Beurten, onderhoud enz enz

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
axlover
AX driver
AX driver
Posts: 31
Joined: ThuJun12, 2003 3:58:36 PM
Location: Rotterdam

Beurten, onderhoud enz enz

Post by axlover »

Even een vraagje uit nieuwsgierigheid. Om de hoeveel km verwennen jullie je AX met een onderhoudsbeurt?? Als ik het goed heb moet het "volgens het boekje" elke 10.000 km. En wat vervang je dan allemaal en doe je het zelf of ga je naar een "beun de haas" of een officiele Citroen dealer?? En wat betreft olie zijn daar nog voorkeuren?? Of maakt dat niet uit??
Zelf het ik eigenlijk altijd Castrol olie (TXT 5w40 als ik het goed heb). Al vraag ik me af wat het effect van een goede olie nu nog kan zijn op een oudere auto...


AX lover
2001- juli 2004: AX 14 TZS 5-deurs (rood), 1988

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

ik elke 10.000 km zeker een beurtje bij "beun de haas" en liever iets meer preventief als echt gezeik,

en een ander die naar de auto kijkt, is toch beter als alles altijd zelf doen

uitteraard alleen maar Total produkten gebruiken!!! Total werkt samen met Citroën en Peugeot en het is mijn grote baas :wink:
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

citro-power
AX Master
AX Master
Posts: 1179
Joined: WedOct08, 2003 1:18:29 PM
Location: 's Hertogenbosch

Post by citro-power »

Ik heb nog geen beurten gehad, maar ga ze door de garage laten doen die me de auto ook heeft gekocht. Hij is al sinds '94 daar in onderjoud dus ze kennen de auto. Is wel handig.
kleine dingetjes wil ik wel zelf doen mits ik er het materiaal voor heb.

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Re: Beurten, onderhoud enz enz

Post by denny »

axlover wrote:Even een vraagje uit nieuwsgierigheid. Om de hoeveel km verwennen jullie je AX met een onderhoudsbeurt?? Als ik het goed heb moet het "volgens het boekje" elke 10.000 km. En wat vervang je dan allemaal en doe je het zelf of ga je naar een "beun de haas" of een officiele Citroën dealer?? En wat betreft olie zijn daar nog voorkeuren?? Of maakt dat niet uit??
Zelf het ik eigenlijk altijd Castrol olie (TXT 5w40 als ik het goed heb). Al vraag ik me af wat het effect van een goede olie nu nog kan zijn op een oudere auto...


AX lover


hmmm 5w40 is wel heeeeel erg dun hoor. das leuk voor raceauto's maar niet voor dagelijks gebruik. je kunt beter over stappen op 15w40 of 10w40. Gaat je blok een stukje langer mee
..

mzzzl

denny
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Beurten doe ik niet aan. Doe het lekker zelf. Alleen apk of dingen die ik zelf niet kan omdat ik er de tijd niet voor heb laat ik doen.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

citro-power wrote:Ik heb nog geen beurten gehad, maar .......kleine dingetjes wil ik wel zelf doen mits ik er het materiaal voor heb.


Zonde.?? hahhaah..beurten genoeg? lees je onderhoudsboekje.. :twisted: ahhahahahaha

Okeej, ik volg gewoon keurig mijn boekje, daarin staat wanneer mijn auto een beurt moet hebben.. en dan wordt ie verwend.. Ik waag me daar zelf niet aan :roll: okeej okeejm olie en dat soort dingen doe ik zelf.. maar bepaalde onderdelen vervangen en op/afstellen word ook voor mij gedaan...

Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2084
Joined: ThuJun12, 2003 4:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Post by Rob GT »

Rij niet zo veel, dus een kleine/grote beurt kan samen met de APK.


Er valt tussendoor overigens genoeg te vervangen aan mijn auto...
Image

Remy
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 272
Joined: SunAug10, 2003 6:48:43 PM
Location: Klundert

Post by Remy »

Ik heb een kennis (de broer van een maat van mij) en die is Citro?nmonteur. En die heeft mijn AXje netjes in onderhoud en daar ben ik zeer tevreden over, zowel kwaliteit en prijs :D :D :D Me AX krijgt een beurt als het nodig is, en kleine dingetjes doe ik gewoon zelf. 8)
Renault Clio 1.4 16V SI

PS. Als me plaatjes het niet doen, ligt de server van Tiscali er weer eens uit. Ik kan er ook niets aan doen :(

RammsteinAX
AX driver
AX driver
Posts: 30
Joined: SunJun22, 2003 7:58:43 PM
Location: Den Haag
Contact:

Post by RammsteinAX »

ik doe mijn auto altijd zelf bij de dealer???? :)

even een tip voor die gene die het zelf doen...
het is verstandig ook een keer het brandstof filter te vervangen
dat is meestal een vergeten stukje bij de doe het zelfert!


en je kan best 5w40 in je blok gieten dat maakt helemaal niet uit,
dat gaat pas echt tellen als je een echte zware motor hebt of en diesel ofzo iets.
wij hebben op de zaak gewoon 5w40 van Total en daar is niks mis mee.

