Dynamo probleem en betekenis van dashboard lampjes.

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
mmbertels
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 2
Joined: MonOct17, 2005 9:16:46 PM

Dynamo probleem en betekenis van dashboard lampjes.

Post by mmbertels »

Beste Allemaal,
Ik heb een ax uit 1989, die t altijd prima heeft gedaan. Pas bleek na vervanging van de accu dat de dynamo t niet meer deed.

Ik heb er toen een gereviseerde dynamo ingeplaatst, die deed t 1 dag.
Nu doet ie t dus weer niet en er branden 2 lampjes in t dashboard: die van de accu en die van dat je cool water te heet is. Ik zou graag willen weten wat ieder lampje (of combinatie) betekent: heeft iemand een overzictje?

Ik heb het voltage tussen de plus pool van de dynamo en de min pool van de accu gemeten, hetgeen slechts 12,6 volt is, te weinig: het lijkt mij dus geen zekering.

Lijkt dus op weer een kapotte dynamo: kan er iets fout zitten in t electrisch circuit dat dynamo's kapot maakt? waarschijnlijk niet toch?

Groeten,

Michiel

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Is die gereviseerde dynamo wel ok? Ze kunnen wel nieuwe koolborstels geplaatst hebben maar meestal is het de spanningsregelateur die verrot is op de dynamo. Is die ook vervangen?

Verder, welk koelwaterlampje brand er? Het vloeistofnivo lampje of het overhittingslampje, of het (STOP!) lampje?

Groeten
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

mmbertels
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 2
Joined: MonOct17, 2005 9:16:46 PM

Post by mmbertels »

Ja ik denk dat je gelijk hebt was inderdaad een oude dynamo (2e hands); de spannings regelaar zal wel weer kapot zijn.

1 vraag: is er iets in de auto dat ervoor kan zorgen dat die spanningsregelaar opgeblazen wordt (kortsluiting ergens of slechte start motor). Ik ben namelijk bang dat als ik er nu weer een nieuwe dynamo erin zet dat ie weer wordt opgeblazen.

Het lampje dat brand is de meest rechter (volgens mij inderdaad oververhit) en niet t stop lampje.

Hoor graag nog van je.

Michiel

FoxHunter
AX Master
AX Master
Posts: 1308
Joined: SunApr11, 2004 12:26:47 PM
Location: Nieuwegein

Post by FoxHunter »

mijn nieuwe dynamo waren de plus en de massa omgedraaid geloof ik. Deed alleen maar vonken! Even doormeten ?
Gratis geld verdienen? Meld Je Aan Op Onderstaande Link!
Klik Hier!!

ALS DE AX NIET RIJD, **Sta Op, En (S)Loop**

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Ik weet zo niets wat in de auto kapot kan zijn dat de dynamo kapot maakt :?:

Maarre dat temp lampje, brand dat ook al bij koude motor? Denk namelijk dat het niets te maken heeft met het dynamo gebeuren. Misschien is de sensor kapot? Deze zit voor zover ik weet bovenop het thermostaathuis.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Ralph
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 73
Joined: WedDec29, 2004 12:25:02 AM
Location: Emmeloord
Contact:

Post by Ralph »

wanneer de dynamo slecht bij laadt of soms helemaal niet en hij is niet stuk na testen kan het zijn dat de plusdraad van de dynamo die achter het blok langs loopt verslijt door vet/olie benzine druppels of wat er ook maar op flikkert.. daardoor maakt ie soms sluiting en kan je je regelaar oipblazen. Is makkelijk op te lossen door een tweede plus draad te trekken direct naar de accu , dus niet langs de starter. mocht ie sluiting maken dan vangt de tweede draad het op.

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Ralph wrote:wanneer de dynamo slecht bij laadt of soms helemaal niet en hij is niet stuk na testen kan het zijn dat de plusdraad van de dynamo die achter het blok langs loopt verslijt door vet/olie benzine druppels of wat er ook maar op flikkert.. daardoor maakt ie soms sluiting en kan je je regelaar oipblazen. Is makkelijk op te lossen door een tweede plus draad te trekken direct naar de accu , dus niet langs de starter. mocht ie sluiting maken dan vangt de tweede draad het op.


ehm, sluiting is nooit goed, waarom dan in godsnaam een 2e kabel trekken, repareer gewoon de originele bekabeling.

Ralph
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 73
Joined: WedDec29, 2004 12:25:02 AM
Location: Emmeloord
Contact:

Post by Ralph »

het is een kl*te klus die kabel erachter vandaan vissen en geloof me .. ze doen het bij citroen wel vaker zo , tis een veel voorkomend probleem en eenvoudig te verhelpen

ZX1.4i
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 355
Joined: TueAug16, 2005 1:23:20 AM

Post by ZX1.4i »

Kakelbont wrote:Is die gereviseerde dynamo wel ok? Ze kunnen wel nieuwe koolborstels geplaatst hebben maar meestal is het de spanningsregelateur die verrot is op de dynamo.

Als het een originele (Valeo) dynamo is, dan zijn de koolborstels en spanningsregelateur ??n geheel, dat is namelijk een plaatje wat op de dynamo zit, dat plaatje kost c.a. ?30. Op zich is het een mooi systeem zo, op deze manier hoef je niet de dynamo uit te bouwen en te vervangen.
Xantia 1.9D Sensation (Import)

Post Reply