Roetmeting met een gereviseerde motor....?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Roetmeting met een gereviseerde motor....?

Post by kevin.broke »

Nou, ik heb dus een dieselblokje gekocht dat behoorlijk aangepakt is (gewoon technisch in orde, heb niet meer dan 53 paardjes..).

Mijn auto heeft nog geen APK en dus is het eerste wat dat blokje mee zou moeten maken een ritje van 12 kilometer naar het APK station en d?n meteen een roetmeting.. Nu wilde ik dat al verlengen door er ff mee over de snelweg te knallen hier, maar zou dat genoeg zijn? Kilometertje of 30 in totaal?

>> Hij krijgt wel ineens dik 5000 toeren over z'n donder..

En hoe doen ze die roetmeting eigenlijk? Zou het een idee zijn om 'm zo ver terug te schroeven dat ie niet eens meer veel verder komt dan 4000?

Of zijn er misschien APK-stations te vinden die zo vriendelijk zijn om ff gewoon een andere auto aan de meter te hangen? :lol:

Ik wil 'm echt niet meteen alweer aan gort hebben...

Saxo.VTS.16v
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 254
Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
Location: Berkel en Rodenrijs
Contact:

Post by Saxo.VTS.16v »

Gewoon de maximaal stand van de pomp naar beneden draaien bedoel je?
Voorzitter Saxo 16V Club & Club C2 Sportive
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Roetmeting is echt fucked up. Dat ze een diesel de sporen geven geeft niks. Maar het geheel MOET met koude motor gebeuren :wall

Iets waar een tudtje echt niet blij mee is. Als ik jouw was zou ik de keurmeester eens goed aanspreken dattie em wat warmer laat lopen. Scheelt toch weer wat...

Terugschroeven helpt denk ik niet, hij moet een minimaal aantal toeren kunnen draaien, en da's niet niks...
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Hmm, het MOET dus helemaal niet met een koude motor gebeuren. Als dat MOET dan MOET ie 'm ook repareren als de boel aan puin gaat. Een motor z'n onbelast maximumtoerental laten draaien is complete onzin, vooral omdat de uitstoot dan helemaal geen beeld geeft over hoe de motor er werkelijk bij staat.

Overigens geeft onbelast planken helemaal geen duidelijk beeld over de uitstoot, vooral niet bij een turbodiesel. Een blok kan je het best meten op z'n maximumkoppel, turbodiesel dus rond de 3000 toeren. Dan hoort de verbranding volledig te zijn en als ie dan roet zegt dat wat over de staat van de motor en de afstelling. Dus de mate van milieubelasting.

Maar goed.. ga een net gerepareerde auto echt niet op z'n donder laten geven.
Ik denk dat ik inderdaad maar even een frisse babbel ga maken >> "hij is nu warm, nu meten, anders ga ik naar een ander".

Saxo.VTS.16v
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 254
Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
Location: Berkel en Rodenrijs
Contact:

Post by Saxo.VTS.16v »

De laatste stand van zaken betreft de recente wijziging van de roetmeting:

Roetmeting eenvoudiger

Zoals in aanvulling 11 op de APK-regelgeving is te lezen, is de roetmeting eenvoudiger geworden. Omdat er nogal wat gewijzigd is, zetten we de belangrijkste veranderingen op een rij.

1. Het hanteren van de roetmeet-gevens uit het raadpleegscherm Voertuiggegevens is komen te vervallen. Voor de toerentallen moeten nu altijd de standaardgegevens worden gebruikt.
Dus stationair: 400 - 1000 omwentelingen per minuut. Voor het minimum en maximum afregeltoerental mag een waarde gekozen worden waarvan het zeker is dat het afregeltoerental, waarvan u aanneemt dat de motor bereikt, hiertussen zal vallen.
Voorbeeld
Denkt u dat het afregeltoerental on-geveer 5000 omwentelingen per minuut is, dan voert u in de roetmeter in:
? afregeltoerental min. 3000 omw./min.
? afregeltoerental max. 7000 omw./min.

2. Als minimale olietemperatuur wordt 60 ?C gehanteerd, maar wanneer u zeker weet dat de motor op temperatuur is, dan mag u de temperatuurmeting overslaan.

3. Wanneer u tijdens de eerste of tweede acceleratie waarbij de K-waarde wordt gemeten, op de display in het standaardmenu van de roetmeter ziet dat de K-waarde lager of gelijk is dan:
? 2,0 m-1 voor motoren zonder turbo
? 2,5 m-1 voor motoren met turbo
dan mag u de meting afbreken en de auto hierop goedkeuren. Een roetmeet-strook hoeft niet (maar mag wel)
uitgedraaid te worden.