AX RAMMSTEIN
Gas op de zuiger!!!!!!!!!!

axlover
AX driver
AX driver
Posts: 31
Joined: ThuJun12, 2003 3:58:36 PM
Location: Rotterdam

Post by axlover »

Dat van die 5w40 weet ik niet zeker hoor. Zal het nog wel ff nakijken. Maar heb me door een Citroen monteur/expert laten vertellen dat zo'n AX/Citroen blok zo sterk is dat je er bij wijze van spreken naaimachineolie in kan gooien. Kan dat kloppen??


AX lover
2001- juli 2004: AX 14 TZS 5-deurs (rood), 1988

Sgurk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 295
Joined: ThuFeb19, 2004 11:41:34 PM
Location: 's-Gravenzande
Contact:

Kosten van een beurt

Post by Sgurk »

Laatste bericht is lang geleden in deze topic, eens kijken of er weer reacties in komen :o .

1) Wat kost een grote (voor een ax GTi) beurt bij de Citroen Dealer?

Ik kreeg gister een aanbod, van een gozer die een eigen garagebedrijfje heeft voor hoofdzakelijk Citroens. Hij wilde voor een grote beurt inclusief materiaal, filters e.d. + klepstellen 175 euro hebben.

2) Is 175 euro netjes?

Ik wil hem volgende maand namelijk ff een grote beurt geven en laten zien dat ik lief voor hem zal zijn :wink: . Verder laat ik er denk meteen een nieuwe APK op zetten, dat mag vier maanden van te voren en dan loopt hij vanaf je de datum dat je vorige APK ophoudt.
AX GTi, sold!

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Re: Kosten van een beurt

Post by Brutus »

Sgurk wrote:dat mag vier maanden van te voren en dan loopt hij vanaf je de datum dat je vorige APK ophoudt.


HELAAS....

Niet waar.. Dat mag maar TWEE maanden van te voren!!!!
Simpel gezegt: 5 mei moet hij APK gekeurd worden? Dan kun je hem laten keuren vanaf 5 a 6 maart... En NIET vanaf 5 a 6 januari..

Echt TWEE maanden is de max..

Ik was dus voor een beurt VOOR MIJN AX 300 eurie kwijt.. Inclusief twee nieuwe banden, APK en alle sjit (filters,olie etc.)

Sgurk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 295
Joined: ThuFeb19, 2004 11:41:34 PM
Location: 's-Gravenzande
Contact:

Post by Sgurk »

Dat was gewoon bij de erkende Citroen dealer Brutus?

Misschien is dat dan toch de betere optie. Ik heb er altijd een beter gevoel over als hij bij de dealer staat i.p.v. een voor mij onbekend "bedrijfje". Ik ken de monteurs bij de dealer wel goed (wat wil je na 3 bx-en). Ze zijn altijd onwijs oprecht over dingen waarvan ze denken dat ik dat zelf wel kan vervangen. Ze denken altijd mee in mijn kostenbesparing. Opzich is dat natuurlijk best netjes.

Morgen maar eens een afspraak maken voor een grote beurt bij de dealer.
AX GTi, sold!

Handjes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 421
Joined: WedNov19, 2003 11:58:21 PM

Re: Beurten, onderhoud enz enz

Post by Handjes »

denny wrote:hmmm 5w40 is wel heeeeel erg dun hoor. das leuk voor raceauto's maar niet voor dagelijks gebruik. je kunt beter over stappen op 15w40 of 10w40. Gaat je blok een stukje langer meey

5W40 is net zo dun als 10W40 of 15W40!
Het gaat om het getal achter de W, 40 dus. Dat geeft de viscositeit van de olie aan als die warm is. Het getal voor de W kan niet laag genoeg zijn, want geeft de viscositeit aan bij koude motor, de dikte van de olie bij starten dus.

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Sgurk wrote:Dat was gewoon bij de erkende Citroën dealer Brutus?

