koelings/warmteprobleem
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- AX driver
- Posts: 37
- Joined: SatFeb28, 2004 1:30:26 PM
koelings/warmteprobleem
Na 7 maanden stilstand besloten de ax terug uit de garage te halen en een nieuw kofferdeksel te monteren. Toen ik na de montage en het laden van de batterij een ritje wou maken. Bleek na niet zo lange tijd het watertemperatuurslichtje in mijn dashbord te branden. Na wat zoeken op het forum meen ik te kunnen oordelen dat het hoogstwaarschijnlijk mijn thermostaat is die vast zit. Kan iemand mij vertellen (eventueel adhv een foto) waar ik de thermostaat van mijn ax terugvind? (94 model)
Groeten, Stijn
Groeten, Stijn
dit zou idd niet gek zijn, aangezien je auto al tijdje had stil gestaan.
had je overigens waterpeil wel gecontroleerd?
thermostaat vind je door:
motorkap open te doen, dan naar voren te leunen zodat je de radiateur ziet, aan de bovenkant daarvan zit een dikke slang, (+5cm doorsnee) die richting het blok loopt, op het punt waar hij aan het blok gekoppeld wordt zitten 2 boutjes, als je die loshaalt heb je de thermostaat gevonden!
had je overigens waterpeil wel gecontroleerd?
thermostaat vind je door:
motorkap open te doen, dan naar voren te leunen zodat je de radiateur ziet, aan de bovenkant daarvan zit een dikke slang, (+5cm doorsnee) die richting het blok loopt, op het punt waar hij aan het blok gekoppeld wordt zitten 2 boutjes, als je die loshaalt heb je de thermostaat gevonden!
-
- AX driver
- Posts: 37
- Joined: SatFeb28, 2004 1:30:26 PM
Helaas is het niet de thermostaat want die werkt volgens de heet water test naar behoren. Op naar de volgende stap dus en dit is volgens mij de waterpomp. Kan iemand mij vertellen waar ik deze kan terugvinden? Misschien een klopje opgeven omdat hij vast staat na zo'n lange tijd of sla ik larie uit?
Edit: het kachelsysteem werkt wel want ik heb verwarming
Edit: het kachelsysteem werkt wel want ik heb verwarming
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
-
- AX driver
- Posts: 37
- Joined: SatFeb28, 2004 1:30:26 PM
-
- AX driver
- Posts: 37
- Joined: SatFeb28, 2004 1:30:26 PM
Joost wrote:ja je slaat larie
of je motor moet ook niet werken, hij wordt nl. aangedreven door dezelfde riem (distributieriem)
Nee, dan is het hoogstwaarschijnlijk mijn temperatuurssensor want het lampje gaat echt branden na een goeie km rijden ofzo. Voor ik de auto in de garage parkeerde (zeven maand terug ) had ik helemaal geen koelingsproblemen. Het probleem is dat ik het nogal riskant vind om alsnog hiermee rond te rijden. Het lichtje is immers niet voor niets aangebracht. Morgen maar es de thermostaat terug monteren, radiator vullen, ontluchten en het peil controleren bij een dot gas. Ik wil de koude motor echter niet vol in toeren jagen want dit kan toch ook niet goed zijn. De distributieriem is trouwens ook dringend aan vervanging toe met de huidige 122000km die hij reeds gediend heeft. Alleen kan/wil ik niet met een defecte koeling naar de garage toe rijden. Ik hou jullie op de hoogte.
-
- AX driver
- Posts: 37
- Joined: SatFeb28, 2004 1:30:26 PM
Ok, ik kan alvast zeggen dat de waterpomp nog in orde is aangezien het koelvloeistofniveau in de radiator sterk naar beneden gaat bij het gas geven. Thermostaat is ook getest en in orde. Toch gaat mijn lampje na enige minuten stationair draaien, branden. Ik heb ontlucht met het ventieltje dicht bij het shutbord en heb de radiatordop laten openstaan. Wat ik wel kan vertellen is dat mijn radiatorventilator niet aanslaat als het lichtje van de waterthermostaat begint te branden. Is de mogelijk?
Troep in de radiateur kan ook vervelend doen, ververs de koelvloeistof eens en spuit de radiateur met een tuinslang uit.
