Verplaatst --> Olieverbruik

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

WouterL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 324
Joined: ThuSep11, 2003 11:30:20 AM
Location: Delft

Verplaatst --> Olieverbruik

Post by WouterL »

Gisteren voor het eerst wat olie bij moeten vullen. Verbruik ligt naar schatting ongeveer op 1liter per 10.000km.

Wat is jullie olieverbuik??

Kan het trouwens kloppen dat het olieverbruik hard omhoog gaat als je de motor zwaar belast? Ik had in ieder geval de indruk dat er nadat ik zo?n 1000km op de snelweg 130 had gereden er behoorlijk wat meer weg was dan normaal. Verbrand??

peter
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2071
Joined: FriAug01, 2003 12:56:51 AM
Location: Veendam

Post by peter »

Heb je niet ergens lekkage??
Image

citro-power
AX Master
AX Master
Posts: 1179
Joined: WedOct08, 2003 1:18:29 PM
Location: 's Hertogenbosch

Post by citro-power »

mijn verbruik ligt volgens mij op 1:10.000km. is volgens mij wel normaal.

Ax_Dude
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 812
Joined: WedJun18, 2003 12:57:53 AM
Location: Belgisch Limburg
Contact:

Post by Ax_Dude »

Als jij 1:10.000 km verbruikt, om de hoeveel km ververs jij je olie dan?

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Ikke hoef eigenlijk nooit bij te vullen... Dus dat zit wel goed.. en verversen doe ik elke beurt, klein of groot...

AX_GTI
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 54
Joined: ThuJun12, 2003 7:26:15 PM
Contact:

Post by AX_GTI »

van mij wel iets. stond op helft toen ik hem kocht 186.000 en bij 193.000 moets er 2 liter in voor max. :(
check www.staytunedijsselland.nl regelmatig voor de volgende meeting

leij78
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 138
Joined: ThuNov06, 2003 1:14:28 PM
Location: Groningen
Contact:

Post by leij78 »

Die van mij gebruikte alleen in de ardennen ietwat olie. Heb 1 keer ververst (bij 118000 km) en nu bij 132000 een jaartje later nog niks bij hoeven vullen. Staat wel ongeveer 1,5 cm lager op de peilstok maar nog steeds in het 'groene' deelte
Life is crawling on a dessert highway...

** AX DIESEL POWER !!!! **

Handjes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 421
Joined: WedNov19, 2003 11:58:21 PM

Post by Handjes »

leij78 wrote:Die van mij gebruikte alleen in de ardennen ietwat olie. Heb 1 keer ververst (bij 118000 km) en nu bij 132000 een jaartje later nog niks bij hoeven vullen. Staat wel ongeveer 1,5 cm lager op de peilstok maar nog steeds in het 'groene' deelte

Ik zie dat je een 1.1RE uit '88. Oliewisselinterval is 12.500 km of elk jaar. Jij hebt er nu 14.000 mee gereden. Olieverversen is het belangrijkste wat je kunt voor je auto. Belangrijker dan benzine in je tank om te rijden ;)

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

Handjes wrote:
leij78 wrote:Die van mij gebruikte alleen in de ardennen ietwat olie. Heb 1 keer ververst (bij 118000 km) en nu bij 132000 een jaartje later nog niks bij hoeven vullen. Staat wel ongeveer 1,5 cm lager op de peilstok maar nog steeds in het 'groene' deelte

Ik zie dat je een 1.1RE uit '88. Oliewisselinterval is 12.500 km of elk jaar. Jij hebt er nu 14.000 mee gereden. Olieverversen is het belangrijkste wat je kunt voor je auto. Belangrijker dan benzine in je tank om te rijden ;)


hehe. ik prop er elke 5000 km nieuw smeersel in. Mijn motertje is van binnen lekker schoon hoor,

mzzl
denny
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Ax_Dude
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 812
Joined: WedJun18, 2003 12:57:53 AM
Location: Belgisch Limburg
Contact:

Post by Ax_Dude »

Bij mijn ax ververste ik de olie ook om de 5000km. Hij verbruikte geen olie maar als ik die ververste dan was de olie toch wel al h??l vuil. Kwam ook misschien wel doordat ik altijd goed gas gaf. Had ik geweten dat ik maar om de 12500km die olie moest verversen dan had ik t evenzeer om de 5000 gedaan. Een goede smering houd je motor gezond.

Eric
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 463
Joined: TueJun17, 2003 8:27:35 PM
Location: Alkmaar
Contact:

Post by Eric »

ja, na 10.000 verse olie en filter,
anders krijg je een snotneus,

en met een snotneus, loop je moeilijker hard.

WouterL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 324
Joined: ThuSep11, 2003 11:30:20 AM
Location: Delft

Post by WouterL »

Zie net dat ik bij mijn eerste post een foutje heb gemaakt.

