cilinderkoppakking

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

race_ax
AX Starter
AX Starter
Posts: 14
Joined: MonMay23, 2005 6:22:15 PM

cilinderkoppakking

Post by race_ax »

weet er iemand mms een goed adres waar ik een zo dun mogenlijke cilinderkoppaking kan bestellen voor een ax gti

ZX1.4i
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 355
Joined: TueAug16, 2005 1:23:20 AM

Post by ZX1.4i »

Bij de Brezan kun je diverse diktes bestellen, 1.6mm is standaard volgens mij.
Wat wil je eigenlijk met een dunnere koppakking? Compressie verhogen?
Dan zul je ook euro98 moeten gaan tanken om het vermogen eruit te halen, met 95 zal het zaakje gaan pingelen, waardoor de pingelsensor zal ingrijpen.

Verder zal de carterdruk oplopen, en zal de pakkingen eerder gaan lekken ivm het zwakke hoekje linksvoor.
Xantia 1.9D Sensation (Import)

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

ZX1.4i wrote:.............. lekken ivm het zwakke hoekje linksvoor.


Onze 1.1 zweet een heel klein beetje in de hoek, dynamo / distributieriem, vanuit de bestuurdesplaats gezien rechtsvoor.

Is dat dan de alom gevreesde zwakke plek van de TU motoren, of zit ik nu aan de verkeerde kant?

Is het verstandig om bij een heel klein (echt heel weinig) zweten de kop te lichten en de pakking te vernieuwen, motor heeft ondertussen 48.000 km in ruim 16 jaar probleemloos gesnort ('t is carb.).

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

saxo100
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 545
Joined: SunMar07, 2004 6:43:43 PM

Re: cilinderkoppakking

Post by saxo100 »

race_ax wrote:weet er iemand mms een goed adres waar ik een zo dun mogenlijke cilinderkoppaking kan bestellen voor een AX gti


Had op onderstaande link al antwoord gegeven.

http://www.citrosport.nl/forum/viewtopi ... 2868#42868

ZX1.4i
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 355
Joined: TueAug16, 2005 1:23:20 AM

Post by ZX1.4i »

Henk Bats wrote:
ZX1.4i wrote:.............. lekken ivm het zwakke hoekje linksvoor.


Onze 1.1 zweet een heel klein beetje in de hoek, dynamo / distributieriem, vanuit de bestuurdesplaats gezien rechtsvoor.

Is dat dan de alom gevreesde zwakke plek van de TU motoren, of zit ik nu aan de verkeerde kant?

Is het verstandig om bij een heel klein (echt heel weinig) zweten de kop te lichten en de pakking te vernieuwen, motor heeft ondertussen 48.000 km in ruim 16 jaar probleemloos gesnort ('t is carb.).

Levensduur van de koppakking bij TU motoren is c.a. 10 jaar of 100.000km, en ja hij lekt bij jouw dus ook op dat beruchte plekje.
Het lijkt een beetje zweten, maar een hoop drab verdwijnt achter de distributiedeksels.

De motor heeft niet veel kilometers gelopen, als er verder niet veel aan mankeert is het de moeite waard om de koppakking te vervangen. De kosten hiervoor zijn c.a. ?200 aan materiaal, ik heb een boodschappenlijstje met prijzen als je interesse heb.

Ik zie dat je vlakbij woont, ik wil je best helpen met de koppakking van je AX, dat word dan de eerste in 2006 :P
En laten we al die andere AXen uit 2005 niet vergeten die ik van de slopershamer heb gered 8)
Xantia 1.9D Sensation (Import)

tank_driver
AX Master
AX Master
Posts: 1501
Joined: WedAug04, 2004 9:42:58 PM
Location: Eindhoven

Post by tank_driver »

shohail :fluffle is de ax redder :wink:
iedereen zeurt dat ik zo klein ben.....nou en! ik kom ook bij de grond :)

MAZDA POWER!!!

Henri106
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 394
Joined: MonJun13, 2005 7:13:13 PM
Location: Werkendam
Contact:

Post by Henri106 »

Hoe kom je aan 200 euro aan materiaal ?

cilinder kopbout set = 22 Euro


koppakkings set= 63.50
(is dus compleet met uitlaatpakkingen seals e.d)

voor de zekerheid een klepdeksel pakking erbij = 12,90

Om alles netjes tedoen meteen even olie + filter = 25 euro

22
63,50
12,90
25
---
123,40 euro !

je kan in principe al makkelijk onder de 100 euro klaar zijn met het materiaal ! en zo'n koppakking vervangen stelt gelukkig niet zo veel voor :) pas geleden nog even gedaan van een 1.4 gelijk even de kleppen eruit gehaald en opnieuw ingesleten.
Image

My Cars <98>.

