Wie kan mij vertellen hoe ik mijn auto zelf kan uitlijnen?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
blueduck
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 396
Joined: ThuAug04, 2005 2:29:31 AM
Location: Nieuwegein

Wie kan mij vertellen hoe ik mijn auto zelf kan uitlijnen?

Post by blueduck »

Mijn ax spoort niet helemaal lekker. Vanwege het feit dat ie gekeurd moest worden, en mijn voorwiellagers aan allebei de kanten te horen waren, ben ik naar de sloop gegaan, en heb 2 complete poten gehaald en die onder de ax gezet. (Wist je trouwens dat er verschil in zit tussen het oude type en het nieuwe type?) Ook een gare aandrijfas vervangen door een sloopexemplaar, en nog wat dingetjes gedaan die nodig waren voor de apk. Auto is er in 1 keer doorheengekomen, maar: Door die andere poten spoort ie nu niet meer helemaal lekker. Hij trekt iets naar rechts bij het optrekken, en in scherpe bochten hoor je bij relatief lage snelheden al bandengepiep. Heb zelf t idee dat mijn linkervoorwiel een beetje te veel naar buiten wijst. Dus mijn vraag: Is er iemand die weet hoe je zelf een ax uit kan lijnen? Heb wel eens iets gehoord over meetlinten en krijt op de weg, maar dat verhaal is mij niet helemaal duidelijk.
Ax 1.1 tge "Prullenbak Op Wielen"

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

zelf uitlijnen moet je niet aan beginnen!
dit is een heel secuur werkje dat echt op tiendes van graden kan uitkomen.. gewoon door een bedrijf laten doen.. als je zo blijft rijden slijten je banden heel raar, is de wegligging belabberd (zoals je zelf ook al aangeeeft) en is er grote kans dat er dingen kapot gaan!

als je toch iets wilt doen, de spoorstangen kan je langer en korter maken door het uiteinde (de stuurkogel) te draaien
deze zit vast met een borgmoer
Image

the lone night rider
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 277
Joined: WedMay25, 2005 8:40:23 PM
Location: wijk en aalburg

Post by the lone night rider »

uitlijnen is zelf niet mogelijk zonder goede apparatuur.
ik doe het nu zelf elke dag wel een keer of 7.
dit komt heel nauwkeurig.
ik raad je aan naar een bedrijf te gaan.
-vw mkIII '93 2.8 vr6. (for sale)
-vw mkIII '94 2.8 vr6 aut.
-vw mkIII '95 2.8 vr6...

1.4deetje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 388
Joined: SatFeb19, 2005 9:40:44 PM
Location: nieuwegein
Contact:

Post by 1.4deetje »

Ik zou er ook niet aan beginnen, luistert echt heel nauw.
En het kost je een paar tientjes maar dan gaan je bandjes waarschijnlijk ook veel langer mee :wink:
Nu met gereviseerde kop en nieuwe pakkingen.
Vaarwel olie lekkage!!!!!!!!!!!!!! :wave

the lone night rider
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 277
Joined: WedMay25, 2005 8:40:23 PM
Location: wijk en aalburg

Post by the lone night rider »

1.4deetje wrote:Ik zou er ook niet aan beginnen, luistert echt heel nauw.
En het kost je een paar tientjes maar dan gaan je bandjes waarschijnlijk ook veel langer mee :wink:


bij ons kost dit 45 euro meen ik.
en dat is bij euromaster.

:lol:
-vw mkIII '93 2.8 vr6. (for sale)
-vw mkIII '94 2.8 vr6 aut.
-vw mkIII '95 2.8 vr6...

blueduck
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 396
Joined: ThuAug04, 2005 2:29:31 AM
Location: Nieuwegein

Post by blueduck »

Vermoeden had ik al, maar omdat ik had gehoord van dat truukje met meetlinten enzo.... Binnenkort maar es ff kijken of ik ergens terecht kan met t autootje. Eerst weer wat geld verdienen....
Ax 1.1 tge "Prullenbak Op Wielen"

1.4deetje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 388
Joined: SatFeb19, 2005 9:40:44 PM
Location: nieuwegein
Contact:

Post by 1.4deetje »

Nog een nieuwegeiner!
We zijn zo nog in de meerderheid :lol:
Nu met gereviseerde kop en nieuwe pakkingen.
Vaarwel olie lekkage!!!!!!!!!!!!!! :wave

thommes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 597
Joined: SunFeb13, 2005 10:05:17 PM
Contact:

Post by thommes »

Bij mij was het ook 45 euro dus zal wel een algemene prijs zijn.
**Stay Tuned**
Image
Image

blueduck
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 396
Joined: ThuAug04, 2005 2:29:31 AM
Location: Nieuwegein

