ik had al is een foto zien ronddwalen hier van een beugel die iemand te koop aanbood(best lang geleden).
en het is leuk om te kunnen filmen onder het rijden, denk aan een bezoekje circuit of een tourrit van de autoclub.
maar nou spookte het idee nog steeds in me hoofd om een soortgelijke beugel te maken.
de beugel is ook kant en klaar te kopen, maar dan is de fun eraf natuurlijk.
en het scheelt weer geld, want of ruim 50 euro uitgeven voor een kant&klaarproduct wat te simpel is voor woorden, of wat tijd & handigheid en gratis materiaal, dat is snel gekozen.
het idee:
http://www.b-hague.co.uk/Mounting%20Brackets.htm
camerabeugel voor aan hoofdsteun-stangen autostoel.
camera-montage middenpunt auto:
benodigdheden:
1x aluminium hoekprofiel afmeting 460 x 30mm.
2x aluminium strook 100 x 30mm.
4x vleugelbouten
4x vleugelmoeren
1x camera-zuignapstatief (kijkshop of soms Lidl )

1x stuk plakrubber tbv. hoofdsteunstangen, en camera-statiefje trillingsvrij te maken.

gaten voor bouten moeten 15mm vanaf de zijkant van het plaatje, en in het midden, dus ook 15 mm.

dit is dus de bovenste kant van een zuignap-statief, het zuignapgedeelte kun je eraf draaien, en dan houd je bovenstaande kogelgewricht met camera-bevestiging over, dit kun je met een klein boutje weer bevestigen op het hoekprofiel, ook hier geld weer gaatje boren op 15mm vanaf de zijkant, en 15 mm in het midden dus.
echter hoef je het niet precies op het einde te monteren, maar kun je natuurlijk ook meerdere gaten richting de bijrijdersstoel boren, om zo meerdere montagepunten en kijkhoeken te creëeren:

dit zijn de vleugelbouten, die komen tegen het hoekprofiel aan dus draaien zichzelf aan, hoef je dus alleen maar aan de voorkant de vleugelmoeren aan te draaien.

afstand van middenpunt auto *camerapunt* tot 1e stang hoofdsteun bijrijdersstoel is 260 mm.
afstand van beide hoofdsteun stangen is 120 mm.
afstand van 2 bouten in 1 plaat is 70 mm.

probleem waar ik nu nog tegenop loop is een Quick-release.
en die mis ik nu echt, dus die ga ik zeer spoedig aanschaffen.
mogelijk ga ik er een Gorillapod(zoals foto hieronder) voor aanschaffen aangezien hier een goeie en simpele Quick-release op zit die ik mogelijk eraf kan schroeven.

het voordeel van een quick-release is dus dat je de camera er makkelijk en snel van de beugel af kunt halen om dingen aan te passen etc.
en het beter is voor het schroefdraad in de camera omdat je dan niet telkens de camera erop en eraf moet draaien.
ik heb 'm al getest, en met succes, foto van de beugel gemonteerd in de auto en een filmpje tijdens het rijden zullen vandaag of morgen volgen.