Klapperende koppeling

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Bertram
AX driver
AX driver
Posts: 30
Joined: TueFeb15, 2005 12:18:35 PM
Location: Tolkamer

Klapperende koppeling

Post by Bertram »

Wanneer ik met een koude motor wegrij en ik laat het pedaal opkomen tot het aangrijppingspunt dan lijkt het alsof de koppeling klappert. De auto schokt dan vooruit, als ik het pedaal verder omhoog doe slaat de motor af. De enige optie is eigenlijk om gas bij te geven en dan de koppeling verder te laten opkomen.

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 830
Joined: SunJul27, 2003 2:15:57 PM
Location: Arnhem

Post by Eriks »

beetje vaag, als je koppeling stuk is maakt hij vaak juist heel veel toeren en slaat ie dus niet af. Probeer eens in een hoge versnelling op te trekken van ongeveer 35km/uur. Als hij dan toeren gaat maken ipv trekkracht overbrengen is de koppeling stuk.

ik heb dit probleem juist bij warme motor, dan lekt er bij mij olie over de plaat waardoor hij niet meer lekker aangrijpt. Ik ruik dan ook verbrande olie.

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 830
Joined: SunJul27, 2003 2:15:57 PM
Location: Arnhem

Post by Eriks »

Heb je 'm net gekocht? Of rij je er al een tijdje in? Staat het koppelingspedaal ongeveer even hoog als je rempedaal?

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

hoe hard klappert ie? voelt het echt alsof het hele blok schudt?

-> in that case de bouten die de bak en blok bij elkaar houden aandraaien + motorsteunen controleren, er is er nl. een kapot :-)

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 830
Joined: SunJul27, 2003 2:15:57 PM
Location: Arnhem

Post by Eriks »

kakanox wrote:hoe hard klappert ie? voelt het echt alsof het hele blok schudt?

-> in that case de bouten die de bak en blok bij elkaar houden aandraaien + motorsteunen controleren, er is er nl. een kapot :-)


zou kunnen, alleen zit je dan nog met het afslaan, want maar waarom zou de auto dan afslaan?

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

omdat de koppeling heen en weer kan bewegen tussen bak en blok en dus afwisselt tussen aangrijpen en niet.

Mijne deed dat ook (de grijze GT)

Bertram
AX driver
AX driver
Posts: 30
Joined: TueFeb15, 2005 12:18:35 PM
Location: Tolkamer

Post by Bertram »

He bedankt voor jullie reacties! het klinkt inderdaad net alsof het hele blok door elkaar schud. Ik ben echter niet zo bijzonder technisch is dit probleem eenvoudig te verhelpen?

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 830
Joined: SunJul27, 2003 2:15:57 PM
Location: Arnhem

Post by Eriks »

motor en bak zitten met vrij grote imbusbouten aan elkaar (toch?), als je zo'n grote imbus hebt moet je even kijken of de boel nog wel vast zit.

Motorsteunen zitten als je voor je auto staat: links, achter/onder je ecu, rechts onder je accu en een in het midden aan de onderkant van het blok.

volgens mij heeft de linker (van voor) het meest te verduren.

Maar als die boel niet vast zit, moet je dat dan ook niet merken met een tussensprint? En waarom alleen als de motor koud is?!?

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

die van mij deed het alleen met achteruit rijden. dan werd hij in z'n geheel uit die motorsteun getild, maar nagenoeg onzichtbaar als het blok er volledig inhangt. reken dus maar dat het een hoop werk is als dat een probleem is.

Je kan het overigens wel zien als je van onderuit naar je blok kijkt. Dan zie je de gedeelten letterlijk gapen.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

ik vind dit allemaal beetje doemscenario's :?

zeker die van Kevin.. maar goed

wat ik zou controleren (of wellicht laten controleren) is de olie in de versnellingsbak.

werkt de koppeling wel vloeiend? dus als de motor uitstaat (of draait) gewoon 1 vloeiende beweging? anders zou je kunnen kijken naar de koppelingskabel (zit onder de accu) en die eens invetten (kan meestal zoiezo geen kwaad!)

verder zou het kunnen dat je druklager, waarmee de koppeling dus wordt aangedrukt, zijn beste tijd gehad heeft en dat deze het wanneer hij warm is wel weer beetje doet omdat hij dan minder wrijving ondervind.

