auto lekt olie en koelvloeistof
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- AX liefhebber
auto lekt olie en koelvloeistof
hallo
Ik dacht weer een mooi ax-je op de kop te hebben getikt maar nu lekt ie olie en koelvloeistof. Ik ben er nu achter dat ie de koelvloeistof lekt vanwege een kapotte radiator. Was rechtsonder onder de vulpijp helemaal verpulverd. Heeft iemand van de club misschien nog rond schagen/alkmaar een radiateurtje liggen voor een type 2? Verder wat betreft de olie. Hij druppelt vanaf de carterpan, een paar druppels per dag en na het rijden vooral. De olie lijkt niet van hoog te komen maar juist van onderen aan de versnellingsbakzijde. Zou dit de oliekering zijn of lig een carterpanpakking meer voor de hand?
Ik dacht weer een mooi ax-je op de kop te hebben getikt maar nu lekt ie olie en koelvloeistof. Ik ben er nu achter dat ie de koelvloeistof lekt vanwege een kapotte radiator. Was rechtsonder onder de vulpijp helemaal verpulverd. Heeft iemand van de club misschien nog rond schagen/alkmaar een radiateurtje liggen voor een type 2? Verder wat betreft de olie. Hij druppelt vanaf de carterpan, een paar druppels per dag en na het rijden vooral. De olie lijkt niet van hoog te komen maar juist van onderen aan de versnellingsbakzijde. Zou dit de oliekering zijn of lig een carterpanpakking meer voor de hand?
-
- AX Spaster Mammer
een carterpanpakking ligt ook niet aan bakzijde. Mocht je de krukaskeerring willen vervangen. Houd dan even in het achterhoofd dat er garages zijn die gelijk de koppeling en drukgroep en dergelijke mee willen vervangen. Zolang hij geen olie staat te pissen gewoon je oliepeil in de gaten houden inderdaad.
Krukaskeerring bakzijde is een ingwikkelde en dure reparatie.
Krukaskeerring bakzijde is een ingwikkelde en dure reparatie.
nieuwe auto? nah...ik knap liever mijn ax op!
-
- AX liefhebber
-
- AX liefhebber
ik heb de radiator vervangen en die werkt weer! Ik heb nog eens goed gekeken naar de olielekkage maar het lijkt er op dat de olie lekt doordat de carterpan rot is. de carterpan zit natuurlijk met boutjes rondom vast en ter hoogte van de uitlaat worden je vingers vochtig van de olie als je er langs gaat. Als ik langs de randen voel is het allemaal droog. Ook als de motor loopt zie je niet dat ie erger gaat lekken op het moment. Als de motor stilstaat zie je ook nog niet direct het gezweet van olie. Maar als je later terugkomt hangen er weer druppeltjes onder. Kan het voorkomen dat de carterpan roestig is en olie zweet en vervolgens gaat druppelen. Ik weet niet waar die vandaan lekt als de krukaskeerring lek is.
-
- AX Spaster Mammer
-
- AX liefhebber
aan distributiezijde zit ook een krukaskeerring, die kan ook oud zijn en gaan lekken. Je carterpan kan dan ook onder de olie komen te zitten. Maar lekt hij ook aan de versnellingsbakzijde? Bij mijn weten zit er ook een pakking op de carterpan en die kan ook zweten. Maar zweten is niet erg. Naar het schijnt smeren al deze auto's. In ieder geval veel.
-
- AX liefhebber
ik neem aan dat het volgende bij elke ax zo is... je carterpan en versnellingsbak zitten beide aan de andere kant van het blok.
als je met je gezicht naar de auto staat..zit je carterpan een beetje onderin aan de linkerzijde. Dit is distributiezijde. Ziet eruit als een groot rechthoekig zwart blok. De versnellingsbak zit een onderin meer naar de achterkant van het motorblok aan de rechterkant van de auto. De bakzijde is dit.
Nu kun je mss beter bekijken waar hij lekt.
als je met je gezicht naar de auto staat..zit je carterpan een beetje onderin aan de linkerzijde. Dit is distributiezijde. Ziet eruit als een groot rechthoekig zwart blok. De versnellingsbak zit een onderin meer naar de achterkant van het motorblok aan de rechterkant van de auto. De bakzijde is dit.
Nu kun je mss beter bekijken waar hij lekt.