ZX1.4i
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 355
Joined: TueAug16, 2005 1:23:20 AM

Post by ZX1.4i »

Je vergeet de D-riem en spanrol, spanrol kan je laten zitten als deze pas vervangen is, met de D-riem moet je geen risico nemen, gewoon vernieuwen ipv opnieuw spannen. Verder heb je nog klein materiaal nodig zoals een paar busjes remmenreiniger/poetsdoeken om de zooi schoon te maken. Een busje WD-40 en wasbenzine om de kop+onderblok schoon te maken, uitlaatpasta, nieuwe slangklemmetjes, ty-raps, etc.

Verder is het zonde om alleen de olie+filter en koelvloeistof te verversen, dan kun je net zo goed ook het luchtfilter en benzinefilter meepakken. En als de bougies/verdeelkap al heel lang zitten, dan zou ik die ook doen, je maakt er gewoon een grote beurt van.

In de ?200 die ik noem, heb ik de kosten voor een eventuele waterpomp niet meegenomen, als je geluk heb is die nog goed.

PS: cilinder kopbout set = 22 Euro, is dat ex btw of met korting? Ik kom ze namelijk niet goedkoper dan ?30 voor een set tegen :?
Ik koop bij voorkeur bij de dealer op chassisnr., ipv bij de brezan op kenteken, dat gaat bijna altijd wel fout, duurt te lang en zoveel goedkoper zijn ze ook weer niet.

Dit lijstje heb ik een tijdje terug gemaakt:

Dealer
? 50 Koppakking
? 30 Set kopbouten (rekbouten)
? 15 Kleppendekselpakking
? 60 D-riem + spanrol set
? 10 Thermostaat(+pakking)
? 8 Oliefilter
? 2 pakking tussen het gasklephuis en inlaatspruitstuk
? 2 pakking tussen het uitlaatspruitstuk en uitlaat of uitlaat pasta.
? 0,5 1x carterring carterpan

Optioneel als je toch aan de gang gaat. (=grote beurt)
? 35 Verdeelkap+rotor (origineel Ducellier)
? 12 bougies
? 15 Benzinefilter
? 9 luchtfilter

Overige spullen van de automaterialenzaak.
- 3,5L Olie 10W40
- 6L Koelvloeistof
- slangklemmen om de koelwaterslangen vast te zetten.
(effe opmeten, 2 grote en een paar kleintjes)
- Remmenreiniger (4 busjes)
- kruipolie (WD-40, 2 busjes)
- Heel fijn schuurpapier en kunststof schuursponzen.
Xantia 1.9D Sensation (Import)

Henri106
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 394
Joined: MonJun13, 2005 7:13:13 PM
Location: Werkendam
Contact:

Post by Henri106 »

Als het gaat om koppakking vervangen staat er een hoop bij wat niet noodzakelijk is in het lijstje !

Overigens die rekbouten zijn niet zo duur ! ik bestel overigens niet bij de brezan maar via de zaak bij onze onderdelen leverancier. Gaat eigenlijk nooit mis en altijd goed.

Maarja, ben het er mee eens dat is voor een particulier moeilijker !
Image

My Cars <98>.

ZX1.4i
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 355
Joined: TueAug16, 2005 1:23:20 AM

Post by ZX1.4i »

Henri106 wrote:Als het gaat om koppakking vervangen staat er een hoop bij wat niet noodzakelijk is in het lijstje !

Overigens die rekbouten zijn niet zo duur ! ik bestel overigens niet bij de brezan maar via de zaak bij onze onderdelen leverancier. Gaat eigenlijk nooit mis en altijd goed.

Maarja, ben het er mee eens dat is voor een particulier moeilijker !

Geef jij dan maar eens aan wat er niet nodig is :!:
Ik geef op dat lijstje ook duidelijk aan wat er optioneel is, een koppakkingwissel is een behoorlijke ingreep en ik hou niet van half werk.

De AX rijders hier op het forum die ik geholpen heb met het vervangen van de koppakking van hun AX zullen het met me eens zijn dat er niets overbodigs op dat lijstje staat.

