AX Diesel met Turbo upgraden?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Jooch
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 88
Joined: WedJan28, 2004 3:09:12 PM
Location: Haren (GN)

AX Diesel met Turbo upgraden?

Post by Jooch »

Hey iedereen,

Ik weet het, de titel klinkt weer een beetje als: M'n ax heeft niet genoeg vermogen en dus wil ik een turbo.
Dat is echter hier niet het geval, ik heb een jaartje terug eens een goed lopend dieselblok uit een sloop ax gehaald en met het aanbreken van de winter heb ik zin om daar weer eens mee aan de slag te gaan.
Ik heb een jaar terug dat blok op een zelfgebouwde bok gezet, loopt prima.

Nou kwam ik laatst iemand tegen die nog een turbo had liggen van een golf 1.6 TD.
Die wil ik dus op het ax blok monteren. Het doel is om zoveel mogelijk vermogen uit het blok te halen. Het gaat dus niet om zuinigheid.

Echter heb ik nog wat vragen:
1. Hoe zat dat ook alweer met zo'n dieselpomp?
Je hebt zo'n stelschroef voor het stationair toerental, en het maximale, toch?
Waar stel je dan in hoeveel er ingespoten wordt?

2. Met het plaatsen van een turbo, heb je dan ook andere verstuivers nodig?


Alvast bedankt voor de info iedereen.
Je komt niet ver, als je niet dichtbij begint.

Saxo.VTS.16v
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 254
Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
Location: Berkel en Rodenrijs
Contact:

Post by Saxo.VTS.16v »

Heb je dan ook een AX diesel om dat blok in te hangen?
Voorzitter Saxo 16V Club & Club C2 Sportive
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

weet niet precies hoe diesels werken, maar; zou eerst eens beginnen met een manier om de compressie te verlagen, en de koppakking te versterken. Dus: stalen koppakking.

Ik ben zelf bezig met een soortgelijk projectje op benzine, doe het echter rustig aan (een project dat over bijv. een jaar ofzo moet lopen.. wil voorlopig weer ff 1.4 gaan rijden en doe de ombouw aan m'n 1.6)

Een tip die ik je alvast kan geven is: Regel een dieselmotor van PSA (bijv. de 205 1.8 TD), maakt niet uit of ie kapot is. Die moet je nabouwen!

Ik heb een XM Turbo CT motor weten te vinden die ik binnenkort op ga halen. Blok heeft een kapotte zuiger, maar is bijv. wel weer voorzien van de originele zuigerbodemkoeling, en een computer die het werk waarschijnlijk klaar krijgt op mijn blok.

Tenminste, neem aan dat je 'm ook betrouwbaar wil hebben? ;)

Jooch
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 88
Joined: WedJan28, 2004 3:09:12 PM
Location: Haren (GN)

Post by Jooch »

kakanox wrote:weet niet precies hoe diesels werken, maar; zou eerst eens beginnen met een manier om de compressie te verlagen, en de koppakking te versterken.


Compressie verlagen?, waarom dat joh?
Bij benzine motoren doen ze dat om pingelen te voorkomen, maar een diesel is een en al pingel ;)
Je komt niet ver, als je niet dichtbij begint.

Jooch
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 88
Joined: WedJan28, 2004 3:09:12 PM
Location: Haren (GN)

Post by Jooch »

Saxo.VTS.16v wrote:Heb je dan ook een AX diesel om dat blok in te hangen?


Nope, zoals eerder bechreven, ik heb een bok inelkaar gelast waar het blok nu inhangt. Dan kan ik er lekker makkelijk aan knutselen.
Je komt niet ver, als je niet dichtbij begint.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

zou je eens foto's kunnen plaatsen van die bok? is nog niet zo'n stom idee...

en compressie verlagen omdat de kopjes het meestal niet zo grappig vinden..

Jooch
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 88
Joined: WedJan28, 2004 3:09:12 PM
Location: Haren (GN)

Post by Jooch »

kakanox wrote:zou je eens foto's kunnen plaatsen van die bok? is nog niet zo'n stom idee...

Ik zou graag willen, maar heb in 2005 nog steeds geen digitale camera...
Zal eens iemand vragen om wat foto's te nemen.

en compressie verlagen omdat de kopjes het meestal niet zo grappig vinden..


Ah op die manier, nou het is niet de bedoeling dat hij 100.000 km haalt.
Als ik er klaar mee ben dan kijk ik eens of ik er een racekar/race-ax van kan maken.
Je komt niet ver, als je niet dichtbij begint.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

hm, ok.. mijne moet wel lang lopen.. en we hebben elkaar gevonden Jooch, ook ik ben cameraloos :D

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Turbo(diesel)projectjes zijn leuk.. maak ff een wie=wie aan joh! ennuh, je hebt PB :D

Jooch
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 88
Joined: WedJan28, 2004 3:09:12 PM
Location: Haren (GN)

Post by Jooch »

kakanox wrote:Turbo(diesel)projectjes zijn leuk.. maak ff een wie=wie aan joh! ennuh, je hebt PB :D


Zeker! Het is praktisch gezien wat simpeler als benzine.

