Kentekenbewijs!

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
FoxHunter
AX Master
AX Master
Posts: 1308
Joined: SunApr11, 2004 12:26:47 PM
Location: Nieuwegein

Kentekenbewijs!

Post by FoxHunter »

Hi Mensen,

Even een vraagje. Stel, dat er vroeger in mijn ax een 1100 motor blok zat en ik heb er nu een 1400 in gebouwd...

Op mijn kenteken blijft 1100 staan. Mocht ik een ongeluk krijgen, of iets, kan dit dan problemen geven? Verzekering of iets dergelijks?

Ik wacht het eventjes af!
Gratis geld verdienen? Meld Je Aan Op Onderstaande Link!
Klik Hier!!

ALS DE AX NIET RIJD, **Sta Op, En (S)Loop**

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

kans is nihil omdat het nagenoeg niet te zien is.

maar je kan er problemen mee krijgen. Je hebt fraude gepleegd want je hebt een ander motor vermogen opgegeven.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

FoxHunter
AX Master
AX Master
Posts: 1308
Joined: SunApr11, 2004 12:26:47 PM
Location: Nieuwegein

Post by FoxHunter »

Zelf een voertuig bouwen of ingrijpend wijzigen

Het wijzigen van een voertuig met behulp van onderdelen van ??n of meer andere voertuigen kan dusdanig ingrijpend zijn dat het samengesteld voertuig niet meer volledig overeenkomt met het oorspronkelijk voertuig. Het voertuig krijgt een nieuwe identiteit, het moet opnieuw worden toegelaten en krijgt na goedkeuring een nieuw kenteken. Voor deze voertuigen gelden de eisen voor de individuele toelating van voertuigen.

Hier vindt u een nadere toelichting van de meest voorkomende gevallen waarbij:

De oorspronkelijke dragende constructie ongewijzigd is gehandhaafd;
De oorspronkelijk dragende constructie is vervangen door een in eigen beheer vervaardigde constructie;
De oorspronkelijk dragende constructie is vervangen door een bedrijfsmatig vervaardigde dragende constructie;
Het voertuig is gebouwd met behulp van een bouwpakket.
De oorspronkelijke dragende constructie is gehandhaafd
Bij voertuigen met een dragend chassis, waarop een afwijkend carrosserie is aangebracht verandert niet altijd de identiteit. Als het chassis en de aandrijving bij elkaar behoren, wordt de identiteit gehandhaafd.
De RDW beoordeelt de wijziging in dit geval aan de hand van de technische eisen die golden ten tijde van de datum eerste toelating van het oorspronkelijke voertuig.

Als de wijziging wordt goedgekeurd behoudt het voertuig zijn kenteken. Wel wordt iin dat geval de typeaanduiding op het kentekenbewijs aangepast.

Echter, wanneer ook de aandrijving met ??n of meer onderdelen uit andere voertuigen is aangepast dan krijfgt het voertuig een nieuwe identiteit, het moet opnieuw worden toegelaten en krijgt na goedkeuring een nieuw kenteken. Het voertuig valt in dit geval onder de regeling toelatingseisen individuele goedkeuring en moet derhalve voldoen aan de huidige toelatingseisen.

Een in eigen beheer vervaardigde dragende constructie
Voertuigen met een zelfgebouwd of in eigen beheer vervaardigd chassis, frame of andere dragende constructie, waar al dan niet gebruikte onderdelen van bestaande voertuigen aan zijn toegevoegd krijgen een nieuwe identiteit. Bij de keuring moet u afdoende kunnen aantonen dat de dragende constructie in eigen beheer is vervaardigd. Ook wanneer een gespecialiseerd bedrijf de dragende constructie heeft vervaardigd naar uw eigen ontwerp moet u dit aan de hand van documenten kunnen aantonen.

Deze voertuigen moeten voor het verkrijgen van een (nieuw) kenteken als individueel voertuig worden toegelaten. Voor zelfbouw gelden de toelatingseisen, zoals geformuleerd in bijlage 1 van de ministeri?le regeling toelatingseisen individuele goedkeuring.

Een bedrijfsmatig vervaardigde dragende constructie
Een voertuig dat is samengesteld uit een seriematig vervaardigde, dragende constructie en nieuwe of gebruikte onderdelen van ??n of meer andere voertuigen krijgt een nieuwe identiteit. Hieronder vallen onder andere voertuigen met een niet door de oorspronkelijke voertuigfabrikant geleverd chassis. Geheel of gedeeltelijk uit bouwpakketten vervaardigde voertuigen, de zogeheten kitcars, behoren doorgaans tot deze categorie.

Motorfietsen bestaande uit een niet origineel frame in combinatie met onderdelen van bestaande, andere motorfietsen krijgen eveneens een nieuwe identiteit.

De hierboven genoemde voertuigen vallen onder de ministeri?le regeling voor individuele toelating en moeten voldoen aan de huidige technische eisen.
Gratis geld verdienen? Meld Je Aan Op Onderstaande Link!
Klik Hier!!

ALS DE AX NIET RIJD, **Sta Op, En (S)Loop**

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Post by Rock's »

Naar mijn weten is er bij een krachttoename tot 40% geen vuiltje an de lucht.
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

FoxHunter
AX Master
AX Master
Posts: 1308
Joined: SunApr11, 2004 12:26:47 PM
Location: Nieuwegein

Post by FoxHunter »

FoxHunter wrote:De oorspronkelijke dragende constructie is gehandhaafd. Bij voertuigen met een dragend chassis, waarop een afwijkend carrosserie is aangebracht verandert niet altijd de identiteit. Als het chassis en de aandrijving bij elkaar behoren, wordt de identiteit gehandhaafd.

