Oez bist zuunig!!!

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

citrofreak
AX liefhebber
AX liefhebber

Oez bist zuunig!!!

Post by citrofreak »

Ik heb het forum over het gemiddelde verbruik van je AX gelezen. Nu valt mij op dat de 1.1i tjes ongeveer 1 op 17 rijden! Ik heb mijn AXje nu twee weken en heb direct het verbruik bekeken. 1 op 14.5!! Redelijk onzuinig dus.

Nu de vraag: Hoe RIJDT je met een AX zo zuinig mogelijk? Zelf ben ik (nu) een rustige rijder. Ik schakel bij 20 naar de 2, 40 naar de drie, 60 naar de 4 en 80 naar de 5. Bovendien rijdt ik binnen de bebouwde kom altijd 50 in de 4! Ik heb iets gelezen over dat de AX niet heel erg goed tegen die lage toerentallen kan. Hoe zit dit nu? Ben van plan om van mijn AXje een echt zuinigheidsmonster te maken.

Alle tips en dergelijke zijn welkom! Alvast bedankt mensen.
ImageImage

TjizZzuH
AX liefhebber
AX liefhebber

Re: Oez bist zuunig!!!

Post by TjizZzuH »

citrofreak wrote:Ik heb het forum over het gemiddelde verbruik van je AX gelezen. Nu valt mij op dat de 1.1i tjes ongeveer 1 op 17 rijden! Ik heb mijn AXje nu twee weken en heb direct het verbruik bekeken. 1 op 14.5!! Redelijk onzuinig dus.

Nu de vraag: Hoe RIJDT je met een AX zo zuinig mogelijk? Zelf ben ik (nu) een rustige rijder. Ik schakel bij 20 naar de 2, 40 naar de drie, 60 naar de 4 en 80 naar de 5. Bovendien rijdt ik binnen de bebouwde kom altijd 50 in de 4! Ik heb iets gelezen over dat de AX niet heel erg goed tegen die lage toerentallen kan. Hoe zit dit nu? Ben van plan om van mijn AXje een echt zuinigheidsmonster te maken.

Alle tips en dergelijke zijn welkom! Alvast bedankt mensen.

Ik haal gemiddeld 1 : 13 tot 1: 14, en heel soms 1 : 15 met mij 1.1i'tje...maar dat kan natuurlijk ook aan mijn vrij pittige rijstijl liggen.

Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)

first
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by first »

Mijn vorige ax begon met 1:14. Na injectiereiniger te hebben gebruikt reed hij direct zuiniger. Misschien dat je ook eens injectiereiniger in de tank kunt gooien. flesje is onder andere verkrijgbaar bij tankstation met shop. Eerst flesje in de tank (inhoud dan he :lol: ) en dan tanken. Ik zeg niet dat het zo is, maar je hebt kans dat hij iets zuiniger gaat lopen.
nieuwe auto? nah...ik knap liever mijn ax op!

pcrodent
Moderator
Moderator

Post by pcrodent »

Ik rij ongeveer 1:15 en dat is al gecorrigeerd voor de grotere banden en daaruit voortvloeiende kilometertellerafwijking (3x woordwaarde). Maar daar zitten best wel wat korte stukjes bij en ik heb een redelijk zware rechtervoet. Op alleen-maar-snelweg-stukken rij ik 1:16, misschien net 1:17.
Kijk uit, een Cactussssss

kevin.broke
AX Spaster Mammer

Post by kevin.broke »

Ook eens het injectiehuis eraf halen en goed schoonmaken, nieuw luchtfiltertje erop, goeie olie, bandenspanning checken.. kan aan zoveel dingen liggen..

citrofreak
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by citrofreak »

Klinkt allemaal goed. Maar waar ik eigenlijk op doel is of er hier meer mensen zijn die zo zuinig mogelijk willen rijden. En hoe ze dat qua rijstijl aanpakken!

