Bougies
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 72
- Joined: MonMay29, 2006 10:02:56 AM
- Location: Oss
Bougies
Ik heb gezien dat er al meer geschreven is over bougies, maar helaas miste ik nog iets.
Ik heb zojuist de bougies uit m'n ax 1.1i gehaald. Twee wat bruinig en twee zwart. De electroden hebben allemaal een andere afstand. Raar? Ik denk het wel. Ik heb al in de vraagbaak gekeken, maar kan helaas niet vinden wat de juiste afstand is van de electroden.
Ik ga natuurlijk nieuwe bougies halen, maar wil dan ook graag weten wat de juiste afstand is. Of is dit standaard al ingesteld?
Daarnaast: wat kosten nieuwe bougiekabels ongeveer? Gewoon standaard dingen?
Groeten Martino
O ja, nu ik toch bezig ben. Met het afstellen van de kleppen moet je de nokkenas draaien in de goede richting. Mijn vraag, stel ik sta voor de auto op het blok te kijken en ik zet sleutel 21 op de moer van de nokkenas en de sleutel wijst ophoog, moet ik 'm dan naar me toe trekken? En als ik op de zelfde manier op het blok kijk, zijn de kleppen van de inlaat dan de achterste? (Denk het wel, zit bij de injectie) Nog ??n vraag....cilinder nummero 1 zit links als ik op het blok kijk?
Groeten (nogmaals) Martino
Ik heb zojuist de bougies uit m'n ax 1.1i gehaald. Twee wat bruinig en twee zwart. De electroden hebben allemaal een andere afstand. Raar? Ik denk het wel. Ik heb al in de vraagbaak gekeken, maar kan helaas niet vinden wat de juiste afstand is van de electroden.
Ik ga natuurlijk nieuwe bougies halen, maar wil dan ook graag weten wat de juiste afstand is. Of is dit standaard al ingesteld?
Daarnaast: wat kosten nieuwe bougiekabels ongeveer? Gewoon standaard dingen?
Groeten Martino
O ja, nu ik toch bezig ben. Met het afstellen van de kleppen moet je de nokkenas draaien in de goede richting. Mijn vraag, stel ik sta voor de auto op het blok te kijken en ik zet sleutel 21 op de moer van de nokkenas en de sleutel wijst ophoog, moet ik 'm dan naar me toe trekken? En als ik op de zelfde manier op het blok kijk, zijn de kleppen van de inlaat dan de achterste? (Denk het wel, zit bij de injectie) Nog ??n vraag....cilinder nummero 1 zit links als ik op het blok kijk?
Groeten (nogmaals) Martino
martino,
bougies kan ik je zo ff geen antwoord op geven, dan moet ik teveel nadenken, dat laat ik heel even aan andere over...
over je kleppen stellen,
je trekt de sleutel idd NAAR je toe,
de achterste kleppen zijn dan de inlaat kleppen
en de RECHTER cilinder, dus bij je bobine enzo, is cilinder 1
asje!
bougies kan ik je zo ff geen antwoord op geven, dan moet ik teveel nadenken, dat laat ik heel even aan andere over...
over je kleppen stellen,
je trekt de sleutel idd NAAR je toe,
de achterste kleppen zijn dan de inlaat kleppen
en de RECHTER cilinder, dus bij je bobine enzo, is cilinder 1
asje!


