extreem hoog stationair?! wat nu?!

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
tmoons
AX Starter
AX Starter
Posts: 19
Joined: SatNov12, 2005 6:23:16 PM

extreem hoog stationair?! wat nu?!

Post by tmoons »

hallo,

ik heb mijn AX nu een maand of 2 a 3. en eigenlijk gelijk vanaf het begin deed hij wat vreemd met het stationair toerental. dit bleef vaak rond de 2500 toeren hangen. meestal zakte het na een tijdje wel wat af (een enkele keer zakte het wel netjes terug naar zo rond de 900 rpm.)

Maar de laatste tijd (laatste 2 weken) is het toerental EXTREEM hoog. op het gehoor zomaar boven de 3000 toeren. het maakt nu ook niet meer uit of de motor warm is. hij draait gewoon 3000 toeren (Free cruise control!)

Maar dat is natuurlijk niet de bedoeling.
nu had ik gisteren als proef de stekker aan de achter kant van het gasklep huis los gehaald (toen de motor draaide) en toen ging ie opeens extreem rustig lopen (heel langzaam maar niet stotteren ofzo) na het monteren van de stekker bleef hij zo lopen, en zelfs na een keertje de straat op en neer bleef hij heel netjes draaien. Opgelost dacht ik toen...

Tot ik later die avond weer weg wilde gaan en bij het starten het toeren tal direct weer naar de 3000 schoot. het los halen van de stekker hielp nu ook niet meer (motorviel uit) na het monteren van de stekker liep de motor weer maar nog altijd 3000 toeren.

overigens als het contact aanstaat en ik de stekker los haal en weer monteer hoor ik wel geluidjes uit het gasklephuis komen (ik ga er dan ook vanuit dat de stekker van de stappenmotor is)

wat kan de oorzaak zijn van dit euvel en hoe los ik het op?
Bijkomende zaken zijn:
verbruik 1 op 13 (het is een 1.1 injectie van het eerste type volgens de info die ik van de site heb hier.

alvast bedankt voor het mee denken.

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

ik ben benieuwd wat voor stekker op de achterkant aangezien ik ze linksvoor en aan de rechter zijkant ken

linksvoor is de stappenmotor
rechts is de gaskleppositiemeter.

En als ik zo hoor is die kapot.
Ik raad je aan de computer uit te lezen
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

tmoons
AX Starter
AX Starter
Posts: 19
Joined: SatNov12, 2005 6:23:16 PM

Post by tmoons »

Je hebt ook gelijk.
"achterkant" komt voort uit het feit dat hij tamelijk onbereikbaar is als je dat luchtfilter ding er nog op hebt...
mijn fout.
maar het is dus de stekker aan de rechter-zij/achterkant :)

Henri106
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 394
Joined: MonJun13, 2005 7:13:13 PM
Location: Werkendam
Contact:

Post by Henri106 »

Probeer eens je stappenmotor schoon temaken of anders je gasklep positie sensor eens teverwisselen !
Image

My Cars <98>.

tmoons
AX Starter
AX Starter
Posts: 19
Joined: SatNov12, 2005 6:23:16 PM

Post by tmoons »

Stappen motor schoonmaken, heeft iemand een "how to"?
en het verwisselen van mijn positiesensor? iemand daar een tips'n trucs voor?

of is het allemaal gewoon een kwestie van los schroeven en gaan?

tmoons
AX Starter
AX Starter
Posts: 19
Joined: SatNov12, 2005 6:23:16 PM

Post by tmoons »

Niemand?
kan je de stappenmotor zomaar los halen? of gaat er dan iets gruwelijks mis?

en die sensor? hoe zit het daarmee?

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

regel anders een ander gasklephuis (hele ding) kost meestal op de sloop een paar tientjes, weet er nog wel een paar te liggen hier in de buurt.

tmoons
AX Starter
AX Starter
Posts: 19
Joined: SatNov12, 2005 6:23:16 PM

Post by tmoons »

Waar is bij jou in de buurt?
ik zit meestal in utrecht maar wil ook nog wel eens in Ijmuiden/beverwijk uithangen (ik schijn daar te werken :))

tmoons
AX Starter
AX Starter
Posts: 19
Joined: SatNov12, 2005 6:23:16 PM

Post by tmoons »

Joost wrote:ik ben benieuwd wat voor stekker op de achterkant aangezien ik ze linksvoor en aan de rechter zijkant ken

linksvoor is de stappenmotor
rechts is de gaskleppositiemeter.

En als ik zo hoor is die kapot.
Ik raad je aan de computer uit te lezen


Hoe lees ik de computer uit?