Het elektra circuit van de fan kun je makkelijk zelf testen, als je de stekker (blauw?) van de thermoschakelaar op de radiateur eraf haalt en je sluit de 2 pennen daarin kort, moet de fan meteen aanslaan. Als het goed is werkt dit ook als het contact uit staat, let wel op dat je niet te dicht met je handen in de buurt van de fan zit, ander is het auw en wellicht een vinger minder.
Het elektra circuit van de fan kun je makkelijk zelf testen, als je de stekker (blauw?) van de thermoschakelaar op de radiateur eraf haalt en je sluit de 2 pennen daarin kort, moet de fan meteen aanslaan. Als het goed is werkt dit ook als het contact uit staat, let wel op dat je niet te dicht met je handen in de buurt van de fan zit, ander is het auw en wellicht een vinger minder.
Xantia 1.9D Sensation (Import)
-
- AX driver
- Posts: 37
- Joined: SatFeb28, 2004 1:30:26 PM
Kakelbont wrote:Zet er nou gewoon een nieuwe thermostaat in. Kost je ook iets van 12 euro. De pannetje heet water test is echt niet fool-proof. Bij mij was ook de thermostaat kaduuk maar in het pannetje deed hij het nog.
Ik ga toch echt niet zomaar stukken gaan vervangen tot het opgelost is hoor. Ook al is het maar 12 euro. Het ding zag er nog goed uit en ging goed open en dicht bij het in- en uit het water halen. Tevens vraag ik mij af of er bij een contant dichte thermostaat:
- er wel water uit de ontluchting aan het shutbord kan komen
Wat ik wel es kan doen is het weglaten van de thermostaat en nagaan wat dit oplevert.
Groeten, Stijn
ZX1.4i wrote:Troep in de radiateur kan ook vervelend doen, ververs de koelvloeistof eens en spuit de radiateur met een tuinslang uit.
Het elektra circuit van de fan kun je makkelijk zelf testen, als je de stekker (blauw?) van de thermoschakelaar op de radiateur eraf haalt en je sluit de 2 pennen daarin kort, moet de fan meteen aanslaan. Als het goed is werkt dit ook als het contact uit staat, let wel op dat je niet te dicht met je handen in de buurt van de fan zit, ander is het auw en wellicht een vinger minder.
enkel bij de saxo slaat het meteen aan.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
carpehunter wrote:Kakelbont wrote:Zet er nou gewoon een nieuwe thermostaat in. Kost je ook iets van 12 euro. De pannetje heet water test is echt niet fool-proof. Bij mij was ook de thermostaat kaduuk maar in het pannetje deed hij het nog.
Ik ga toch echt niet zomaar stukken gaan vervangen tot het opgelost is hoor. Ook al is het maar 12 euro. Het ding zag er nog goed uit en ging goed open en dicht bij het in- en uit het water halen. Tevens vraag ik mij af of er bij een contant dichte thermostaat:
- er wel water uit de ontluchting aan het shutbord kan komen
Wat ik wel es kan doen is het weglaten van de thermostaat en nagaan wat dit oplevert.
Groeten, Stijn
Je geeft aan dat de fan niet gaat draaien... wat doe je dan moeilijk met de thermostaat? Zolang je fan niet draait wordt er niet veel gekoeld volgens mij?
Gewoon zoals ZX14i ook al zei ff het thermocontact doorverbinden! Als dan je fan gaat draaien (even wachten dus) dan is dat kapot. (En die kans ik best groot als ik dat zo lees!)
Joost wrote:ZX1.4i wrote:Troep in de radiateur kan ook vervelend doen, ververs de koelvloeistof eens en spuit de radiateur met een tuinslang uit.
Het elektra circuit van de fan kun je makkelijk zelf testen, als je de stekker (blauw?) van de thermoschakelaar op de radiateur eraf haalt en je sluit de 2 pennen daarin kort, moet de fan meteen aanslaan. Als het goed is werkt dit ook als het contact uit staat, let wel op dat je niet te dicht met je handen in de buurt van de fan zit, ander is het auw en wellicht een vinger minder.
enkel bij de saxo slaat het meteen aan.
Nee hoor, bij de ZX werkt het ook en die zijn technisch gezien behoorlijk identiek aan de AX. Dit geintje werk bij de meeste Citroenen zonder Airco, heb je een Airco dan is het verhaal iets gecompliceerder.
Mocht de fan niet aanslaan, controleer dan de zekeringen en het relais, ook de hoofdzekeringen onder de motorkap, volgens mij zit die voor de fan daar.
