extra vermogen door uitschakeling dynamo

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

extra vermogen door uitschakeling dynamo

Post by denny »

Hoi allemaal,

Heeft er hier al eens iemand nagedacht aan het uitschakelen van de laadstroom van de dynamo om extra vermogen te krijgen bij hogere toerentallen?

Als er nl stroom op de dynamo wordt gezet (is nu eenmaal nodig om er stroom uit te krijgen) dan gaat deze zwaarder draaien om stroom te kunnen leveren. Je wielen krijgen dan dus minder vermogen om op de weg te zetten omdat de dynamo gewoon een X aantal pk?s benodigd om een laadstroom te kunnen leveren. Als je deze dus kan uitschakelen in vol gas stand zou dat kunnen schelen. Heeft iemand een idee hoeveel PK dat zou opleveren extra aan de wielen. Zal wel minimaal zijn, maar toch. Alle beetjes helpen.

Laters

Denny
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

User avatar
Joris
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2018
Joined: TueAug12, 2003 12:51:05 AM
Location: Heerenveen (Friesland)
Contact:

Post by Joris »

In de cross gebeurd dit wel ja!
Hebben ze t over 5 tot 7 pk bij een kadett dan! (t lijkt me wat overdreven)

Geen idee of het helpt, gewoon proberen 8)
Last edited by Joris on FriNov25, 2005 5:54:18 PM, edited 1 time in total.
Rides: Ax GT `91 Ax gti `92 VW passat variant 97 18inch Cx 2000 pallas `79

ZX1.4i
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 355
Joined: TueAug16, 2005 1:23:20 AM

Re: extra vermogen door uitschakeling dynamo

Post by ZX1.4i »

denny wrote:Als er nl stroom op de dynamo wordt gezet (is nu eenmaal nodig om er stroom uit te krijgen) dan gaat deze zwaarder draaien om stroom te kunnen leveren.

Vreemde stelling hoor, hier heb ik nog nooit van gehoord, als je een dynamo/generator laat draaien dmv een verbrandingsmotor, waterschoep, windmolen, etc dan zal deze stroom leveren. Ik heb weleens aan de dynamo zitten draaien met de riem eraf en het contact aan in mijn Xantia, dat ding draait gewoon soepel hoor.

Wel zul je iets meer vermogen krijgen door de V-riem van de dynamo eraf te gooien, want alles wat aangedreven moet worden kost vermogen.
Xantia 1.9D Sensation (Import)

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Ik vind het wel logisch klinken eerlijk gezegd. Zeker omdat het logisch is dat het ding zwaarder gaat draaien op commando, en dus meer vermogen levert aan de accu, bijvoorbeeld als je harder rijdt.
Leuk experiment om er een schakelaar tussen te zetten! Alleen niet te lang uitschakelen anders trek je denk ik je accu leeg - op de weg.

/EDIT: :lol: in plaats van een lachgasknop voor meer vermogen een dynamo-uit knop
Kijk uit, een Cactussssss

bz10
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 341
Joined: MonOct11, 2004 7:01:19 PM
Location: Hilversum
Contact:

Post by bz10 »

opzich zou dit kunnen werken, de electromagneet in de dynamo wordt aan de hand van het toerental bekrachtigd.
Hoe meer toeren hoe zwakker de magneet wordt. (meer dan 14.2 V willen we niet)

Dusss

volgens mij kost ie dus het minste pk's bij hoge toeren en ik verwacht er dan ook niet al te veel van.

Mischien kan je met een grote condensator ipv accu rijden, alleen starten met accu :lol:

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Om te weten wat het vermogensverlies is door de dynamo moeten de volgen de gegevens bekend zijn:

- de laadstroom
- de spanning
- rendament van de dynamo

Als dat bekend is, voor een deel door meten van de stroom en spanning, kan het vermogen wat benodigd is om de dynamo zijn werk te laten doen als volgt worden berekend.

gemeten spanning is b.v. 13,6 Volt
gemeten laadstroom is 20 Ampere
stel het rendament op 75%

P=UxI/rend.

P=13,6x20/0,75

P=363Watt (1Pk = 736Watt) dus ongeveer 2 PK vermogensverlies.

