flink wat gerammel...

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
MonoTom
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 51
Joined: SunMay07, 2006 2:40:46 PM

flink wat gerammel...

Post by MonoTom »

Collegae AX-ers,

Na wat reparaties verder aan mn AX (1.1i, 1992) hoor ik ineens overal vreemde geluiden vandaan komen die ik niet echt kan plaatsen. Natuurlijk een bekend fenomeen, die geluiden zaten er al, maar ineens ga je er op letten...

Toch lijkt me iets niet goed... wanneer ik over een klinkerweggetje cruise klinkt het net alsof de hele motor los zit. Flink wat gerammel dus :evil:

Wat zou de oorzaak kunnen zijn?

Ik heb wat zitten bladeren in het forum: wellicht de motorsteunen? Wanneer ik mn motor beweeg gaat de linker steun ietwat mee, is dat normaal? of zouden er bouten kunnen zijn afgebroken oid?

Suggesties anyone?
AX plaisir 1.1i... zonder die plaisir dan

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

misschien zit je motor wel los :D

De meeste rammels komen bij je ophanging vandaan. Bij je motor is het geen metaal tegen metaal namelijk maar zit er altijd rubber tussen. Wat ook heel vaak rammelt zijn interieur delen. bv je kachelradiateur die los zit.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

MonoTom
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 51
Joined: SunMay07, 2006 2:40:46 PM

Post by MonoTom »

sja, de kachelradiateur heb ik laats al vervangen. Misschien is het een hitteschild? van de 3 bouten mist er 1tje namelijk. Ik las ergens dat dit ook zeer vervelende geluiden kan produceren... Echter klinkt deze sound alsof mijn hele motor los zit!!

Mijn motorische kennis rijkt niet zo gek veel verder dan de vraagbaak / heynes... wat o wat kan het zijn?

:?:
AX plaisir 1.1i... zonder die plaisir dan

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

als je hele motor loszit voel je het meestal wel.

rijd eens langzaam achteruit, schudt dan je hele blok? zo ja, til je motorblok aan de bakzijde eens stevig op, waarschijnlijk til je 'm zo uit de steun ;)

motorsteun bovenaan is gevoelig.

als die onder de accu kapot is weet je het ook, want dan ligt meteen je blok eruit :lol:

Tim @X
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 371
Joined: ThuJun12, 2003 6:16:05 PM
Location: Montfort (Limburg)

Post by Tim @X »

Je moet inderdaad eens aan je blok schudden (wel wachten tot ie koud is) en als ie veel beweegt is waarschijnlijk ergens een motorsteun naar de mallemoer
Pump Your Body To The Bass
The Kick Will Be Right In Your Face

Cracking Sounds Are In Ya' Ears
So Turn Around & Show Some Fear

Pounding Noises, Hard As Hell
Will Give You Some Outrage In Pain

Noises Deep Down In Your Head
The Music Makes You Go Insa-a-a-a-a-ne!

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Tim @X wrote:Je moet inderdaad eens aan je blok schudden (wel wachten tot ie koud is) en als ie veel beweegt is waarschijnlijk ergens een motorsteun naar de mallemoer


tillen is makkelijker voor de bovenste. die onder de accu kan je het beste loshalen en bekijken met een krikje onder het blok (dus accu eruit, dan kan je de bouten eruit draaien).

die onder de auto kan je bestuderen als je onder de auto ligt, op oprijbokjes oid. tip: ga niet onder je blok liggen :D

MonoTom
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 51
Joined: SunMay07, 2006 2:40:46 PM

Post by MonoTom »

kakanox wrote: tip: ga niet onder je blok liggen :D
:lol:

Eerst maar eens in zijn achteruit gezte, maar niets hoor.

Het lijkt erop dat de motorsteun rechts (accu) goed vastzit. Onder de motor heb ik nog niet gekeken ivm het weer (wist niet niet eens dat daar ook een steun zat). De motorsteun aan de linkerkant is wel wat flexibel, maar ik kan hem niet optillen. Komt dat door het rubber? of zou die kapot zijn?