Verder kan het geen kwaad om de thermostaat preventief te vervangen, ik doe het altijd bij een koppakkingwissel. Voor die ?12 moet je het risico niet nemen dat de koppakking doorslaat of nog erger dat het blok vastloopt door koelingsproblemen.
Xantia 1.9D Sensation (Import)
-
- AX driver
- Posts: 37
- Joined: SatFeb28, 2004 1:30:26 PM
Thermocontact kortgesloten en welliswaar, de radiator ging aan het draaien. Ik heb daarna de fiche terug gemonteerd en een klein toerken gedaan van pakweg 5km. Geen brandend lichtje meer te bespeuren. Ik zet hem terug in de garage en een dik half uur later ga ik er terug om (garage ligt niet bij mij thuis). Gaat het licht wel continue branden zeker Ik ben er dan toch maar mee naar huis gereden. Thuis gekomen heb ik de motorkap eens geopend:
* water dat uit het ontluchtingsventiel komt bij het shutbord is warm maar niet heet
* de slang van de radiator naar de motor waar ook de thermostaat zit, heeft warm
* de radiator heeft koud
* draai ik de dop van de radiator en steek ik mijn vinger in de koelvloeistof dan is deze koud => waarschijnlijk ook de reden dat de thermoswitch nooit verbinding maakt
Kan ik hieruit concluderen dat ik beter alsnog es de radiator doorspuit met de tuinslang?
Verder hoor ik bij het starten en de kachelverwarming vol open, als het ware water lopen. Het borrelt als het ware in de leidingen => lucht in het systeem? Zoja, waar kan ik nog enkele ontluchters vinden? Ik weet nl. enkel die bij het shutbord.
* water dat uit het ontluchtingsventiel komt bij het shutbord is warm maar niet heet
* de slang van de radiator naar de motor waar ook de thermostaat zit, heeft warm
* de radiator heeft koud
* draai ik de dop van de radiator en steek ik mijn vinger in de koelvloeistof dan is deze koud => waarschijnlijk ook de reden dat de thermoswitch nooit verbinding maakt
Kan ik hieruit concluderen dat ik beter alsnog es de radiator doorspuit met de tuinslang?
Verder hoor ik bij het starten en de kachelverwarming vol open, als het ware water lopen. Het borrelt als het ware in de leidingen => lucht in het systeem? Zoja, waar kan ik nog enkele ontluchters vinden? Ik weet nl. enkel die bij het shutbord.
carpehunter wrote:* water dat uit het ontluchtingsventiel komt bij het shutbord is warm maar niet heet
* de slang van de radiator naar de motor waar ook de thermostaat zit, heeft warm
* de radiator heeft koud
* draai ik de dop van de radiator en steek ik mijn vinger in de koelvloeistof dan is deze koud => waarschijnlijk ook de reden dat de thermoswitch nooit verbinding maakt
Kan ik hieruit concluderen dat ik beter alsnog es de radiator doorspuit met de tuinslang?
Verder hoor ik bij het starten en de kachelverwarming vol open, als het ware water lopen. Het borrelt als het ware in de leidingen => lucht in het systeem? Zoja, waar kan ik nog enkele ontluchters vinden? Ik weet nl. enkel die bij het shutbord.
Dit is een duidelijk verhaal, er zit blijkbaar een verstopping in de radiator, of de pomp pompt de boel niet lekker rond
Tap de radiator eens volledig af en kijk of er troep uitkomt, en daarna doorspoelen met een tuinslang.
Xantia 1.9D Sensation (Import)
-
- AX driver
- Posts: 37
- Joined: SatFeb28, 2004 1:30:26 PM
ZX1.4i wrote:Dit is een duidelijk verhaal, er zit blijkbaar een verstopping in de radiator, of de pomp pompt de boel niet lekker rond
Tap de radiator eens volledig af en kijk of er troep uitkomt, en daarna doorspoelen met een tuinslang.
Ok, heeft niets geholpen. Zit nog steeds met dezelfde fenonemen Ik denk dat ik binnenkort maar gewoon met de boel ga rijden en zien hoelang die het volhoudt. Niet te geloven dat ik na zeven maand nu zo'n problemen kan hebben. Enkel nog een nieuwe thermostaat en dan is het genoeg geweest zunne.