tikken in de bocht

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Michel uit Almelo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 103
Joined: MonMay09, 2005 8:15:33 PM
Location: Almelo

tikken in de bocht

Post by Michel uit Almelo »

Als ik de bocht inga naar links dan hoor ik getik/geratel rechts achter, vooral met iets gas geven.
Enig idee wat dit is en of het enigzins gevaarlijk is?

Groeten Michel

oei ik zie dat ik gepromoveerd ben naar vlotte starter!! :)
Last edited by Michel uit Almelo on ThuMay12, 2005 3:01:05 PM, edited 2 times in total.

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

weet je zeker dat het van achter komt? Zoja: draai eens vlug al je wielbouten aan.

Anders is het waarschijnlijk een aandrijfas. Dat is vervelend maar niet gevaarlijk ofzo. Ik heb 1,5 jaar rondgereden met tikkende aandrijfassen.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Michel uit Almelo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 103
Joined: MonMay09, 2005 8:15:33 PM
Location: Almelo

Post by Michel uit Almelo »

Heb net nog even gecontroleerd maar het is inderdaad als ik een bocht maak naar links en hier wat gas bij geef dan tikt hij rechts achter.
Ik zal ook even de bouten controleren.

Bedankt,

Groeten Michel

willem
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 97
Joined: FriJun20, 2003 7:54:54 AM
Location: houten

Post by willem »

kinkt heel erg als aandrijfas. Kan je even mee blijven rijden maar heb eens gehoord dat ze als ze maar gaar genoeg zijn ook kunnen breken, weet niet of dit waar is maar in dat geval toch niet heel lang mee blijven rijden.
Met strepen ga je harder.

Michel uit Almelo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 103
Joined: MonMay09, 2005 8:15:33 PM
Location: Almelo

Post by Michel uit Almelo »

MM dat is minder, is er een manier waarop ik dat kan onderzoeken?
Hoeveel kost eventuele vervanging ongeveer? enig idee?

Groeten Michel

willem
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 97
Joined: FriJun20, 2003 7:54:54 AM
Location: houten

Post by willem »

zou eigenlijk niet weten hoe je erachterkomt af dat het echt is maar denk het wel, op de sloop ben je voor een goede ongeveer 25e kwijt en als je de grote moer op de wiel makkelijk loskrijgt is het ongeveer een half uur werk.
Met strepen ga je harder.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

en voor die naafmoer heb je een dop32 en een ratel met erg lang verlengstuk nodig.. bovendien moeten de remmen nog werken anders gaat het toch echt niet lukken! (dus met zn 2en zijn)

maar euhm een rondje draaien op een vlak parkeerterein met maximale stuuruitslag en dan beetje gas geven.. dan kan je wel horen ratelen.. en dan is het 9vd10 x je aandrijfas
Image

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

q01z wrote:en voor die naafmoer heb je een dop32 en een ratel met erg lang verlengstuk nodig.. bovendien moeten de remmen nog werken anders gaat het toch echt niet lukken! (dus met zn 2en zijn)

maar euhm een rondje draaien op een vlak parkeerterein met maximale stuuruitslag en dan beetje gas geven.. dan kan je wel horen ratelen.. en dan is het 9vd10 x je aandrijfas


Ha... met zn tweeen? en een ratel?

Gewoon sterke jongen zijn met bijzonder voorzichtigheid! :)

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

mmm jij wel bertje..

ik heb dr nog een momentsleutel op gebroken vd week :? die zaten zeg maar echt vast! rem ingetrapt en dan op die sleutel springen en NOG geen beweging!
Image

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

q01z wrote:mmm jij wel bertje..

ik heb dr nog een momentsleutel op gebroken vd week :? die zaten zeg maar echt vast! rem ingetrapt en dan op die sleutel springen en NOG geen beweging!


Ik ken het wel ja.. lijkt wel alsof je hard zit te trekken en je straks je elleboog uit de arm hebt...

Michel uit Almelo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 103
Joined: MonMay09, 2005 8:15:33 PM
Location: Almelo

Post by Michel uit Almelo »

Moet ik speciaal op zoek naar een aandrijf as van een diesel of passen er ook andere assen van andere types AX onder?


Michel

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

andere passen wel.. maar die van een diesel of GT zijn wat dikker zodat ze minder snel kapot gaan!

dus assen van een diesel zoeken is wel zo verstandig
Image

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Michel uit Almelo wrote:Moet ik speciaal op zoek naar een aandrijf as van een diesel of passen er ook andere assen van andere types AX onder?


Michel


Diesel heeft een aparte as. De dikste dus daar moet je idd voor zoeken.

Maar zoals ik al zei, heb een 1,5 jaar gereden met beide tikkende assen en nog nooit gehoord van assen die braken. Je hebt alle tijd dus om rustig rond te kijken naar een andere as.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

niets overhaasten idd!

je bent er namelijk met alleen de as nog niet.. dr moet ook nog +- 20,- olie in :roll:

opzich allemaal niet te duur.. maar uitstellen is niet zo erg :P het klinkt alleen zo rot! het is zeker vooral met naar links rijden? (rotondes..)
Image

Michel uit Almelo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 103
Joined: MonMay09, 2005 8:15:33 PM
Location: Almelo

Post by Michel uit Almelo »

ja inderdaad, naar links rijden begint de herrie.
vind het zelf niet zo,n ramp hoor maar de info die ik nu van jullie hier krijg kan ik mooi gebruiken en op mijn gemak de materialen aanschaffen zodat het leuk en betaalbaar blijft.

Groeten Michel

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

q01z wrote:mmm jij wel bertje..

ik heb dr nog een momentsleutel op gebroken vd week :? die zaten zeg maar echt vast! rem ingetrapt en dan op die sleutel springen en NOG geen beweging!


Denk dat je met een stevige ratel en een pijp van een meter een heel eind moet kunnen komen, zo hebben wij ze tenminste losgekregen op bij ombouw van 1.1 naar 1.4, je moet uiteraard geen aldi gereedschap voor zoiets zwaars gebruiken :D

willem
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 97
Joined: FriJun20, 2003 7:54:54 AM
Location: houten

Post by willem »

ik heb afgelopen week een verlengstuk van mijn BAHCO ( je weet wel, finse degelijkheid) set gemold op die moer. Als de moer vast zit zit hij ook echt vast en ja, ik had wel eerst de inkepingen teruggeslagen.
Met strepen ga je harder.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Ten eerste zou ik daarvoor nooit een ratel gebruiken die dingen zijn veel te zwak. Je moet dat andere ding hebben waar je doppen op kan zetten. Dan de stang van je krik eraan en je maakt ze zonder probleem los.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Michel uit Almelo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 103
Joined: MonMay09, 2005 8:15:33 PM
Location: Almelo

Post by Michel uit Almelo »

Gereedschap heb ik er wel voor, dat is het probleem niet.
Nu de onderdelen en de kennis nog.

Michel

willem
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 97
Joined: FriJun20, 2003 7:54:54 AM
Location: houten

Post by willem »

heb mijn ratel ook niet gebruikt maar dat verlengstuk.
Met strepen ga je harder.

Post Reply