Verbruik ligt ongeveer op 1/2 liter per 10.000km (volgens mij heel normaal dat hij een klein beetje olieverbruikt)

Olieverversen doe ik 1x per jaar, als onderdeel van een grote beurt. Rij ongeveer 12 a 13.000km per jaar. Of is het raadzaam ook tussendoor nog een keer te verversen??

Ax_Dude
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 812
Joined: WedJun18, 2003 12:57:53 AM
Location: Belgisch Limburg
Contact:

Post by Ax_Dude »

Olie verliest zijn euhm nou ja hoe ga ik het noemen "plakkerigheid" (of noemen we dit viscositeit?) langzaamaan door opwarming-afkoeling-opwarming-afkoeling-opwarming-afkoeling- . . . Als je regelmatig korte afstanden rijd kan je misschien je wagen een keertje extra een olie-en oliefilterbeurt geven. Olie een keertje extra vervangen kan nooit kwaad, integendeel. Voor de prijs van de olie en oliefilter moet je het al niet laten.

Sgurk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 295
Joined: ThuFeb19, 2004 11:41:34 PM
Location: 's-Gravenzande
Contact:

Olieverbruik

Post by Sgurk »

Mijn GTi verbruikt aardig wat olie. 1:1500 km :? . Dit wist ik al bij de aanschaf, de verkoper was netjes eerlijk. Toch besloot ik de auto te kopen :oops: . Nu vraag ik me af of het minder zal worden als ik mijn olie ververs en er dikkere (15w40) olie in doe.

In mijn instruktieboekje staat dat 5w40 of 10w40 wordt geadviseerd voor de GTi. Kan 15w40 kwaad? :?:

Van de week ff onderzoeken wat de oorzaak is van het olieverbruik.
AX GTi, sold!

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Re: Olieverbruik

Post by denny »

Sgurk wrote:Mijn GTi verbruikt aardig wat olie. 1:1500 km :? . Dit wist ik al bij de aanschaf, de verkoper was netjes eerlijk. Toch besloot ik de auto te kopen :oops: . Nu vraag ik me af of het minder zal worden als ik mijn olie ververs en er dikkere (15w40) olie in doe.

In mijn instruktieboekje staat dat 5w40 of 10w40 wordt geadviseerd voor de GTi. Kan 15w40 kwaad? :?:

Van de week ff onderzoeken wat de oorzaak is van het olieverbruik.


uhmm dis echt weer zo'n tijdelijk lapmiddl dat 2 weken gaat helpen ja. doe gewoon een compressietest dan weet je echt waar het aan ligt

m
denny
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Sgurk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 295
Joined: ThuFeb19, 2004 11:41:34 PM
Location: 's-Gravenzande
Contact:

Post by Sgurk »

Een compressietest? Ik ben niet heel erg technisch onderlegd sorry :?
AX GTi, sold!

axgt-er
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 235
Joined: SunJun15, 2003 1:58:46 PM
Location: epe

Post by axgt-er »

Mijn GT verbruikte best wat olie, maar naardat ik heb laten verversen bij mijn citroen dealer heeft hij tot nu toe nog niets verbruikt. Heb ik ook de kleppen laten stellen(weet niet of dat ermee te maken heeft) en m'n K&N filter in de schuur gegooid.

rhuud
AX Starter
AX Starter
Posts: 13
Joined: MonFeb09, 2004 7:19:46 PM
Location: Veghel

Post by rhuud »

het ligt aan de zuigerveren hoeveel ie verbruikt.
Ik ben op zoek naar LM velgen(3 gaten) en een demper!!!

Bas
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 67
Joined: FriFeb13, 2004 8:52:23 AM
Location: Grave

Post by Bas »

Een 0W40, 5W40, 15W40 enz olie is allemaal even vloeibaar bij de bedrijfstemperatuur. Het eerste cijfer staat voor de viscositeitsindex bij lage temperatuur, het tweede voor dat bij hoge temperatuur. Een laag eerste cijfer betekent dat de olie bij lagere temperatuur beter vloeit, dus dunner is. Dit kun je in de winter gebruiken zodat bijvoorbeeld de nokkenas eerder smering heeft. Maar kies de olie nooit te dun, dan kan de smeerfilm worden doorbroken hetgeen zeer snelle slijtage tot gevolg kan hebben.
Mocht je voor een dikkere olie tijdens gebruik kiezen (ik zou je het niet aanraden) moet je dus een olie van bijvoorbeeld 15W45 kiezen. Maar ik weet niet of die er uberhaupt wel zijn.

Sgurk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 295
Joined: ThuFeb19, 2004 11:41:34 PM
Location: 's-Gravenzande
Contact:

Post by Sgurk »

Ik ga eens kijken hoe ik dit ga aanpakken. De reparatie van het een of ander wil ik nog even mee wachten. Zolang ik optijd olie bijvul veroorzaakt het geen schade verder dus nu maar ff investeren in olie :?
AX GTi, sold!

Post Reply