3gaats naar 4gaats op peugeot 106
Moderators: denny, vtspower, webmasters
3gaats naar 4gaats op peugeot 106
Hallo,
nu ik er achter gekomen ben dat ik met 3gaats poten zit en ik m'n velgen dus wel al besteld had, zit ik dus met een probleem
dus ik maar ff zoeken achter andere velgen, maar het was al snel duidelijk dat de keuze zo goed als 0 was, nu heb ik eens gekeken in de howto op deze site maar ik zie dat de persoon van de faq heel wat dingen verandert heeft, zo staat er dus een complete achteras en voorpoten van een 106, ja dat snap ik nog maar waarom nog eens 2 andere voorpoten van een diesel?, of is het zo dat de voorpoten van een 106 niet passen op een ax?
dat brengt me dan bij m'n volgende vraag, is het wel nodig om nieuwe lagers en remslangen te steken? want aangezien ik dus met een 106 rijd, moet ik dan niet enkel en alleen de achteras en voorpoten van een 106 versie met 4gaats klemmen zoeken? of zie ik dit verkeerd?
mocht dit terzake doen, ik rij met een 106 1.0i van 98(dus dacht ik een 1.0 ofzo te zoeken met 4gaats...)
iig alvast bedankt voor de eventuele info
nu ik er achter gekomen ben dat ik met 3gaats poten zit en ik m'n velgen dus wel al besteld had, zit ik dus met een probleem
dus ik maar ff zoeken achter andere velgen, maar het was al snel duidelijk dat de keuze zo goed als 0 was, nu heb ik eens gekeken in de howto op deze site maar ik zie dat de persoon van de faq heel wat dingen verandert heeft, zo staat er dus een complete achteras en voorpoten van een 106, ja dat snap ik nog maar waarom nog eens 2 andere voorpoten van een diesel?, of is het zo dat de voorpoten van een 106 niet passen op een ax?
dat brengt me dan bij m'n volgende vraag, is het wel nodig om nieuwe lagers en remslangen te steken? want aangezien ik dus met een 106 rijd, moet ik dan niet enkel en alleen de achteras en voorpoten van een 106 versie met 4gaats klemmen zoeken? of zie ik dit verkeerd?
mocht dit terzake doen, ik rij met een 106 1.0i van 98(dus dacht ik een 1.0 ofzo te zoeken met 4gaats...)
iig alvast bedankt voor de eventuele info
allereerst: welkom hier!
de reden waarom we en 106poten en dieselpoten gebruiken, is omdat de bevestiging iets anders is, de 106veerpoot zit met 3 boutjes/moertjes vast en de axpoot met 2, sommige zeggen dat het kan, andere zeggen van niet..
aangezien je zelf al 106 rijdt is het een stuk eenvoudiger!
als het goed is kan je gewoon een 106 onderstelletje (4gats) op de kop tikken en dan gaan schroeven.. er zijn dan 2 dingen die je dus even moet controleren;
-de bevestiging vd veerpoot (onder de motorkap kijken of er 2 of 3 moertjes zitten bij de veerpoot, en dat vergelijken met je nieuwe pootjes)
-je achteras, er zijn namelijk achterassen met remdrukverdeler en achterassen zonder.. als je nu GEEN remdrukverdeler hebt en naar een achteras gaat die dat WEL heeft, dan kloppen je remleidingen niet.. dus moet je nieuwe remleidingen opmeten/laten maken/aanleggen (+-80,- zelf heel eenvoudig te doen)
verder hoef je dus inprincipe niets te veranderen.. nieuwe lagers erin persen hoeft niet, maar is gedaan omdat het nu voordeliger is (poten hoeven er niet meer onderuit gehaald te worden) en omdat er andere naven ingeperst werden wat in jou geval ook niet hoeft.
het kan zijn dat ik toch nog ergens een klein foutje gemaakt heb, waardoor het niet helemaal klopt.. maar inprincipe moet het dus heel eenvoudig kunnen!
de reden waarom we en 106poten en dieselpoten gebruiken, is omdat de bevestiging iets anders is, de 106veerpoot zit met 3 boutjes/moertjes vast en de axpoot met 2, sommige zeggen dat het kan, andere zeggen van niet..
aangezien je zelf al 106 rijdt is het een stuk eenvoudiger!
als het goed is kan je gewoon een 106 onderstelletje (4gats) op de kop tikken en dan gaan schroeven.. er zijn dan 2 dingen die je dus even moet controleren;
-de bevestiging vd veerpoot (onder de motorkap kijken of er 2 of 3 moertjes zitten bij de veerpoot, en dat vergelijken met je nieuwe pootjes)
-je achteras, er zijn namelijk achterassen met remdrukverdeler en achterassen zonder.. als je nu GEEN remdrukverdeler hebt en naar een achteras gaat die dat WEL heeft, dan kloppen je remleidingen niet.. dus moet je nieuwe remleidingen opmeten/laten maken/aanleggen (+-80,- zelf heel eenvoudig te doen)
verder hoef je dus inprincipe niets te veranderen.. nieuwe lagers erin persen hoeft niet, maar is gedaan omdat het nu voordeliger is (poten hoeven er niet meer onderuit gehaald te worden) en omdat er andere naven ingeperst werden wat in jou geval ook niet hoeft.
het kan zijn dat ik toch nog ergens een klein foutje gemaakt heb, waardoor het niet helemaal klopt.. maar inprincipe moet het dus heel eenvoudig kunnen!
q01z wrote:allereerst: welkom hier!
de reden waarom we en 106poten en dieselpoten gebruiken, is omdat de bevestiging iets anders is, de 106veerpoot zit met 3 boutjes/moertjes vast en de axpoot met 2, sommige zeggen dat het kan, andere zeggen van niet..