Wat kan er eigenlijk kapot gaan aan een motorsteun behalve de bouten?
AX plaisir 1.1i... zonder die plaisir dan

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

het rubber zelf kan kapot gaan, waardoor de steun zijn dempende werking verliest, en dan gaat de motor lekker liggen bokken.

Kapotte bout aan de bakkant merk je inderdaad wel, heb ik met mijn dieseltje gehad, dan vergaat horen en zien je van het lawaai en getril

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

MonoTom wrote:
kakanox wrote: tip: ga niet onder je blok liggen :D
:lol:

Eerst maar eens in zijn achteruit gezte, maar niets hoor.

Het lijkt erop dat de motorsteun rechts (accu) goed vastzit. Onder de motor heb ik nog niet gekeken ivm het weer (wist niet niet eens dat daar ook een steun zat). De motorsteun aan de linkerkant is wel wat flexibel, maar ik kan hem niet optillen. Komt dat door het rubber? of zou die kapot zijn?

Wat kan er eigenlijk kapot gaan aan een motorsteun behalve de bouten?


het rubber kan uitdrogen en scheuren en dan gaan de bouten vanzelf.

onder de auto = eigenlijk geen motorsteun, maar een reactiearm. gaat kantelen van je blok bij gasgeven tegen.

ik zou toch ff een flinke garagekrik of 2 onder je blok pleuren en ff beide motorsteunen loshalen en goed controleren. bij mijn rode Plaisir zag het er allemaal redelijk ok uit, op een kapotte bout na... maar ik kon vervoglens de heel motorsteunophanging eruit tillen :lol: Niet om je horrorscenario's aan te praten trouwens. bij de grijze GT was gewoon de bout gebroken.

MonoTom
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 51
Joined: SunMay07, 2006 2:40:46 PM

Post by MonoTom »

hmz... is dat een hoop werk om beide steunen los te maken en de reactiearm? Die 2 krikken heb ik wel liggen. Ik had bijna al de linker motorsteun losgeschroefd om die rubbers de inspecteren. Als ik het goed begrijp valt dan je blok naar beneden.... :oops:
AX plaisir 1.1i... zonder die plaisir dan

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

MonoTom wrote:hmz... is dat een hoop werk om beide steunen los te maken en de reactiearm? Die 2 krikken heb ik wel liggen. Ik had bijna al de linker motorsteun losgeschroefd om die rubbers de inspecteren. Als ik het goed begrijp valt dan je blok naar beneden.... :oops:


Niet zomaar, maar je zet wel een HOOP spanning op je andere steunen, je schakelstangen en je aandrijfasjes.

Beter goed ondersteunen. Bij mijn grijze GT waren nl. ook alletwee de aandrijfassen rot na die actie.

Titus
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 132
Joined: SatJan31, 2004 1:26:47 PM
Location: Utrecht
Contact:

Re: flink wat gerammel...

Post by Titus »

MonoTom wrote:Toch lijkt me iets niet goed... wanneer ik over een klinkerweggetje cruise klinkt het net alsof de hele motor los zit. Flink wat gerammel dus :evil:

Wat zou de oorzaak kunnen zijn?


Wie zegt dat het gerammel van je motor komt? Zou het niet van schokbrekers (op) of zo kunnen komen?
Hoeba hoeba!

MonoTom
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 51
Joined: SunMay07, 2006 2:40:46 PM

Post by MonoTom »

Sja, ik heb geen idee hoe een losse / kapotte schokbreker klinkt...

Ook weer zoiets en misschien heeft het er wel mee te maken... wanneer ik gewoon rijd en op het moment dat ik het gas loslaat of juist gas geef schokt die auto ook redelijk...

zou dit kunnen duiden op een defecte reactiearm / motorsteun?
AX plaisir 1.1i... zonder die plaisir dan

Post Reply