Hierbij is het rendament echt een aanname en de stroom is bij een opgeladen accu en een auto waar bijna geen elektrische verbruikers ingeschakeld zijn ook beduidend lager.

Naar mijn mening wel vermogenswinst, maar toch redelijk marginaal bij normaal gebruik van de auto.

Hopelijk is mijn uitleg te volgen, anders brand maar los met de vagen.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

kreazyV8wuppo
AX Starter
AX Starter
Posts: 14
Joined: SatNov05, 2005 2:55:35 AM

Post by kreazyV8wuppo »

:shock:

ik had een lang verhaal.
kort ff.

max snelheden binnen landsgrenzen.

30.
50.
60.
70.
80.
90(komt ook voor)
100 en 120.

harder mag je niet.
50 km te hard en je vergunning tot rijden is van de rechter.

tja,, why in hemelsnaam je dynamo loskoppelen om ff 2 km harder te kunnen?
is je topsnelheid zo laag?

greets van wupke:zelden zulke rare plannen gezien, je hoord op een circuit thuis niet op slands wegen, een abbo bij zandvoort ipv randstad zou wenselijk zijn . :lol:

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Ik zie in jouw naam V8 staan. Waarom een auto met zo'n motor hebben/ambi?ren te hebben als je toch maar 120 mag in Nederland?

Daarbij: ik denk dat het hier meer om het concept gaat dan om het werkelijk toepassen...
Kijk uit, een Cactussssss

Henri106
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 394
Joined: MonJun13, 2005 7:13:13 PM
Location: Werkendam
Contact:

Post by Henri106 »

pcrodent wrote:Ik zie in jouw naam V8 staan. Waarom een auto met zo'n motor hebben/ambi?ren te hebben als je toch maar 120 mag in Nederland?

Daarbij: ik denk dat het hier meer om het concept gaat dan om het werkelijk toepassen...


voor de acceleratie's, de het ongelofelijk mooie geluid. En voor de heb..

heb zelf ook zo'n motor in m'n mustang :)
Image

My Cars <98>.

ZX1.4i
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 355
Joined: TueAug16, 2005 1:23:20 AM

Post by ZX1.4i »

Henri106 wrote:
pcrodent wrote:Ik zie in jouw naam V8 staan. Waarom een auto met zo'n motor hebben/ambi?ren te hebben als je toch maar 120 mag in Nederland?

Daarbij: ik denk dat het hier meer om het concept gaat dan om het werkelijk toepassen...


voor de acceleratie's, de het ongelofelijk mooie geluid. En voor de heb..

heb zelf ook zo'n motor in m'n mustang :)

Je moet het beestje toch een naam geven :wink:
Xantia 1.9D Sensation (Import)

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Een dynamo heeft toch een spanningsregelaar? Als de accu vol is schakelt hij zichzelf dus uit. Tenzij je allerlij electdrische gein aan heb staan (radio, ruitwisser, blower, lichten etc.)
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

volgens mij is denny sowieso van een rally/crossteam.

en ja, een dynamo snoept idd wat van je vermogen weg... echter is het vooral de trekkracht in het middengebied die je verliest en niet het topvermogen.

het verschil volgens een maat van me is tussen de 1 en 2 Nm...

...vooral in de buurt van de 2500 r/min, wanneer de dynamo meestal al zo'n beetje z'n maximum bijlaadt.

Als jij dus een beetje wil racen zit je daar vet boven en is het verschil nihil. je zal het merken als je twee verder volstrekt identieke auto's die gelijk ingelopen zijn naast elkaar zet, bij wijze van experiment ofzo... voor andere toepassingen schijnt het volledig geen nut te hebben!

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Kakelbont wrote:Een dynamo heeft toch een spanningsregelaar? Als de accu vol is schakelt hij zichzelf dus uit. Tenzij je allerlij electdrische gein aan heb staan (radio, ruitwisser, blower, lichten etc.)