Post by blueduck »

Zo, vandaag eindelijk er aan toe gekomen om de auto uit te laten lijnen.
Ik had een poosje terug een afspraak gemaakt bij de kwik flut hier in Nieuwegein. Toen kon het niet ivm mensen die daar op vakantie waren enzo, dus toen in overleg een afspraak gemaakt voor vandaag. Ik had natuurlijk kunnen weten dat ik eigenlijk niet naar de kwik flut moet gaan, want ik heb al heel veel verhalen gehoord, maar goed, ik woon pas sinds kort hier, dus ik dacht: andere vestiging, nieuwe ronde, nieuwe kansen... :cry:
Afspraak om 0800, eerst ff koffie, met een praatje. Begon ie moeilijk te doen dak erbij wilde blijven..." Ja en de eerste monteurs komen pas om half 9, en ja de vakantiedrukte... voordat ie klaar is is het half 12... je kan evt een fiets meekrijgen..." Toen ging ie een rondje om mn auto lopen.... "waarom moet ie eigenlijk uitgelijnd worden??" Ik zei dus t hele verhaal dat mn veerpoten vervangen waren enzo blablabla... "ach, een ax valt niet zoveel aan uit te lijnen, je kan beter gewoon doorrijden..."
Kortom, om 0815 uur reed ik onverichte zaken weer weg daar. Ook fwik flut Nieuwegein is een ballentent.
Toen ben ik naar Amersfoort gereden, waar ik vanwege werk enzo moest zijn. En daar binnen gewandeld bij profile. Na mn verhaal gedaan te hebben, schoten ze daar echt gewoon keihard in de lach. Ik kon mn auto direct laten staan, en kreeg een leenautootje mee. Ik vroeg er niet eens om. Ff naar de dealer geweest in de tussentijd voor een nieuw slangetje voor de carterventilatie en toen ff op de koffie bij mn ouders. Rond een uurtje of half 12 terug gereden alwaar mn auto nog op de brug stond. Beetje een praatje gemaakt, en t was volgens de mannen daar echt geen overbodige luxe om de boel te laten lijnen, want hij was compleet buiten alle toleranties enzo. Hij zag toen dat ik die slang in mn handen had voor de carterventilatie, en die drukte ie dr ook nog ff op voor mij. Al met al dus een enerverend ochtendje. Maar eind goed al goed.. De ax gaat weer rechtuit als een kaars en snaarstrak door de bocht!!
Maar goed, kwik fit bewijst t bij mij maar weeer eens... het zijn professionele beunhazen!
Ax 1.1 tge "Prullenbak Op Wielen"

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

blueduck wrote:"ach, een AX valt niet zoveel aan uit te lijnen, je kan beter gewoon doorrijden..."


Whaha prachtig!! Ik had al veel onzin gehoord die ze bij de kwik-shit uitkramen, maar dit spant de kroon :lol:

Tof dat je wagentje weer goed rijd 8)
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

tank_driver
AX Master
AX Master
Posts: 1501
Joined: WedAug04, 2004 9:42:58 PM
Location: Eindhoven

Post by tank_driver »

wAt een sukkels daar bij kwik flut daat ben ik nog nooit geweest voor me auto en dat vas ik ook zeker niet van plan. bedankt voor de tip :wink:
iedereen zeurt dat ik zo klein ben.....nou en! ik kom ook bij de grond :)

MAZDA POWER!!!

blueduck
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 396
Joined: ThuAug04, 2005 2:29:31 AM
Location: Nieuwegein

Post by blueduck »

De vriendin van een maatje van me had haar auto 2 jaar geleden laten klaarmaken voor de zomervakantie. Zo'n zomerklaarbeurt....
Komen ze aan in frankrijk,achterwiellager verbrand... :( Kom daar maar eens aan kia onderdelen. :)
Allemaal wel goed gekomen uiteindelijk, (met veel dreigen enzo) maar sindsdien erg argwanend over de kwik kwek en kwak fit. Ik hoopte erop dat in deze vestiging iets snuggerder "monteurs" zouden rondlopen. Misschien is dat ook wel zo, want ze haakten al af voordat ze uberhaupt begonnen waren. En das misschien maar goed ook! :lol:
Ax 1.1 tge "Prullenbak Op Wielen"

ZX1.4i
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 355
Joined: TueAug16, 2005 1:23:20 AM

Post by ZX1.4i »

De verhalen bewijzen het maar weer eens dat de Kwik-Flut een professionele ballentent is :lol:

De PTC is veel beter, niet dat ze daar ook alles weten van een Citroen, maar ze zijn een stuk behulpzamer en professioneler.
Xantia 1.9D Sensation (Import)

Post Reply