-
- AX liefhebber
hij lekt vanaf de rechterzijde van de carterpan ( van voren gezien). De cartpan is uitaard bol onder het motorblok. Daarna wordt ie smaller en loopt onder de uitlaat door waar die met boutjes vast zit. net waar die smaller wordt of waar die vast zit gemaakt zweet hij denk ik olie en dat druppelt langzaam naar beneden naar de onderkant van de carterpan en druppelt op straat (langzaam) Maar mijn vraag is of dit dan met de carter en of pakking moet samenhangen of dat daar nog meer zit waar die vandaan kan lekken.
-
- AX Spaster Mammer
de plek die jij beschrijft zit recht onder de krukaskeerring aan bakzijde.
wat jij moet doen is helemaal droog maken, misschien ff voor de handigheid rode hammerite erop en laten drogen, en dan kijken of het tussen de versnellingsbak en het blok lekt of uit de "richel" tussen carterpan en onderblok.
weet je de bak van het blok te herkennen?
wat jij moet doen is helemaal droog maken, misschien ff voor de handigheid rode hammerite erop en laten drogen, en dan kijken of het tussen de versnellingsbak en het blok lekt of uit de "richel" tussen carterpan en onderblok.
weet je de bak van het blok te herkennen?
-
- AX liefhebber
jawel dat weet ik wel te onderscheiden. Maar jij bedoeld dus droog maken en daarna kijken of het van je blok/carter zelf komt of tussen je blok en versnellingsbak vandaan. Ik hoop het eerste want dan is het even een carterpan en een pakinkje halen. Anders is het vet veel werk. Het is alleen wel zo dat ie vooral gaat lekken zodra de motor een tijdje stil komt te staan. Lekt een krukaskeerring niet vooral bij een lopende motor?
-
- AX super weirdo
mauricewoud wrote:jawel dat weet ik wel te onderscheiden. Maar jij bedoeld dus droog maken en daarna kijken of het van je blok/carter zelf komt of tussen je blok en versnellingsbak vandaan. Ik hoop het eerste want dan is het even een carterpan en een pakinkje halen. Anders is het vet veel werk. Het is alleen wel zo dat ie vooral gaat lekken zodra de motor een tijdje stil komt te staan. Lekt een krukaskeerring niet vooral bij een lopende motor?
Nee, een krukaskeering gaat JUIST lekken als hij stilstaat. Eigenlijk heel logisch, want je krukas "leunt" tegen 1 kant vd keering waardoor hij erboven gaat lekken. Tenminste, als hij ook echt kapot is.
Krukaskeering is makkelijk te testen. Zo snel mogelijk wegtrekken bij het stoplicht. Als je je wielen niet aan het slippen krijgt (bij optrekken) slipt je koppeling door de olie die ertussen komt.
Gebeurd dit niet dan is het waarschijnlijk je carterpan die een klein beetje olie doorlaat. Echter is die kans klein, bij je carterpan zit vloeibare pakking die zelden of nooit gaat lekken.
Freude am Fahren.
-
- AX Master Spammer
kakanox wrote:maurice: waarschijnlijk heb je boven je thermostaat (voor de ontsteking op het blok) een afgedopt boutje zitten. bij veel AX'en loopt er een slangetje van de radiator naar dat doppie. Volgens mij hebben de latere AX'en dat niet, maar dat weet ik niet zeker.
Waar is dat afgedopte slangetje voor dan?
Enneh maurice, gok maar op krukaskeering. Karterpanpakking heb ik idd ook nog niet gehoord hier.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
-
- AX Spaster Mammer
Kakelbont wrote:Enneh maurice, gok maar op krukaskeering. Karterpanpakking heb ik idd ook nog niet gehoord hier.
Het lukt zelfs om de carterpan nagenoeg sluitend te krijgen zonder pakking. Dus idd, denk ook krukaskeerring.
Waarvoor het slangetjes precies is weet ik niet, volgens mij komt het voor de thermostaat uit... Wild guess: Radiateur alvast een beetje opwarmen zodat er geen ijskoude koelvloeistof het blok inloopt als de thermostaat open gaat?
-
- AX super weirdo
first wrote:maarre de carterpan zit toch links in het blok en de bak rechts????
Je carterpan zit gewoon onder je gehele motorblok. Dit is namelijk de opslag van je olie als de motor stilstaat.
Rechts (van voren gezien) hangt je versnellingsbak aan het motorblok.
Het lukt zelfs om de carterpan nagenoeg sluitend te krijgen zonder pakking. Dus idd, denk ook krukaskeerring.
Daarom wordt er dus alleen maar vloeibare pakking tussen gebruikt.
Freude am Fahren.