Dat is het verhaal achter mijn eerdere betoog, het verwachte voordeel bij normaal gebruik van de auto is niet aanwezig. Echter bij race's e.d. kan ik me voorstellen dat ieder PK'tje er ??n is.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Figuur
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 197
Joined: ThuFeb10, 2005 10:34:41 PM
Location: Hapert

Post by Figuur »

Zo heb ik zitten denken om voor de gein is te gaan experimenteren met een blower/aanjager. Wanneer je deze tussen je luchtfilter en injectiesysteem zet, en een mooi schakelaartje er op aan sluit, of je dan een soort miniturbo-effect krijgt.

Nou ik heb dus een 1100cc, met laten we zeggen 6000 toeren per minuut max. Dus 6000*1100=6600 m3. Maar je hebt inlaat en uitlaatslagen, dus 6600/2=3300 liter = 3,3m3

We zoeken dus een blower die minstens 3,3 kuup kan blazen tijdens volgas rijden anders trekt je auto op lage toeren misschien iets sneller op en houdt ie bij 6000 toeren in, dat is ook niet de bedoeling.

Maargoed, een kachelaanjager (of een andere van 12volt) heeft nou eenmaal geen flow van 3300 liter per minuut denk ik. En het ding trekt stroom, dus kost het uiteindelijk ook weer motorvermogen.

Dus ik ben er op uitgekomen dat het niet ging werken.
Last edited by Figuur on SatNov26, 2005 3:21:50 PM, edited 1 time in total.

WouterL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 324
Joined: ThuSep11, 2003 11:30:20 AM
Location: Delft

Post by WouterL »

lol, 3300 m3 per minuut?
Daar heb je een leuk ventilatortje voor nodig :lol:

Even afgezien van de rest van je verhaal nog. volgens jou redenatie heb je 3300 liter nodig=3,3m3

(1100cc = 1,1liter en geen 1,1m3)

Figuur
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 197
Joined: ThuFeb10, 2005 10:34:41 PM
Location: Hapert

Post by Figuur »

WouterL wrote:lol, 3300 m3 per minuut?
Daar heb je een leuk ventilatortje voor nodig :lol:

Even afgezien van de rest van je verhaal nog. volgens jou redenatie heb je 3300 liter nodig=3,3m3

(1100cc = 1,1liter en geen 1,1m3)


Sorrie, klopt ja.
Heb het al veranderd

Saxo.VTS.16v
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 254
Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
Location: Berkel en Rodenrijs
Contact:

Post by Saxo.VTS.16v »

En met die 3,3m3/min heb je net zo veel lucht als je motor standaard al inneemt. Dus net zo veel vermogen als standaard.
Belangrijker voor meer vermogen is welke hoeveelheid lucht heb je nodig bij welke druk. :wink:
Voorzitter Saxo 16V Club & Club C2 Sportive
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94

jeffrey van dal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 403
Joined: TueJan20, 2004 8:24:12 PM
Location: vlijmen
Contact:

Re: extra vermogen door uitschakeling dynamo

Post by jeffrey van dal »

ZX1.4i wrote:
denny wrote:Als er nl stroom op de dynamo wordt gezet (is nu eenmaal nodig om er stroom uit te krijgen) dan gaat deze zwaarder draaien om stroom te kunnen leveren.

Vreemde stelling hoor, hier heb ik nog nooit van gehoord, als je een dynamo/generator laat draaien dmv een verbrandingsmotor, waterschoep, windmolen, etc dan zal deze stroom leveren. Ik heb weleens aan de dynamo zitten draaien met de riem eraf en het contact aan in mijn Xantia, dat ding draait gewoon soepel hoor.

Wel zul je iets meer vermogen krijgen door de V-riem van de dynamo eraf te gooien, want alles wat aangedreven moet worden kost vermogen.



t klopt wel, wat die zegt gwoon uitschakelen, alleen als die gaat stotteren moet je m wel snel aan zetten :lol:
anders schijt die er mee uit.
maar je wint wel eenpktje of 5 ja

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

HAHAHA Denny wat ben je nou weer van plan. Gewoon proberen. Als het wat is bouw ik het ook in.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

haha . ja komt toch al een hoofdstroomschakelaar in dus een extra knopje is zo aangelegd. gaan we gewoon doen :D:D:D
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Post Reply