Rookwolk bij starten

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
MartinoPositivo
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 72
Joined: MonMay29, 2006 10:02:56 AM
Location: Oss

Rookwolk bij starten

Post by MartinoPositivo »

Hallo allemaal,

Ben sinds enige weken eigenaar van een AX 1.1i uit 1991. Heeft 145dkm gelopen.

Ik heb onlangs de kleppen gesteld, bougies en bougiekabels vervangen. Daarna nog ECU gereset.

Nu, bij het starten van een koude motor zie ik altijd kort een rookwolk (geen damp). Dit was al zo voordat ik de bewerkingen had gedaan.

O ja, heb al injectiereiniger in de tank gegooid.

Iemand een idee waardoor ik die wolk krijg? Motor verbruikt verder geen olie. Eenmaal gestart, is de wolk verdwenen. Bijvullen van olie is ook nog niet nodig geweest. Stond op 3/4 in het begin, en nu nog steeds. Er is inmiddels zo'n 1250 km in gereden.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Moet je ff naar de kleur van de rookwolk kijken.

Blauw is verbrande olie. Wit is verbrande koelvloeistof. Dat kan alleen als je koppakking lek is. Over lekke koppakkingen is hier helaas ZAT te vinden.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

MartinoPositivo
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 72
Joined: MonMay29, 2006 10:02:56 AM
Location: Oss

Post by MartinoPositivo »

Kan het geen slechte verbranding zijn bij het starten? Benzine is immers een product van olie, en ook benzine geeft bij een slechte verbranding een blauwe lucht.

Het gebeurd alleen bij het starten, daarna is het meteen weg, en het is lang niet altijd zo trouwens.

bz10
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 341
Joined: MonOct11, 2004 7:01:19 PM
Location: Hilversum
Contact:

Post by bz10 »

bij starten heb je altijd slechtere verbranding...

Ik denk zelf aan kapotte/ versleten klep hoedjes

Als het dit is kan je twee dingen doen:

Cilinderkop revisie (neem meteen distributir setje enzo mee)
materiaal kosten ongeveer 250

Of je rijdt gewoon lekker door, mijn oude BX had hier ook een beetje last van, zolang je geen olie sporen achterlaat :roll:

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Zou der gewoon mee doorrijden. Als je koelvloeistof goed is en geen extra merkbaar olie verbruik. Zijn tenslotte geen nieuwe auto's.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

MartinoPositivo
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 72
Joined: MonMay29, 2006 10:02:56 AM
Location: Oss

Post by MartinoPositivo »

prima, rij er gewoon mee door.

Enige wat binnenkort eens moet is de distributieriem. Ik weet niet hoelang deze er al op zit. Als ie netjes om de 60dkm is vervangen dan is er niets aan de hand. Zo niet....dan kan ik er al zo'n 25dkm overheen zitten. Ik zit er alleen nog over te dubben of ik het alleen ga doen of dat ik hulp ga vragen.

Gr. Martijn

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

zelf proberen en iemand reserveren als telefonische hulp als je een beetje handig bent ;)

ik zou als ik jou was, als je dan toch bezig bent, ook meteen de koppakking en de olielek meepakken als ik jou was. veel foto's maken, is handig als je 'm ooit verkoopt ;)

weet je zeker dat je er nooit gedonder mee krijgt.

Tenzij je HEEEEL krap zit dus :)

1.1 kopjes zijn bijna gratis tegenwoordig dus die moet wel ergens vandaan te halen zijn zodat je 'm rustig kan reviseren.

Rebel GTI
AX driver
AX driver
Posts: 36
Joined: SunJan08, 2006 3:55:55 PM
Location: Hilversum
Contact:

Post by Rebel GTI »

Waarschijnlijk klepseal. heb ik ook namelijk, als je auto stil staat lekt er olie langs je klep steel en als je de auto dan start verbrandt hij die olie
ik ga er over 4 weken iets aan doen voor alle spullen ben je zoon 200 euro kwijt.
Binnen kort stoppen met mijn ax hobby (snif snif)

GTE
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 356
Joined: TueAug23, 2005 2:27:07 PM
Location: Maarssen

Post by GTE »

wat olie dat langs je klepgeleiders gaat? Dan zijn je klepseals volgens mij ook nie thelemaal tof meer, maar opzich kan 't volgens mij niet zo heel veel kwaad, als je je oliepeil maar in de gaten houdt
1721 cc Image

Post Reply