Afslaan, 5 min later weer starten, ontsteking uitgesloten

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Joost_AX_GTI
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 58
Joined: TueOct26, 2004 9:16:35 AM
Location: Middenbeemster
Contact:

Afslaan, 5 min later weer starten, ontsteking uitgesloten

Post by Joost_AX_GTI »

Hoi!!

Ik heb vandaag voor de gein een AX 1.1i uit 1992 gekocht met 77000 km op de klok. Afgezien van flink wat parkeerschade, verkeert de auto in een topstaat. Ik kocht de auto van het garagebedrijf waar ik gewerkt heb voor 200 euro (nee, da's geen typefout!). De vorige eigenaar wilde er geen geld/tijd meer aan besteden en heeft hem (met een volle tank :D ) ingeruild.

De auto heeft namelijk het volgende probleem. Na verloop van tijd stopt de motor er ineens mee, zonder waarschuwing of bijgeluiden. Na een paar minuten, of soms zelfs direct, start de motor gewoon weer. De ontsteking k?n het niet zijn, want die is compleet vervangen door nieuwe onderdelen.

Mijn vermoeden was in eerste instantie dat er een filter min of meer verstopt is, maar nu ik ermee gereden heb, viel het me op dat het eigenlijk alleen bij deellast voorkomt. Meestal zelfs na langere tijd stationair draaien (file bijvoorbeeld).

Voordat ik me blind ga staren op het probleem vraag ik eerst of iemand anders nog suggesties heeft.

Joost
UNDERSTEER is when you hit the wall with the front of the car.
OVERSTEER is when you hit the wall with the rear of the car.
HORSEPOWER is how fast you hit the wall.
TORQUE is how far you take the wall with you.

michel-tje
AX Starter
AX Starter
Posts: 18
Joined: WedOct26, 2005 12:46:36 PM
Location: Houten

Post by michel-tje »

zou mooi zijn als je onderdelen kon uitwisselen...
ik denk dan aan brandstofpomp(relais) of in laatste geval ecu...

je kan het brandstofpomp relais even omzeilen en pomp op constante+ aansluiten, kijken of ie dan nog afslaat...
106 1.6 rallye '97

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

kabelbreuk?
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

michel-tje wrote:zou mooi zijn als je onderdelen kon uitwisselen...
ik denk dan aan brandstofpomp(relais) of in laatste geval ecu...

je kan het brandstofpomp relais even omzeilen en pomp op constante+ aansluiten, kijken of ie dan nog afslaat...


dat denk ik idd ook :D

Joost_AX_GTI
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 58
Joined: TueOct26, 2004 9:16:35 AM
Location: Middenbeemster
Contact:

Post by Joost_AX_GTI »

michel-tje wrote:brandstofpomp(relais)


waar vind ik dat relais eigenlijk? is dat niet hetzelfde relais als dat van de ontsteking?
UNDERSTEER is when you hit the wall with the front of the car.
OVERSTEER is when you hit the wall with the rear of the car.
HORSEPOWER is how fast you hit the wall.
TORQUE is how far you take the wall with you.

Joost_AX_GTI
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 58
Joined: TueOct26, 2004 9:16:35 AM
Location: Middenbeemster
Contact:

Post by Joost_AX_GTI »

Sander wrote:kabelbreuk?


Dat lijkt me niet echt waarschijnlijk. Ik heb echt het idee dat het thermisch is.
UNDERSTEER is when you hit the wall with the front of the car.
OVERSTEER is when you hit the wall with the rear of the car.
HORSEPOWER is how fast you hit the wall.
TORQUE is how far you take the wall with you.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Relais ligt onder de ECU. Bij een typ1 is 't zo'n bruin gevalletje. But nevermind, sluit eerst je brandstofpomp eens rechtstreeks op 12V aan, en kijk of je auto dan wil lopen. Zo ja? Dan is dat relais defect, of de bekabeling van relais naar pomp.

michel-tje
AX Starter
AX Starter
Posts: 18
Joined: WedOct26, 2005 12:46:36 PM
Location: Houten

Post by michel-tje »

Precies of in het ergste geval toch je ecu(zal wel niet hoor..), die geeft nl een signaal naar je relais.
Maar de kans dat ie stuk is is erg klein. hoewel ik het heb gehad(1.4).
106 1.6 rallye '97

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

controleer eens de stekker onder je ecu een wit lang ding!
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Joost_AX_GTI
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 58
Joined: TueOct26, 2004 9:16:35 AM
Location: Middenbeemster
Contact:

Post by Joost_AX_GTI »

Ben vandaag een flink stuk gaan rijden om eens te proberen wanneer het nou precies gebeurt. Ik ben tot de ontdekking gekomen dat de brandstofpomp niet draait als de motor stopt. De pomp zelf is goed en het relais heb ik vandaag een keer uitgewisseld, maar dat maakte niet uit.