MAAR weet je zeker dat dit probleem in je koppeling zit? als mijn 1.0 koud is en ik choke niet genoeg, dan schokt hij ook heel erg en moet ik slippende koppeling en meer gas enzo.

dus voordat we aan 'enge' (niet eens heel erg dure, maar wel vervelende) dingen als motorsteunen en loszittenden versnellingsbakken gaan denken eerst maar eens de rest controlerne

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

v-bak checken is het makkelijkste wat je kan doen q01z, en niet echt een domscenario. de olie in de v-bak weglaten resulteert alleen in een slechtschakelende auto, niet in een raar slippende koppeling.
druklager zou idd goed kunnen, had ik ff niet over nagedacht. inhouden lijkt me onwaarschijnlijk.. dat valt wel op toch?

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

zover ik het begreep is het probleem er nog niet zo lang.. en dat terwijl het momenteel kouder/vochtiger wordt.. dan krijg je snel dit soort problemen.

tijd om op winterstand over te schakelen..

Bertram
AX driver
AX driver
Posts: 30
Joined: TueFeb15, 2005 12:18:35 PM
Location: Tolkamer

Post by Bertram »

Het probleem is er idd pas sinds kort... en alleen als de motor koud is. Choke kan het niet zijn ik heb een injectie.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Choke kan het dus wel zijn, want die werkt automatisch ;)

Die van Ellen zit ook vast volgens mij, hij slaat bijna af als ie koud is, als je gas geeft daalt het toerental ipv stijgt. Volgens mij is het gewoon een klepje ofzo, maar ik heb het nog niet goed bekeken.

Ellen heeft remmenreiniger gehaald, dus morgen ga ik het injectiehuis helemaal schoonmaken. Denk dat dat wel helpt.

Bertram
AX driver
AX driver
Posts: 30
Joined: TueFeb15, 2005 12:18:35 PM
Location: Tolkamer

Post by Bertram »

Vandaag met redelijk warm en droog weer had ik nergens last van :roll:

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

naar mijn mening is het echt weersafhankelijk..

we zien het weer, het wordt iets kouder/vochtiger en er zijn alweer problemen.. robGT's GTI loopt weer slecht, bertrams auto stottert dus, mijn 1.0 moest naar de winter stand..
en ik weet wel zeker dat er nog meer zijn..

tijd om de auto's winterklaar te maken denk ik! Dus zorgen voor de warme lucht vd uitlaat, of met behulp van de originele filterbuizen of iets creatiefs met hittebestendig flexibel spul.
bougies controleren en waar nodig vervangen, verdelerkap (als je die hebt, meeste dus) ff controleren qua puntjes aan de binnekant.. bougie kabels schoonmaken (vuile/slechte kabels kan de vonk overspringen waardoor je dus ontsteking hebt in de verkeerde cilinder) en ervoor zorgen dat alles vochtbestendig is. Sommige latere axen zijn de bougiekabels/verdeler verpakt in een soort plastic zak.

zo, nu ga ik weer nadenken over de oorzaak bij deze
Image

ZX1.4i
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 355
Joined: TueAug16, 2005 1:23:20 AM

Post by ZX1.4i »

Zit er een originele Valeo koppeling in, of is het imitatie-rommel van LUK ofzo :?:

Ik heb ook hetzelfde probleempje met mijn Xantia Diesel, normaal hoef je bij een diesel geen gas bij te geven, maar dat moet ik wel doen. En het koppelen gaat niet super soepel maar met wat trillen en heel abrupt, echt kenmerken van een goedkope imitatie koppeling.
Xantia 1.9D Sensation (Import)

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 830
Joined: SunJul27, 2003 2:15:57 PM
Location: Arnhem

Post by Eriks »

Bertram wrote:Vandaag met redelijk warm en droog weer had ik nergens last van :roll:


en nu dan? Al iets gevonden?

Post Reply