@tank_driver, Thanx, jij weet waar ik over praat :P
Xantia 1.9D Sensation (Import)

Henri106
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 394
Joined: MonJun13, 2005 7:13:13 PM
Location: Werkendam
Contact:

Post by Henri106 »

ZX1.4i wrote:
Henri106 wrote:Als het gaat om koppakking vervangen staat er een hoop bij wat niet noodzakelijk is in het lijstje !

Overigens die rekbouten zijn niet zo duur ! ik bestel overigens niet bij de brezan maar via de zaak bij onze onderdelen leverancier. Gaat eigenlijk nooit mis en altijd goed.

Maarja, ben het er mee eens dat is voor een particulier moeilijker !

Geef jij dan maar eens aan wat er niet nodig is :!:
Ik geef op dat lijstje ook duidelijk aan wat er optioneel is, een koppakkingwissel is een behoorlijke ingreep en ik hou niet van half werk.

De AX rijders hier op het forum die ik geholpen heb met het vervangen van de koppakking van hun AX zullen het met me eens zijn dat er niets overbodigs op dat lijstje staat.

@tank_driver, Thanx, jij weet waar ik over praat :P


Dealer
? 50 Koppakking
? 30 Set kopbouten (rekbouten)
? 15 Kleppendekselpakking
? 60 D-riem + spanrol set
? 10 Thermostaat(+pakking)
? 8 Oliefilter
? 2 pakking tussen het gasklephuis en inlaatspruitstuk
? 2 pakking tussen het uitlaatspruitstuk en uitlaat of uitlaat pasta.
? 0,5 1x carterring carterpan

Optioneel als je toch aan de gang gaat. (=grote beurt)
? 35 Verdeelkap+rotor (origineel Ducellier)
? 12 bougies
? 15 Benzinefilter
? 9 luchtfilter


Overige spullen van de automaterialenzaak.
- 3,5L Olie 10W40
- 6L Koelvloeistof
- slangklemmen om de koelwaterslangen vast te zetten.
(effe opmeten, 2 grote en een paar kleintjes)
- Remmenreiniger (4 busjes)
- kruipolie (WD-40, 2 busjes)

- Heel fijn schuurpapier en kunststof schuursponzen.

Wat je voor een pure koppakking wissel niet nodig hebt, even rood gemaakt, een hoop dingen vindt ik persoonlijk pure onzin :oops: waarom thermostaat vervangen ? grote beurt hoort niet bij een koppakking vervangen, met het vervangen verlies je overigens geen 6L koelvloeistof. 4 bussen remmenreiniger ? En waarom alle slangklemmen vervangen. D-riem set is helemaal niet nodig, vaak is de riem nog helemaal niet zo oud en daarbij die spanrollen hoeven echt niet elke keer vervangen teworden.

Heb al genoeg ervaring in het vak en mijn beroep is 1e Autotechnicus en Technisch expert en een hoop van deze dingen hoeven niet vervangen teworden. Als de koppakking het verschil maakt tussen sloop of doorrijden moet je verder ook niet teveel kosten maken en iets vervangen als het kapot is.

Is geen aanval hoor ! ik kan uit je oogpunt goed begrijpen dat je als je iets doet het meteen goed moet doen, om dit allemaal tedoen op een motor die al meer dan 2 ton gelopen heeft bijvoorbeeld, niet echt nodig.
Image

My Cars <98>.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Ieder z'n ding Henri.... maar ik zou het ook vervangen.

Heb zelf met de prullen gestaan toen m'n 1.6 kapot liep (dat overigens zelfs met een splinternieuwe riem die door de dealer nagespannen was) en dan ben je heel wat meer aan het vervangen dan voor 200 eurootjes.

En over die optionele spullen: om nu over 2 weken weer de zooi los te moeten trekken omdat er bv een verdeelkapje niet lekker meer is... No thanx, dan zit ik liever in de auto, met m'n voet op 't gaspedaal!

ZX1.4i
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 355
Joined: TueAug16, 2005 1:23:20 AM

Post by ZX1.4i »

Henri106 wrote:Dealer
? 50 Koppakking
? 30 Set kopbouten (rekbouten)
? 15 Kleppendekselpakking
? 60 D-riem + spanrol set
? 10 Thermostaat(+pakking)
? 8 Oliefilter
? 2 pakking tussen het gasklephuis en inlaatspruitstuk
? 2 pakking tussen het uitlaatspruitstuk en uitlaat of uitlaat pasta.
? 0,5 1x carterring carterpan

D-riem en spanrol is gewoon iets waar je geen risico mee moet nemen, als je voor ?60 je auto verziekt, koop je voor dat bedrag echt geen andere voor.

