Herrie aanjager bij kou

Alles wat in de auto zit en niet elektrisch is.

Moderator: webmasters

Post Reply
Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 830
Joined: SunJul27, 2003 2:15:57 PM
Location: Arnhem

Herrie aanjager bij kou

Post by Eriks »

Kent iemand het probleem? Als het buiten echt koud is, tegen het vriespunt, maakt mijn blower/aanjager een ontzettend kabaal. Zet ik hem ff op stand 3 daarna uit, ff wachten en dan terug naar stand 1, dan is het weer tijdelijk over. De herrie komt plots, dus je schrikt je telkens weer een ongeluk!

Ik heb het (voorlopig) alleen als het echt koud is. Alsof een draaiend deel door de hete lucht warm wordt terwijl het deel eromheen koud wordt door de koude buitenlucht, en deze delen elkaar gaan raken (doordat binnendeel uitzet door de hoge temperatuur en buitendeel juist niet)? Of de aanjager is gewoon stuk aan het gaan.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Heb zoiets ook gehad de aanjager is gewoon stuk aan het gaan van de sloop kost ie iets als ?20. Op een gegeven moment gaat ie echt een klereherrie maken. Dan is ie kapot :wink:
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

idd en let op je hebt 4 verschillende blowers

waarvan 2 met stand 3 zijn !
en als ik me niet vergis heb je dan nog 2 verschillende merken!
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

manuarmata
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 158
Joined: ThuJun12, 2003 9:53:28 PM
Location: Dendermonde, Beeeelgie !!!!
Contact:

Post by manuarmata »

dat is gewoon je bronslagertjes die droog staan, aanjager uithalen, motortje smeren en monteren, kost niets en blijft lang goed, eens je motor verbrand is het wel te laat.
saxo 16v + musketier uitlaat + open luchtfilter = nog steeds en prima wekker voor de hele buurt
www.saxoclubvlaanderen.tk

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Ik vond zelf de aanjager niet echt service vriendelijk was allemaal nogal dicht geklikt en gelijmd. Kon niet bij de motor komen zonder de boel voor mn wiel te leggen en er een paar keer over heen te rijden. Hangt dus waarschijnlijk af van het type
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

leij78
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 138
Joined: ThuNov06, 2003 1:14:28 PM
Location: Groningen
Contact:

Post by leij78 »

't Probleem komt ook bij andere Citroens voor.
Kameraad van me heeft het ook in zijn C15.

dat is gewoon je bronslagertjes die droog staan, aanjager uithalen, motortje smeren en monteren, kost niets en blijft lang goed, eens je motor verbrand is het wel te laat.

Bedankt voor de tip. Kijken of zijn aanjager kunnen demonteren.
Life is crawling on a dessert highway...

** AX DIESEL POWER !!!! **

Sharkey
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 40
Joined: SunJan18, 2004 3:56:21 PM
Location: Wijchen

Post by Sharkey »

Bij mij begint de ventilator ook al te gillen als ik hem aanzet. Ik hoopte dat het door de kou kwam en dat het binnenkort weer over zou zijn. Maar als ik dit zo lees ben ik bang dat ie kaput aan het gaan is.

Kan iemand met zekerheid zeggen welk model ventilator er in een '94 first impression zit? In ieder geval een 3 staps...

Mijn vriendin heeft namelijk de hele dag de auto mee en ik wil ff shoppen voor een nieuwe, zodat ik hem er nog dit weekend in kan zetten.


MzzL
Eddie

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 830
Joined: SunJul27, 2003 2:15:57 PM
Location: Arnhem

Post by Eriks »

Ik heb mijn blower er vorig jaar uitgehaald open gemaakt (idd met klemmen en lijm) en onwijs goed ingespoten met iets van siliconenspray. Ik dacht niet dat het zou helpen, maar ik heb er nu al meer dan een jaar geen problemen meer mee gehad.

Dat ding heeft ook best te lijden als je bedenkt dat er continu ontiechelijk hete en droge lucht doorheen blaast!

Succes!

User avatar
Wolfje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 334
Joined: MonNov15, 2004 8:42:53 PM
Location: Hattem

Re: Herrie aanjager bij kou

Post by Wolfje »

Haha ik ken t!!!heb t ook gehad vet rot geluid.kheb t gewoon laten maken bij een beunhaas met nog wat kleine dingetjes(verlichting etc),was 50euro kwijt incl. uurloon. duss valt mee. :)
I don't like my AX,I love it!!!

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Eriks wrote:Dat ding heeft ook best te lijden als je bedenkt dat er continu ontiechelijk hete en droge lucht doorheen blaast!

Bij mij lijdt hij ook flink. Heb em altijd aan staan.
Enneh oja de blower blaast kouwe lucht :wink:
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

User avatar
Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 1209
Joined: SunMar20, 2005 9:26:47 PM
Location: rotterdam

Post by Elsje »

ik had het ook.
ding aan --> enorme herrie :shock:
ben toch maar gewoon naar m'n werk gereden en halverwege hield het op.
mijn tactiek was telkens aan en uit zetten.
(heb alleen maar standje drie - dus niet veel keus)

er kan natuurlijk zooi in je motortje zitten, maar als iedereen dit heeft met kou, dan gooi ik het daar maar op want inderdaad: motor warm = herrie weg.

bad_my84
AX Master
AX Master
Posts: 1514
Joined: ThuJan13, 2005 8:05:14 AM
Location: Meerssen (Limburg)

Post by bad_my84 »

tufffen wrote:ik had het ook.
ding aan --> enorme herrie :shock:
ben toch maar gewoon naar m'n werk gereden en halverwege hield het op.
mijn tactiek was telkens aan en uit zetten.
(heb alleen maar standje drie - dus niet veel keus)

er kan natuurlijk zooi in je motortje zitten, maar als iedereen dit heeft met kou, dan gooi ik het daar maar op want inderdaad: motor warm = herrie weg.


Niet iedereen heeft dat, je moet je motortje met siliconenspray inspuiten of een nieuwe op de sloop halen.
Harttransplantatie is geslaagd!
Nu in de testfase beland...

Post Reply