Temperatuurwaarschuwings lampje

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
K Way 1989
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 5
Joined: TueJun28, 2005 9:09:45 PM
Location: Utrecht

Temperatuurwaarschuwings lampje

Post by K Way 1989 »

Hoi!
Nou, nieuw hier bij de club en eigenlijk best wel een auto-leek. Afgelopen zaterdag een 1.4 K Way uit 1989 overgenomen van goede vriend, maar op de weg naar huis brandde het temperatuur signaal. Nietsvermoedend doorgereden en thuis toch maar eens opgezocht wat dit kon zijn. Uiteindelijk maar koelvloeistof aangevuld en ja hoor, het lampje bleef uit. Zondagmiddag nog naar Bloemendaal gereden (vanuit Utrecht) en geen probleem, alleen op de weg terug (dakraam en zijramen open) begon het lampje te knipperen. Ik dacht dat het door de wind kwam en inderdaad, toen de ramen dicht waren gaf ie het signaal niet meer. Later begon het toch weer op te komen en toen maar de verwarming aangezet en inderdaad, bij stand 1 doofde het lampje, maar wanneer er koude lucht geblazen werd ging het lampje weer aan. Ik heb vandaag weer gereden met de verwarming aan en dan blijft het lampje redelijk gedoofd. In zn 1 en 2 blijft het lampje branden, maar wanneer ik meer gas geef gaat ie wat meer uit. Heel vreemd. Heeft iemand hier ervaring mee? Wat zou het kunnen zijn? Ik denk dat het niet de koppakking is omdat er geen witte prut op de dop van koelvloeistof, hij lekt niet en wanneer je een aansteker onder de oliepijlmeetstok dan knettert dit niet. Geen natte voeten n ook geen stank of natte matjes. De motor wordt wel erg warm (vooral ook met het warme weer). Kan het met de thermostaat te maken hebben?? Help deze nieuwe AX fan!
Bedankt alvast

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

koelproblemen zijn er voldoende bij een AX lijkt wel. maar meestal zijn het kleine dingetjes

ik dendat deze vrij eenvoudig te verhelpen is. je problemen lijken namelijk op te weinig koelvoeistof, of iig lucht in het systeem.

je thermostaat zou kunnen, vrij makkelijk te controleren eigenlijk.. zet je auto gewoon buite neer, laat m stationair lopen.. de slangen van de radiateur zouden na een tijdje ook warm moeten worden.. en na ongeveer 10/15min (afhankelijk van de auto/koelvloeistof/buitentemp en alles) zou je fan aan moeten slaan.

maar ik zou m eerst maar es bijvullen en ontluchten.. links achter je motorblok (als je ervoor staat) zit een ventieldopje waarmee je kan ontluchten, er zitten nog een paar punten maar deze is het belangrijkst
Image

K Way 1989
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 5
Joined: TueJun28, 2005 9:09:45 PM
Location: Utrecht

Post by K Way 1989 »

Hey!
Bedankt voor de snelle reactie! Ik ga het meteen proberen. Mocht het nog steeds aanhouden dan meld ik me weer. Ik zoek de radiateur meteen even op in het boekje :oops:

K Way 1989
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 5
Joined: TueJun28, 2005 9:09:45 PM
Location: Utrecht

Ventieldopje...

Post by K Way 1989 »

Nou, de radiateurslangen gevonden, alleen dat ventieldopje... Ik heb gezocht, maar kon niet echt iets vinden dat op een ventieldopje duidt. Als ik m vind, gewoon opendraaien en dan weer dicht?

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

q01z wrote:je thermostaat zou kunnen, vrij makkelijk te controleren eigenlijk.. zet je auto gewoon buite neer, laat m stationair lopen.. de slangen van de radiateur zouden na een tijdje ook warm moeten worden.. en na ongeveer 10/15min (afhankelijk van de auto/koelvloeistof/buitentemp en alles) zou je fan aan moeten slaan.



ondanks dat een thermostaat verrot is kan de koelvin toch aanslaan.
Overdruk opbouwen en koelvloeistof eruit gooien via de dop.

Dus de kans is aardig aanwezig dat die probleem veroorzaker is.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

cool een kway, die had ik ook. Je bent gezegend met een 1.4 kway want die zijn er niet veel. (kway is nogal een basis uitvoering en dus meestal 1.1 of 1.0)

Maar dan nu ontopic ( :oops: )
Het zal inderdaad je thermostaat wel zijn. Deze is simpel zelf te vervangen. Was bij mij ook het eerste klusje aan de motor wat ik zelf aandurfde. Staat vast wel ergens een topic over hoe dat moet.