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

ik heb nog een complete set liggen van een 1.4 GT

(spruitstuk/ECU/injectiehuis/bekabeling)

als je wat harder wel.. moet je me ff pb'en.

kost wel iets meer dan 30 euro :)

tmoons
AX Starter
AX Starter
Posts: 19
Joined: SatNov12, 2005 6:23:16 PM

Post by tmoons »

inmiddels een nieuw gasklep huis gevonden.
ik heb overigens een gasklep huis waar de brandstofleidingen heel dicht bijelkaar zitten (in een v vorm) en waar bij ik 2 vacuum aansluitingen heb aan de achter kant.

ik heb uiteindelijk mijn eigen onderkant gebruikt (waar de gasklep en de stappenmotor opzitten) en de boven kant van de sloop.

kosten me 50 euro en een keer open neer rijden tussen velserbroek en utrecht.
overigens zou ik iedereen willen af raden naar de sloop van Rutte te gaan in velserbroek. eerst geven ze me het verkeerde gasklephuis mee, en als ik dan een keer op en neer moet rijden tussen utrecht en velserbroek willen ze op geen enkele manier weten van een beetje compensatie (gasklephuis was daar overigens 50 euro!!)

maar hij lijkt het te doen!
nu op naar het volgende probleem. de knipperende verlichting.
ik heb gemeten aan de accu polen, de spanning is netjes 14 volt ook bij meer gas geven.

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Knipperende lichten? is puur een massa probleem... heeft niets met de accu zelf te maken... maar de kabels.. en de wijze waarop deze vastzitten..

Maar het gasprobleem is opgelost?

tmoons
AX Starter
AX Starter
Posts: 19
Joined: SatNov12, 2005 6:23:16 PM

Post by tmoons »

Brutus wrote:Knipperende lichten? is puur een massa probleem... heeft niets met de accu zelf te maken... maar de kabels.. en de wijze waarop deze vastzitten..

Maar het gasprobleem is opgelost?


het gas probleem lijkt goed ja.
het knipperen van de lichten: Ze gaan NIET feller maar juist gewoon bijna uit, de radio display ook, maar de radio zelf doet het prima.
op het ritme van de motor.

ik denk zelf de dynamo. ga dat binnenkort proberen (dynamo los halen en kijken of hij dan nog knippert.)

Kan je bij deze wagentjes de accu los trekken bij draaiende motor?

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

dat vind de dynamo niet leuk.

Kijk even de massapunten na, achter je linkerachterlicht,
onder de onderste kap bij je stuur,
onder je dynamo,
tegen je front aan,
op je veerpoten.

Knipperende lichten kunnen ook het gevolg zijn van geoxideerde contacten.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

TB
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 513
Joined: TueJan18, 2005 2:58:31 PM
Location: Zuid Holland

Post by TB »

Damn, een verbruik van 1:13 bij een 1.1. Zeker niet in orde geweest dan. Normaal zeker 1:17 of 1:18 moet wel te doen zijn.
Citroën 2cv6 Sp?cial - 1984 (in restauratie)
Daihatsu Charade 1.0 TS - 1991

tmoons
AX Starter
AX Starter
Posts: 19
Joined: SatNov12, 2005 6:23:16 PM

Post by tmoons »

tja dat dacht ik ook!
maar ik ben benieuwd wat ie nu doet. zal als ik het weet het hier laten weten.

maar knipperende lichten in het ritme van de motor omwentelingen is dus een massa probleem?!
ALLES knippert voor de duidelijkeheid:
voorlichten, achterlichten dashbord, radio display achterlichten ALLES!

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

sorry verkeerd gelezen. Dit lijkt me een kapotte gelijkrichter in de dynamo. Ik zou zeggen haal de v-snaar los en kijk eens wat er gebeurt. Vervang de dynamo zo snel mogelijk als dat de boosdoener is dat scheelt je misschien een accu
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

tmoons
AX Starter
AX Starter
Posts: 19
Joined: SatNov12, 2005 6:23:16 PM

Post by tmoons »

toch die dynamo. dat gaan we eens even spoedig (en makkelijk) controleren.
even de laadstroom aansluiting los en kijken wat ie doet.
ik heb inmiddels de hele electronica trein van een andere dynamo (zelfde merk iets andere behuizing) gehaald en als die past (uitlijning aansluitingen etc) ga ik die over zetten. is van een volvo geweest.

kan dat?
of heeft iemand een dynamo liggen voor weinig?

tmoons
AX Starter
AX Starter
Posts: 19
Joined: SatNov12, 2005 6:23:16 PM

Post by tmoons »

Zo de dynamo vervangen (althans de regelaars op de achterkant, ik had nog een volvo dynamo liggen, zelfde merk :)) dus de achterkant omgezet (huis was anders)) en nu knippert hij niet meer.
ik vind wel dat het uitlaat gas erg "rijk ruikt"
maw hij zuipt.
iemand nog suggesties.
ik heb overigens mijn gasklephuis vervangen, maar ben net helemaal overtuigd dat het vervangende huis helemaal goed is...
heeft iemand het weerstanden overzicht van de verschillende sensors bij de hand?
van de TEMP sensor op het gasklephuis en van de tempsensor in hetkoelwater!

Post Reply