ertegenaan en het was klaar. Er zitten ook nog 2 kleine deuken die wat lastiger worden, maar had geen moersleutel mee om de gordelhouder los te maken, dus dat moet volgende keer.

De teller is ook lastig bij te komen, maar heb het probleem nu vastgesteld (zie foto). Hoe moet ik dit nu vastmaken, ik heb echt geen flauw idee, moet het hele dashboard eruit? ik kan er nu namelijk voor geen meter bij, heb geprobeerd met tang voorzichtig meer ruimte in die kabel te krijgen maar dat lukte niet. Bevestigen wordt dan lastig zonder hele dasgboard eruit te halen? Heb hier een handleiding gevonden om dat te doen, maar das wel echt een meerjarenplan.

Image

Duidelijk afgebroken dus, k*t monteur :)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Dat is niet meer te maken.

Nieuwe kabel kopen en monteren, kan wel zonder dashbord eruit te halen hoor!Bij een type 1 wel teminste

hoogstens ff de plaatjes rondje kachelhuis en plankjes enzo weghalen, dan kan je er wel bij.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Okasha
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 21
Joined: SatMay03, 2008 7:54:33 AM
Location: Den Haag

Post by Okasha »

Vandaag ga ik die oude kabel eruit proberen te slopen..

Iemand enig idee waar ik zo'n kabel kan regelen? Ff bij de sloop langs? Hier in DenHaag hebben we ook die autoshopketen GaMeSa, zou het daar ook kunnen?

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Ik zou gewoon een nieuwe halen of bestellen bij de dealer.
In Den Haag bij Mooyman bijvoorbeeld.
2e hands zit je straks weer met een gare kabel.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Okasha
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 21
Joined: SatMay03, 2008 7:54:33 AM
Location: Den Haag

Update

Post by Okasha »

Ha Beste mensen,

Vandaag aan het AX klussen geweest. De uitlaat wordt vanavond gelast (ff tijdelijke oplossing :)) en de snelheidskabel eruit gehaald. Ging best makkelijk want hij is 2 delig. Als je de auto opkrikt en het wiel gaat hangen kun je er zo bij.

Maar die blauw stekker

http://uploadjefoto.axclub.nl/2009/2009 ... .04-40.jpg

Die krijg ik er met geen mogelijkheid af! Echt super irritant. Als ik hem draai gebeurd er niets (hij draait 'vrij' zeg maar), en als ik trek ook niet. Ik probeer met mn handen die blauw klemmen in te drukken maar dat werkt ook niet. Hoe werkt dit? Op de foto boven zie je hoe hij is afgebroken, ik vermoed dat dit effect heeft op de demontatie van het geheel?

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Bij die betreffende stekker moet je echt gewoon die dingenindrukken..

maar als je niet goed indrukt komt ie er ook niet af, alhoewel ik hem ook een keer gewoon eraf stuk heb getrokken.....
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Okasha
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 21
Joined: SatMay03, 2008 7:54:33 AM
Location: Den Haag

Post by Okasha »

Top! Het is gelukt :)

Je kunt daar echt helemaal geen kracht zetten en tang lukte ook niet. Maar heb via via ff andere tang geregeld met zo'n smalle lange bek en toen was hij er zo af, nu ff snel eentje bestellen

Post Reply