Thermostaat is ook zoiets, nu kun je dat ding makkelijk vervangen, achteraf zul je weer koelvloeistof moeten aftappen, en dat ding kost maar een paar euro.

Pakking tussen het monopointhuis is wel zo makkelijk, ik haal dat ding er altijd af, dan kan het ook niet beschadigen en kun je het mooi schoonmaken.

Even voor de duidelijkheid, ik baseer mijn bevindingen op adviezen van diverse Citroen specialisten met min. 20 jaar ervaring.

Optioneel als je toch aan de gang gaat. (=grote beurt)
? 35 Verdeelkap+rotor (origineel Ducellier)
? 12 bougies
? 15 Benzinefilter
? 9 luchtfilter

Hier staat duidelijk bij dat het optioneel is, de garage zal het niet doen en dat is maar goed ook, omdat er dan min. een uur arbeidsloon a ?65 bijkomt. Maar als je zelf aan de gang gaat, neem dit dan lekker mee en geef je AX de troetelbeurt die ze verdient :wink:
Als deze dingen pas vervangen zijn, dan is dat uiteraard niet nodig.

Overige spullen van de automaterialenzaak.
- 3,5L Olie 10W40
- 6L Koelvloeistof
- slangklemmen om de koelwaterslangen vast te zetten.
(effe opmeten, 2 grote en een paar kleintjes)
- Remmenreiniger (4 busjes)
- kruipolie (WD-40, 2 busjes)

- Heel fijn schuurpapier en kunststof schuursponzen.


Het koelsysteem heeft c.a. 5L nodig, maar je morst en verliest altijd wat tijdens het ontluchten enzo. Gedeeltelijk aftappen om de kop te lichten is prutswerk, want dan blijft de olie/troep alsnog in het koelsysteem zitten. Heb je ooit gezien hoeveel troep eruit komt als je het systeem volledig aftapt?

Citroen gebruikt van die "handige" klemmen die je niet altijd kunt hergebruiken, ik monteer altijd nieuwe slangklemmen. Deze montage instructie staat overigens ook in de Haynes manual, daar waar je de originele Citroen klemmen tegenkomt.

Je zult de boel toch ergens schoon mee moeten maken, meestal is het ??n grote olie bende achter de d-riem kasten, remmenreinig is ideaal hiervoor. De kop/onderblok zul je ook schoon moeten maken, WD-40 of wasbenzine is prima spul om de rotzooi los te weken. Met WD-40 kun je de koolresten op de zuigers/kop losweken en dan erafschrapen, de auto zal een stuk fijner gaan rijden als die zooi eruit is.
Xantia 1.9D Sensation (Import)

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

wd40 /remreiniger gebruiken om je blok schoon te maken.. pak voortaan please gewoon diesel of benzine met een tandenborstel ofzo..

als je je kop of onderblok met remreiniger aan het schoonmaken bent dan komt er altijd wel damp daarvan (zoniets directe spray) op onderdelen die dit niet lekkervinden.. klepseals bijv.. en je zuigerveren..


verder b en ik het met beide eens.. wil je het in 1x goed doen, dan pak je de lijst van Sohail.. neem je de gok omdat de auto anders weg moet, doe dan de lijst van Henri..

ik geloof namelijk nog steeds niet echt dat distributieriemen knappen, ja productie fouten zoals waarschijnlijk bij kevin.. maar niet door gebruik/naspannen.. Sohail, je hebt zelf gezien dat dat ding bij Fox ook heel bleef! terwijl toen het nokkenastandwiel stil stond. jah ok, geen tandjes meer.. maar breken ook zeker niet.. en die tandjes krijg je er echt niet zomaar af..

ik vind spanrol een veel erger punt, veel garages vervangen d-riem en neit de spanrol/waterpomp! terwijl dat juist de slijtage dingen zijn! daar gaat het zooitje op kapot! niet op die driem..
Image

ZX1.4i
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 355
Joined: TueAug16, 2005 1:23:20 AM

Post by ZX1.4i »

q01z wrote:wd40 /remreiniger gebruiken om je blok schoon te maken.. pak voortaan please gewoon diesel of benzine met een tandenborstel ofzo..