Het idee is om van een AX iets te maken naar dit idee ;)
http://www.cumminsracing.com/images/billings%20runs.wmv
Je komt niet ver, als je niet dichtbij begint.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

COOL filmpje! Die ga je alleen niet door de roetmeting krijgen vrees ik ;)

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Een flinke turbo dr op hangen gaat echt niet lukken, blaas je dat blok in no time naar de kloten, dieseltjes zijn niet bijster sterk op de kop(pakking), dus bij groter vermogen ligt ie dr nog sneller uit, et idee is leuk, maar pak dan een benzineblokje, die kunnen wat meer hebben.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

IceByte wrote:Een flinke turbo dr op hangen gaat echt niet lukken, blaas je dat blok in no time naar de kloten, dieseltjes zijn niet bijster sterk op de kop(pakking), dus bij groter vermogen ligt ie dr nog sneller uit, et idee is leuk, maar pak dan een benzineblokje, die kunnen wat meer hebben.


wat gebeurt er dan als je de compressie verlaagt?

bokkie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 535
Joined: ThuOct21, 2004 1:24:47 PM
Location: Den bosch
Contact:

Post by bokkie »

En nog een klein puntje > die kerels die die dragster gebouwd hebben, hebben er kaas van gegeten. Als je nog moet vragen waarom, bij het toevoegen van een turbo, de compressie verlaagd moet worden > wens ik je veel succes met het bouwen van een sterke diesel.

Lees dit niet als compleet afzeiken maar informeer je maar eens goed op het "turbodiesel" gebied. Dan kom je erachter dat het niet alleen een turbo eraan hangen is, en ff aan de pomp draaien.

Het idee voor de hele mikmak is wel leuk :d
Ik wil slapend sterven, net als mijn Opa......
niet schreeuwend en huilend zoals zijn bijrijder!

Blaat het niet , dan schaapt 't niet

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

idd bokkie, maarja, dat is een kwestie van inlezen heh.. dat doe ik ook met een turbocompressor. Ik weet wat ik NU nodig heb om het voor elkaar te krijgen en als er meer bijkomt zien we later wel.. Probeer alles zo goed mogelijk en rustig aan te doen.. en dan komt het wel goed!

Jooch: Zorg ervoor dat je geen tijdsdruk krijgt, vraag advies bij zoveel mogelijk mensen en probeer over alles GOED na te denken. Komt wel goed!

bokkie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 535
Joined: ThuOct21, 2004 1:24:47 PM
Location: Den bosch
Contact:

Post by bokkie »

Ik ben ok nog steeds bezig met die Gixxerkart, maar het vinden van een frame vinden dat aan mijn eisen voldoet (stevigheid en schijfremmen voor) valt nog niet mee.

Projectjes weet ik dus ok wel alles van, van projecten niet afmaken nog meer :P
Ik wil slapend sterven, net als mijn Opa......
niet schreeuwend en huilend zoals zijn bijrijder!

Blaat het niet , dan schaapt 't niet

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

hahahha.. mooi.. ben wel benieuwd naar de 1.4 TD!

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Je hebt nu al het 1.4 blok maar als je de mogelijkheid hebt zou ik gaan voor de 1.5. Die zijn een stuk betrouwbaarder op de kop!

Maargoed, altijd tof zulke projecten :)
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

kakanox wrote:
IceByte wrote:Een flinke turbo dr op hangen gaat echt niet lukken, blaas je dat blok in no time naar de kloten, dieseltjes zijn niet bijster sterk op de kop(pakking), dus bij groter vermogen ligt ie dr nog sneller uit, et idee is leuk, maar pak dan een benzineblokje, die kunnen wat meer hebben.


wat gebeurt er dan als je de compressie verlaagt?


Hoe wil je dat doen, en met welke materialen, dr is simpelweg gewoon geen spul voor op de markt om dat te doen.
Bovendien ben je dr idd niet met alleen een turbo, je zult ook aan je injectoren moeten werken, en een andere dieselpomp, dat is gewoon niet te krijgen voor op een TU dieselblokje.

bokkie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 535
Joined: ThuOct21, 2004 1:24:47 PM
Location: Den bosch
Contact:

Post by bokkie »

koppakking van staal is nog wel te maken > zelf eentje ponsen uit plaatstaal. maar idd je dieselpomp enz > daar zit ik ook over in. Denk dat er een hele hoop meer werk in zit dan jij denkt (afleidende uit je eerste topic bericht). Als je tijd teveel hebt, is het uiteraard wel het proberen waard :P
Ik wil slapend sterven, net als mijn Opa......
niet schreeuwend en huilend zoals zijn bijrijder!

Blaat het niet , dan schaapt 't niet

Post Reply