bougies zijn standaard goed
bougiekabels kosten geloof ik rond 2 tientjes
sleutel 21 (neem een ringsleutel) moet je naar je toe trekken. Je kan hem ook een klein stukje wegduwen om op de juiste positie te komen
inlaat zit aan de achterkant van het blok
cilinder 1 is aan de versnellingsbakzijde
bougiekabels kosten geloof ik rond 2 tientjes
sleutel 21 (neem een ringsleutel) moet je naar je toe trekken. Je kan hem ook een klein stukje wegduwen om op de juiste positie te komen
inlaat zit aan de achterkant van het blok
cilinder 1 is aan de versnellingsbakzijde
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 72
- Joined: MonMay29, 2006 10:02:56 AM
- Location: Oss
dus cilinder 4 is bij de distributiriem? FF zeker weten.
EDIT: Haha dus waarheid is een leugen. Nee bedankt voor jullie hulp. Gaat helemaal lukken. (Hoop ik)
Kan ik het voelertje (voor afstellen 0,2 mm en 0,4mm) op een makkelijke plaats ergens tussen steken? Is dat bij die veer?
Jullie geven wel snel antwoord trouwens? Niets meer te sleutelen?
EDIT: Haha dus waarheid is een leugen. Nee bedankt voor jullie hulp. Gaat helemaal lukken. (Hoop ik)
Kan ik het voelertje (voor afstellen 0,2 mm en 0,4mm) op een makkelijke plaats ergens tussen steken? Is dat bij die veer?
Jullie geven wel snel antwoord trouwens? Niets meer te sleutelen?
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 72
- Joined: MonMay29, 2006 10:02:56 AM
- Location: Oss
gewoon weer dezelfde halen, die championnetjes zijn best goed.. je kan dr ook Bosch indraaien, zijn niet veel duurder.. bij de autohandel weten ze wel welke! (altijd ff controleren! zit verschil in die dingen)
distributiezijde is cilinder 4!
de voelertjes zijn vrij eenvoudig ertussen te stoppen, bij de veer ja
en de waarheid is alleen een leugen als hij omgedraaid verteld wordt.
distributiezijde is cilinder 4!
de voelertjes zijn vrij eenvoudig ertussen te stoppen, bij de veer ja

en de waarheid is alleen een leugen als hij omgedraaid verteld wordt.

-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 72
- Joined: MonMay29, 2006 10:02:56 AM
- Location: Oss
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 72
- Joined: MonMay29, 2006 10:02:56 AM
- Location: Oss
Nou....
Ben eens flink bezig geweest, en heb geen ervaring als monteur. Moet wel zeggen dat ik redelijk handig ben, mits je de juiste handleidingen hebt.
Wat heb ik gedaan....
Bougies vervangen
Bougiekabels vervangen
Kleppen gesteld.
Had ervoor al een keer de bougies eruit gehaald, plastic kap van computer ff aan de kant gelegd. Bougies er weer in... Stuk rijden? Wat komt dat lawaai vandaan? Kap lag op de dynamo te schuren, niet erg handig. Gelukkig niets aan de hand.
Kleppen gesteld....bouten van kleppendeksel net iets te hard aangedraaid. Knap...afstandhouder onder het deksel kapot. Vervangen door een flinke bout met twee ringen. Werkt perfect en zal niet gaan roesten in olierijke omgeving.
Met dank aan het forum alles gelukt dus. Ik ga alleen nog ff ECU resetten, moet ff wachten tot autootje weer koud is, net een rondje geprobeerd.
Groeten Martijn
Ben eens flink bezig geweest, en heb geen ervaring als monteur. Moet wel zeggen dat ik redelijk handig ben, mits je de juiste handleidingen hebt.
Wat heb ik gedaan....
Bougies vervangen
Bougiekabels vervangen
Kleppen gesteld.
Had ervoor al een keer de bougies eruit gehaald, plastic kap van computer ff aan de kant gelegd. Bougies er weer in... Stuk rijden? Wat komt dat lawaai vandaan? Kap lag op de dynamo te schuren, niet erg handig. Gelukkig niets aan de hand.
Kleppen gesteld....bouten van kleppendeksel net iets te hard aangedraaid. Knap...afstandhouder onder het deksel kapot. Vervangen door een flinke bout met twee ringen. Werkt perfect en zal niet gaan roesten in olierijke omgeving.
Met dank aan het forum alles gelukt dus. Ik ga alleen nog ff ECU resetten, moet ff wachten tot autootje weer koud is, net een rondje geprobeerd.
Groeten Martijn
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 72
- Joined: MonMay29, 2006 10:02:56 AM
- Location: Oss
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Re: Bougies
MartinoPositivo wrote: Twee wat bruinig en twee zwart. De electroden hebben allemaal een andere afstand. Raar?
om maar even van dit topic gebruik te maken...
mijn bougies zagen er zo uit

rondje zwart en pieletje wit/lichtbruin.
wat kan ik daar nou uit afleiden?
groet,
elsje

Done: ax kopen
elsje

Done: ax kopen