als je je kop of onderblok met remreiniger aan het schoonmaken bent dan komt er altijd wel damp daarvan (zoniets directe spray) op onderdelen die dit niet lekkervinden.. klepseals bijv.. en je zuigerveren..


verder b en ik het met beide eens.. wil je het in 1x goed doen, dan pak je de lijst van Sohail.. neem je de gok omdat de auto anders weg moet, doe dan de lijst van Henri..

ik geloof namelijk nog steeds niet echt dat distributieriemen knappen, ja productie fouten zoals waarschijnlijk bij kevin.. maar niet door gebruik/naspannen.. Sohail, je hebt zelf gezien dat dat ding bij Fox ook heel bleef! terwijl toen het nokkenastandwiel stil stond. jah ok, geen tandjes meer.. maar breken ook zeker niet.. en die tandjes krijg je er echt niet zomaar af..

ik vind spanrol een veel erger punt, veel garages vervangen d-riem en neit de spanrol/waterpomp! terwijl dat juist de slijtage dingen zijn! daar gaat het zooitje op kapot! niet op die driem..

Diesel? liever niet, dat stinkt te veel :wink:
En bezine kost ook geld (kost steeds meer :cry: ), je heb dus iets nodig om de boel schoon te maken.

Zuigerveren zijn van metaal, die kunnen prima tegen WD40, wasbenzine of remmenreiniger.
Klepseal horen bestand te zijn tegen een agressieve omgeving, ze werken bij een hoge temperatuur en worden door de motorolie gesmeerd.

Om eerlijk te zijn, als de auto weg moet (sloop) dan zou ik er niet eens aan beginnen, het is en blijft veel werk zoiets.

Wat de D-riem bij de AX van Fox betreft, ik heb eens diep zitten nadenken en ik denk dat we gewoon heel veel geluk hebben gehad.
De nokkenas zat namelijk in de "blokkeer positie" met de bout erin, in deze positie haal ik de kop er ook altijd af. Het is me opgevallen dat alle kleppen dan dicht staan, zo kunnen de zuigers nooit de kleppen raken.
Hoe dan ook, van een 1.4 beweert men dat het een "vrije slag" motor is, van de overige TU motoren weet ik het niet, maar voorkomen is beter dan genezen.

Zie de plaatjes hieronder van de Kop van Tank_driver, ik bedoel niet zijn kop, maar de kop van zijn AX :wink:

Wat de spanol betreft, daar heb je helemaal gelijk in, die word vaak "vergeten" en als je ernaar vraagt hebben ze dat ding altijd vervangen. De spanrol/waterpomp kan het begin zijn van een hoop ellende als je die dingen niet op tijd vervangt. Overigens stond de D-riem van mijn Xantia op breken toen ik hem eraf haalde, die zat er al een tijdje op en de garage had zogenaamd de riem vervangen :evil:

Image
Image
Xantia 1.9D Sensation (Import)

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

ZX1.4i wrote:...... , ik wil je best helpen met de koppakking van je AX, dat word dan de eerste in 2006 :P


Ik wil heel graag gebruik maken van je aanbod, wat motoren betreft ben ik nooit verder gekomen dan een boxertje van een 2CV en dan nog maar klepseals en kleppen stellen, maar dat is ondertussen in m'n gevoel ook al 100 jaar geleden (nou ja in de jaren 60 dan).

Alleen wacht ik nog maar even op wat beter weer, we hebben geen garage alleen een carport, in ieder geval alvast bedankt voor je aanbod.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Henk Bats wrote:
ZX1.4i wrote:...... , ik wil je best helpen met de koppakking van je AX, dat word dan de eerste in 2006 :P


Ik wil heel graag gebruik maken van je aanbod, wat motoren betreft ben ik nooit verder gekomen dan een boxertje van een 2CV en dan nog maar klepseals en kleppen stellen, maar dat is ondertussen in m'n gevoel ook al 100 jaar geleden (nou ja in de jaren 60 dan).

Alleen wacht ik nog maar even op wat beter weer, we hebben geen garage alleen een carport, in ieder geval alvast bedankt voor je aanbod.

Groetjes, Henk


zolang ie goed loopt, gewoon even doorrijden Henk, dat kan best wachten tot de lente. Alleen even opletten dat je geen smurrie in je olie gaat zien - koelvloeistof is als water en smeert niet, m.a.w. slecht voor je onderblok.
Olie in je koelvloeistof kan hooguit je koelsysteem flink vervuilen.