Maar dat reinigingspul als toevoeging bij de benzine en het motorblokje goed onderhouden zijn natuurlijk ook punten waar je op moet letten bij het zuinig rijden!
ImageImage

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Mark »

50 rij ik vaak genoeg in zijn 5. Geen enkel probleem.

Alleen als je dan gas geeft doet ie ff weinig. En kun je beter ff terug schakelen. Als je gewoon lange stukken rechtuit rijd kun je al veel eerder in zijn 5 rijden dan bij 80.

Gewoon zo min mogelijk toeren maken. Maar ook weer niet zo weinig dat ie begint te stotteren.

En na 2 weken heb je nog geen goed gemiddelde. De ene tankbeurt is de andere niet. Daar krijg je ook al verschillen mee. En de ene keer heb je meer file of minder file. Verschilt ook. Gewoon uit blijven rekenen en de al genoemde tips uitvoeren.

Met mijn oude 1.1i motortje haalde ik ook de 1:16 makkelijk. Nu mag ik heel blij zijn met 1:13.5 (1.4i motor).
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer

Post by kevin.broke »

Voor zo zuinig mogelijk rijden: Niet meer dan driekwart gasgeven.

De AX-motor loopt redelijk arm tot driekwart gas, als je helemaal intrapt weet ie dat ie volop moet gaan en dan loopt ie in verhouding vrij rijk.

Daarom zie je ook bij sommige AXjes even een klein rookpluimpje (NIET blauw, geen olie ;) ) bij vol gas bijgeven. Bespeurde dit bijv. bij de GT van m'n vriendin nadat het powerfilter was vervangen door een origineel (m.a.w.: minder lucht voor dezelfde hoeveelheid benzine, totdat de computer het bijgeregeld had).

Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur

Post by Elsje »

first wrote:Na injectiereiniger te hebben gebruikt reed hij direct zuiniger. Misschien dat je ook eens injectiereiniger in de tank kunt gooien. flesje is onder andere verkrijgbaar bij tankstation met shop. Eerst flesje in de tank (inhoud dan he :lol: ) en dan tanken. Ik zeg niet dat het zo is, maar je hebt kans dat hij iets zuiniger gaat lopen.

dubbele punten voor de injectiereiniger. (y)
(zie ook http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewt ... 408#126408)

maakt het nog uit welk merk en wanneer/hoe gebruiken?
groet,
elsje
:)

Done: ax kopen

thommes
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by thommes »

ik denk dat je best blij mag zijn met een gemiddelde van 1:14, 1:15 is helemaal niet verkeerd voor een benzine, hoe lang zijn de afstanden die je rijdt? Ik heb een keer 600 km gereden op een volle tank met mijn toenmalige 1.1i, maar dat was op de snelweg, dat heb ik verder nooit meer gehaald. R.i.p. baby. (dat laatste geld voor mijn ouwe trouwe plaisirtje :) )
**Stay Tuned**
Image
Image

dataprog
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by dataprog »

Injectiereiniger heeft mijn auto zeker zuiniger gemaakt.
Toen ik hem net kreeg had hij bijna een heel jaar stil gestaan.
Hij reed toen net aan 1:11....ondertussen na een paar goeie beurten..rijd hij 1:15...maar dat dan ook echt de max voor mij...en daarbij...ik scheur altijd!! :evil: lekker hoor :wink: daar is een ax toch voor bedoeld?? Die dingen zijn geschapen scheurbakjes...licht gewicht...flink optrekkracht :lol:

first
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by first »

Ik haal injectiereiniger gewoon bij de pomp. Ik weet niet of ik namen mag noemen, dus dat doe ik ff niet. De grotere tankstations hebben dat wel. Gewoon de inhoud van het flesje in de tank gooien voordat je tankt. Wel opletten dat je de goede injectiereiniger koopt. Je hebt nl een benzine- en een dieselversie.
nieuwe auto? nah...ik knap liever mijn ax op!

dataprog
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by dataprog »

first wrote:Ik haal injectiereiniger gewoon bij de pomp. Ik weet niet of ik namen mag noemen, dus dat doe ik ff niet. De grotere tankstations hebben dat wel. Gewoon de inhoud van het flesje in de tank gooien voordat je tankt. Wel opletten dat je de goede injectiereiniger koopt. Je hebt nl een benzine- en een dieselversie.

