Hoi Paul,
Wat verdere uitleg over de voorraamomlijsting.
De eerste 4 of 5 wagens hebben een polyester omlijsting , binnen en buiten schaal waarin de buis loopt om alles vast te zetten. De buis zit vast aan de polyesterschalen dmv. PU schuim. een 3 componenten schuim van 3M. Waarom 3 componenten ? daarmee is de hoeveelheid en de uitzetting van het schuim exact te bepalen. Anders bestaat bij het opschuimen de mogelijkheid dat de PU schuim alles lost drukt.
De schalen zijn aan elkaar verlijmd , de ruitsponning en de deur sponning zijn de kontaktvlakken.
Dit alles is erg bewerkelijk, zodat later gekozen is voor een giet proces.
Dat dit ook niet eenvoudig was blijkt wel dat het gedeelte , de paravent, zegmaar het gedeelte onder de voorruit bij de latere versie ook gewoon een vezelversterkte polyester.
Een hybride omlijsting dus, wat best lastig te produceren is.
Je hebt dus een gietmal waarin de versterkingsbuis moet wordenn ingelegd en het tevoren gemaakte paravent gedeelte en dat alles moet aan elkaar worden gegoten, waarbij de verstekingsbuis ook nog eens in het midden in het zicht ligt.
De mal moet daar zeer goed afdichten want vloeibare PU is waterdun.
Jouw gele Max nr. 3 heeft nog een polyester omlijsting.
Als er in jouw tankdopje MAX staat ( wat ik denk) is het dat dopje van de foto, het lijkt vlak maar is het niet.
Er zijn geen proto tankdopjes gemaakt, tenzij er later achteraf iets mee is gedaan.
Mocht je toch nog een origineel dopje willen hebben, ik heb nog wel een nieuwe voor je.
groet, Ruud