Over dat ontluchten; Dat "ventieldopje" (plat dopje) zit helemaal achterin de motorruimte tegen het schutbord (scheidingswand motorruimte en cockpit). Volg gewoon de slang die van je thermostaathuis naar het schutbord loopt.
Ergens links achterin, als je recht voor de auto staat, gaan dan 2 slangen naar binnen. Kachelslangen zijn dat. Als je deze slangen dan volgt zit er ergens een dopje bovenop. Deze kan je losdraaien, en dan je motor laten draaien tot er water uit spuit. PAS OP DAT WATER KAN HEET ZIJN!!
Dan weer dicht draaien en je kachel is ontlucht. Suc6 :)
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

mijn temp lampje gaat soms branden/flikkeren bij langdurig met hoge snelheid rijden, dus 150+ is dit iets wat normaal is bij die zeer hoge belasting, of kan het duiden op iets?? Hij lekt geen koelvloeistof en geen smurrie in systeem of bij de olie..

Michel uit Almelo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 103
Joined: MonMay09, 2005 8:15:33 PM
Location: Almelo

Post by Michel uit Almelo »

temperatuur lampje??? wat een luxe die heb ik niet, ook geen meter


Michel

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Michel uit Almelo wrote:temperatuur lampje??? wat een luxe die heb ik niet, ook geen meter


Michel


lampje niet? da's wel heel karig! meeste AX'en hebben 'm wel ergens hoor. linksonder volgens mij in een type 1, weet niet wat jij hebt eerlijk gezegd.

verder: bij 150+ rijden kan het weleens voorkomen, dan moet je je koelsysteem uitspoelen. mijn Plaisir deed het ook met het 1.1 blok, liep gewoon te warm.

Michel uit Almelo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 103
Joined: MonMay09, 2005 8:15:33 PM
Location: Almelo

Post by Michel uit Almelo »

heb type 2, maar heb hem toch echt niet.

groeten michel

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

dat koelsysteem van mij is behoorlijk schoon, tis minder dan een jaar geleden opnieuw van vloeistoffen e.d. voorzien, en ook met die nieuwe koelvloeistof erin deed ie het na langdurig 150+. Mijn vraag is dus, kan zoiets wijzen op een termostaat bijv? Of is het een gegeven dat zoiets kan gebeuren bij die snelheden?

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Buks wrote:dat koelsysteem van mij is behoorlijk schoon, tis minder dan een jaar geleden opnieuw van vloeistoffen e.d. voorzien, en ook met die nieuwe koelvloeistof erin deed ie het na langdurig 150+. Mijn vraag is dus, kan zoiets wijzen op een termostaat bijv? Of is het een gegeven dat zoiets kan gebeuren bij die snelheden?


je moet eens een waarschuwingslampje in je AX bouwen. dat hadi k bij mijn eerste AX gedaan, de Sport. omdat ik die regelmatig flink aftrapte en geen zin had in het betalen van een enkeltje koprevisie (kon toen nog niks zelf) had ik de ventilator doorgeschakeld naar een universeel rood ledje in m'n dashboard. Dus was het: Vent aan bij 95 graden, lampje aan, ik rustiger aan doen... :)

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

ja dat is idd een optie, alleen voor mij niet heel nuttig, ik rijd namelijk behoorlijk rustig met dat ding, en het komt zelden voor dat de fan aan moet door mijn enthousiaste rijden. Tis alleen dat ik me afvroeg waar het aan zou kunnen liggen dat het lampje aangaat bij die hoge snelheden, ik dacht dat de auto juist dan mega veel koeling had ondanks dat ie hard moet werken.

ik dacht zelf:

-evt slechte waterpomp?? lijkt me sterk hij doet het alleen bij hoge snelheden, en dus bij veel toeren..
-evt thermostaat? geen idee, heeft iemand daar duidelijke ideeen over?
-evt slechte radiator? lijkt me niet het koelsysteem is redelijk schoon

verdere ideeen nog?? laat maar weten, ben benieuwd (tis ook absoluut geen acuut probleem ofzo, maar toch handig om het evt tegen te gaan..)

K Way 1989
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 5
Joined: TueJun28, 2005 9:09:45 PM
Location: Utrecht

(Tijdelijk) opgelost

Post by K Way 1989 »

Dankjewel voor alle tips. na m ontlucht te hebben bleef het lampje uit. VOor de zekerheid toch maar even langs de citroengarage gereden en er blijkt een fout signaal te komen vanuit de dynamo. Niets ernstigs, maar waarschijnlijk moet die een keer vervangen worden.
Ik ga heerlijk van mn weekend genieten!
Roy.

limovo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: WedJun16, 2004 3:45:07 PM
Location: Arnhem
Contact:

Post by limovo »

Michel uit Almelo wrote:temperatuur lampje??? wat een luxe die heb ik niet, ook geen meter
Michel



Tuurlijk heb jij wel een temperatuurlampje maar waarschijnlijk is tie kapot!!
Links naast de snelheidsmeter heb je een vierkant vlakje waar een temp.symbooltje in staat, daar zit een lampje achter. (Net als het vierkantje geheel rechts voor de oliedruk)

Afgelopen winter ging er bij mij (in de rij controle lampjes onderin) nog een temp. lampje branden. Na controle bleek het koelvloeistofniveau te laag te zijn, ik wist niet eens dat ik daar ook een lampje voor had!!

____________________________________________________________
ax 1.4 diesel (50% zonnebloemolie) - 337705

Post Reply