De RDW beoordeelt de wijziging in dit geval aan de hand van de technische eisen die golden ten tijde van de datum eerste toelating van het oorspronkelijke voertuig.

Als de wijziging wordt goedgekeurd behoudt het voertuig zijn kenteken. Wel wordt iin dat geval de typeaanduiding op het kentekenbewijs aangepast.


Bedoeld men hiermee, dat wanneer je bijvoorbeeld alleen het motorblok vervangt, en de rest standaard laat (1100 en 1400 zijn toch bijna identiek over het algemeen?) de keuring niet nodig is ?
Gratis geld verdienen? Meld Je Aan Op Onderstaande Link!
Klik Hier!!

ALS DE AX NIET RIJD, **Sta Op, En (S)Loop**

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Pff hoop blablabla. Als het motorvermogen niet meer dan 50% is toegenomen en deze op dezelfde brandstof en emissieeis voldoet. En evenveel cilinders heeft moet het goed zijn.

Laatste APK aangegeven dat er een ander blok inlag. Gaf niet.

RDW gezien zouden ze moeilijk kunnen doen omdat het papiertje niet klopt. Maar wie ziet dat nou. 1.1i en 1.4i zien er hetzelfde uit.

Als het blok nou amper meer in de motorruimte past wordt het een ander verhaal. Maar ik heb nog geen problemen gehad.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Re: Kentekenbewijs!

Post by Joost »

FoxHunter wrote:Op mijn kenteken blijft 1100 staan. Mocht ik een ongeluk krijgen, of iets, kan dit dan problemen geven? Verzekering of iets dergelijks?

Ik wacht het eventjes af!



misschien even de autoweek lezen van ik meen 1ste of 2de week van mei.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

FoxHunter
AX Master
AX Master
Posts: 1308
Joined: SunApr11, 2004 12:26:47 PM
Location: Nieuwegein

Re: Kentekenbewijs!

Post by FoxHunter »

Joost wrote:
FoxHunter wrote:Op mijn kenteken blijft 1100 staan. Mocht ik een ongeluk krijgen, of iets, kan dit dan problemen geven? Verzekering of iets dergelijks?

Ik wacht het eventjes af!



misschien even de autoweek lezen van ik meen 1ste of 2de week van mei.


Die heb ik niet ... Op het internet proberen te vinden maar niet gelukt
Gratis geld verdienen? Meld Je Aan Op Onderstaande Link!
Klik Hier!!

ALS DE AX NIET RIJD, **Sta Op, En (S)Loop**

FoxHunter
AX Master
AX Master
Posts: 1308
Joined: SunApr11, 2004 12:26:47 PM
Location: Nieuwegein

Post by FoxHunter »

Volgens de wet, zit er een andere code in het blok, en die moet worden vastgesteld. Wanneer deze niet bekend is moet hij naar importeur ofzow, en weet ik veel wat.

De apk kijkt alleen naar het aantal cilinders.

De politie kan aangiften doen, op het moment dat ze je aan houden, omdat je te hard rijd ofzow, en ze vertrouwen het blokje niet.

Wanneer het vermogen met 40% is gestegen, moet er ook een geluidstest worden gedaan blabla.

Met verzekering.. Mocht er wat gebeuren, dan kunnen ze er onderzoek naar doen, en wat je verzekering dan doet, weten ze bij de RDW niet. Waarschijnlijk dan niet uitbetalen.
Gratis geld verdienen? Meld Je Aan Op Onderstaande Link!
Klik Hier!!

ALS DE AX NIET RIJD, **Sta Op, En (S)Loop**

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

volgens mij wordt 40% vermogensstijging gedoogd.

daarnaast... bekende van me heeft afgelopen week z'n BMW 320 platgereden. Dit was een oldtimer met een 2.8 24V-blok, dus bijna 2x zoveel vermogen als origineel. Ze hebben enkel onderzocht hoe zijn snelheid was, verder nergens moeilijk over gedaan, hij heeft gewoon z'n geld gekregen. Er is niet eens gevraagd of hij hem zo gekocht heeft of niet.

Conclusie: Ik maak me niet zo'n zorgen meer. Zolang het aantal cilinders klopt en je een beetje normaal rijdt.. doen ze volgens mij niet zo moeilijk.

FoxHunter
AX Master
AX Master
Posts: 1308
Joined: SunApr11, 2004 12:26:47 PM
Location: Nieuwegein

Post by FoxHunter »

Klopt! Ik heb zelfs de verzekering gebeld (FBTO). Zij zij ook al dat ik me nergens zorgen om hoef te maken, ik wou het op papier maar dat doen ze niet. Maar ze zij dat ze niet zo moeilijk waren. Schijnen ook mensen te zijn die liegen om de leeftijd van de auto. Maat van mij heeft een ander stuk bodem erin gelast, om hem wat ouder te maken, zodat hij in de oldtimers terecht komt!
Gratis geld verdienen? Meld Je Aan Op Onderstaande Link!
Klik Hier!!

ALS DE AX NIET RIJD, **Sta Op, En (S)Loop**

Post Reply