Misschien is dat dan toch de betere optie. Ik heb er altijd een beter gevoel over als hij bij de dealer staat i.p.v. een voor mij onbekend "bedrijfje". Ik ken de monteurs bij de dealer wel goed (wat wil je na 3 bx-en). Ze zijn altijd onwijs oprecht over dingen waarvan ze denken dat ik dat zelf wel kan vervangen. Ze denken altijd mee in mijn kostenbesparing. Opzich is dat natuurlijk best netjes.

Morgen maar eens een afspraak maken voor een grote beurt bij de dealer.


Dat is bij mijn favo dealer (De seat) :P :twisted: Maar goed, dat zijn dan ook vrienden.. Maar dat zou een normale prijs zijn.. Tuurlijk heb ik minder betaald...

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Re: Beurten, onderhoud enz enz

Post by Sander »

Handjes wrote:
denny wrote:hmmm 5w40 is wel heeeeel erg dun hoor. das leuk voor raceauto's maar niet voor dagelijks gebruik. je kunt beter over stappen op 15w40 of 10w40. Gaat je blok een stukje langer meey

5W40 is net zo dun als 10W40 of 15W40!
Het gaat om het getal achter de W, 40 dus. Dat geeft de viscositeit van de olie aan als die warm is. Het getal voor de W kan niet laag genoeg zijn, want geeft de viscositeit aan bij koude motor, de dikte van de olie bij starten dus.


En dat is weer niet helemaal waar omdat ie dan dunnere olie makkelijker je blok uitloopt als je keerringen niet helemaal 100% zijn. In het algemeen moet je je gewoon netjes houden aan de viscociteit die citroen voorschrijft. Dus 15W40 of 10W40
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Re: Beurten, onderhoud enz enz

Post by denny »

Sander wrote:
Handjes wrote:
denny wrote:hmmm 5w40 is wel heeeeel erg dun hoor. das leuk voor raceauto's maar niet voor dagelijks gebruik. je kunt beter over stappen op 15w40 of 10w40. Gaat je blok een stukje langer meey

5W40 is net zo dun als 10W40 of 15W40!
Het gaat om het getal achter de W, 40 dus. Dat geeft de viscositeit van de olie aan als die warm is. Het getal voor de W kan niet laag genoeg zijn, want geeft de viscositeit aan bij koude motor, de dikte van de olie bij starten dus.


En dat is weer niet helemaal waar omdat ie dan dunnere olie makkelijker je blok uitloopt als je keerringen niet helemaal 100% zijn. In het algemeen moet je je gewoon netjes houden aan de viscociteit die Citroën voorschrijft. Dus 15W40 of 10W40


daarnaast duid alles onder de 10 voor de W aan op volsynthetische olie. als je altijd syntheet hebt gebruikt dan gaat je auto enorm veel lekages vertonen omdat deze olieen zelfreinigend zijn.

denny
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Handjes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 421
Joined: WedNov19, 2003 11:58:21 PM

Re: Beurten, onderhoud enz enz

Post by Handjes »

Sander wrote:En dat is weer niet helemaal waar omdat ie dan dunnere olie makkelijker je blok uitloopt als je keerringen niet helemaal 100% zijn. In het algemeen moet je je gewoon netjes houden aan de viscociteit die Citroën voorschrijft. Dus 15W40 of 10W40

Warm maakt het echt geen verschil. Ik denk niet dat 5W te dun is om spontaan door keerringen te lopen bij koude motor/olie... Dat gebeurt echt alleen met warme olie (die te dun is, dus bijvoorbeeld xW30).

5W40 is inderdaad volsynthetisch en kan aangekoekte olie losweken van keerringen e.d. Gevolg kan zijn dat oliekanaaltjes verstopt kunnen raken. Volsynthetische olie is dus eigenlijk te goed... Je kunt het wel gebruiken als je het altijd gebruikt hebt.

Beste is 10W40 (winter) of 15W40 halfsynthetisch van een goede kwaliteit (API SJ bijvoorbeeld).

axlover
AX driver
AX driver
Posts: 31
Joined: ThuJun12, 2003 3:58:36 PM
Location: Rotterdam

Post by axlover »

Ik gebruik inderdaad 5W40 (Castrol TXT Softec) maar deze olie word al lang in deze motor gebruikt en ik heb nog nooit last gehad van lekkage's of wat dan ook.


AX lover
2001- juli 2004: AX 14 TZS 5-deurs (rood), 1988

Post Reply