Als de auto is afgeslagen, start hij pas weer als je de brandstofpomp hebt horen draaien na inschakelen van het contact. Mijn verdenking gaat nu inderdaad uit naar de ECU, dus die ga ik nu uit elkaar halen ofzo.
UNDERSTEER is when you hit the wall with the front of the car.
OVERSTEER is when you hit the wall with the rear of the car.
HORSEPOWER is how fast you hit the wall.
TORQUE is how far you take the wall with you.

Joost_AX_GTI
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 58
Joined: TueOct26, 2004 9:16:35 AM
Location: Middenbeemster
Contact:

Post by Joost_AX_GTI »

En inderdaad!! De ECU. Ik heb er een ander ingezet en het probleem is over. Wat een lol, een ax voor 200 euro en een paar kratten bier!!
UNDERSTEER is when you hit the wall with the front of the car.
OVERSTEER is when you hit the wall with the rear of the car.
HORSEPOWER is how fast you hit the wall.
TORQUE is how far you take the wall with you.

Joost_AX_GTI
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 58
Joined: TueOct26, 2004 9:16:35 AM
Location: Middenbeemster
Contact:

Post by Joost_AX_GTI »

ok, iets te vroeg gejuigd. Vandaag was het probleem als nooit tevoren terug. Vanmorgen stond ik stil midden op de ring Alkmaar en vanmiddag weer. Verderzoeken dus... :?:
UNDERSTEER is when you hit the wall with the front of the car.
OVERSTEER is when you hit the wall with the rear of the car.
HORSEPOWER is how fast you hit the wall.
TORQUE is how far you take the wall with you.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

onder de ECU, het brandstofrelais denk ik. anders kabelboompje ff uitwisselen.

Joost_AX_GTI
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 58
Joined: TueOct26, 2004 9:16:35 AM
Location: Middenbeemster
Contact:

Post by Joost_AX_GTI »

kakanox wrote:brandstofrelais denk ik


die heb ik al eens uitgewisseld, maar dat maakte niks uit. Ik heb nu vanaf de injectiecomputer allemaal draden naar mijn dashboard gemaakt en daar lampjes op aangesloten (o.a. voeding en aansturing brandstofrelais). Ik kom net terug van drie kwartier proefrijden en je raadt het al, nu blijft het kreng gewoon lopen... Hij gaf geen krimp, terwijl hij de rest van de dag meer niet dan wel heeft gelopen.
UNDERSTEER is when you hit the wall with the front of the car.
OVERSTEER is when you hit the wall with the rear of the car.
HORSEPOWER is how fast you hit the wall.
TORQUE is how far you take the wall with you.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Joost_AX_GTI wrote:
kakanox wrote:brandstofrelais denk ik


die heb ik al eens uitgewisseld, maar dat maakte niks uit. Ik heb nu vanaf de injectiecomputer allemaal draden naar mijn dashboard gemaakt en daar lampjes op aangesloten (o.a. voeding en aansturing brandstofrelais). Ik kom net terug van drie kwartier proefrijden en je raadt het al, nu blijft het kreng gewoon lopen... Hij gaf geen krimp, terwijl hij de rest van de dag meer niet dan wel heeft gelopen.


Haha, lijkt m'n werk wel... klant heeft een probleem, ik bel ze op omdat niemand anders het doet en ze er gillend gek van worden, ik ga meekijken, klant heeft probleem niet meer. Totdat ik de telefoon ophang en ga eten, dan is het er weer :)

Joost_AX_GTI
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 58
Joined: TueOct26, 2004 9:16:35 AM
Location: Middenbeemster
Contact:

Post by Joost_AX_GTI »

kakanox wrote:Haha, lijkt m'n werk wel... klant heeft een probleem, ik bel ze op omdat niemand anders het doet en ze er gillend gek van worden, ik ga meekijken, klant heeft probleem niet meer. Totdat ik de telefoon ophang en ga eten, dan is het er weer :)


alsof het zo hoort te gaan :P

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Wet van Murphy he :)

first
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 641
Joined: TueNov15, 2005 9:37:18 PM
Location: arnhem

Post by first »

Ach zo gaat het toch altijd volgens mij. als ik een probleem had met de vroeger vw golf en ik ging ermee naar de garage, dan was het probleem ineens verdwenen en dan een poos later was het probleem er weer. LOL

Op die manier duurt het wel lang voordat je het probleem boven water hebt...
nieuwe auto? nah...ik knap liever mijn ax op!

Joost_AX_GTI
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 58
Joined: TueOct26, 2004 9:16:35 AM
Location: Middenbeemster
Contact:

Post by Joost_AX_GTI »

Net nog maar een proefrondje gemaakt en dit keer met resultaat!!. De geschakelde voedingsspanning van de ECU valt weg. Na een tikje tegen de zekeringhouder onder de motorkap deed alles het ineens weer. Het zal daar dus wel ergens zitten. Een zekering die slecht contact maakt ofzo. Ik heb verder nog weinig tijd gehad om er verder naar te kijken.

Joost_AX_GTI
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 58
Joined: TueOct26, 2004 9:16:35 AM
Location: Middenbeemster
Contact:

Post by Joost_AX_GTI »

first wrote:vw golf


tja, dan doe je het ook wel een beetje zelf h? :P

Post Reply