lucht in leidingen

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Airwin

lucht in leidingen

Post by Airwin »

Ging vrijdag naar een vriend en wilde de volgende dag wegrijden maar naar 10 meter hield mijn auto er mee op, na die 10 meter stotterend te hebben weggereden. Dag eerst dat mijn filter dicht zat, omdat ik sinds kort op 40% zonnebloemolie rijd :wink: . Maar nu blijkt dat er lucht in mijn leidingen zit en het gaat er ook niet uit.... :cry: Iemand hier ervaring mee :?:

limovo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: WedJun16, 2004 3:45:07 PM
Location: Arnhem
Contact:

Post by limovo »

Tussen je accu en het binnenscherm zit een blaasbalgje. Hiermee kun je lucht uit het brandstofsysteem pompen.
Succes ermee!!

___________________________________________________________
ax 1.4 diesel - 335110

Airwin

Post by Airwin »

Hij doet het weer :D Iemand heeft hem weer aan de praat gekregen :P Alleen staat hij nog bij die vriend in Duitsland (bij Venlo over de grens), gaan daar vrijdag pas weer heen met de trein. Dus nu moet ik mijn AXje een paar dagen missen :cry: Achja, zo gebruik ik m'n OV weer eens :wink:

a-iks-gee-tee-ie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 266
Joined: MonJan10, 2005 10:58:57 AM
Location: Limburg

Post by a-iks-gee-tee-ie »

Misschien off topic maar meen je dat nu? 40% zonnebloemolie? leg eens uit? ik heb er al van gehoord maar hoe is het nu in de realiteit? lijkt me leuk een ax op (deels) zonnebloemolie. :lol:

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

a-iks-gee-tee-ie wrote:Misschien off topic maar meen je dat nu? 40% zonnebloemolie? leg eens uit? ik heb er al van gehoord maar hoe is het nu in de realiteit? lijkt me leuk een AX op (deels) zonnebloemolie. :lol:


Kakelbont rijd al op 100% zonnebloemolie rond, en ik heb ook al als 1e binnen de club een testje gehouden met 25/75% mengsel, rij nu weer op diesel, het dumpen van al die flessen kost hier klauwen met geld :(

a-iks-gee-tee-ie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 266
Joined: MonJan10, 2005 10:58:57 AM
Location: Limburg

Post by a-iks-gee-tee-ie »

IceByte wrote:
a-iks-gee-tee-ie wrote:Misschien off topic maar meen je dat nu? 40% zonnebloemolie? leg eens uit? ik heb er al van gehoord maar hoe is het nu in de realiteit? lijkt me leuk een AX op (deels) zonnebloemolie. :lol:


Kakelbont rijd al op 100% zonnebloemolie rond, en ik heb ook al als 1e binnen de club een testje gehouden met 25/75% mengsel, rij nu weer op diesel, het dumpen van al die flessen kost hier klauwen met geld :(


Ja als je leeggoed moet betalen ! lol

Maar kan er iemand ff uitleggen wat er moet gedaan worden om een dieseltje op zbolie te laten rijden? Dit ga ik dus mits goede uitleg en info ook es testen op een ax'je dat ik heb staan. En als het werkt en goed gaat dan blijf ik ermee rijden. Kan ik tanken in de aldi. :)

Dus een link of info is welkom (liefst over de ax natuurlijk)

a-iks-gee-tee-ie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 266
Joined: MonJan10, 2005 10:58:57 AM
Location: Limburg

Post by a-iks-gee-tee-ie »

Haha denk net aan iets: Vraagt mijn vriendin morgenvroeg (want ze slaapt al) wat heb jij nog zo laat op het internet gedaan? Zeg ik: Over zonnebloemolie gepraat ! (gegarandeerd dat ze dan iets verkeerd gaat denken !)

:mrgreen:

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Ha een zonnebloementhousiast! :) In die wie=wie van mij maar staat al het een en ander uitgelegd over ppo rijden uitgelegd. (en alle problemen die je tegen kan komen :roll: ) En anders, www.ppo.nu forum.

Ik rijdt trouwens niet op 100% nu hoor. Tis mij (en me pompje) nog net wa te koud. 60 tot 75% gooi ik erin nu. :)


Maarreh over het originele probleem van lucht aanzuigen. Dat heb ik dus ook gehad. Dit zal waarschijnlijk je brandstoffilter zijn inderdaad. Wat ook kan; door de dikkere olie moet de pomp harder zuigen en komt er dus meer negatieve druk op de leidingen te staan. Als deze leidingen al wat verweerd zijn of sommige slangklemmentjes niet goed afsluiten heb je dus eerder kans op valse lucht in je brandstofleiding.

Zitten er af en toe wat belletjes valse lucht in merk je dat ook vaak doordat tie dan stationair ineens heel veel toeren gaat maken, en daarna weer terugvalt of stilvalt. Dit komt door de drukcompensatie in de pomp. De druk is ineens een stuk lager omdat er lucht in komt en ter compensatie wordt de brandstof onder hogere druk ingespoten.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

CitRoel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 375
Joined: ThuMar25, 2004 6:24:35 PM
Location: Tolkamer

Post by CitRoel »

Even offtopic, doordat de brandstofpomp harder moet werken door die dikkere olie slijt je distributieriem dan niet aanzienlijk sneller?

En ik heb ooit een G*lf IV ontlucht door de verstuivers los te draaien en dan met het hand pompje de lucht eruit pompen. Kost je nog geen liter diesel/ppo
Ik geniet van m'n eendje, Xsara en van m'n sAXo diesel.

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

CitRoel wrote:Even offtopic, doordat de brandstofpomp harder moet werken door die dikkere olie slijt je distributieriem dan niet aanzienlijk sneller?


Dat loopt wel los. Als die merkbaar zwaarder zou draaien zou je dat ook aan het vermogen moeten merken. En dat is zeker niet. Tis vooral het interne werk in de pomp dat slijt. (op dikke koude ppo dan. Op warme niet)
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Post Reply