Kan wel, hangt af van hoeveel werk je eraan wilt hebben, of je boort 3 gaten of je wisselt de zooi om boven het toplager.
bedankt voor de info
dus als ik het goed begrijp moet ik juist zien dat ik van een andere 106 2 complete veerpoten heb(met 3 bouten dacht ik te hebben maar zel wel nog eens checken), en een achteras(met of zonder remdrukverdeler)
maar passen alle versies? ik weet wel dat ik zeker alles van een phase2 moet halen, maar past alles van elke 106-versie onder mijn auto of moet ik naar iets specifiek op zoek? (maar ik ga ook proberen naar een auto zoals de mijne op zoek te gaan maar dan 4gaats uiteraard, zo maak ik mss de minste kans om een miskoop te doen)
en hoe weet ik juist of ik met een remdrukverdeling zit of niet?
als ik nu een achteras of veerpoten vast heb, zijn er dan nog aparte dingen waar ik speciefiek op moet letten bij het bekijken ervan(ja niet teveel roest wss )?
straks ga ik ook eens prijs gaan vragen in de garage
dus als ik het goed begrijp moet ik juist zien dat ik van een andere 106 2 complete veerpoten heb(met 3 bouten dacht ik te hebben maar zel wel nog eens checken), en een achteras(met of zonder remdrukverdeler)
maar passen alle versies? ik weet wel dat ik zeker alles van een phase2 moet halen, maar past alles van elke 106-versie onder mijn auto of moet ik naar iets specifiek op zoek? (maar ik ga ook proberen naar een auto zoals de mijne op zoek te gaan maar dan 4gaats uiteraard, zo maak ik mss de minste kans om een miskoop te doen)
en hoe weet ik juist of ik met een remdrukverdeling zit of niet?
als ik nu een achteras of veerpoten vast heb, zijn er dan nog aparte dingen waar ik speciefiek op moet letten bij het bekijken ervan(ja niet teveel roest wss )?
straks ga ik ook eens prijs gaan vragen in de garage
ok dat van de wilelagers snap ik thx
dus wat je bedoelt is dat ik ipv een ganse achteras en veerpoten te vervangen, dat ik gewoon de 3gaatsnaaf waar de velg op komt kan vervangen door een 4gaatsnaaf(en dat er dan direct ook een nieuwe lager inzit hierdoor)zonder zorgen te moeten maken over de rest? of wat bedoel je juist?
Joris wrote:Als je een setje in 4 gaats hebt kun je ook de naven even omzetten in plaats van alles ombouwen scheelt je een hoop werk!
Gelijk even nieuwe lagers erin!
dus wat je bedoelt is dat ik ipv een ganse achteras en veerpoten te vervangen, dat ik gewoon de 3gaatsnaaf waar de velg op komt kan vervangen door een 4gaatsnaaf(en dat er dan direct ook een nieuwe lager inzit hierdoor)zonder zorgen te moeten maken over de rest? of wat bedoel je juist?
Joris wrote:Als je een setje in 4 gaats hebt kun je ook de naven even omzetten in plaats van alles ombouwen scheelt je een hoop werk!
Gelijk even nieuwe lagers erin!
is te doen, vergeet niet dat een lager 60 euro kost...per stuk, en vind maar eens een sloperij die die naven los verkoopt, ( heb trouwens ook geen idee wat die dingen los kosten nieuw bij de dealer...
en tja een achteras van een ax wil ook wel eens stuk gaan, en krijg die boutjes idd maar eens los. dus tja ik zou toch voor het grotere schroefwerk gaan..wat marc zegt dus...
- Joris
- AX Master Spammer
- Posts: 2018
- Joined: TueAug12, 2003 12:51:05 AM
- Location: Heerenveen (Friesland)
- Contact:
Met omzetten zit je ook met remmerij wat altijd afbreekt enz en met je 2e hands as heb je altijd mindere lagers dan je 106 uit 98 !
Je hebt dus 2 opties!! als je over goed gereedschap beschikt zou ik gaan voor alles omzetten, maar dit zou ik niet met een krik willen proberen ivm met weinig ruimte.
Je hebt dus 2 opties!! als je over goed gereedschap beschikt zou ik gaan voor alles omzetten, maar dit zou ik niet met een krik willen proberen ivm met weinig ruimte.
Rides: Ax GT `91 Ax gti `92 VW passat variant 97 18inch Cx 2000 pallas `79
vandaag dus gaan vragen aan de garage en blijkt dat enkel de naven niet kunnen vervangen worden, want ik moet dan ook de remschijven en zo vervangen en hij sprak over een andere diameter (van de plaats van de lagers?) en ook over de kardanas die niet zou passen, en ook de leidingen die verkeerd zouden zijn en zo, kortom, ik zou aan iets beginnen zonder einde, betekent dit dat dit een hopeloze zaak is en dus gewoon niet zal gaan?