En natuurlijk koelvloeistofniveau bijhouden ;)

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

even nog zeuren hoor..

sohail, als je zo uitgebreid alles wil doen aan de auto bij de koppakking, ook preventief onderhoud (wat dus opzich goed is he!) waarom bezuinig je dan op hoogstens een liter benzine.. om het schoon te maken dan he..

remreiniger (als je goede agressieve hebt) ontvet volledig en blijft daar zitten en ontvetten.. als je de verpakking goed leest staat er ook op dat je het eigenlijk niet op kunststof mag gebruiken.. (en nee dat is geen onzin, al aangetast kunsstof breekt idd heel snel daarna heb ik helaas al eens mogen ondervinden.. )

ik heb ook een keertje een kop schoongemaakt met remreiniger, omdat me dit een slim idee leek.. helaas waren daarna mn klepseals alle gewoon gaar.. 2 zijn er gebroken en ik vermoed dat die andere ook gewoon lek zijn.. ok ze horen tegen een agressieve werkomgeving te kunnen, maar die is dan wel gesmeert door OLIE en als je dan gaat ontvetten, dan is die olie weg.. ok, die komt terug, maar als je een auto niet wilt starten zonder olie omdat je dan schade krijgt.. waarom zou je dan wel op zo'n manier ontvetten?

mjah, just my 2 cents..
Image

Ben 86
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 259
Joined: TueAug09, 2005 3:07:43 PM
Location: Bleiswijk

Post by Ben 86 »

Tijdje geleden heeft Sohail mij ook geholpen met mijn koppakking (nog 100000x thanx hiervoor Sohail) en hebben we voor het schoonmaken Universal Security Cleaner gebruikt. Dit spul reinigt bijzonder goed en tast plastic, electrische delen, etc. NIET aan.

Het lijstje wat Sohail gegeven heeft is er bij mij ook allemaal ingegaan (+ nog een nieuwe waterpomp) en het lijkt misschien een grote lijst, maar daarna rijd je ax wel weer als nieuw.

Tuurlijk is het best wat geld maar je kan er bijna wel vanuit gaan dat je voorlopig geen motorische problemen meer hoeft te verwachten; als je normaal rijd tenminste.

ZX1.4i
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 355
Joined: TueAug16, 2005 1:23:20 AM

Post by ZX1.4i »

q01z wrote:even nog zeuren hoor..

sohail, als je zo uitgebreid alles wil doen aan de auto bij de koppakking, ook preventief onderhoud (wat dus opzich goed is he!) waarom bezuinig je dan op hoogstens een liter benzine.. om het schoon te maken dan he..

remreiniger (als je goede agressieve hebt) ontvet volledig en blijft daar zitten en ontvetten.. als je de verpakking goed leest staat er ook op dat je het eigenlijk niet op kunststof mag gebruiken.. (en nee dat is geen onzin, al aangetast kunsstof breekt idd heel snel daarna heb ik helaas al eens mogen ondervinden.. )

Gezond discussieren mag in het nieuwe jaar :wink:

Ik heb het niet over het bezuinigen op een litertje benzine, ik bedoelde ermee dat wat je ook gaat gebruiken om de kop mee schoon te maken niet gratis is.

Ik begrijp wat je bedoelt met agressieve remmenreiniger, dat type ken ik ook, dat vreet bijna alle kunststoffen aan, Metal Clean van Interflon is er zo eentje, super agressief spul. Ik gebruik de "normale" remmenreiniger die ze bij de praxis en auto materialen zaken verkopen, de verkopers daar waarschuwen mij ook altijd om niet de agressieve te gebruiken. Als ik de LHM bij mijn auto ververst heb, dan maak ik de gemorste zooi op de kunststof tank en luchtinlaat buizen schoon met LHM en er is nog niets weggerot.

Overigens maak ik de kop alleen van onder schoon door de troep rondom de kleppen met remmenreiniger weg te spuiten. Ik gebruik het nooit aan de bovenkant, waardoor het inderdaad in de klepseals kan lopen, dat neem ik alleen af met een schone doek. Van onder kan het niet in de klepseal lopen als je de nokkenas in de blokkeer positie heb staan, dan staan de kleppen dicht zoals je kunt zien op de foto.

@Henk Bats, laat het maar weten als je eventueel een sleutelplek binnen heb gevonden.
Blijf toch zonde als deze AX met weinig km's richting de sloop gaat vanwege een koppakking :?
Xantia 1.9D Sensation (Import)

Post Reply