Ik heb nog wel een foto van het bezine -injectie flesje..

Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur

Post by Elsje »

first wrote:Ik weet niet of ik namen mag noemen, dus dat doe ik ff niet.

waarom zou je geen namen mogen noemen :?:

Mark wrote:50 rij ik vaak genoeg in zijn 5. Geen enkel probleem.

als ik 75 of langzamer 'em in z'n 5 zet gaat ie een soort hoog zoemen of zingen als je gas geeft. boven de 80/85 gaat het weg (of maakt de rest dan gewoon meer lawaai...)

verbruik: meestal 1:16/16.5
met m'n vorige 1:17/18
(beide voornamelijk snelweg)

waar dat verschil nou vandaan komt... :shock:
kan vanalles zijn natuurlijk, maar injectiereiniger wil ik wel eens proberen.
groet,
elsje

Rio97
Total admin
Total admin

Post by Rio97 »

tufffen wrote:
first wrote:Ik weet niet of ik namen mag noemen, dus dat doe ik ff niet.

waarom zou je geen namen mogen noemen :?:

Mark wrote:50 rij ik vaak genoeg in zijn 5. Geen enkel probleem.

als ik 75 of langzamer 'em in z'n 5 zet gaat ie een soort hoog zoemen of zingen als je gas geeft. boven de 80/85 gaat het weg (of maakt de rest dan gewoon meer lawaai...)

waar dat verschil nou vandaan komt... :shock:
kan vanalles zijn natuurlijk, maar injectiereiniger wil ik wel eens proberen.

Jij hebt ook kapotte aandrijfassen he.
De mijne maakte ook een raar geluid bij die snelheid, voordat ie begin te tikken in de bochten...
Laat je morgen wel het merk reiniger zien ;)
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Rock's »

Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

Tommmm
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Tommmm »

ideetje..
vervangen:
Linkervoorscherm, voorbumper, voorbanden, radio, blower, speakers,

To do:
Krasjes en deukjes wegwerken. centrale deurvergrendeling, nieuwe koplamp/knipperlicht, verstralers.

Saxo.VTS.16v
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Saxo.VTS.16v »

Ik denk dat de meeste 1:17+ gemiddeld verbruik broodje aap verhalen zijn. ik heb mijn gemiddelde verbruik gedurende een jaar gemeten en als ik rustig rij haal ik in de winter 1:15 en in de zomer 1:16,5

De AX 1.1i monopoint is nu eenmaal niet uitgevoerd met een high tech (lees: ?$?$?) motormanagement.
Met moderne 1.1 benzinemotoren die qua ontwerp en management veel beter zijn is 1:20 al moeilijk te halen.
Voorzitter Saxo 16V Club & Club C2 Sportive
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Buks »

ik haal de 1 op 17,5 WEL, maar ik ben eerlijk en zeg erbij dat ik ook wel ERG rustig rijd, dus gewoon netjes de limieten en niet vol optrekken. Het maakt mij ook niet uit of alle beweringen waar zijn, echter ik verbaas me wel over mensen die claimen hard door te rijden en daarbij 1 op 18 of 19 te halen met hun auto (benzine dan).

Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur

Post by Elsje »

Rock's wrote:DE tip............

interessant!
iemand al geprobeerd?
(oftewel, is die kat al uit die boom...)

en wie 1:19 rijdt, tankt die 95 of 98
maakt ook uit! ik rijdt op 98 per saldo goedkoper dan 95

nu dat v-power (of compatibles) eens proberen

Rio97 wrote:kapotte aandrijfassen (...) raar geluid bij die snelheid

het geluid is er nog
maar :jump: wat vliegt mijn ax-je weer heerlijk door de bochten!!
(ander topic :oops: )
groet,
elsje

Post Reply