Problemen met aansluiten radio

Alles wat in de auto zit en niet elektrisch is.

Moderator: webmasters

Post Reply
FennAX
AX Starter
AX Starter
Posts: 18
Joined: MonAug28, 2006 1:39:40 PM

Problemen met aansluiten radio

Post by FennAX »

Hallo,
via het forum heb ik een leuk radiootje op de kop weten te tikken, maar aansluiten lukt niet.
Ik heb de bruine en zwarte stekkers aangesloten en een klein puntig stekkertje ingeplugd.
Image
Alleen er gebeurt helemaal niks.

Iemand tips in Jip en Janneke-taal?

Bedankt! Fenna

menno
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: ThuNov17, 2005 2:10:34 PM
Location: Woerden

Post by menno »

Zekeringetje? In veel radio's zit er een. En ook in de pluskabel kan een zwevende zekering zitten die doorgebrand is (een zwevende zekering is een huls van pakweg een centimetertje dik in de kabel, die uit twee in elkaar geschroefde delen bestaat met een zekering erin).
Andere optie: motor op contact zetten. Het kan zijn dat de stekker op een geschakelde plus zit, en niet op een permanente plus (dat voorkomt dat je je auto aantreft met een lege accu, omdat je vergeten was de radio uit te zetten).
Stekkers op de juiste plek op de juiste manier ingeplugd en goed vastgedrukt?

FennAX
AX Starter
AX Starter
Posts: 18
Joined: MonAug28, 2006 1:39:40 PM

Post by FennAX »

Volgens mij zitten de stekkers goed en ik heb de radio gecontroleerd met draaiende motor.
Morgen toch maar even verder knutselen (nu vind ik het te nat buiten...).

Ik laat weten hoe het ging.

Djoeri
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 267
Joined: SunJul09, 2006 12:26:32 PM
Location: Almere
Contact:

Post by Djoeri »

Heb hier trouwens voor de mensen die een radio willen inbouwen een overzicht van de bedrading (Uit mijn eigen ax type 2 uit 1995)
Als je een nieuwe radio wil inbouwen heb je isostekkers nodig om deze aan te kunnen sluiten kun je bij de meeste autozaken wel halen.

-Voedende gedeelte-
Grijs met rood geblokte streep erop = geschakelde + vanaf contact (15+)
Grijs draad = massa (31-)
Groen = verlichting ( 58 ) Deze altijd ff doormeten zodat je geen fout kan maken met de groene bedrading voor je speakers.
Wit = Constante + van accu (30+)

-Speakers-
Groen= massa speaker
Bruin= plus speaker
Deze bedrading kun je het beste ff doormeten mbv een multimeter er zit op de meeste een functie om diodes door te meten, als je dan de pennen op deze stand zet begint de multimeter te piepen, haal je speakers los (3-deurs achter de voorstoelen/5-deurs bij de voorportieren of waar je ze hebt geplaatst) meet tussen de bedrading achter je radio en tussen een van je speakerdraden totdat je de juiste bedrading gevonden hebt. Dit heeft mij veel zoeken bespaard.


Is een topic van mij over de bedrading van je radio, misschien heb je er wat aan. http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=172575&highlight=radio
Mercedes-Benz 190 '89
Voor foto's check mijn wie is wie:
BRUM-Ster

stefaan5089
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 563
Joined: MonMay07, 2007 8:30:36 PM
Location: Haaltert; België

Post by stefaan5089 »

Daar hebben we nog iets aan Joeri. Heb indertijd ook een tijdje bezig geweest met alles uit te meten. Denk er nu ook aan om een isostekker te plaatsen.
Iig. voor velen onder ons welgekomen info. Bedankt. :wink:
AX 1.0 Tonic '95
C5 HDI 110 '02

inge
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 71
Joined: ThuDec06, 2007 11:54:50 AM
Location: Nijmegen
Contact:

Post by inge »

en wat als je al die kabels mist!
en iemand n idee waar het zekering kastje zit?

stefaan5089
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 563
Joined: MonMay07, 2007 8:30:36 PM
Location: Haaltert; België

Post by stefaan5089 »

Bij een phase 2/3 links onderaan het dash.

Is de auto niet pre-radio uitgerust?
Dan zit er niets anders op dan zelf de kabels te leggen. Eigenlijk nog een serieus werkje.
AX 1.0 Tonic '95
C5 HDI 110 '02

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Inge heeft een type 1, dan zit de zekering onder het plaatje dat tussen het stuur en de voorruit zit.
Zekering F8, trouwens te controleren door te kijken of het plafondlichtje het doet en de aansteker.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

inge
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 71
Joined: ThuDec06, 2007 11:54:50 AM
Location: Nijmegen
Contact:

Post by inge »

Rio97 wrote:Inge heeft een type 1, dan zit de zekering onder het plaatje dat tussen het stuur en de voorruit zit.
Zekering F8, trouwens te controleren door te kijken of het plafondlichtje het doet en de aansteker.


oh ja volgens mij heb ik daar vanmiddag tijdens het schoonmaken iets zien zitten dus zal hem vandeweek eens openen!

bedankt! voor de info allemaal

Post Reply