4. Als na de eerste of tweede acceleratie, de K-waarde op de display meer is dan 2,0 m-1 respectievelijk 2,5 m-1, dan moet de meting worden afgemaakt zoals gebruikelijk.
De meetgegevens die u hebt ingevoerd, zoals toerentallen en (eventueel olietemperatuur), kunnen blijven staan. Er moet dan wel een roetmeetstrook worden uitgedraaid.
De keuringsbeslissing vindt plaats aan de hand van de roetmeetstrook.

5. Voor alle duidelijkheid: afkeur kan all??n plaatsvinden na een volledige (drie cycli) roetmeting.

6. De roetmeetstrook hoeft niet meer bewaard te worden (maar dat mag wel).

7. Bij een steekproef door de RDW zal in het vervolg de roetmeting altijd weer opnieuw gedaan worden volgens deze procedure.

-------------------------------------------------------------------------------------

Wat je dus zeker niet wil is een steekproef!! :shock:
Voorzitter Saxo 16V Club & Club C2 Sportive
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

^^ Idd, roetmeting hoeft niet per se meer, en het moet ZEKERS met een warme motor gebeuren! Anders is het zo'n beetje moord voor de diesel ;)

Tenminste... je hoeft het strookje niet te bewaren voor de mogelijke steekproef. Dus eigenlijk hoef je pas te roeten als je een steekproef hebt, want de gagarehouder hoeft dus niet aan te kunnen tonen dat de roetmeting uitgevoerd is ;)

Ik zou maar eens met de keurmeester praten hierover ;) Als hij een beetje een toffe vent is, laat hij het zitten ;)
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Hey da's relaxed!! kan je tenmisnte een beetje druk uitoefenen!!!

Maarja, ik kan 'm dus ook gewoon zo afregelen dat ie niet 3500 r/min haalt bij plankgas :lol:

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Hij moet er wel mee kunnen rijden e.d. he ;)

Maar als je dat haalt zonder dat je de max uitstoot overschreid, is er volgens mij nix aan de hand :D
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

TwoTone wrote:Hij moet er wel mee kunnen rijden e.d. he ;)


Dat kan dan ook. alleen niet veel harder dan 50 km/h :lol:

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Er moet wel gewoon normaal mee te rijden zijn he ;)
Niet op een Flintstone achtige manier de snelweg op :P
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

TwoTone wrote:Er moet wel gewoon normaal mee te rijden zijn he ;)
Niet op een Flintstone achtige manier de snelweg op :P


Snelweg? Waarom zou ik de snelweg op willen? :lol:

Saxo.VTS.16v
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 254
Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
Location: Berkel en Rodenrijs
Contact:

Post by Saxo.VTS.16v »

Een auto moet dacht ik minimaal 80 km/h kunnen halen. Anders zal hij ook afgekeurd worden omdat hij niet aan de regelgeving voldoet :wink:
Voorzitter Saxo 16V Club & Club C2 Sportive
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Hahah, wordt sowieso op 't randje met een AX 1.4D dan :lol:

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Bij de kwikfit laten ze hem niet warmlopen hoor, gewoon starten en 5minuten later roetmeting. Betere garage laat hem uiteraard gewoon goed warmlopen.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Browny wrote:Bij de kwikfit laten ze hem niet warmlopen hoor, gewoon starten en 5minuten later roetmeting. Betere garage laat hem uiteraard gewoon goed warmlopen.

Ik ga ook echt niet naar de KwikFit.. geen twijfel over mogelijk dat ik dan nieuwe remmen rondom, schokdempers, veren en 4 banden nodig heb.
En ik was uitlijnen nog vergeten...

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

kakanox wrote:
Browny wrote:Bij de kwikfit laten ze hem niet warmlopen hoor, gewoon starten en 5minuten later roetmeting. Betere garage laat hem uiteraard gewoon goed warmlopen.

Ik ga ook echt niet naar de KwikFit.. geen twijfel over mogelijk dat ik dan nieuwe remmen rondom, schokdempers, veren en 4 banden nodig heb.
En ik was uitlijnen nog vergeten...


en je uitlaat is ook lek :lol:

Saxo.VTS.16v
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 254
Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
Location: Berkel en Rodenrijs
Contact:

Post by Saxo.VTS.16v »

En die accu kan ook echt niet meer :D
Voorzitter Saxo 16V Club & Club C2 Sportive
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Hahahah.. tsja, is nog altijd beter (lees: goedkoper) dan de Suzuki-dealer in de buurt van m'n werk...

daar smeren ze je gewoon een nieuwe Alto aan :lol:

Post Reply